Diep en diep triest. Op een school nota bene!! En dan naar verluidt vanwege ruzie over een meisje. Bizar!quote:Italië in shock na dood van leerling door mesaanval op school
Dodelijke steekpartij ontketent nationaal debat over messencultuur en veiligheid op Italiaanse scholen.
Een 18-jarige leerling is vrijdagavond in het ziekenhuis overleden nadat hij die ochtend door een klasgenoot was neergestoken op zijn vakschool in La Spezia, in de noordwestelijke regio Ligurië in Italië.
Het slachtoffer (links) en de dader met het moordwapen (rechts)
Het slachtoffer, geïdentificeerd als Youssef Abanoub, was oorspronkelijk afkomstig uit Egypte maar woonde al jaren met zijn familie in La Spezia.
De steekwonden in de buik en borst van de leerling zouden zijn milt, middenrif en een deel van zijn long hebben doorboord.
Hij onderging een spoedoperatie in het Sant’Andrea-ziekenhuis van de stad na een zware bloeding en een hartstilstand, maar overleed uiteindelijk aan zijn verwondingen op de intensivecareafdeling.
Steekpartij
De jongeman zou zijn neergestoken door zijn klasgenoot Zouhair Atif, een 19-jarige Marokkaanse inwoner van Arcola, nabij La Spezia, die is gearresteerd op verdenking van moord.
Het incident vond plaats op het beroepsinstituut Einaudi-Chiodo nadat een ruzie – naar verluidt over een meisje – in de toiletten begon en zich vervolgens naar een klaslokaal verplaatste.
De aanvaller zou door een docent zijn ontwapend en in bedwang gehouden, waarna hij op heterdaad werd aangehouden door de politie, die binnen enkele minuten ter plaatse was.
De politie trof ook het wapen aan dat bij de aanval werd gebruikt: een lang keukenmes dat de dader van huis had meegenomen.
Politieke reactie
De Italiaanse minister van Onderwijs Giuseppe Valditarra betuigde zijn verdriet en medeleven aan de familie van het slachtoffer, zijn klasgenoten en leraren, en noemde het “een tragedie die de schoolgemeenschap en het hele land diep raakt”.
In een bericht op sociale media schreef vicepremier Matteo Salvini: “Schokkend, pijnlijk, absurd. Te veel geweld, te veel messen, zelfs onder zeer jonge mensen.”
Hij benadrukte ook “een hardere aanpak van messen in het veiligheidspakket dat we al hebben ingevoerd, maar naast de wet hebben we ook preventie en opvoeding nodig”.
Salvini zei verder, geciteerd door de staatsomroep RAI News: “Boeken, schriften en potloden horen naar school te worden meegenomen, geen messen en wapens.”
Vrijdagavond trok een stille tocht van leerlingen, docenten en ouders van Piazza Garibaldi, naast de school, naar het ziekenhuis waar de jongeman is overleden.
Ja, in Italië is het wel vaker een Italiaanse adolescent.quote:
Ik dacht dat jij een links georiënteerd mens was? dus waarom die vijandige taal naar een verdwaald medemens? Wil jij soms links een slechte naam bezorgen?quote:Op zondag 18 januari 2026 17:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En als jouw moeder de Pil was blijven gebruiken, was dit forum ook veel leuker en het land beter af.
Goed ideequote:Op zondag 18 januari 2026 20:26 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Je kunt er altijd vanuit gaan dat Marokkanen een mes bij zich hebben.
Ik stem dan ook nooit op een steekpartij.quote:
Dat 'niets met steekpartijen hebben' maakt je waarschijnlijk wel een vrij waardeloze Zorro.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:01 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik stem dan ook nooit op een steekpartij.
Alleen tegen de boeven he!quote:Op zondag 18 januari 2026 21:05 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat 'niets met steekpartijen hebben' maakt je waarschijnlijk wel een vrij waardeloze Zorro.
De messen uit de keukenla van mijn moeder iig niet. Die krengen zijn hartstikke bot. Daar steek je niemand mee.quote:
Dank je, dat is een mooie opsteker.quote:
Als je goed je best doet, steken we de nodige veren in je kont, hoor.quote:
Dus het steekt niet?quote:
Grapjas.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, in Italië is het wel vaker een Italiaanse adolescent.
Dat ze niet mogen drinken wil niet zeggen dat ze het ook daadwerkelijk niet doen. Ik heb er vaak genoeg gezien die gewoon een biertje dronken, mijn ouwe buurman dronk er zelfs een tijdens ramadan.quote:Op maandag 19 januari 2026 09:07 schreef Gia het volgende:
Het is maar goed dat moslims niet mogen drinken. Als daar ook nog alcohol bij zou komen, met al die agressie die in de basis al aanwezig is.....poh, moet er niet aan denken.
Waar heb jij die afvallige moslims dan gezien?quote:Op maandag 19 januari 2026 10:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat ze niet mogen drinken wil niet zeggen dat ze het ook daadwerkelijk niet doen. Ik heb er vaak genoeg gezien die gewoon een biertje dronken, mijn ouwe buurman dronk er zelfs een tijdens ramadan.
Dat noem jij sneu? Sneu dat er iemand is doodgestoken is nogal een eufemisme, vind je niet. En je vind het sneu dat die messentrekker de bak c.q. de psychiatrie in gaat? Sneu ja? Heeft uiteraard niks met culturele achtergronden te maken dat het heel normaal is met een mes op zak te lopen en deze ook te gebruiken - sneuquote:Op maandag 19 januari 2026 07:33 schreef nixxx het volgende:
<Knip> Je kunt je mijn verbazing wel voorstellen!
Ontopic, sneu dat er iemand gestorven is om zoiets onbenulligs als een ruzie over een meid. Die waren ze allebei over een jaar toch vergeten.. maar nu is er eentje dood en gaat de ander een flinke tijd de bak in en/of de gesloten psychiatrie.
Tsja, je moet er toch een woord op plakken, als ik zou zeggen dat ik geschokt was zou ik liegen. Ik vind sneu wel een mooi woord voor de situatie.quote:Op maandag 19 januari 2026 12:39 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat noem jij sneu? Sneu dat er iemand is doodgestoken is nogal een eufemisme, vind je niet. En je vind het sneu dat die messentrekker de bak c.q. de psychiatrie in gaat? Sneu ja? Heeft uiteraard niks met culturele achtergronden te maken dat het heel normaal is met een mes op zak te lopen en deze ook te gebruiken - sneu
Gewoon in het cafe , jonge Marokkanen die gewoon een biertje dronken. Mijn buurman was een Afghaan en die stond er op zijn balkon wel eens een te drinken. Het is denk ik maar net hoe serieus je je geloof neemt.quote:Op maandag 19 januari 2026 12:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Waar heb jij die afvallige moslims dan gezien?
Johan Cruijff zei vroeger over duurbetaalde voetballers:"ik heb nog nooit een zak met geld een doelpunt zien maken".quote:Op maandag 19 januari 2026 07:58 schreef Friday12 het volgende:
Het mes is inderdaad ook het probleem waar de focus op moet komen
Wat heeft dit nou weer met religie van doen? De dader stak een schoolgenoot dood om een meisje, niet om geloof.quote:
Dan zouden die hun invloed toch kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat iedere moslim de Nederlandse normen en waarden in Nederland gaat respecteren?quote:Op maandag 19 januari 2026 13:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Gewoon in het cafe , jonge Marokkanen die gewoon een biertje dronken. Mijn buurman was een Afghaan en die stond er op zijn balkon wel eens een te drinken. Het is denk ik maar net hoe serieus je je geloof neemt.
Goede vraag, maar het antwoord zul je vast zelf wel weten.quote:Op maandag 19 januari 2026 15:33 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan zouden die hun invloed toch kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat iedere moslim de Nederlandse normen en waarden in Nederland gaat respecteren?
De talen van moslims heb ik nooit kunnen leren, dus ik kan de moslims geen vragen stellen over hun gebrek aan respect voor de Nederlandse normen en waarden.quote:Op maandag 19 januari 2026 17:40 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Goede vraag, maar het antwoord zul je vast zelf wel weten.
Aaah, dus daar gaat het mis.quote:
"Het was een opwelling, edelachtbare!"quote:een lang keukenmes dat de dader van huis had meegenomen.
De meesten spreken prima Nederlands. Met name de eerste generatiequote:Op maandag 19 januari 2026 17:45 schreef torentje het volgende:
[..]
De talen van moslims heb ik nooit kunnen leren, dus ik kan de moslims geen vragen stellen over hun gebrek aan respect voor de Nederlandse normen en waarden.
Invloed? wat voor invloed heb jij op je buren?quote:Op maandag 19 januari 2026 15:33 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan zouden die hun invloed toch kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat iedere moslim de Nederlandse normen en waarden in Nederland gaat respecteren?
In dit geval ook een flink mes. Vind ik, dan.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:26 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Je kunt er altijd vanuit gaan dat Marokkanen een mes bij zich hebben.
De relatie met de buren is anders dan de relatie tussen mensen met hetzelfde geloof.quote:Op maandag 19 januari 2026 18:14 schreef Hathor het volgende:
[..]
Invloed? wat voor invloed heb jij op je buren?
Italië is wel wat gewend met de maffia oorlog en de bommen en driveby shootings door maffia.quote:Op maandag 19 januari 2026 22:39 schreef Kottnauer het volgende:
Even over die titel “Italië in shock” — is dat echt waar? Ik kan het me niet voorstellen.
In Nederland zijn ook wekelijks steekpartijen waarbij migranten zijn betrokken. Dit wordt wel zoveel mogelijk uit de krant gehouden, want het linkse volk dat de krant nog leest, wil niet worden geconfronteerd met deze pijnlijke waarheid. Het Europese migratiemodel (iedereen is welkom) leidt tot dit soort taferelen. Dat is niets nieuws maar bestaat al tientallen jaren. Als je daarvan nog in shock raakt, ben je niet goed op de hoogte. Europa importeert die cultuur, weloverwogen en opzettelijk.
Selectieve opschoning en vegen vanuit sociaal wenselijk standpunt is op dit forum schering en inslag. Daar heb ik mijn beklag al over gedaan. Bepaalde zaken/feiten mogen schijnbaar niet gemeld worden en dan krijg je ook nog een ban aan je broek, zonder onderbouwde motivatie. Wat dat betreft volgt Fok de trend in de samenlevingquote:Op maandag 19 januari 2026 21:10 schreef SpaceOddity het volgende:
Nogal kleinzielig en betreurend overdreven politiek incorrect van de mod(s) dat mijn reactie waarin ik het heb over cultuurverschillen waarbij er een verschil bestaat tussen de motivaties en rechtvaardigingen voor initiërend ( en gerelateerd eer) geweld, uit is gegumd.
TS noemt het geweld bizar. Terwijl er culturen bestaan waarbij dergelijk geweld -voortkomend uit gebrek aan zelfreflectie, angst voor gezichts verlies en het gekwetste ego- helemaal niet zo bizar is, en veel, veel vaker voor komt dan bij ''ons''.
Wat ik dan weer wel bizar vind is dat ''wij'' deze cultuur letterlijk met busladingen tegelijkertijd importeren.
En nog meer bizar is dat, wanneer je hier op wijst, men je vervolgens monddood probeert te maken.
Door bijvoorbeeld als mod zijnde snel op de delete knop te drukken om een ''ongewenste'' reactie weg te werken.
Ga zo door en tzt ook bij U in Uw theater. Tenminste, dat hoop ik. Zolang ik het maar niet in die van mij zie gebeuren.
Misschien AV? Dat zie je niet aan 't bier.quote:Op maandag 19 januari 2026 13:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Gewoon in het cafe , jonge Marokkanen die gewoon een biertje dronken. Mijn buurman was een Afghaan en die stond er op zijn balkon wel eens een te drinken. Het is denk ik maar net hoe serieus je je geloof neemt.
Nee, gewoon van de tap, zelfde als wat ik dronk. Was in een buurtcafe en we zaten een potje te kaarten. Twee Marokkanen die bij mij in de buurt woonden, die wel naar de moskee gingen, maar het dus niet zo nauw namen met de regels. En zo zullen er genoeg zijn denk ik. Ik weet niet of de regels van de islam ook iets zeggen over drugsgebruik, maar ik kan je wel vertellen dat heel veel jonge Marokkanen blowen, alleen al in mijn appartementcomplex ken ik er meerdere die wel van een jointje houden.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 10:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Misschien AV? Dat zie je niet aan 't bier.
Die maffia maken gewoon gebruik van de migranten voor de drugshandel. Voor hun de ideale drugsdealertjesquote:Op maandag 19 januari 2026 22:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Italië is wel wat gewend met de maffia oorlog en de bommen en driveby shootings door maffia.
Ik snap ook niet dat een Italië ooit is geraakt in een situatie dat ze last hebben van nog vervelender volk en dat diezelfde maffia dat maar laat gebeuren.
Uiteindelijk ook gewoon oude lafaards dus.
Marokkaanse dames (degene die ik ken ) spreken ook gewoon (bijna accentloos) Nederlands.quote:Op maandag 19 januari 2026 18:07 schreef Mubassie het volgende:
[..]
De meesten spreken prima Nederlands. Met name de eerste generatie
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |