Dat is slecht nieuws voor PvdA/GL lijkt me. Nu heeft het kabinet straks twee routes op rechtsquote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bom barst bij PVV: na opstand tegen Wilders splitsen zeven Kamerleden zich af
Ja dat is het mooie. Ik mag niet quoten, maar ze willen zaken doen met het minderheidskabinet.
Uit hun brief: "Juist met een minderheidskabinet kunnen we zakendoen. Het land is toe aan oplossingen en niet alleen aan kritiek leveren."
Ze willen meewerken aan oplossingen, ja dan moet je de PVV uit.
Jetten zit er anders in, als ik het zo lees:quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:17 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ik zou als minderheidskabinet echt heel ver bij figuren als Gidi Markuszower vandaan blijven. Zelfs als hij je aan een meerderheid kan helpen.
quote:De afsplitsing van zeven PVV-Kamerleden zorgt voor nieuwe politieke verhoudingen in Den Haag. De nieuwe fractie zegt constructief te willen samenwerken. Dat opent volgens D66-leider Rob Jetten mogelijkheden voor steun aan de beoogde minderheidscoalitie van D66, VVD en CDA. Jetten reageerde tegenover de aanwezige Haagse pers op het nieuws dat de zeven Kamerleden zich hebben losgemaakt van de PVV. Hij sluit samenwerking met de nieuwe fractie niet op voorhand uit. “De komst van een nieuwe fractie die ‘constructief wil samenwerken’, biedt kansen”, aldus de D66-leider.
Goed nieuws voor het minderheidskabinet. En ik durf te beweren voor de bestuurbaarheid van ons land.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dat is slecht nieuws voor PvdA/GL lijkt me. Nu heeft het kabinet straks twee routes op rechts
Dus niet met JA21, maar wel met PVV-overlopers? Bijzonder figuur wel, die Jetten.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:20 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Jetten zit er anders in, als ik het zo lees:
[..]
En nog steeds geen meerderheid in EKquote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dat is slecht nieuws voor PvdA/GL lijkt me. Nu heeft het kabinet straks twee routes op rechts
Dat heeft PvdA/GL aan zichzelf te danken. Dat zelfs een Jetten ze niet mot.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
eens hoor - al heb je dat defacto nu ook. Hoevaak stemmen individuele fractieleden nou anders dan de rest van de fractie?quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet geen beter systeem.
Als je geen ijzeren fractiediscipline en een kamer vol met Minions wil hebben.
Als de EK een stuiver waard was zou dat geen reet moeten uitmaken.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
En nog steeds geen meerderheid in EK
En leden ipv een lidquote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:27 schreef opgebaarde het volgende:
Zo de afsplitsers willen meer inspraak. Dat is een nogal links standpunt
Ja, dus dat laatste is niet houdbaar.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 16:57 schreef kalinhos het volgende:
[..]
En bij de PvdA-GL heb je ook wat voorkeursstemmen die de zetelverdeling veranderen maar dan ben je er wel.
Tis een beetje een onmogelijk dilemma. Ons hele stelsel (verkiezingsposters, debatten, fracties etc) is gebaseerd op partijen en zetels per partij. De meeste lijsttrekkers krijgen genoeg stemmen om de kiesdrempel meerdere keren te halen wat dus betekent dat er ook mensen de kamer inkomen puur obv hun positie op de verkiezingslijst. Heb je dan op die persoon gestemd?
Ik snap ook dat als je automatisch je zetel verliest bij afsplitsing je dus tegelijkertijd zorgt voor 1 leider die alles bepaalt en de rest dus moet meestemmen voor baanbehoud…
Eerst maar eens afstand doen van Nanninga lijkt me zoquote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dus niet met JA21, maar wel met PVV-overlopers? Bijzonder figuur wel, die Jetten.
Jetten wil met iedereen samenwerken, hij wilde JA21 alleen niet in de coalitie hebben.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dus niet met JA21, maar wel met PVV-overlopers? Bijzonder figuur wel, die Jetten.
De partij van Klaver is nu de grootste oppositie partij. Wilders heeft 19 zetels.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Iedere politicus belooft toch gouden bergen aan de stemgerechtigden?quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hij zegt het om stemmen te trekken en doet vervolgens niks.
Pas na 20 jaar begint de meerderheid van de mensen zijn spelletje een beetje door te krijgen.
Niet allemaal dus nog.
Het mag vreemd klinken, maar sommigen doen ook écht wat.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 18:11 schreef torentje het volgende:
[..]
Iedere politicus belooft toch gouden bergen aan de stemgerechtigden?
Nee, dat zou kamerleden degraderen tot machteloze werktuigjes van de grote leider, die hij ieder moment op die manier uit de kamer zou kunnen bonjouren.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 16:35 schreef Zorro het volgende:
Ik blijf het overigens achterlijk vinden dat die zetels weg gaan bij de PVV. In dit geval dan, ik zou het bij iedere partij belachelijk vinden. Tenzij iemand genoeg stemmen heeft voor een zetel zou dat bij de partij moeten blijven, daar is op gestemd, niet de persoon. Behalve dus als die genoeg stemmen voor die zetel heeft, dan is die persoon in de kamer gestemd en heeft recht op die zetel.
Anders niet.
Ach, de nieuwe fractie voorzitter van FvD lijkt me wel een persoon die meer redelijk is en beter kan samenwerken.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:56 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit is wat je krijgt inderdaad. FvD stond bij de vorige peiling al op 14 zetels en de PVV op 17.
Hoe bedoel je? Met JA21 wil hij juist nadrukkelijk wél samenwerken om meerderheden te zoeken. Net als met deze nieuwe fractie kennelijk.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |