quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Studiefinanciering + bijbaantje? Alhoewel de studiefinanciering zoals de VVD hem graag ziet inderdaad niet zo'n verbetering is.
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:23 schreef r_one het volgende:
Dan kunnen ze ook wat bijdragen. Houden ze nog steeds meer over dan een tweede woning met 2 keer woonlasten, 2 keer huur, 2 keer energiekosten, 2 keer woonverzekering etc.
Volgens mij gaat het in het algemeen om de toeslagen die wegvallen bij 18 jaar. Maar ook voor kindgebonden budget weet je dat dat na 18 jaar klaar is. Onderdeel van ouder zijn is verantwoordelijkheid pakken en onderdeel van verantwoordelijkheid pakken is verder kijken dan de volgende maand.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:08 schreef Donna het volgende:
[..]
Het gaat toch om kindgebondenbudget budget?
Enig idee hoeveel de studiefinanciering is en hoeveel een studentenkamer kost?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Studiefinanciering + bijbaantje? Alhoewel de studiefinanciering zoals de VVD hem graag ziet inderdaad niet zo'n verbetering is.
Goed verhaal, helaas een paar denkfouten:quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:58 schreef RetepV het volgende:
[..]
Maar de vraag is: wat kun je er dan aan doen? Je ziet het natuurlijk aankomen, maar je kan het niet tegen houden.
Stel je dit hypothetische geval eens voor:
Je hebt kinderen en hebt een groter huis nodig. Je verkoopt je ziel en twee nieren om een hypotheek voor een veel te duur huis te nemen.
Ja maar kinderbijslag valt dus niet onder toeslagen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het in het algemeen om de toeslagen die wegvallen bij 18 jaar. Maar ook voor kindgebonden budget weet je dat dat na 18 jaar klaar is. Onderdeel van ouder zijn is verantwoordelijkheid pakken en onderdeel van verantwoordelijkheid pakken is verder kijken dan de volgende maand.
Dat heb ik toch al beantwoord?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:10 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel de studiefinanciering is en hoeveel een studentenkamer kost?
Als je er een semantische discussie van wil maken, prima hoor. Bottomline krijgen mensen na de 18e verjaardag van het kind minder of geen ondersteuning van het rijk meer en dat ontstane gat is de reden voor dit topic.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:26 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja maar kinderbijslag valt dus niet onder toeslagen.
Dan heb ik wellicht niet goed gelezen. Kun je even linken naar de post?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat heb ik toch al beantwoord?
Ik zie kinderbijslag nu ook genoemd worden in de openingspost. Ik dacht dat het echt om toeslagen ging. Sorry hoor.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:17 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Als je er een semantische discussie van wil maken, prima hoor. Bottomline krijgen mensen na de 18e verjaardag van het kind minder of geen ondersteuning van het rijk meer en dat ontstane gat is de reden voor dit topic.
Zou je zelfs vanaf 16 al kunnen doen. Hoeft niet met heftige stappen te zijn, maar wel als heads up dat er afgebouwd wordt en er eens gesproken kan en mag worden over hoe nu verder.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:14 schreef phpmystyle het volgende:
Wat men zou kunnen doen om de klap te verzachten is vanaf het 17e levensjaar maandelijks het bedrag af te bouwen. Dan kunnen mensen er beter aan wennen.
Ok, ik zal het even uitleggen. De VVD vind collectieve voorzieningen, zoals gratis onderwijs (betaald van de belasting) helemaal niks. Het onderwijs moet zijn eigen broek maar op houden en de studenten (of hun ouders) moeten daarvoor gewoon de volle mep betalen. Maar omdat de meeste studenten en hun ouders niet even een paar ton af kunnen tikken, mogen ze dat lenen. Liefst tegen een marktconforme rente.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:17 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dan heb ik wellicht niet goed gelezen. Kun je even linken naar de post?
Dit is geen antwoord op mijn vraag:quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, ik zal het even uitleggen. De VVD vind collectieve voorzieningen, zoals gratis onderwijs (betaald van de belasting) helemaal niks. Het onderwijs moet zijn eigen broek maar op houden en de studenten (of hun ouders) moeten daarvoor gewoon de volle mep betalen. Maar omdat de meeste studenten en hun ouders niet even een paar ton af kunnen tikken, mogen ze dat lenen. Liefst tegen een marktconforme rente.
En is het nou echt zo erg, als alleen kinderen met rijke ouders op een studentenkamer kunnen gaan wonen en een hogere studie kunnen doen? Dan blijft de elite mooi de elite. Al hun stemmers blij.
Dus dan moet je als minder rijke ouder kijken wat voor LBO en MBO scholen er in de buurt zijn en of ze die zelf kunnen betalen. Wat natuurlijk uitstekend is, want er is een groot tekort aan zulke mensen. En zeker de betaalbare. Want wie zit nu te wachten op een loodgieter die niet meteen voor de deur staat en dan ook nog eens even 100 Euro durft te vragen?
De kinderen van de ouders die dat ook niet kunnen betalen, kunnen dan gewoon ongeschoold werk gaan doen. In de fabriek of logistiek. Daar is werk zat. En dan is het bedrijfsleven helemaal tevreden.
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:10 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel de studiefinanciering is en hoeveel een studentenkamer kost?
Ah, ok. Welk jaar en wat voor studiefinanciering hadden we toen?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag:
[..]
Wat dacht je van 2026? Of vind je het heel relevant om de cijfers van 1985 te plotten op een discussie van nu?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ok. Welk jaar en wat voor studiefinanciering hadden we toen?
2007? Bij de beslissing om kinderen te nemen? Daar hadden we het toch over?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 00:20 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Wat dacht je van 2026? Of vind je het heel relevant om de cijfers van 1985 te plotten op een discussie van nu?
Nee, jij gaat er van uit dat de stufi dekkend is voor de kamer. Maar aangezien je weigert antwoord te geven wil ik je wel op weg helpen met wat schattingen:quote:Op zaterdag 17 januari 2026 09:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
2007? Bij de beslissing om kinderen te nemen? Daar hadden we het toch over?
Ja, dat krijg je als je dat door de VVD laat beslissen. Die hebben liever dat alleen de kinderen van rijke ouders kunnen gaan studeren. Zo blijft de elite de elite.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:22 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nee, jij gaat er van uit dat de stufi dekkend is voor de kamer. Maar aangezien je weigert antwoord te geven wil ik je wel op weg helpen met wat schattingen:
-Kamer -> 683 euro (als je al een kamer kunt vinden)
-Stufi -> 324 euro
-Collegegeld -> 216 euro
Kom je al uit op op een gat van 575 euro per maand. En dan heb je nog geen boodschappen, geen extra studiekosten zoals boeken, laptop etc. Je hebt nog geen zorgverzekering die sowieso niet volledig gedekt kan worden door de zorgtoeslag.
Een conservatieve schatting geeft dus aan dat een student minimaal 1000 euro per maand aan inkomsten nodig heeft om überhaupt op kamers te kunnen overleven.
Het minimumloon voor een 18-jarige is ongeveer 7,50 euro, dus om dit bekostigen moet diegene 30 uur per week bijverdienen.
Waarom je dan als ouder de aanname zou doen dat je kind bij 18 jaar het huis uit kan en zijn of haar eigen financiële verantwoordelijkheid pakt vind ik eufemistisch gezegd merkwaardig.
Studerenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:23 schreef Discombobulate het volgende:
Op je 18e ga je net studeren, kun je niet 32-40 uur werken en bovendien kost een kamer ook nog eens klauwen met geld. We doen net alsof 18 jarigen ineens hetzelfde kunnen verdienen als iemand van 30.
Ja dat is leuk voor gezinnen die genoeg ruimte hebben in hun budget om die klap van enkele honderden euro's per maand minder op te kunnen vangen. Als je die ruimte niet hebt kun je je "verantwoordelijkheid pakken" wat je wilt, dan is er gewoon meer maand over dan geld. Als je al fulltime of maximaal werkt volgens jouw mogelijkheden en niet of nauwelijks kunt sparen dan heb je dus een probleem.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het in het algemeen om de toeslagen die wegvallen bij 18 jaar. Maar ook voor kindgebonden budget weet je dat dat na 18 jaar klaar is. Onderdeel van ouder zijn is verantwoordelijkheid pakken en onderdeel van verantwoordelijkheid pakken is verder kijken dan de volgende maand.
Ik had op mn 14e mn eerste baantje en vanaf mn 15e gewoon in loondienst in de weekenden en na de middelbare school op mn 16e ook gewoon de avonden erbij.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:58 schreef timmmmm het volgende:
Op je achttiende kan je prima een bijbaantje nemen om bij te dragen. Dat deden kinderen ook toen ze vroeger het huis uitgingen rond die leeftijd.
Solliciteer bij een voetbalclub, kun je daar doelpalen gaan verzetten.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat krijg je als je dat door de VVD laat beslissen. Die hebben liever dat alleen de kinderen van rijke ouders kunnen gaan studeren. Zo blijft de elite de elite.
quote:Op zaterdag 17 januari 2026 11:51 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Solliciteer bij een voetbalclub, kun je daar doelpalen gaan verzetten.
Mijn ouders waren niet echt rijk, modaal inkomen, maar hebben wel alles op alle gezet om mij de kans te geven te studeren en daarin een steentje bij te dragen. Tja, dan maar niet 3x op vakantie he. En geen Netflix, Disney+, whatever, gewoon Nederland 1, 2 en 3. Gewoon het bos in en fietsen i.p.v. een sportschoolabo, Gewoon zelf koken i.p.v. allerlei fastfood hooguit 1x per jaar "uit eten".quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat krijg je als je dat door de VVD laat beslissen. Die hebben liever dat alleen de kinderen van rijke ouders kunnen gaan studeren. Zo blijft de elite de elite.
Kan je even voorrekenen welke HBO studies er in dit land een paar ton kosten?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ok, ik zal het even uitleggen. De VVD vind collectieve voorzieningen, zoals gratis onderwijs (betaald van de belasting) helemaal niks. Het onderwijs moet zijn eigen broek maar op houden en de studenten (of hun ouders) moeten daarvoor gewoon de volle mep betalen. Maar omdat de meeste studenten en hun ouders niet even een paar ton af kunnen tikken, mogen ze dat lenen. Liefst tegen een marktconforme rente.
Nee, dat is inderdaad niet zo erg dat alleen kinderen van "rijkere" ouders op een studentenkamer gaan wonen. Dan kunnen kinderen van minder "rijke" ouders die studie gewoon doen terwijl ze nog in hun ouderlijk huis wonen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
En is het nou echt zo erg, als alleen kinderen met rijke ouders op een studentenkamer kunnen gaan wonen en een hogere studie kunnen doen? Dan blijft de elite mooi de elite. Al hun stemmers blij.
Of je gaat eerst een jaartje (of twee) werken om geld te verdienen waarmee je de studie kan betalen. Gaan mensen niet dood aan hoor, eerst even werken en dan alsnog studeren.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus dan moet je als minder rijke ouder kijken wat voor LBO en MBO scholen er in de buurt zijn en of ze die zelf kunnen betalen. Wat natuurlijk uitstekend is, want er is een groot tekort aan zulke mensen. En zeker de betaalbare. Want wie zit nu te wachten op een loodgieter die niet meteen voor de deur staat en dan ook nog eens even 100 Euro durft te vragen?
De kinderen van de ouders die dat ook niet kunnen betalen, kunnen dan gewoon ongeschoold werk gaan doen. In de fabriek of logistiek. Daar is werk zat. En dan is het bedrijfsleven helemaal tevreden.
Misschien moeten ze het leenstelsel weer invoeren om de sociale ongelijkheid eruit te krijgenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |