Benieuwd hoeveel fracties we dadelijk hebben. En of we weer een nieuwe partij erbij krijgen.quote:https://www.nu.nl/politie(...)jleider-wilders.html
Crisis in PVV: Kamerleden stappen op na felle kritiek op partijleider Wilders
Vanuit de PVV-fractie is er felle kritiek op partijleider Geert Wilders. Het wordt hem verweten dat hij een slechte verkiezingscampagne heeft gevoerd en de politieke koers deugt niet. Enkele Kamerleden stappen uit de fractie.
Enkele PVV-Kamerleden stonden de wachtende pers kort te woord dat het een "emotionele fractievergadering" was, maar wilden nog niet zeggen wat er precies aan de hand is. Wilders bevestigde dat zij uit de fractie stappen.
De Telegraaf citeerde dinsdag uit een brief die door de PVV-fractie is geschreven. "De campagne viel stil omdat de lijsttrekker er geen zin meer in had", staat er.
Het ongekende opstand binnen de PVV. Normaal een gesloten bolwerk in Den Haag. Toch denkt Wilders dat zijn partij "hier nog wel overheen komt", zei hij in een korte verklaring.
quote:Op dinsdag 17 december 2024 17:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat ook. Het rare is dat PVV-ers doorgaans wel erg trouw zijn aan Wilders, ondanks dat Geert weinig heeft om mee te schermen. Lidmaatschap doen ze niet aan bij de PVV, dus dat kan-ie ook niet afnemen.
Benieuwd naar de naam van die partij.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:25 schreef Hexagon het volgende:
Gidi Markuszower wordt de leider van de nieuwe partij zo te zien.
De Likoedpartij hebben we nog niet in ons parlementquote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Benieuwd naar de naam van die partij.
Hoop 'nieuwe' leden wel. Op Gidi na zitten ze er allemaal pas sinds de laatste 2 verkiezingen. Ook een nadeel van een eenmanspartij, hoeft ook niet veel loyaliteit te verwachten.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:29 schreef Hexagon het volgende:
Opstappers zijn Gidi Markuszower, René Claassen, Hidde Heutink, Tamara ten Hove, Annelotte Lammers, Nicole Moinat en Shanna Schilder.
Likoed Nederlandquote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Zouden ze al een dealtje op hoofdlijnen met het minderheidskabinet hebben of zouden die gesprekken nog komen?quote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat die zeven al wel een tijdje een whatsappgroep hebben.
Denk niet dat Rob/Dilan/Henri daar nu op willen bouwen.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zouden ze al een dealtje op hoofdlijnen met het minderheidskabinet hebben of zouden die gesprekken nog komen?
Hooguit een beetje verkennend dan.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Denk niet dat Rob/Dilan/Henri daar nu op willen bouwen.
quote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:59 schreef xpompompomx het volgende:
Die nieuwe partij gaat niks worden natuurlijk, dat kun je op je klompen aanvoelen.
https://www.omroepbrabant(...)n-loyaal-aan-wildersquote:De Brabantse PVV-Kamerleden Maikel Boon en Rachel van Meetelen blijven loyaal aan Geert Wilders. Dinsdag verlieten zeven PVV’ers de Tweede Kamerfractie uit onvrede over de koers en het leiderschap van Wilders. De Brabantse Kamerleden maakten geen deel uit van die groep.
De inmiddels ex-PVV’ers eisten in een brief aan Wilders een koerswijziging. Zo moest de PVV een democratische partij worden met leden en moest er onderzoek worden gedaan naar de verkiezingsnederlaag. Bovendien zou iemand anders partijleider moeten worden.
De vertrekkende Kamerleden vinden ook dat Wilders de PVV zélf uitsluit door niet te willen samenwerken met het aankomende minderheidskabinet van D66, VVD en CDA. Volgens de vertrekkende Kamerleden staat met dit alles het voortbestaan van de PVV op het spel.
"Dat is niet wat we van plan zijn te gaan doen", reageerde Wilders op de plannen. "En ik ben niet voor een ledenpartij."
Brabanders blijven bij PVV
De Brabantse PVV-Kamerleden Maikel Boon en Rachel van Meetelen blijven in de fractie en behoren niet tot de groep van zeven Kamerleden die de brief met kritiek opstelden. Boon stond bij de vorige verkiezingen voor de Tweede Kamer op plek 23 en was daarvoor jarenlang Statenlid in Brabant. Vlak voor de verkiezingen in oktober vorig jaar kwam hij in opspraak omdat hij samen met een fractiegenoot racistische AI-plaatjes had gemaakt.
Van Meetelen stond op plek 25. Bij de verkiezingen twee jaar daarvoor stond ze nog op plek 3.
[X] Schwungquote:Op dinsdag 20 januari 2026 15:00 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Markuszower heeft ook totaal geen schwung.
Dat gaat geen stemmenkanon opleveren.
Maar goed. We moeten nog wat jaren voordat er weer verkiezingen zijn voor die bankjes.
De gunfactor.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 15:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
[X] Schwung
[X] X-factor
Hebben we nog meer holle termen die hij niet heeft?
Al hebben die waarschijnlijk wel een dossier over hem.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 15:52 schreef StateOfMind het volgende:
De AIVD-factor heeft ie ook al niet
the weight factor...quote:Op dinsdag 20 januari 2026 15:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
[X] Schwung
[X] X-factor
Hebben we nog meer holle termen die hij niet heeft?
Dat is idd geen onbelangrijke bijvangst.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 16:44 schreef Hexagon het volgende:
Fijn ook dat de PvdA/GL nu de algemene beschouwingen mag beginnen. In plaats van de vaste negatieve lawine van Geert.
Mwahquote:Op dinsdag 20 januari 2026 15:51 schreef capricia het volgende:
[..]
De gunfactor.
Die heeft hij ook niet.
Hij wil zijn eigen politieke speelruimte zonder die verantwoordelijkheden.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:43 schreef -Sigaartje het volgende:
Waarom is Wilders niet voor een ledenpartij?
Aangezien populisten een totale onwil hebben om rekening te houden met de wensen en belangen iemand anders.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:43 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik heb het vermoeden dat de meeste PVV stemmers helemaal geen mening hebben over "de partij" op zich.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 18:15 schreef probeer het volgende:
Nu zullen jullie me terecht kennen als wellicht de laatste persoon die de boel op loopt te stoken ...
Maar al die PVV-stemmers die de mond jarenlang vol hadden over verraders ... Steek vooral je mening over die 7 ratten niet onder stoelen of banken!
Judean People's Front.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat hij nog geen limonadestand kan runnen. Het is een hooligan die wat roept en de rest moet ja-knikken.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:43 schreef -Sigaartje het volgende:
En de afkorting van Nederlandse Vereniging Autismequote:Op dinsdag 20 januari 2026 18:38 schreef hollandia02 het volgende:
[ x ]
Naam is bekend, Nederlandse VrijheidsAlliantie. Toevallig dezelfde afkorting als NVA in België?
Vier dagen geledenquote:Op dinsdag 20 januari 2026 18:38 schreef hollandia02 het volgende:
[ x ]
Naam is bekend, Nederlandse VrijheidsAlliantie. Toevallig dezelfde afkorting als NVA in België?
Oud zeer. Markuszower kreeg geen functie in het vorig kabinet.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 18:55 schreef Beathoven het volgende:
Ben wel erg benieuwd naar op welk punt de breuk lag waarin Markuszower en Wilders niet meer door één PVV-deur kunnen.
+ Dat Geert geen leden partij wilt en alleenheerser wilt blijvenquote:Op dinsdag 20 januari 2026 19:00 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oud zeer. Markuszower kreeg geen functie in het vorig kabinet.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-vertrekken-a4918201quote:De kwestie blijft Markuszower achtervolgen, want in juni 2024 komt de PVV’er opnieuw niet door de screening en besluit Wilders dat hij geen vicepremier kan worden in het kabinet-Schoof, het eerste kabinet ooit met de PVV.
Dat besluit stelt Markuszower, jarenlang een vertrouweling van Wilders, diep teleur. In plaats van een promotie keert hij terug in de Kamerbankjes met een minder prominente portefeuille. Markuszower deed in zijn jaren als woordvoerder op onder meer asiel/migratie en Buitenlandse Zaken qua radicale uitspraken niet onder voor Wilders. Hij noemde het asielbeleid „een grote misdaad tegen het Nederlandse volk” en asielzoekers „beesten”.
De NVA, ach het is weer eens wat anders dan de NVU.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 18:38 schreef hollandia02 het volgende:
[ x ]
NVA staat natuurlijk ook voor Nieuw-Vlaamse Alliantie dus die naam is daar zeker op geďnspireerd.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 18:38 schreef hollandia02 het volgende:
[ x ]
Markuszower kreeg geen plek in het kabinet omdat hij niet door de screening van de AIVD kwam. Wilders beschermde hem toen enorm en nam het voor hem op. Kan natuurlijk dat hij intern wel woest geworden was.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 19:00 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ho ho, nu doe je Marjolein 'ik ben loyaliteit' Faber ernstig tekort.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 20:11 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Niettemin, in een partij overblijven met Dion Graus als enige andere naamsbekende is wel met recht een crisis te noemen.
Ho ho, vlak Marjolein Faber niet uitquote:Op dinsdag 20 januari 2026 20:11 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Niettemin, in een partij overblijven met Dion Graus als enige andere naamsbekende is wel met recht een crisis te noemen.
Oh ja, die feestneus hadden ze ook nog.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 20:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ho ho, nu doe je Marjolein 'ik ben loyaliteit' Faber ernstig tekort.
En vergeet Martin Bosma niet.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 20:11 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Heeft meer weg van ongecontroleerde celdeling dan van versplintering.
Dat lag toch niet aan Wilders?quote:Op dinsdag 20 januari 2026 19:00 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Liever wel. Denk dat die er sowieso beter aan gedaan had het zinkende schip direct na zijn kamervoorzitterschap te verlaten, dan had hij nog kans gehad op een hoofdredacteurschap bij eoa rechts blad.quote:
Ik hoef denk ik niet meer te beginnen over dat het PVV logo de stormmeeuw van de NSB in de nationale driekleur is.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 20:13 schreef Jojoke het volgende:
Het is toch een publiek geheim dat Markuszower een Mossad-agent of iets degelijks is. In ieder geval iemand die daar gedeeltelijk zit voor Israël. Vast niet alleen, hij wil ook opkomen voor Nederlandse joden.
Deze splitsing is daarmee heel interessant. En de timing ook. In het Trump-regime zitten takken die nuttig zijn voor Israël, maar ook takken die zeer zorgwekkend zijn. En die laatste takken (bv Stephan Miller of White Pride) beginnen nu overhand te krijgen.
In dat licht lijkt het erop dat in ieder geval Markuszower en co het nu belangrijk vinden dat Jetten snel een kabinet vormt en dat zij dus bereid zijn om een Pro-Europese kabinet in de lucht te houden. Die boodschap was heel duidelijk van hen vandaag. Het lijkt erop dat velen nu Europa als een reddingsboei vasthouden.
Er is nog wel een gaatje in het politieke landschap denk ik: cultureel conservatief maar sociaal en constructief. PVV wil niets liever dan oppositiepartij zijn en niets doen. JA21, VVD en FVD hebben weinig met sociaal. Het is ooit een rol die de rechter zijde van de PvdA vervulde, maar die bestaan niet meer. Markushower heeft wel een geloofswaardigheidsprobleem richting de Nederlanders, omdat hij al zo vaak afgewezen werd door de inlichtingendiensten. Dus op langere termijn kunnen ze beter iemand anders aanstellen.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 20:44 schreef Beathoven het volgende:
Opzich wel goed dat Markushower een partij opricht voor o.a. joodse belangen in Nederland, dat is beter dan onder PVV-vlag. Vraag me alleen af of daar ook veel animo voor is naast hetgeen wat er al is. Als er zo'n behoefte aan zou zijn, zou het er vermoedelijk al zijn.
Ja, dat is wel een punt. Maar zelfs met de hele controverse beter dan in een partij te blijven zitten die ook volksunie-gangers aanspreekt.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 21:01 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Er is nog wel een gaatje in het politieke landschap denk ik: cultureel conservatief maar sociaal en constructief. PVV wil niets liever dan oppositiepartij zijn en niets doen. JA21, VVD en FVD hebben weinig met sociaal. Het is ooit een rol die de rechter zijde van de PvdA vervulde, maar die bestaan niet meer. Markushower heeft wel een geloofswaardigheidsprobleem richting de Nederlanders, omdat hij al zo vaak afgewezen werd door de inlichtingendiensten. Dus op langere termijn kunnen ze beter iemand anders aanstellen.
PVV is dan ook wel een beetje de kanker van de samenleving in mijn optiek. Zorgt al jaren en jaren voor formatie-problemen, verharding van het debat en polarisering van de samenleving. Er is in al die 25 jaar nog nooit iets goeds uit die partij voortgekomen.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 20:11 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Heeft meer weg van ongecontroleerde celdeling dan van versplintering.
rechts gaat pas functioneren als PVV weg isquote:Op dinsdag 20 januari 2026 23:42 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
PVV is dan ook wel een beetje de kanker van de samenleving in mijn optiek. Zorgt al jaren en jaren voor formatie-problemen, verharding van het debat en polarisering van de samenleving. Er is in al die 25 jaar nog nooit iets goeds uit die partij voortgekomen.
Gelukkig voor de politici in die hoek maakt dat hun stemvolk weinig uit.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 23:42 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
PVV is dan ook wel een beetje de kanker van de samenleving in mijn optiek. Zorgt al jaren en jaren voor formatie-problemen, verharding van het debat en polarisering van de samenleving. Er is in al die 25 jaar nog nooit iets goeds uit die partij voortgekomen.
Die doen al 20 jaar niks anders. Verschil is dat ze deze keer huilen over de onkunde van hun eigen leider en niet over (verzonnen) blokkades door andere (=linksche) partijen of groepen.quote:
Ho ho. We mogen op stukjes snelweg in de buurt van Habbekutteveen toch maar mooi weer 130 rijden.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 23:42 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Hoho, ook boeven mogen een paar dagen eerder uit de gevangenis. Vergeet ook dat niet.quote:Op woensdag 21 januari 2026 12:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ho ho. We mogen op stukjes snelweg in de buurt van Habbekutteveen toch maar mooi weer 130 rijden.
Heus niet.quote:Op woensdag 21 januari 2026 12:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ho ho. We mogen op stukjes snelweg in de buurt van Habbekutteveen toch maar mooi weer 130 rijden.
quote:Op dinsdag 20 januari 2026 14:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De Likoedpartij hebben we nog niet in ons parlement
Welke dan?quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De Nederlandse Hamas-partij hebben we hier in ieder geval al een tijdje.
PvdA-'Motie Piri'-GL natuurlijk.quote:
Likoedpartij is daarentegen super normaal, natuurlijk.quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:39 schreef -XOR- het volgende:
Zucht, "GLPvdA de Nederlandse Hamas-partij", het clowntjesuurtje is weer aangebroken zie ik.
Jesse Klaver heeft banden met Hamas?quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Likoedpartij is daarentegen super normaal, natuurlijk.
.
Beantwoord de vraagquote:Op donderdag 22 januari 2026 20:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jesse Klaver heeft banden met Hamas?
Ik lees nergens een vraag.quote:
quote:
Gezien Markuszower voor die partij werkte is dat inderdaad niet zo raarquote:Op donderdag 22 januari 2026 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Likoedpartij is daarentegen super normaal, natuurlijk.
Duyvendak werkte ook voor bepaalde partijen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gezien Markuszower voor die partij werkte is dat inderdaad niet zo raar
https://www.parlement.com/biografie/mr-g-gidi-markuszower
Dat je zijn partij dan wel de Likoed partij mag noemen voor de grap.quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
Je punt? Wat wil je nu eigenlijk beweren?
Ah, het was een grapquote:Op donderdag 22 januari 2026 20:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat je zijn partij dan wel de Likoed partij mag noemen voor de grap.
Maar kennelijk heb ik weer niet voldoende onaardigs over Hamas gezegd en moet de aandacht snel verlegd worden.
Zionistische Staatspartij dan?quote:Op donderdag 22 januari 2026 21:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad niet serieus dat hij zijn nieuwe partij zo gaat noemen nee.
En wat wil je nu beweren eigenlijk? Word eens concreet.quote:Op donderdag 22 januari 2026 21:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Over Gidi Markszower die daar voor actief was inderdaad.
Niks, gewoon geinen over deze nieuwste loot aan de populistische stam. En dat gezien Gidi's verleden Likoed wel past.quote:Op donderdag 22 januari 2026 21:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En wat wil je nu beweren eigenlijk? Word eens concreet.
Persoonlijk maak ik me wat meer druk over de ultrarechtse kapitalitische plannetjes van Rob Jetten.quote:Op donderdag 22 januari 2026 21:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Niks, gewoon geinen over deze nieuwste loot aan de populistische stam. En dat gezien Gidi's verleden Likoed wel past.
Net als ik DENK ook ooit AK partij Nederland noemde.
Kun je in een ander topic doen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 21:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Persoonlijk maak ik me wat meer druk over de ultrarechtse kapitalitische plannetjes van Rob Jetten.
DENK was idd wel behoorlijk AKP-Nederland met Kuzu en Özturk. Die wilden Groningen ooit volledig migreren voor de gaswinning omdat Erdogan dat eens gedaan had voor de aanleg van een dam in Turkije oid.quote:Op donderdag 22 januari 2026 21:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Niks, gewoon geinen over deze nieuwste loot aan de populistische stam. En dat gezien Gidi's verleden Likoed wel past.
Net als ik DENK ook ooit AK partij Nederland noemde.
Geen slecht plan, eigenlijk.quote:Op donderdag 22 januari 2026 21:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
DENK was idd wel behoorlijk AKP-Nederland met Kuzu en Özturk. Die wilden Groningen ooit volledig migreren voor de gaswinning omdat Erdogan dat eens gedaan had voor de aanleg van een dam in Turkije oid.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |