Vroeger deed je geen boodschappen, dronk je geen koffie, waste je je haar niet, sportte je niet, kookte je niet, en maakte je niet schoon?quote:Op woensdag 21 januari 2026 18:04 schreef Mikeytt het volgende:
Allemaal extra personeel voor diensten die vroeger eigenlijk (bijna) niet worden gebruikt en nu wel.
In de ogen van degene die er om vraagt wel.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Iets is nuttig wanneer er vraag naar is?
Als we Mikey's lijstje als voorbeeld nemen ... de helft van die zaken lijkt me toch wel degelijk cumulatief een significante negatieve impact op onze samenleving hebben.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In de ogen van degene die er om vraagt wel.
Of we het als samenleving wenselijk vinden hebben is vers twee. Maar in de meeste gevallen gaat het om banen waar verder niemand last van heeft.
Over het bezorgen eens.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:48 schreef probeer het volgende:
[..]
Als we Mikey's lijstje als voorbeeld nemen ... de helft van die zaken lijkt me toch wel degelijk cumulatief een significante negatieve impact op onze samenleving hebben.
Binnen die hele 'willen we serieus in deze mate laagbetaalde arbeid importeren of uberhaupt gebruiken' discussie lijkt me die hele bezorgindustrie aardig relevant. Dito voor de klimaatdiscussie, en enige vragen over hoe we met consumptie omgaan en onze economie inrichten.
Waarom heb je een groot onderzoek nodig? Ga je daardoor dan anders naar je consumptie kijken? Die verwondering over wat nuttig is of niet, kan niet starten vanuit je eigen gedrag?quote:Waarom is er nog geen groot onderzoek geweest naar de hoeveelheid nuttige banen in Nederland? En ons dan afvragen waarom iemand liever bij een bedrijf werkt die personalized shampoo maakt dan in het onderwijs.
Je doet bijna alsof het je opgelegd wordt, die extra diensten met relatief vrij nutteloze arbeid. Je snapt dat dat hele vraag en aanbod gedoe twee kanten op werkt he? Dat jij als afnemer, die diensten en daarmee die banen creëert.quote:Ik stond namelijk even stil bij het aantal extra diensten die er de laatste jaren zijn bijgekomen waar natuurlijk ook personeel voor nodig is.
Dus iedereen noemt jou "pik" op kantoor en zelf denk je niet dat dit een bullshit job is?quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Qua werk? Kantoorwerk, Process Improvement Coordinator. Soms nuttig, vaak niet.
minder onderwijsquote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:45 schreef Lyrebird het volgende:
De oplossing ligt in automatisering en robotisering. Verder moet je banen aantrekkelijker maken. Ik snap niet dat mensen überhaupt in het middelbaar onderwijs willen werken. Bureaucratie. Mondige pubers. Hetzelfde geldt voor werken bij de politie. Boeven vangen lijkt me wel leuk, maar niet in een bureaucratische organisatie.
En betaal meer. Pay peanuts, get monkeys.
Probleem opgelost.
Ik denk dat veel jongeren ook helemaal niet geschikt zijn om een theoretisch onderwijs te volgen, maar het is wel steeds meer de norm geworden. Ik snap wel dat steeds meer jongeren de theoretische hoek ingerold zijn: practisch werk heeft nog steeds een slecht imago en wordt vaak slechter betaald dan theoretisch werk.quote:Op maandag 26 januari 2026 02:36 schreef Lyrebird het volgende:
100%
Onderwijs is belangrijk, maar het moet wel effectief zijn, en dat is het niet. Te veel jongeren zitten zich stierlijk te vervelen op school. Laat ze in de praktijk werken, waardoor ze in kunnen zien waarom het belangrijk is om ook de theorie te snappen. Bij mij is bij m'n eerste stage ook het kwartje gevallen. Diploma's hebben echt wel nut, maar waar haal je de motivatie vandaan om voor een stuk papier te studeren? Die motivatie is er wel als je baas je een flinke opslag geeft met je nieuwe diploma.
In iedere organisatie zit dood hout. Laatst bij ASML zijn er 2000 ingenieurs ontslagen, omdat er te veel gepraat werd, en te weinig gedaan. Bij alle Nederlandse bedrijven waar ik gewerkt heb waren er baasjes die bij iedere vergadering te vinden waren, maar die niet productief waren.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:19 schreef Wantie het volgende:
Al het werk dat geld oplevert is nuttig.
Er zijn niet veel bedrijven die personeel in dienst hebben dat niet bijdraagt aan in het bedrijfsresultaat.
ASML laat zien hoe het bedrijfsleven dat aanpakt: met een reorganisatie.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In iedere organisatie zit dood hout. Laatst bij ASML zijn er 2000 ingenieurs ontslagen, omdat er te veel gepraat werd, en te weinig gedaan. Bij alle Nederlandse bedrijven waar ik gewerkt heb waren er baasjes die bij iedere vergadering te vinden waren, maar die niet productief waren.
Dan moeten die landen beter met ze omgaan, zodat talent niet naar het buitenland gaat voor betere leefomstandigheden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 05:35 schreef OmniRocket het volgende:
Je moet roeien met de riemen die je hebt. Hebben de landen waar de arbeidsmigranten vandaan komen deze arbeiders niet nodig om er economisch op vooruit te gaan?
https://www.tilburguniver(...)ngen/leisure-studiesquote:Op zondag 15 februari 2026 21:57 schreef Nexum het volgende:
Ik zal het bedrijfsleven en hun bullshit banen echt nooit begrijpen. Elke halve idioot met een beetje gevoel voor trends kan een social media account runnen. ‘Vitaliteitscoach’ ook zo’n achterlijke term.
Die hebben wij ook 3. Geen idee wat ze doen.quote:Op zondag 15 februari 2026 21:57 schreef Nexum het volgende:
Ik zal het bedrijfsleven en hun bullshit banen echt nooit begrijpen. Elke halve idioot met een beetje gevoel voor trends kan een social media account runnen. ‘Vitaliteitscoach’ ook zo’n achterlijke term.
Ik heb ook nooit begrepen waarom docenten, politieagenten en zorgmedewerkers vaak relatief weinig betaald krijgen, en wij maar zeuren dat er niemand te vinden is voor die functies. Je bent wel gek als je de straat op gaat als politieagent in Nederland voor een loontje van 2000 of 2500 euro netto. Zelfde geldt voor het onderwijs. Voor minder dan 10k netto zou ik het gewoon niet doen, hoewel ik het waarschijnlijk sowieso niet zou doen omdat ik echt gek zou worden.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:45 schreef Lyrebird het volgende:
De oplossing ligt in automatisering en robotisering. Verder moet je banen aantrekkelijker maken. Ik snap niet dat mensen überhaupt in het middelbaar onderwijs willen werken. Bureaucratie. Mondige pubers. Hetzelfde geldt voor werken bij de politie. Boeven vangen lijkt me wel leuk, maar niet in een bureaucratische organisatie.
En betaal meer. Pay peanuts, get monkeys.
Probleem opgelost.
Als die 10K netto krijgen, dan stijgen de belastingen dermate dat je zelf aan 10K niet genoeg hebt om rond te komen.quote:Op maandag 16 februari 2026 10:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik heb ook nooit begrepen waarom docenten, politieagenten en zorgmedewerkers vaak relatief weinig betaald krijgen, en wij maar zeuren dat er niemand te vinden is voor die functies. Je bent wel gek als je de straat op gaat als politieagent in Nederland voor een loontje van 2000 of 2500 euro netto. Zelfde geldt voor het onderwijs. Voor minder dan 10k netto zou ik het gewoon niet doen, hoewel ik het waarschijnlijk sowieso niet zou doen omdat ik echt gek zou worden.
Ah ja, dat is zo. Ik ben er dan ook niet voor om belastingen te heffen en de overheid docenten, zorgmedewerkers e.d. te laten inhuren. Politie misschien wel. Maar laat dat allemaal maar aan de markt over. Dan mag de consument het betalen.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als die 10K netto krijgen, dan stijgen de belastingen dermate dat je zelf aan 10K niet genoeg hebt om rond te komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |