abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219850787
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Studiefinanciering + bijbaantje? Alhoewel de studiefinanciering zoals de VVD hem graag ziet inderdaad niet zo'n verbetering is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:23 schreef r_one het volgende:
Dan kunnen ze ook wat bijdragen. Houden ze nog steeds meer over dan een tweede woning met 2 keer woonlasten, 2 keer huur, 2 keer energiekosten, 2 keer woonverzekering etc.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219851253
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:08 schreef Donna het volgende:

[..]
Het gaat toch om kindgebondenbudget budget?
Volgens mij gaat het in het algemeen om de toeslagen die wegvallen bij 18 jaar. Maar ook voor kindgebonden budget weet je dat dat na 18 jaar klaar is. Onderdeel van ouder zijn is verantwoordelijkheid pakken en onderdeel van verantwoordelijkheid pakken is verder kijken dan de volgende maand.
pi_219851263
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Studiefinanciering + bijbaantje? Alhoewel de studiefinanciering zoals de VVD hem graag ziet inderdaad niet zo'n verbetering is.
Enig idee hoeveel de studiefinanciering is en hoeveel een studentenkamer kost?
pi_219851289
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 17:58 schreef RetepV het volgende:

[..]
Maar de vraag is: wat kun je er dan aan doen? Je ziet het natuurlijk aankomen, maar je kan het niet tegen houden.

Stel je dit hypothetische geval eens voor:

Je hebt kinderen en hebt een groter huis nodig. Je verkoopt je ziel en twee nieren om een hypotheek voor een veel te duur huis te nemen.
Goed verhaal, helaas een paar denkfouten:
-Je woonlasten dalen over een periode van 18 jaar relatief fors door inflatie
-De regels t.a.v. het verkrijgen van een hypotheek zijn dusdanig aangescherpt dat je ziel en twee nieren verkopen niet aan de orde zijn.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 19:14:13 #95
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219851320
Wat men zou kunnen doen om de klap te verzachten is vanaf het 17e levensjaar maandelijks het bedrag af te bouwen. Dan kunnen mensen er beter aan wennen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Moderator / Colorchick vrijdag 16 januari 2026 @ 19:26:13 #96
382129 crew  Donna
pi_219851469
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 19:09 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Volgens mij gaat het in het algemeen om de toeslagen die wegvallen bij 18 jaar. Maar ook voor kindgebonden budget weet je dat dat na 18 jaar klaar is. Onderdeel van ouder zijn is verantwoordelijkheid pakken en onderdeel van verantwoordelijkheid pakken is verder kijken dan de volgende maand.
Ja maar kinderbijslag valt dus niet onder toeslagen. :)
pi_219852031
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 19:10 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Dat heb ik toch al beantwoord?
pi_219852241
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 19:26 schreef Donna het volgende:

[..]
Ja maar kinderbijslag valt dus niet onder toeslagen. :)
Als je er een semantische discussie van wil maken, prima hoor. Bottomline krijgen mensen na de 18e verjaardag van het kind minder of geen ondersteuning van het rijk meer en dat ontstane gat is de reden voor dit topic.
pi_219852245
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 20:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat heb ik toch al beantwoord?
Dan heb ik wellicht niet goed gelezen. Kun je even linken naar de post?
pi_219852295
Op je 18e ga je net studeren, kun je niet 32-40 uur werken en bovendien kost een kamer ook nog eens klauwen met geld. We doen net alsof 18 jarigen ineens hetzelfde kunnen verdienen als iemand van 30.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator / Colorchick vrijdag 16 januari 2026 @ 20:38:24 #101
382129 crew  Donna
pi_219852423
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 20:17 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Als je er een semantische discussie van wil maken, prima hoor. Bottomline krijgen mensen na de 18e verjaardag van het kind minder of geen ondersteuning van het rijk meer en dat ontstane gat is de reden voor dit topic.
Ik zie kinderbijslag nu ook genoemd worden in de openingspost. Ik dacht dat het echt om toeslagen ging. Sorry hoor. ;)
pi_219852925
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:11 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
En wie gaat dat betalen?
Mikeytt en gelijkgestemden.
Belastingtarief voor dat soort mensen gewoon ophogen naar 75%.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 21:25:23 #103
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219853049
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 19:14 schreef phpmystyle het volgende:
Wat men zou kunnen doen om de klap te verzachten is vanaf het 17e levensjaar maandelijks het bedrag af te bouwen. Dan kunnen mensen er beter aan wennen.
Zou je zelfs vanaf 16 al kunnen doen. Hoeft niet met heftige stappen te zijn, maar wel als heads up dat er afgebouwd wordt en er eens gesproken kan en mag worden over hoe nu verder.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219853303
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 20:17 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Dan heb ik wellicht niet goed gelezen. Kun je even linken naar de post?
Ok, ik zal het even uitleggen. De VVD vind collectieve voorzieningen, zoals gratis onderwijs (betaald van de belasting) helemaal niks. Het onderwijs moet zijn eigen broek maar op houden en de studenten (of hun ouders) moeten daarvoor gewoon de volle mep betalen. Maar omdat de meeste studenten en hun ouders niet even een paar ton af kunnen tikken, mogen ze dat lenen. Liefst tegen een marktconforme rente.

En is het nou echt zo erg, als alleen kinderen met rijke ouders op een studentenkamer kunnen gaan wonen en een hogere studie kunnen doen? Dan blijft de elite mooi de elite. Al hun stemmers blij.

Dus dan moet je als minder rijke ouder kijken wat voor LBO en MBO scholen er in de buurt zijn en of ze die zelf kunnen betalen. Wat natuurlijk uitstekend is, want er is een groot tekort aan zulke mensen. En zeker de betaalbare. Want wie zit nu te wachten op een loodgieter die niet meteen voor de deur staat en dan ook nog eens even 100 Euro durft te vragen?

De kinderen van de ouders die dat ook niet kunnen betalen, kunnen dan gewoon ongeschoold werk gaan doen. In de fabriek of logistiek. Daar is werk zat. En dan is het bedrijfsleven helemaal tevreden.
pi_219853593
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 21:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok, ik zal het even uitleggen. De VVD vind collectieve voorzieningen, zoals gratis onderwijs (betaald van de belasting) helemaal niks. Het onderwijs moet zijn eigen broek maar op houden en de studenten (of hun ouders) moeten daarvoor gewoon de volle mep betalen. Maar omdat de meeste studenten en hun ouders niet even een paar ton af kunnen tikken, mogen ze dat lenen. Liefst tegen een marktconforme rente.

En is het nou echt zo erg, als alleen kinderen met rijke ouders op een studentenkamer kunnen gaan wonen en een hogere studie kunnen doen? Dan blijft de elite mooi de elite. Al hun stemmers blij.

Dus dan moet je als minder rijke ouder kijken wat voor LBO en MBO scholen er in de buurt zijn en of ze die zelf kunnen betalen. Wat natuurlijk uitstekend is, want er is een groot tekort aan zulke mensen. En zeker de betaalbare. Want wie zit nu te wachten op een loodgieter die niet meteen voor de deur staat en dan ook nog eens even 100 Euro durft te vragen?

De kinderen van de ouders die dat ook niet kunnen betalen, kunnen dan gewoon ongeschoold werk gaan doen. In de fabriek of logistiek. Daar is werk zat. En dan is het bedrijfsleven helemaal tevreden.
Dit is geen antwoord op mijn vraag:

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 19:10 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
pi_219853735
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 22:09 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag:
[..]

Ah, ok. Welk jaar en wat voor studiefinanciering hadden we toen?
pi_219854475
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 22:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, ok. Welk jaar en wat voor studiefinanciering hadden we toen?
Wat dacht je van 2026? Of vind je het heel relevant om de cijfers van 1985 te plotten op een discussie van nu?
pi_219855589
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 00:20 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Wat dacht je van 2026? Of vind je het heel relevant om de cijfers van 1985 te plotten op een discussie van nu?
2007? Bij de beslissing om kinderen te nemen? Daar hadden we het toch over?
pi_219855752
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 09:55 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
2007? Bij de beslissing om kinderen te nemen? Daar hadden we het toch over?
Nee, jij gaat er van uit dat de stufi dekkend is voor de kamer. Maar aangezien je weigert antwoord te geven wil ik je wel op weg helpen met wat schattingen:

-Kamer -> 683 euro (als je al een kamer kunt vinden)
-Stufi -> 324 euro
-Collegegeld -> 216 euro

Kom je al uit op op een gat van 575 euro per maand. En dan heb je nog geen boodschappen, geen extra studiekosten zoals boeken, laptop etc. Je hebt nog geen zorgverzekering die sowieso niet volledig gedekt kan worden door de zorgtoeslag.

Een conservatieve schatting geeft dus aan dat een student minimaal 1000 euro per maand aan inkomsten nodig heeft om überhaupt op kamers te kunnen overleven.

Het minimumloon voor een 18-jarige is ongeveer 7,50 euro, dus om dit bekostigen moet diegene 30 uur per week bijverdienen.

Waarom je dan als ouder de aanname zou doen dat je kind bij 18 jaar het huis uit kan en zijn of haar eigen financiële verantwoordelijkheid pakt vind ik eufemistisch gezegd merkwaardig.
pi_219855802
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 10:22 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Nee, jij gaat er van uit dat de stufi dekkend is voor de kamer. Maar aangezien je weigert antwoord te geven wil ik je wel op weg helpen met wat schattingen:

-Kamer -> 683 euro (als je al een kamer kunt vinden)
-Stufi -> 324 euro
-Collegegeld -> 216 euro

Kom je al uit op op een gat van 575 euro per maand. En dan heb je nog geen boodschappen, geen extra studiekosten zoals boeken, laptop etc. Je hebt nog geen zorgverzekering die sowieso niet volledig gedekt kan worden door de zorgtoeslag.

Een conservatieve schatting geeft dus aan dat een student minimaal 1000 euro per maand aan inkomsten nodig heeft om überhaupt op kamers te kunnen overleven.

Het minimumloon voor een 18-jarige is ongeveer 7,50 euro, dus om dit bekostigen moet diegene 30 uur per week bijverdienen.

Waarom je dan als ouder de aanname zou doen dat je kind bij 18 jaar het huis uit kan en zijn of haar eigen financiële verantwoordelijkheid pakt vind ik eufemistisch gezegd merkwaardig.
Ja, dat krijg je als je dat door de VVD laat beslissen. Die hebben liever dat alleen de kinderen van rijke ouders kunnen gaan studeren. Zo blijft de elite de elite.
pi_219855843
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 20:23 schreef Discombobulate het volgende:
Op je 18e ga je net studeren, kun je niet 32-40 uur werken en bovendien kost een kamer ook nog eens klauwen met geld. We doen net alsof 18 jarigen ineens hetzelfde kunnen verdienen als iemand van 30.
Studeren :')

Toen ik 18 was verdiende ik ¤2500+ netto in de maand. Niet veel later kocht ik een huis op 1 salaris.
  zaterdag 17 januari 2026 @ 10:52:12 #112
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219855883
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 19:09 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ja dat is leuk voor gezinnen die genoeg ruimte hebben in hun budget om die klap van enkele honderden euro's per maand minder op te kunnen vangen. Als je die ruimte niet hebt kun je je "verantwoordelijkheid pakken" wat je wilt, dan is er gewoon meer maand over dan geld. Als je al fulltime of maximaal werkt volgens jouw mogelijkheden en niet of nauwelijks kunt sparen dan heb je dus een probleem.

Glazen bollen bestaan niet waarmee je 18 jaar vooruit kunt kijken hoeveel onderwijs, energie, voedsel, huur dan kost. Je kunt niet verder becijferen dan redelijk is en de prijsverhogingen zijn die redelijkheid echt wel ontstegen in de tussentijd.
pi_219855910
quote:
14s.gif Op donderdag 15 januari 2026 21:58 schreef timmmmm het volgende:
Op je achttiende kan je prima een bijbaantje nemen om bij te dragen. Dat deden kinderen ook toen ze vroeger het huis uitgingen rond die leeftijd.
Ik had op mn 14e mn eerste baantje en vanaf mn 15e gewoon in loondienst in de weekenden en na de middelbare school op mn 16e ook gewoon de avonden erbij.

Dit was overigens wel deels bij mijn ouders in het bedrijf dus hielp ze daar al mee ipv het afdragen

Zou niet weten waarom je pas op je 18e een eerste baantje zou moeten hebben
pi_219856125
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 10:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat krijg je als je dat door de VVD laat beslissen. Die hebben liever dat alleen de kinderen van rijke ouders kunnen gaan studeren. Zo blijft de elite de elite.
Solliciteer bij een voetbalclub, kun je daar doelpalen gaan verzetten.
pi_219856315
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 11:51 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Solliciteer bij een voetbalclub, kun je daar doelpalen gaan verzetten.
:D

Maar inderdaad ^O^
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219856340
quote:

[..]
Mijn ouders waren niet echt rijk, modaal inkomen, maar hebben wel alles op alle gezet om mij de kans te geven te studeren en daarin een steentje bij te dragen. Tja, dan maar niet 3x op vakantie he. En geen Netflix, Disney+, whatever, gewoon Nederland 1, 2 en 3. Gewoon het bos in en fietsen i.p.v. een sportschoolabo, Gewoon zelf koken i.p.v. allerlei fastfood hooguit 1x per jaar "uit eten".

Dan liet je het als student wel uit je hoofd om ook nog eens op grote voet te leven, zwelgend in allerlei hedendaagse luxe.

Overdaad schaadt.

Prioriteiten dus :{w

[ Bericht 10% gewijzigd door r_one op 17-01-2026 12:34:10 ]
.
pi_219858084
quote:
Kan je even voorrekenen welke HBO studies er in dit land een paar ton kosten?
En nee, kamerhuur is geen noodzaak om te studeren. Je kan ook van je 18e tot je 22e ook prima thuiswonen tijdens een studie.

quote:
Nee, dat is inderdaad niet zo erg dat alleen kinderen van "rijkere" ouders op een studentenkamer gaan wonen. Dan kunnen kinderen van minder "rijke" ouders die studie gewoon doen terwijl ze nog in hun ouderlijk huis wonen.

quote:

Of je gaat eerst een jaartje (of twee) werken om geld te verdienen waarmee je de studie kan betalen. Gaan mensen niet dood aan hoor, eerst even werken en dan alsnog studeren.
pi_219858152
quote:
Misschien moeten ze het leenstelsel weer invoeren om de sociale ongelijkheid eruit te krijgen ^O^
  zaterdag 17 januari 2026 @ 17:13:00 #119
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_219858384
Ga gewoon werken lijntrekkers!
"Hoka Hey!"
pi_219858409
overal personeelstekort dan maar een baan erbij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: