Afwas ophaaldienst en terugbrengservicequote:Op woensdag 21 januari 2026 18:04 schreef Mikeytt het volgende:
Iedere dag staat er wel een nieuw artikel online over personeelstekorten die enkel op te lossen zouden zijn door arbeidsmigratie. Tekorten in het onderwijs, in de zorg, bij de politie, bij defensie, in het OV, in de rechtsspraak, bij overige noodhulpdiensten etc.
Maar is er nou echt een personeelstekort of is er een tekort aan personeel met een nuttige baan?
Ik stond namelijk even stil bij het aantal extra diensten die er de laatste jaren zijn bijgekomen waar natuurlijk ook personeel voor nodig is.
Een paar diensten die ik afneem:
- Afwas ophaaldienst en terugbrengservice
- 1x per week een schoonmaakster
- Een paar keer per week eten/drinken laten bezorgen, soms enkel voor koffie
- Persoonlijke shampoo service waar je zelf je shampoo/conditioner etc kan samenstellen met een naam op de fles.
- Boodschappenbezorging
- Personal training
- Wellness
- Maaltijdbox bezorging
- Koffie-abonnement
Allemaal extra personeel voor diensten die vroeger eigenlijk (bijna) niet worden gebruikt en nu wel.
Waarom is er nog geen groot onderzoek geweest naar de hoeveelheid nuttige banen in Nederland? En ons dan afvragen waarom iemand liever bij een bedrijf werkt die personalized shampoo maakt dan in het onderwijs.
Shampoo heeft niets met luiheid te maken. Da's gewoon omdat je de ingrediënten kan personalized gebaseerd op je haar doelen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 18:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Afwas ophaaldienst en terugbrengservice
I keer per week een schoonmaakster
Persoonlijke shampoo service
Dan ben je toch ook best wel een luie flikker hoor
Ja maar dat zijn meestal geen gezonde 27 jarigen en zeker niet elke week, en die afwasservice is sowieso belachelijkquote:Op woensdag 21 januari 2026 18:13 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Shampoo heeft niets met luiheid te maken. Da's gewoon omdat je de ingrediënten kan personalized gebaseerd op je haar doelen.
1 miljoen (!) huishoudens in Nederland hebben een schoonmaker.
https://www.ad.nl/geld/oo(...)%2Fwww.google.com%2F
Had was moeten zijn, niet afwas.quote:Op woensdag 21 januari 2026 18:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja maar dat zijn meestal geen gezonde 27 jarigen en zeker niet elke week, en die afwasservice is sowieso belachelijk
Was in de machine doen, was er uit halen, was drogenquote:
Het is gemak. De meeste was doe ik zelf, maar vaak heb je niet te ruimte, bijvoorbeeld als je 2 beddengoedsets en je deken wil wassen. Dan is het handig om je kleding af te geven.quote:Op woensdag 21 januari 2026 18:23 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Was in de machine doen, was er uit halen, was drogen
Machine doet 90 procent van het werk
Dit is nog simpeler dan de afwas
wat doe jij mikey?quote:Op woensdag 21 januari 2026 18:04 schreef Mikeytt het volgende:
Iedere dag staat er wel een nieuw artikel online over personeelstekorten die enkel op te lossen zouden zijn door arbeidsmigratie. Tekorten in het onderwijs, in de zorg, bij de politie, bij defensie, in het OV, in de rechtsspraak, bij overige noodhulpdiensten etc.
Maar is er nou echt een personeelstekort of is er een tekort aan personeel met een nuttige baan?
Ik stond namelijk even stil bij het aantal extra diensten die er de laatste jaren zijn bijgekomen waar natuurlijk ook personeel voor nodig is.
- Was ophaaldienst en terugbrengservice
- Persoonlijke shampoo service waar je zelf je shampoo/conditioner etc kan samenstellen met een naam op de fles.
- Boodschappenbezorging
- Personal training
- Wellness
- Maaltijdbox bezorging
- Koffie-abonnement
Allemaal extra personeel voor diensten die vroeger eigenlijk (bijna) niet worden gebruikt en nu wel.
Waarom is er nog geen groot onderzoek geweest naar de hoeveelheid nuttige banen in Nederland? En ons dan afvragen waarom iemand liever bij een bedrijf werkt die personalized shampoo maakt dan in het onderwijs.
Qua werk? Kantoorwerk, process improvement coordinator. Soms nuttig, vaak niet.quote:
was in was uit , in droger uit droger kost me 5 minuten ff snel opvouwen , ok half uurtje per weekquote:Op woensdag 21 januari 2026 18:23 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Was in de machine doen, was er uit halen, was drogen
Machine doet 90 procent van het werk
Dit is nog simpeler dan de afwas
dat is het probleem van de huidige maatschappij , werken loont niet netto , daarom werkt iedereen parttimequote:Op woensdag 21 januari 2026 18:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het is gemak. De meeste was doe ik zelf, maar vaak heb je niet te ruimte, bijvoorbeeld als je 2 beddengoedsets en je deken wil wassen. Dan is het handig om je kleding af te geven.
Hoe dan ook, de diensten bestaan en dus is er animo voor. Ik denk dat er een onnodige hoeveelheid personeel werkt in dat soort sectoren die eigenlijk niet echt nodig zijn.
Maar ik vraag me ook af waarom iemand liever een wasservice runt dan vuilnisman wordt, terwijl daar tekorten in zitten. Het personeelstekort is nog nooit serieus genomen, anders waren de salarissen in essentiele sectoren allang fors verhoogd.
veel kantoorwerk en zeker ambtenaren werk is volstrekt overbodigquote:Op woensdag 21 januari 2026 21:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Qua werk? Kantoorwerk, process improvement coordinator. Soms nuttig, vaak niet.
Is wat anders dan zwaar schadelijk. Moet je ze toegeven.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
veel kantoorwerk en zeker ambtenaren werk is volstrekt overbodig
Jezus wat spendeer jij je geld aan nutteloze dingen zeg. Maar dat is jouw goed recht natuurlijk!quote:Op woensdag 21 januari 2026 18:04 schreef Mikeytt het volgende:
- Boodschappenbezorging
- Personal training
- Wellness
- Maaltijdbox bezorging
- Koffie-abonnement
Dus met het geld dat je verdient met jouw nutteloze baan hou je andere nutteloze banen in stand?quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Qua werk? Kantoorwerk, process improvement coordinator. Soms nuttig, vaak niet.
en de belachelijk hoge pensioen spaar afdracht voor de werkgever., waarvan je maar moet afvragen off daar iets van terecht komt gezien de moderne marktwerkingquote:Op vrijdag 23 januari 2026 04:24 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Jezus wat spendeer jij je geld aan nutteloze dingen zeg. Maar dat is jouw goed recht natuurlijk!
Jij hebt het over deze tekorten: Tekorten in het onderwijs, in de zorg, bij de politie, bij defensie, in het OV, in de rechtsspraak, bij overige noodhulpdiensten etc.
Waar denk je eigenlijk dat dat vandaan komt? Over het algemeen heeft het allemaal met de massa-immigratie te maken. Meer criminaliteit, grotere leerachterstanden, meer zieken (allochtonen hebben vaker een slechte gezondheid), meer geweld en druk in het OV, minder passie om ons land te verdedigen ... en niemand wil natuurlijk voor een habbekrats politieagent of ambulancemedewerker worden en dan het risico lopen in elkaar geslagen te worden of erger. Kijk, als jij politieagent bent in een stad in Japan ofzo, dan hoef je niet meer dan een gemiddeld loon te verdienen en beleef je waarschijnlijk een ontspannen dag. Maar in Utrecht of Den Haag is het wel even anders.
Verder is natuurlijk zijn hoger onderwijs en universitaire opleidingen keihard gepusht voor onze zogenaamde kenniseconomie en nu blijkt dat we een tekort hebben aan praktisch geschoolden.
Verder speelt natuurlijk mee dat het belachelijk hoge minimumloon en de belachelijk hoge belastingen dienstverlening extreem duur maken.
Ehh .. je lijstje wijkt iig zeer sterk af van mijn persoonlijke overtuigingen mbt consumptie.quote:Een paar diensten die ik afneem:
- Boodschappenbezorging
- Personal training
- Wellness
- Maaltijdbox bezorging
- Koffie-abonnement
Iets is nuttig wanneer er vraag naar is?quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:54 schreef Hexagon het volgende:
Wie ben jij om te bepalen of dat werk wat ze doen nuttig is? Blijkbaar zijn er mensen die het zo nuttig vinden dat ze ervoor willen betalen.
Vroeger deed je geen boodschappen, dronk je geen koffie, waste je je haar niet, sportte je niet, kookte je niet, en maakte je niet schoon?quote:Op woensdag 21 januari 2026 18:04 schreef Mikeytt het volgende:
In de ogen van degene die er om vraagt wel.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Iets is nuttig wanneer er vraag naar is?
Als we Mikey's lijstje als voorbeeld nemen ... de helft van die zaken lijkt me toch wel degelijk cumulatief een significante negatieve impact op onze samenleving hebben.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In de ogen van degene die er om vraagt wel.
Of we het als samenleving wenselijk vinden hebben is vers twee. Maar in de meeste gevallen gaat het om banen waar verder niemand last van heeft.
Over het bezorgen eens.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:48 schreef probeer het volgende:
[..]
Als we Mikey's lijstje als voorbeeld nemen ... de helft van die zaken lijkt me toch wel degelijk cumulatief een significante negatieve impact op onze samenleving hebben.
Binnen die hele 'willen we serieus in deze mate laagbetaalde arbeid importeren of uberhaupt gebruiken' discussie lijkt me die hele bezorgindustrie aardig relevant. Dito voor de klimaatdiscussie, en enige vragen over hoe we met consumptie omgaan en onze economie inrichten.
Waarom heb je een groot onderzoek nodig? Ga je daardoor dan anders naar je consumptie kijken? Die verwondering over wat nuttig is of niet, kan niet starten vanuit je eigen gedrag?quote:Waarom is er nog geen groot onderzoek geweest naar de hoeveelheid nuttige banen in Nederland? En ons dan afvragen waarom iemand liever bij een bedrijf werkt die personalized shampoo maakt dan in het onderwijs.
Je doet bijna alsof het je opgelegd wordt, die extra diensten met relatief vrij nutteloze arbeid. Je snapt dat dat hele vraag en aanbod gedoe twee kanten op werkt he? Dat jij als afnemer, die diensten en daarmee die banen creëert.quote:Ik stond namelijk even stil bij het aantal extra diensten die er de laatste jaren zijn bijgekomen waar natuurlijk ook personeel voor nodig is.
Dus iedereen noemt jou "pik" op kantoor en zelf denk je niet dat dit een bullshit job is?quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Qua werk? Kantoorwerk, Process Improvement Coordinator. Soms nuttig, vaak niet.
minder onderwijsquote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:45 schreef Lyrebird het volgende:
De oplossing ligt in automatisering en robotisering. Verder moet je banen aantrekkelijker maken. Ik snap niet dat mensen überhaupt in het middelbaar onderwijs willen werken. Bureaucratie. Mondige pubers. Hetzelfde geldt voor werken bij de politie. Boeven vangen lijkt me wel leuk, maar niet in een bureaucratische organisatie.
En betaal meer. Pay peanuts, get monkeys.
Probleem opgelost.
Ik denk dat veel jongeren ook helemaal niet geschikt zijn om een theoretisch onderwijs te volgen, maar het is wel steeds meer de norm geworden. Ik snap wel dat steeds meer jongeren de theoretische hoek ingerold zijn: practisch werk heeft nog steeds een slecht imago en wordt vaak slechter betaald dan theoretisch werk.quote:Op maandag 26 januari 2026 02:36 schreef Lyrebird het volgende:
100%
Onderwijs is belangrijk, maar het moet wel effectief zijn, en dat is het niet. Te veel jongeren zitten zich stierlijk te vervelen op school. Laat ze in de praktijk werken, waardoor ze in kunnen zien waarom het belangrijk is om ook de theorie te snappen. Bij mij is bij m'n eerste stage ook het kwartje gevallen. Diploma's hebben echt wel nut, maar waar haal je de motivatie vandaan om voor een stuk papier te studeren? Die motivatie is er wel als je baas je een flinke opslag geeft met je nieuwe diploma.
In iedere organisatie zit dood hout. Laatst bij ASML zijn er 2000 ingenieurs ontslagen, omdat er te veel gepraat werd, en te weinig gedaan. Bij alle Nederlandse bedrijven waar ik gewerkt heb waren er baasjes die bij iedere vergadering te vinden waren, maar die niet productief waren.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:19 schreef Wantie het volgende:
Al het werk dat geld oplevert is nuttig.
Er zijn niet veel bedrijven die personeel in dienst hebben dat niet bijdraagt aan in het bedrijfsresultaat.
ASML laat zien hoe het bedrijfsleven dat aanpakt: met een reorganisatie.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In iedere organisatie zit dood hout. Laatst bij ASML zijn er 2000 ingenieurs ontslagen, omdat er te veel gepraat werd, en te weinig gedaan. Bij alle Nederlandse bedrijven waar ik gewerkt heb waren er baasjes die bij iedere vergadering te vinden waren, maar die niet productief waren.
Dan moeten die landen beter met ze omgaan, zodat talent niet naar het buitenland gaat voor betere leefomstandigheden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 05:35 schreef OmniRocket het volgende:
Je moet roeien met de riemen die je hebt. Hebben de landen waar de arbeidsmigranten vandaan komen deze arbeiders niet nodig om er economisch op vooruit te gaan?
https://www.tilburguniver(...)ngen/leisure-studiesquote:Op zondag 15 februari 2026 21:57 schreef Nexum het volgende:
Ik zal het bedrijfsleven en hun bullshit banen echt nooit begrijpen. Elke halve idioot met een beetje gevoel voor trends kan een social media account runnen. ‘Vitaliteitscoach’ ook zo’n achterlijke term.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |