quote:Onderzoekers leggen uit waarom Generatie Z mogelijk nooit de beroemde midlifecrisis zal doormaken
Generatie Z groeit op temidden van een snel veranderend digitaal landschap, waar sociale media het zelfbeeld en de identiteit vormgeven. Deze jongeren ervaren een verhoogde aandacht voor mentale gezondheid en maken gebruik van flexibele loopbaan- en levenskeuzes. Met een creatieve en ondernemende geest herdefiniëren zij traditionele mijlpalen en normen, waarbij welzijn belangrijker is dan materieel succes. Te midden van klimaatuitdagingen en werkzekerheid, vormen nieuwe waarden hun toekomstgerichte levenspaden.
Generatie Z en de digitale wereld
Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, groeit op in een wereld die sterk beïnvloed wordt door digitale technologie. Dit heeft niet alleen invloed op hun sociale interacties, maar ook op hun zelfbeeld en identiteit. Sociale media spelen een cruciale rol in het vormgeven van deze identiteiten, waarbij jongeren constant worden blootgesteld aan de levens van anderen. Dit kan zowel positief als negatief zijn. Enerzijds kunnen sociale platforms zelfvertrouwen bevorderen, anderzijds kunnen ze ook leiden tot vergelijkingen die een negatieve impact hebben op de mentale gezondheid.
Focus op mentale gezondheid
In tegenstelling tot eerdere generaties, hecht Generatie Z meer waarde aan mentale gezondheid. Jongeren zijn zich bewuster van de uitdagingen die geestelijke gezondheidsproblemen met zich meebrengen en zijn bereid om daarover te praten en hulp te zoeken. Deze verschuiving in focus creëert een omgeving waarin welzijn prioriteit heeft, wat hen mogelijk helpt om beter met de druk van een toekomst om te gaan. Hun openheid over mentale gezondheid kan hen beschermen tegen de traditionele crisis van middelbare leeftijden, waarvan velen zich in een verwarrende en stressvolle levensfase kan voelen.
Flexibiliteit in carrière- en levenskeuzes
Een andere opvallende eigenschap van Generatie Z is de flexibiliteit in loopbaankeuzes. Jongeren vandaag de dag hebben de vrijheid om creatieve en onorthodoxe paden te verkennen. Volgens de trends hebben ze minder behoefte aan een traditionele carrière, met vaste uren en banen, en zijn ze in plaats daarvan gefocust op persoonlijke groei en voldoening. Dit wijst op een verschuiving van de traditionele mijlpalen, zoals het kopen van een huis of het beginnen van een gezin op een bepaalde leeftijd, en maakt de aanpassing aan veranderende levenscircumstanties gemakkelijker.
Virtuele verbondenheid en netwerken
De opkomst van het digitale tijdperk heeft ook geleid tot virtuele netwerken die sociale verbondenheid versterken. Generatie Z maakt gebruik van sociale media om sterke sociale relaties op te bouwen en te onderhouden, ongeacht afstand. Deze netwerken bieden steun en de mogelijkheid om ervaringen te delen, wat het gevoel van isolatie kan verminderen en hen helpt zich meer verbonden te voelen in een wereld vol onzekerheid. Deze dynamiek kan ook bijdragen aan het minder ervaren van de typische crisis op de veertigste verjaardag, waar velen zich vaak alleen of onaangenaam voelen.
Veranderende waarden en verwachtingen
Waarden zijn veranderd en welzijn heeft nu prioriteit boven materieel succes voor veel jongeren. Generatie Z is op zoek naar succes en vervulling in levensdoelen die verder gaan dan traditionele definities van rijkdom en status. Dit betekent dat ze mogelijk minder druk voelen om aan bepaalde sociale normen en verwachtingen te voldoen die vroeger sterke verwachtingen waren voor degenen die de veertig voorbijgingen. Hierdoor kunnen ze meer ruimte voelen om hun eigen persoonlijke paden te creëren zonder de angst voor falen die eerdere generaties misschien hadden ervaren.
Diversiteit van levensstijlen
De acceptatie van diversiteit in levensstijlen is een ander kenmerk van Generatie Z. Jongeren beleven en omarmen verschillende identiteiten, seksuele geaardheden en culturele achtergronden. Deze inclusiviteit zorgt ervoor dat zij zich vrijer voelen om authentiek te zijn, wat bijdraagt aan hun gevoel van welzijn. Deze verschuiving in sociale normen betekent dat de traditionele mijlpalen in het leven minder relevant zijn, en leidt mogelijk tot het ontbreken van een eigen crisis rond de veertigste verjaardag.
Verschuivende definities van succes
Ten slotte zijn de economische factoren die Generatie Z tegenkomt, zoals klimaatverandering en werkzekerheid, nog nooit zo cruciaal geweest. Deze uitdagingen dwingen hen om succes opnieuw te definiëren. Ze streven naar een leven dat niet alleen betaalbaar is, maar ook in lijn is met hun ethische en ecologische waarden. Deze vernieuwde kijk op succes en vervulling helpt hen verder te kijken dan traditionele levensfases en naar een meer vreedzaam en authentiek leven, waardoor de traditionele indeling van levensfases verder vervaagt.
Focus op levensdoelen
De connectie met levensdoelen blijft centraal staan voor Generatie Z. Het nastreven van betekenis en purpose is een drijvende kracht achter hun keuzes. In plaats van zich te conformeren aan de traditionele – en vaak beperkende – normen van wat het betekent om volwassen te zijn, hebben zij de ruimte en vaardigheden ontwikkeld om hun eigen unieke levensgelegenheden en doelen na te streven. Dit wijst erop dat de crisis van de veertigste verjaardag mogelijk minder waarschijnlijk is voor deze generatie, die wellicht leert om een leven te leiden dat gelijke tred houdt met hun dromen en waarden.
https://www.corfuvenray.n(...)risis-zal-doormaken/
The bubble generationquote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:44 schreef raptorix het volgende:
Gen-Z is veel relaxter omdat ze nog geen echte shit hebben meegemaakt, zeker niet in het zakelijk leven, wacht maar als dit jaar de economie wereldwijd klapt en ze echt zien wat armoede is, en nee armoede is geen gewone melk in je Cappuchino in plaats van Havermelk.
Ik sluit niet uit dat ie deze zelf host om hier allerlei verzonnen bullshit te kunnen posten alszijnde nieuws.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:47 schreef mstx het volgende:
Ik geloof dit onmiddelijk. Een of ander AI-gegenereerd bericht zonder bronnen op een website vol met bullshit artikelen en AI-plaatjes waarvan de domeinnaam vorige maand is geregistreerd.
Valt wel mee. Gen z heeft al heel veel shit meegemaakt in hun leven en de oudere gen z's zijn ook al een lange tijd onderdeel van de arbeidsmarkt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:44 schreef raptorix het volgende:
Gen-Z is veel relaxter omdat ze nog geen echte shit hebben meegemaakt, zeker niet in het zakelijk leven, wacht maar als dit jaar de economie wereldwijd klapt en ze echt zien wat armoede is, en nee armoede is geen gewone melk in je Cappuchino in plaats van Havermelk.
Kleden zich edoch vaak als uitgerijpte vrouw.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:06 schreef Twiitch het volgende:
Gen Z meisjes zijn lekker jong en strak
En al krijgen ze een goede baan, heeft gen z niet meer de ambities van vorige generaties.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Gen Z zit hun halve leven in een crisis. Dan is er ook geen plek meer over voor een midlife crisis.
Een midlife crisis komt normaal gesproken als je een goede baan, huis en kinderen hebt en je opnieuw een doel in je leven probeert te vinden. Gen Z zal nooit een huis bezitten, een goede baan is geen doel voor hun en als ze al ooit kinderen gaan krijgen dan is dat pas rond de tijd dat oudere generaties normaal gesproken een midlife crisis hebben.
Omdat Gen-Z nog nooit een echte economische crisis heeft meegemaakt en denkt dat ze alles kunnen eisen, dat alles ze aangedragen word, en dat ze van niemand wat aannemen, nu vind ik het helemaal niet erg dat jeugd voor zichzelf opkomt en mondig is, maar soms moet je gewoon luisteren.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:23 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En al krijgen ze een goede baan, heeft gen z niet meer de ambities van vorige generaties.
Mentale welzijn is belangrijker voor de generatie, dus daarom heb je nu ook de managercrisis waar gen z-ers geen manager willen worden.
https://journals.plos.org(...)journal.pone.0327858quote:Across many studies subjective well-being has followed a U-shape in age, declining until people reach middle-age, only to rebound subsequently. Ill-being has followed a mirror-imaged hump-shape. Using graphical and regression analyses of repeat cross-sectional micro-data from the United States and the United Kingdom, we show this empirical regularity has been replaced by a monotonic decrease in ill-being by age. The reason for the change is the deterioration in young people's mental health both absolutely and relative to older people. Pooling Global Minds data across 44 countries, including the United States and the United Kingdom, over the period 2020-2025 we confirm that ill-being is no longer hump-shaped in age but now decreases in age. JEL Codes: I31; I38
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:44 schreef raptorix het volgende:
Nasleep van de financiële crisis. De meesten zijn opgegroeid in financiële onzekerheid en met verminderd teokomstpersepectief, het allerhardst geraakt door de sociale gevolgen van corona in een tijd dat sociale contacten extra belangrijk zijn voor de ontwikkeling van jonge mensen, geen generatie die meer social media druk meemaakt als gen z (behalve gen alpha). Klimaatverandering, een almaar instabielere wereld..quote:
Jup mooie foto ook van auteur:quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:26 schreef gwn_een_user het volgende:
dit lijkt compleet AI gegeneerd en bevat geen enkele wetenschappelijke bronnen
die hele website trouwens
Altijd dar vingertje naar gen z toe... je kan je ook afvragen *waarom* gen z deze keuzes neemt. Veel van ons hebben gezien wat deze druk met onze ouders heeft gedaan en dat willen we simpelweg niet.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat Gen-Z nog nooit een echte economische crisis heeft meegemaakt en denkt dat ze alles kunnen eisen, dat alles ze aangedragen word, en dat ze van niemand wat aannemen, nu vind ik het helemaal niet erg dat jeugd voor zichzelf opkomt en mondig is, maar soms moet je gewoon luisteren.
Dit moet een grap zijn toch?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:49 schreef Simmertje het volgende:
Oh, de generatie die nog nooit een economische crisis hebben meegemaakt
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jup mooie foto ook van auteur:
[ afbeelding ]
De nasleep van de Financieele crisis was maar zeer gering en helemaal niet op die leeftijd, of het moet zijn dat pappa in 1 keer niet meer 4 keer per jaar met de kids op vakantie kon. De financieele crisis trof met name de financieele wereld zelf, met een kleine offspin naar het andere bedrijfsleven, en was in Europa ook nog veel beperker dan in de VS. Zeker in Nederland waar de overheid ingesprongen is.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:27 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nasleep van de financiële crisis. De meesten zijn opgegroeid in financiële onzekerheid en met verminderd teokomstpersepectief, het allerhardst geraakt door de sociale gevolgen van corona in een tijd dat sociale contacten extra belangrijk zijn voor de ontwikkeling van jonge mensen, geen generatie die meer social media druk meemaakt als gen z (behalve gen alpha). Klimaatverandering, een almaar instabielere wereld..
Heck, een substantieel deel wil niet eens meer kinderen omdat ze de toekomst te slecht zien.
Keuzes neemt, dit geeft alles aan waarom Gen-Z niet snapt hoe het leven werkt, maar goed je komt er nog wel achter.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Altijd dar vingertje naar gen z toe... je kan je ook afvragen *waarom* gen z deze keuzes neemt. Veel van ons hebben gezien wat deze druk met onze ouders heeft gedaan en dat willen we simpelweg niet.
Je kan je ook afvragen waarom bedrijven deze dag niet meer in staat zijn om de volgende generatie te motiveren.
Welke Economische crisis heb je dan meegemaakt bewust? Volgens mij ben je nog geen 30, de laatste economische crisis was 2008 dus dan zal je net op de middelbare school hebben gezeten.quote:
Exact. Wat triest dat ook FOK! niet meer aan dit soort fake berichtgevingen ontkomt en dat er niet eens een moderator ingrijpt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:47 schreef mstx het volgende:
Ik geloof dit onmiddelijk. Een of ander AI-gegenereerd bericht zonder bronnen op een website vol met bullshit artikelen en AI-plaatjes waarvan de domeinnaam vorige maand is geregistreerd.
Dat maakt TS niet uit, flikkert er doorgaan ook aangedikte plaatjes bij die vaak niet eens bij het artikel staan.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:36 schreef n__n het volgende:
[..]
Exact. Wat triest dat ook FOK! niet meer aan dit soort fake berichtgevingen ontkomt en dat er niet eens een moderator ingrijpt.
Zo kan het forum potentieel snel zijn relevantie verliezen. Grijpt iemand even in?
Dit is duidelijk AI-gegenereerd, en daarom niet gewenst in NWS. Tot nader order naar VERquote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:34 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.corfuvenray.n(...)risis-zal-doormaken/
[..]
Ik merk dit ook wel ja. De mentaliteit van gen z is een stuk gezonder dan andere generaties. Zijn veel relaxter als het gaat om problematiek en hebben ook veel meer geduld. Let bijvoorbeeld eens op naar de gemiddelde leeftijd van mensen die in restaurants en andere zaken gaan staan klagen.
Ook op de werkvloer een stuk gezonder. We werken niet omdat het ons leven is. We werken om ons leven te kunnen bekostigen. Om 16.00 zit er ook geen enkel jong persoon meer achter het bureau hier.
Ach, even een chillpill nemen kan niet kwaad. Ik krijg mijn nieuws ook maar binnen via Google News m.b.v. een algoritme. Kan altijd wat doorglippen. Mods zitten niet 24/7 op fok.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:36 schreef n__n het volgende:
[..]
Exact. Wat triest dat ook FOK! niet meer aan dit soort fake berichtgevingen ontkomt en dat er niet eens een moderator ingrijpt.
Zo kan het forum potentieel snel zijn relevantie verliezen. Grijpt iemand even in?
Kan wel dicht hoor als het nep is.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:56 schreef Jippie het volgende:
[..]
Dit is duidelijk AI-gegenereerd, en daarom niet gewenst in NWS. Tot nader order naar VER
Dit gaat wel een stuk verder dan 'er kan altijd wat doorglippen'. Je hebt het gewoon blind gedeeld zonder de inhoud te checken, of zelfs maar de bron.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ach, even een chillpill nemen kan niet kwaad. Ik krijg mijn nieuws ook maar binnen via Google News m.b.v. een algoritme. Kan altijd wat doorglippen. Mods zitten niet 24/7 op fok.
Waarom moet ik gekijk uitgaan van kwade bedoelingen als 's werelds grootste techbedrijf mij een artikel adviseerd? Ik vond het wel goed geschreven en herken het wel.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:58 schreef n__n het volgende:
[..]
Dit gaat wel een stuk verder dan 'er kan altijd wat doorglippen'. Je hebt het gewoon blind gedeeld zonder de inhoud te checken, of zelfs maar de bron.
Nee, kan gewoon verder in VER.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kan wel dicht hoor als het nep is.
Halloquote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:36 schreef n__n het volgende:
[..]
Tja. Als dat voor jou een graadmeter is om te bepalen hoe echt iets is, dan gaat het nog een ingewikkelde tijd voor je worden, want dit zal alleen maar fors toenemen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 16:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Waarom moet ik gekijk uitgaan van kwade bedoelingen als 's werelds grootste techbedrijf mij een artikel adviseerd? Ik vond het wel goed geschreven en herken het wel.
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 16:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Waarom moet ik gekijk uitgaan van kwade bedoelingen als 's werelds grootste techbedrijf mij een artikel adviseerd?
Gekijk?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 16:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Waarom moet ik gekijk uitgaan van kwade bedoelingen als 's werelds grootste techbedrijf mij een artikel adviseerd? Ik vond het wel goed geschreven en herken het wel.
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 16:36 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik heb je moeder ook vaak geadviseerd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |