quote:Nieuw stikstofdrama op komst, maar dan keer 1000
Een boom omhakken voor woningbouw? Dat mag straks mogelijk niet meer. Nieuwe Europese natuurregels dreigen te zorgen voor een stikstofprobleem keer duizend. Experts waarschuwen voor juridische chaos, stilvallende bouw en een rekening van 76 miljard euro. Den Haag weet nog niet wat te doen, schrijft politiek verslaggever Hans van Soest in zijn wekelijks rubriek Haagse zaken.
Er kon wel eens een dag komen dat we terugverlangen naar de huidige stikstofproblemen. Zo van: och, toen was het allemaal nog zo lekker overzichtelijk. Want ondertussen dient zich een nieuw probleem aan dat in potentie heel Nederland kan ontwrichten: de zogeheten Europese Verordening Natuurherstel.
In de formatie zoeken D66, VVD en CDA nog naarstig naar miljarden om boeren uit te kopen zodat Nederland van het stikstofslot kan. Al sinds 2019 zitten we in een juridisch moeras omdat we niet voldoen aan Europese afspraken om de 162 Natura 2000-gebieden in ons land in stand te houden.
De goudrandloopkever of knotszegge (een grassoort) dreigen te verdwijnen doordat er te veel stikstofverbindingen (vaak afkomstig uit mest) als ammoniak neerslaan in die gebieden. Vergunningen voor bouwprojecten of vergroening van bedrijven worden daardoor niet verstrekt. Het beheerst al jaren de Haagse agenda.
Alle natuur beschermen
Maar dat is allemaal kruimelwerk vergeleken bij een nieuwe Europese verordening die ons niet alleen dwingt om Natura 2000-gebieden te beschermen, maar álle natuur. Ook die in de bebouwde kom. De Verordening Natuurherstel is aangenomen in Brussel in 2024 nadat de Oostenrijkse klimaatminister Leonore Gewessler het ingrijpende plan tegen de zin van haar eigen regering aan een meerderheid hielp. Een mini-staatsgreep. Het leverde haar een aanklacht op wegens machtsmisbruik, maar toen was het al te laat.
De Europese verordening kan opnieuw enorme gevolgen hebben voor onze bedrijven en woningbouw, waarschuwde de bureaus Berenschot en Arcadis in een zogeheten impactassessment. ‘De risico’s zijn groot’ als we de verordening negeren, schreven ze. Nergens in het land mag de natuur nog achteruit gaan ten opzichte van 2024, het jaar dat de verordening is aangenomen. In 2030 moet Nederland al grotendeels aan de richtlijn voldoen en daarna moet de natuur zelfs worden uitgebreid.
Kost miljarden euro’s
Gebeurt dat niet, dan zal de rechter volgens de bureaus ‘naar alle waarschijnlijkheid’ vergunningen afwijzen. Zeg maar: het huidige stikstofprobleem maar dan keer duizend. Vooral bescherming van het stedelijk groen wordt volgens de bureaus een ‘forse opgave’. Elke coördinatie vanuit Den Haag ontbreekt. En oh ja: de totale kosten om aan de regelgeving te voldoen zullen oplopen tot zo’n 76 miljard euro in 2050!
Volgens Gewessler en andere voorstanders van de regeling is het verlies van natuur nog veel kostbaarder. Vertel dat aan de kiezer die de komende jaren zal zien dat het mes in sociale zekerheid en zorg gaat, alleen al om de stijgende kosten voor defensie te betalen.
Verwoestende gevolgen
Werkgeversorganisaties trokken al eerder aan de bel over de mogelijk verwoestende gevolgen. Deze week waren het landbouworganisaties. Er komen nieuwe verplichtingen op Nederland af die ‘onuitvoerbaar’ en ‘juridisch kwetsbaar’ zijn, stellen ze in een brief aan het kabinet. Pijnlijk: tijdens voorlichtingsbijeenkomsten van het ministerie bleek dat niemand vanuit de overheid zelfs maar kon vertellen wat dat ‘natuurherstel’ in de praktijk nou precies betekent. Behalve dan dat we er over vier jaar aan moeten voldoen.
Gemeenten roepen het kabinet op de boel ‘uitvoerbaar en betaalbaar’ te houden. Tot dusver blijft het stil. En dat leidt tot zorgen. Die 100 duizend nieuwe woningen per jaar bijvoorbeeld: mag daar een boom voor worden omgehakt? In elk geval moet er door de verordening een boom voor worden teruggeplant. Onduidelijk is nog of het juridisch is toegestaan dat het stedelijk groen tijdelijk afneemt voor de bouw van bijvoorbeeld een flatgebouw. Het ministerie zoekt dat nog uit.
Elke boom moet worden beschermd
Dus terwijl in de formatie wordt gezocht naar een manier om het al jaren slepende stikstofprobleem op te lossen, is er alweer nieuwe Europese regelgeving waarvan ons kabinet nog niet overziet hoe ingrijpend die is. Terwijl we nog worstelen met speciaal aangewezen natuurgebieden, moet straks elke boom in elke straat en elk perkje worden beschermd. De totale oppervlakte groen in elke gemeente wordt ‘gemonitord’ via satellieten van het Europese Copernicus-systeem.
D66, VVD en CDA zijn vol goede moed dat er snel een nieuw kabinet is dat alle problemen in het land ‘voortvarend’ aanpakt. Voldoen aan de richtlijn Natuurherstel lijkt onhaalbaar. Maar tegen de tijd dat dat is vastgesteld, zijn er al weer nieuwe verkiezingen geweest.
quote:Elke boom moet worden beschermd
Nu ben ik de laatste die tegen het behouden en beschermen van groen is, maar wat lees ik allemaalquote:De totale oppervlakte groen in elke gemeente wordt ‘gemonitord’ via satellieten van het Europese Copernicus-systeem.
Misschien kunnen we nog wat meer hout uit Canada importeren om in onze ''biomassa'' centrales te verstoken.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:44 schreef Watmoetjenou het volgende:
Dan plant je toch 10x een nieuwe tov 1 boom
Hier zijn onlangs 650 essenbomen weggehaald omdat ze ziek waren. Zo moelijk is het allemaal niet
Dat krijg je als je verdwaasde milieuhippies iets teveel macht geeft... Totaal losgezongen van de realiteit.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:55 schreef inslagenreuring het volgende:
"De totale oppervlakte groen in elke gemeente wordt ‘gemonitord’ via satellieten van het Europese Copernicus-systeem"
Nationale productie wordt aan banden gelegd. Energie- en voedselvoorziening wordt zwaar gereguleerd door Europa. Er worden honderdduizenden immigranten toegelaten.
Laat ze nu lekker de tyfus krijgen met hun satellieten.
Straks mag je geen onkruid meer tussen de klinkers van je oprit meer verwijderen. Staat de milieupolitie straks voor de deur: "Volgens de satellietbeelden hebt u een groen-misdrijf begaan. Handen op de rug en knielen!"quote:Op zondag 18 januari 2026 18:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Nu ben ik de laatste die tegen het behouden en beschermen van groen is, maar wat lees ik allemaal
De Grastapo.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:19 schreef ToT het volgende:
[..]
Straks mag je geen onkruid meer tussen de klinkers van je oprit meer verwijderen. Staat de milieupolitie straks voor de deur: "Volgens de satellietbeelden hebt u een groen-misdrijf begaan. Handen op de rug en knielen!"
Dat heb ik wel vaker met beleidskeuzes de laatste tijd. Leuk hoor, idealisme. Realisme wint het altijd,quote:Op zondag 18 januari 2026 18:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat krijg je als je verdwaasde milieuhippies iets teveel macht geeft... Totaal losgezongen van de realiteit.
Boeren te veel macht geven is natuurlijk de oplossing.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat krijg je als je verdwaasde milieuhippies iets teveel macht geeft... Totaal losgezongen van de realiteit.
Dit is mij ook opgevallen. Bovendien is een (groot) deel daarvan verdwenen in biomassacentralesquote:Op zondag 18 januari 2026 18:28 schreef ToT het volgende:
Ik moet trouwens wel zeggen dat er de afgelopen 2 decennia of zo wel ongelooflijk veel bomen gekapt in em om dorpen en steden, omdat onderhoud er aan te duur zou zijn.
In mijn geboortedorp zijn een aantal prachtige monumentale kastanjebomen gekapt om die reden.
Gras op die plekken aanleggen en ze voldeden weer aan de "zoveel groen per hectare"-regel.
Echt zwaar zonde.
Maar ook langs provinciale wegen werden allemaal dunne boompjes verwijderd omdat onderhoud aan die dunne krengetjes van een paar jaar oud te veel zou kosten.
Wie heeft het over boeren?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:33 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Boeren te veel macht geven is natuurlijk de oplossing.
Zal wel met stikstof te maken hebben, maar da's vooral een brevet van onvermogen geweest van voorgaande kabinetten.quote:
Waren toen nog best wel protesten geweest in dat dorp, maar de beslissing was al gemaakt en was onomkeerbaar.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit is mij ook opgevallen. Bovendien is een (groot) deel daarvan verdwenen in biomassacentrales
We leven wel in het land vanquote:Op zondag 18 januari 2026 18:38 schreef ToT het volgende:
[..]
Waren toen nog best wel protesten geweest in dat dorp, maar de beslissing was al gemaakt en was onomkeerbaar.
Ja de smoes was "om het dorp een frissere en modernere uitstraling te geven".
Ja, bomen zijn maar ouderwets he!
Vreselijk!quote:Op zondag 18 januari 2026 18:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
We leven wel in het land van
[ afbeelding ]
Zulke ''tuinen''
Inderdaad verschrikkelijk. Ik heb dan zelf geen tuin omdat ik in een appartement woon, maar mijn zus en moeder hebben beide een keurige bloemrijke tuin. Ik zit daar graag op de koffie.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:41 schreef ToT het volgende:
[..]
Vreselijk!
Ik heb helaas alleen maar een dakterras, maar heb er wel allerlei potten met grote planten op gezet.
Wat heeft dat met dit topic te maken?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:40 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Veestapel halveren. Opgelost. Is al duizend keer gezegd.
De echte problemen laten ze dan weer links liggen.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:48 schreef Enchanter het volgende:
Die EU begint steeds lachwekkender te worden
Hij las ergens het woordje "stikstof" en las niet verder.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat heeft dat met dit topic te maken?
Dat krijg je als je al decennialang je kop in het zand steekt en de oplossing steeds naar de toekomst schuift.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet zo veel als je PVV stemt.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat heeft dat met dit topic te maken?
Ah leg uit, wil je insinueren dat ik PVV stem?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Niet zo veel als je PVV stemt.
Mest blijft hier wel een groot probleem ja. Ontzettend grote veestapel op een klein stuk land.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:46 schreef ToT het volgende:
[..]
Hij las ergens het woordje "stikstof" en las niet verder.
Moderatie mag wel beter.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ah leg uit, wil je insinueren dat ik PVV stem?
Jouw posts ook.quote:
quote:
En doe wat aan je UI druktemaker.quote:
quote:Op zondag 18 januari 2026 18:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Kijk, en daar heeft men dan even geen antwoord op.
Ben je bezopen ofzo? Je spreekt in raadsels.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Straattuig afzeiken is niet heel ingewikkeld.
Daar gaat dit topic niet over.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:47 schreef Adames het volgende:
[..]
Mest blijft hier wel een groot probleem ja. Ontzettend grote veestapel op een klein stuk land.
Andere landen hebben dan weer andere milieuproblemen.
Waar ging het ook al weer over?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Ben je bezopen ofzo? Je spreekt in raadsels.
"Ja is lekker makkelijk he, geen onderhoud, hahaquote:Op zondag 18 januari 2026 18:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
We leven wel in het land van
[ afbeelding ]
Zulke ''tuinen''
Klopt inderdaad. Al zou uitkoop van een deel van de boeren en het grasland omzetten in bosgebied ontzettend veel helpen op meerdere gebieden.quote:
Daar heb je wel gelijk in en heb ik idd ook wel over zitten denken, maar waarom heb je deze UI als je anti boeren en veestapel enzo bent?quote:Op zondag 18 januari 2026 19:09 schreef Adames het volgende:
[..]
Klopt inderdaad. Al zou uitkoop van een deel van de boeren en het grasland omzetten in bosgebied ontzettend veel helpen op meerdere gebieden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |