abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219875695
quote:
88s.gif Op maandag 19 januari 2026 12:58 schreef sp3c het volgende:

[..]
Denemarken is gewoon veilig
Denemarken is niet "gewoon" veilig. Denemarken is veilig. Voor nu. En alleen omdat het een NAVO land is. En omdat een aantal EU-landen tonen dat ze het willen verdedigen. Niet omdat Trump het helemaal niet wil hebben.
  maandag 19 januari 2026 @ 13:00:29 #227
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_219875698
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 12:46 schreef TLC het volgende:

[..]
In dit geval blijkbaar wel.

En jij bent er een die alles wat je hoort zomaar voor zoete koek aanneemt ?
Nee, dat zou raar zijn.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 13:01:15 #228
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219875702
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:00 schreef RetepV het volgende:

[..]
Denemarken is niet "gewoon" veilig. Denemarken is veilig. Voor nu. En alleen omdat het een NAVO land is . Niet omdat Trump het helemaal niet wil hebben.
ow ok
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219875705
quote:
10s.gif Op maandag 19 januari 2026 12:58 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat kunnen ze toch ook gewoon online overleggen dan. Of desnoods in Kopenhagen. Daar hoef je toch niet voor naar Groenland.
Natuurlijk moet je wel naar Groenland. Wat voor statement maak je anders?

Als je oorlog wil maken, maar je wil het tot het uiterste voorkomen, moet je wel diplomatisch te werk gaan.

Het statement hier, ten overstaan van de hele wereld, is dat we achter Denemarken staan in de bescherming van Groenland.

Zo'n statement maak je niet via een post op X.
  maandag 19 januari 2026 @ 13:02:11 #230
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219875708
Mocht de VS Trump Groenland innemen dan verbreken we wat mij betreft alle banden met de Yanks. Wat heb je aan een bondgenoot die de territoriale grenzen niet respecteert..
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219875721
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 12:57 schreef RetepV het volgende:

[..]
Natuurlijk heeft de EU er wel wat mee te maken. Denemarken is lid van de EU. Denemarken is per verdrag verantwoordelijk voor de veiligheid van Groenland. Denemarken kan een coalition of the willing vormen met andere landen van de EU.

Dit speelt zich af in de EU. Ik geloof werkelijk dat dat nog niet helemaal bij je is ingezonken.
Navo dus de VS is per verdrag (Navo art 5) verantwoordelijk voor de veiligheid van Denemarken. Dus dat zit wel snor
Vakman pur sang
pi_219875724
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 12:53 schreef RetepV het volgende:

[..]
Er zijn maar 89 plekken in Groenland die als bewoond aangemerkt kunnen worden. Daarvan zijn er 50 als nederzetting aan te duiden en 17 als dorp. Het grootste dorp is de hoofdstad, waar iets meer dan 20.000 mensen wonen. Het tweede grootste dorp is Sisimiut, met zo'n 6.000 mensen.

Even ter vergelijking: het dorp waar ik woon heeft zo'n 40.000 inwoners en geldt volgens mij als een middelgroot dorp in Nederland. Dan heb je al zo'n 75% van alle inwoners van Groenland te pakken.

Als je daar meer dan 2 dagen voor nodig hebt, om te verkennen...

De rest van wat je moet weten kun je op de webcams wel zien. Vooral warme kleding, warme huisvesting, machines om sneeuw te ruimen, en machines om over rotsachtig terrein te patrouilleren. Vliegen is daar gevaarlijk, zonder hulp kun je er maar heel moeilijk landen.

En ik vraag me sterk af of je in die kou wel een vliegdekschip operationeel kan houden. Ik denk het niet. Ook een invasie op een ongemerkte plek lijkt me heel moeilijk, vooral om ongemerkt genoeg mensen aan land te zetten (om de vliegvelden te bezetten).

Als Trump het land wil veroveren, moet hij eerst de vliegvelden in handen zien te krijgen. Want als die vliegvelden uit staan (geen verlichting, radar en vluchtleiding), wordt het heel gevaarlijk om daar in deze tijd te landen.

Dus in deze tijd van het jaar moeten we vooral de vliegvelden bewaken. Later in het jaar zal het weer beter worden en zal de kans op een inval door een groep mensen die ongemerkt aan land zijn gekomen wel groter worden. Maar dat geeft ons dus tijd om de verdediging op orde te brengen.

https://www.skylinewebcam(...)rport-south-cam.html
https://www.skylinewebcam(...)k-airport-north.html

https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/greenland.html
Idd altijd wel bijzonder als je vanuit NL komt. Ik woonde in een groot dorp/kleine stad van bijna 25.000 inwoners.
Hier in Estland zou dat nummer 6 zijn, terwijl niemand het plaatsje kent waar ik vandaan kom in NL.
Echt totaal niet te vergelijken met veel landen hoe het in NL is.

En de VS heeft naar het schijnt al 1,4 miljoen actieve militairen _O- _O-
Zelfs als elke inwoner van Groenland een k/d haalt van 1 op 20 ben je er nog lang niet _O- _O-

Overigens ging het dus niet om verkennen.
pi_219875727
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:02 schreef PzKpfw het volgende:
Mocht de VS Trump Groenland innemen dan verbreken we wat mij betreft alle banden met de Yanks. Wat heb je aan een bondgenoot die de territoriale grenzen niet respecteert..
Ik wil even duidelijk maken dat de VS al heeft bewezen dat het territoriale grenzen niet respecteert. Maar tot vorige week was dat ver van huis en kon dat ons niet zo veel schelen. Deze week blijkt dat Trump niet alleen schurkenstaten het leven moeilijk wil maken.
  maandag 19 januari 2026 @ 13:13:10 #234
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219875782
Trump heeft de dreigbrief ook naar ons gestuurd :')

https://www.rtl.nl/nieuws(...)-nederland-verstuurd
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 13:14:57 #235
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219875808
quote:
10s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:13 schreef Starhopper het volgende:

Damn. Wat een volslagen mongool is het ook.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 19 januari 2026 @ 13:15:45 #236
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219875828
quote:

lol :D
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219875850
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:04 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Idd altijd wel bijzonder als je vanuit NL komt. Ik woonde in een groot dorp/kleine stad van bijna 25.000 inwoners.
Hier in Estland zou dat nummer 6 zijn, terwijl niemand het plaatsje kent waar ik vandaan kom in NL.

Zelfs als elke inwoner van Groenland een k/d haalt van 1 op 20 ben je er nog lang niet _O- _O-

Die zijn natuurlijk niet allemaal getraind om in arctische omstandigheden te opereren. Voor de inzet in Minnesota halen ze nu ook militairen uit Alaska vanwege de kou. Al hebben in een directe confrontatie natuurlijk alsnog geen schijn van kans.
pi_219875918
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 08:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
We zijn gewoon niet in de positie om een twee frontenoorlog te voeren. Dat is dezelfde fout die we in de tweede wereldoorlog ook gemaakt hebben. Dus het is gewoon even slikken en hopen op het beste.
We voeren op dit moment geen oorlog.
Daarnaast was de bewering dat de VS Groenland terug geeft na het einde van Trump zijn presidentschap.
Ik betwijfel dat.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  maandag 19 januari 2026 @ 13:22:04 #239
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219875969
quote:

De wereld is niet veilig zolang de VS bestaat.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219875990
Als het echt maar voor twee dagen was had dat ook meteen gezegd kunnen worden, want waarom dat geheim houden. Maar niets daarover in de eerste berichten over het vertrek van 1 militair naar Groenland.

Dus ook daarom totale bs
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 19 januari 2026 @ 13:24:28 #241
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219876028
quote:

Huilen dan.
pi_219876062
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:04 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Ik durf wel voor te stellen dat één van de redenen om er naartoe te gaan was om exacte posities te nemen van belangrijke infrastructuur. Want als de VS Groenland zal binnenvallen, zal als eerste natuurlijk GPS uitgezet worden. Geeft niet, want we hebben Galileo.

Ja, Galileo werkt gewoon, de VS heeft al lang niet meer het monopolie op satelliet positionering.

Dan kan de VS natuurlijk nog alle 30+ Galileo satellieten uit de lucht schieten, of de signalen jammen. Maar dat zal natuurlijk een ongekende PR disaster voor de VS worden.

Maar in werkelijkheid hoeven we alleen maar duidelijk te maken aan Trump dat we het niet zonder slag of stoot zullen laten annexeren. Niet zo lang Trump tegen ons blijft liegen over zijn werkelijke motivaties.

Als hij het werkelijk alleen maar wil voor de grondstoffen, zal hij honderden miljarden moeten gaan bieden. Niet 5 miljard.

Of gewoon een business deal met Groenland sluiten. Waarbij hij er rekening mee moet houden dat Denemarken voor de beveiliging van Groenland zorgt en deal ook met Denemarken gesloten moet worden.
pi_219876084
quote:
81s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:14 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Damn. Wat een volslagen mongool is het ook.
proficiat met je modfunctie maat
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 13:27:55 #244
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219876116
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:26 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]
proficiat met je modfunctie maat
:*
pi_219876136
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:16 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Die zijn natuurlijk niet allemaal getraind om in arctische omstandigheden te opereren. Voor de inzet in Minnesota halen ze nu ook militairen uit Alaska vanwege de kou. Al hebben in een directe confrontatie natuurlijk alsnog geen schijn van kans.
Ik heb geen idee hoeveel militairen Groenland zelf heeft. Ze vallen onder Denemarken dat 25.000 militairen heeft.
inclusief reserves komen ze net boven de 90.000 uit.

Waar waarschijnlijk maar een zeer klein deel bekend is met Groenland.
Dat arctische voordeel zal dus wel tegenvallen.

Want je kunt elke inwoner daar wel een wapen geven, dan zijn ze idd goed met de weersomstandigheden. Maar niet als militair zijnde.

Wat ik al aanhaalde zouden de Groenlanders een K/D van 1 op 20 moeten halen en dan komen ze nog niet eens in de buurt. Laat staan als de VS ook reservisten zou gebruiken.
pi_219876170
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 08:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
We zijn gewoon niet in de positie om een twee frontenoorlog te voeren. Dat is dezelfde fout die we in de tweede wereldoorlog ook gemaakt hebben. Dus het is gewoon even slikken en hopen op het beste.
Ik wist niet dat NL uberhaupt in 1 oorlog actief was.
Laat staan dat er een 2e zou komen.
pi_219876193

Altijd goed om te houden, uiteindelijk zit achter veel beleid van Trump vaak de cryptomiljardairs van silicon valley.
pi_219876206
quote:
2s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:27 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
:*
nice
pi_219876224
quote:

Waarschijnlijk wist hij het postadres gewoon niet. Dus iedereen maar in de cc. De premier van Noorwegen heeft overigens ook niets met de Nobelprijs te maken :')
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 13:33:12 #250
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219876236
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:30 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Altijd goed om te houden, uiteindelijk zit achter veel beleid van Trump vaak de cryptomiljardairs van silicon valley.
De mensen die AI zo aan het pushen zijn, zijn niet onze vrinden. Ook dat mag wel eens duidelijk worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')