abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 januari 2026 @ 14:58:02 #61
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_219849434
Je kan ook gewoon geen kinderen nemen
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_219849669
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 14:56 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat de maatschappij er voor op moet draaien? Ik heb het puur over ouders die hun studerende kinderen uitmelken.
"Uitmelken" :')

(het zijn jouw woorden he :{w )
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219849796
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 15:28 schreef r_one het volgende:

[..]
"Uitmelken" :')

(het zijn jouw woorden he :{w )
Dat zijn mijn woorden ja. Het staat ieder vrij om er iets van te vinden.
pi_219849813
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 14:19 schreef Boris_Karloff het volgende:
Dus toeslagen en uitkeringen geldt nu ook al als inkomen
Uitkeringen waren toch altijd al inkomen? Toeslagen als inkomen is wel vreemd, dacht dat mensen dat krijgen vanwege dat ze geen belastingvoordelen kunnen krijgen of zo
  vrijdag 16 januari 2026 @ 15:49:38 #65
3542 Gia
User under construction
pi_219849825
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 13:49 schreef r_one het volgende:

[..]
Dus je kreeg geen kinderbijslag "voor het leven". Althans voor zolang je nog thuis woonde omdat je geen eigen woning kon vinden of bekostigen. En was je (zonder doublure) een jaar eerder geslaagd, dan hadden je ouders ook niet tot je 23e (3-dubbele) kinderbijslag gekregen, ook al woonde je tussen hun 4 muren.
Heb ik ooit gezegd dat we vroeger kinderbijslag voor het leven kregen?
🤔
Volgens mij niet.

Als ik niet was blijven zitten, hadden mijn ouders geen driedubbele gehad, nee. En hoezo tot mijn 23ste? Ik was in 82 pas 19.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 16:02:46 #66
3542 Gia
User under construction
pi_219849895
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 14:56 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat de maatschappij er voor op moet draaien? Ik heb het puur over ouders die hun studerende kinderen uitmelken.
Het topic gaat over het stoppen van toeslagen als kinderen 18 worden en de gevolgen voor, bijvoorbeeld, alleenstaande ouders.
Hier wordt geopperd dat er voor hen een aparte toeslag zou moeten komen als hun volwassen kinderen studeren.
Optie 1:
Stel kindlief woont nog thuis, dan moet moeders huishoudpotje gecompenseerd worden, want ze is er fors op achteruit gegaan, en haar kosten zijn gestegen! Ziektekostenverzekering voor het jong, collegegeld en hij eet en drinkt nog steeds mee.

Aangezien een dergelijke compensatie op kosten van de gemeenschap is,
Optie 2:
Kindlief vraagt studiebeurs aan en betaalt zijn eigen ziektekostenverzekering, collegegeld, reisgeld, e d. en leent eventueel bij als hij tekort komt. Tevens betaalt hij een bedrag voor kost en inwoning aan zijn moeder. Bijlenen of bijbaan.
pi_219849908
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 15:49 schreef Gia het volgende:

[..]
Heb ik ooit gezegd dat we vroeger kinderbijslag voor het leven kregen?
🤔
Volgens mij niet.

Als ik niet was blijven zitten, hadden mijn ouders geen driedubbele gehad, nee. En hoezo tot mijn 23ste? Ik was in 82 pas 19.
Jij haakte in bij de discussie over liberale kabinetten en stoppen van toeslagen met 18 en kwam met "ja maar ik kreeg echt wél driedubbel hoor hoewel ik al 18 was", ik ging er daarom vanuit dat je dezelfde mening (het is onredelijk) was toegedaan.

Als ik dat mis heb, mijn excuses.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 16:04:39 #68
3542 Gia
User under construction
pi_219849910
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 15:43 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Dat zijn mijn woorden ja. Het staat ieder vrij om er iets van te vinden.
Als het kind dat tekort van moeder niet aanvult, wie doet dat dan?
pi_219850005
Dus eigenlijk vinden een aantal mensen dat je alleen kinderen mag krijgen als je inkomen hoog genoeg is, zodat je geen toeslagen of subsidies nodig hebt om dat te betalen? Zeg, 50.000 bruto paar jaar of zo?
pi_219850095
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 16:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat dacht je van niemand? Als je in financiële problemen raakt wanneer de kinderbijslag wegvalt (wat je overigens al zo’n 18 jaar van tevoren weet) had je niet aan kinderen moeten beginnen.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 16:48:58 #71
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219850156
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:41 schreef Hoppahop het volgende:
Wat is het probleem? Je kan toch als 18 jarige een bijbaantje nemen en meebetalen aan het huishouden? Of moet daar de belastingbetaler ook voor opdraaien?

Zelf kon ik vanaf 16 jaar kostgeld betalen. Een te jonge leeftijd. Maar vanaf 18 jaar lijkt het mij heel redelijk.
De meeste 18-jarigen zitten nog op school en hebben hoogstens een bijbaantje. Dat bijbaantje weegt niet op tegen de honderden euro's die er wegvallen. Daarnaast wil je als ouders ook niet meteen dat zuurverdiende geld van kind gaan afnemen.

Het wordt nog "leuker" als je inwonende kind door de vertiefde woningmarkt niet op zichzelf kan gaan wonen en dan met een significanter inkomen bij jou in blijft wonen in je sociale huurwoning na zijn 23e, want dan telt dat inkomen vrolijk mee voor jouw huurverhoging. Dus dan zul je helemaal in de onderste lagen van de samenleving wel kostgeld moeten invoeren voor jouw kind, dat dan niet meer op volle kracht voor een eigen woning kan sparen, waardoor de situatie voor jou en je ouders financiëel ook steeds lulliger wordt en langer duurt.
pi_219850164
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 16:38 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Wat dacht je van niemand? Als je in financiële problemen raakt wanneer de kinderbijslag wegvalt (wat je overigens al zo’n 18 jaar van tevoren weet) had je niet aan kinderen moeten beginnen.
Maar toen ging je er van uit, dat ze tegen die tijd wel al op zichzelf zouden wonen, of minstens in een studentenkamer.
pi_219850174
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 16:48 schreef Qarrad het volgende:

[..]
De meeste 18-jarigen zitten nog op school en hebben hoogstens een bijbaantje. Dat bijbaantje weegt niet op tegen de honderden euro's die er wegvallen. Daarnaast wil je als ouders ook niet meteen dat zuurverdiende geld van kind gaan afnemen.

Het wordt nog "leuker" als je inwonende kind door de vertiefde woningmarkt niet op zichzelf kan gaan wonen en dan met een significanter inkomen bij jou in blijft wonen in je sociale huurwoning na zijn 23e, want dan telt dat inkomen vrolijk mee voor jouw huurverhoging. Dus dan zul je helemaal in de onderste lagen van de samenleving wel kostgeld moeten invoeren voor jouw kind, dat dan niet meer op volle kracht voor een eigen woning kan sparen, waardoor de situatie voor jou en je ouders financiëel ook steeds lulliger wordt en langer duurt.
Je kunt zo ook je recht op bijstand verliezen, dan zijn alle kosten voor je kind.
pi_219850176
Kindgebonden budget nooit recht op gehad hier, en de kinderbijslag gaat altijd direct richting spaarrekening van kind. Het zal hier dus allemaal wel meevallen.
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 16 januari 2026 @ 16:52:25 #75
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219850179
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 16:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar toen ging je er van uit, dat ze tegen die tijd wel al op zichzelf zouden wonen, of minstens in een studentenkamer.
Ja dit is hetzelfde als dat de kinderopvang gratis wordt oh nee toch niet oh toch heel duur oh en niet beschikbaar. Of dat als je aan kinderen begint hun opleiding X kost en dan 12 jaar later twaalf keer dat bedrag. Daar kun je niet op anticiperen, net als scheiding, verlies van werk, gezondheid en noem maar op.
pi_219850194
Komt omdat mensen nier met geld overweg kunnen en “sparen” in plaats van beleggen.
pi_219850196
quote:

[..]
Nogal naïef om op voorhand te denken dat je kinderen op 18-jarige leeftijd zichzelf kunnen bedruipen.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 16:57:05 #78
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219850210
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 16:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Komt omdat mensen nier met geld overweg kunnen en “sparen” in plaats van beleggen.
Als ze geen droog brood meer te eten hebben, waarom eten ze dan geen koekjes?
pi_219850220
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 16:55 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Nogal naïef om op voorhand te denken dat je kinderen op 18-jarige leeftijd zichzelf kunnen bedruipen.
De meeste ouders hopen van niet, dat ze dan druk met een studie bezig zijn. Als je op je 17-e al zelfstandig bent, is de kans groot dat je het nooit breed zult hebben.
pi_219850451
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 16:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De meeste ouders hopen van niet, dat ze dan druk met een studie bezig zijn. Als je op je 17-e al zelfstandig bent, is de kans groot dat je het nooit breed zult hebben.
En dus is het nogal tenenkrommend dat mensen ineens in de problemen komen als kinderen 18 worden. Het is niet echt een onverwachte gebeurtenis zeg maar.
pi_219850474
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 21:57 schreef Jahr00n het volgende:
Gewoon harder werken en hoger op komen. Dan ben je minder afhankelijk van allerlei uitkeringen
Moet er wel werk zijn natuurlijk. Nu is dat er nog. Wat als het er niet is?

Accident waiting to happen. Bij de volgende crisis wordt de shit weer erger. Dat krijg je met de VVD die denkt dat werk iets is dat er "gewoon" altijd is.

Het probleem is natuurlijk dat het geld er bij de overheid allemaal wel is, maar dat een groot deel van het geld aan dingen wordt uitgegeven dat misschien wat bijdraagt aan de maatschappij maar niet aan de economie.
pi_219850527
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 17:42 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
En dus is het nogal tenenkrommend dat mensen ineens in de problemen komen als kinderen 18 worden. Het is niet echt een onverwachte gebeurtenis zeg maar.
Maar de vraag is: wat kun je er dan aan doen? Je ziet het natuurlijk aankomen, maar je kan het niet tegen houden.

Stel je dit hypothetische geval eens voor:

Je hebt kinderen en hebt een groter huis nodig. Je verkoopt je ziel en twee nieren om een hypotheek voor een veel te duur huis te nemen. Het is duur, maar de bank trekt je over de streep. Je hypotheek loopt 30 jaar. Maar je denkt: "Als de kinderen het huis uit gaan verkoop ik mijn huis en ga ik weer kleiner wonen. Tot die tijd kan ik het betalen, samen met de extra toeslagen die ik krijg. Die toeslagen zullen wegvallen als ze het huis uit gaan. Maar dan ga ik kleiner wonen, dus maakt het niet uit.". De bank steunt je in die gedachte. Volgens mij een redelijke gedachte die miljoenen Nederlanders hadden toen ze aan kinderen begonnen.

Maar tegen de tijd dat de kinderen uit huis gaan, zou er wel eens geen betaalbare kleinere woonruimte meer te krijgen kunnen zijn. Hele huizenmarkt vast en je kan alleen nog maar huizen van 500.000 of meer krijgen. En dan ga je juist meer hypotheek betalen. Ook geen huurhuizen meer te krijgen die goedkoper zijn dan je hypotheek.

Dan heb je dus een probleem, want je kan je te dure huis niet uit en kleiner wonen, maar moet wel elke maand weer die hypotheek ophoesten. Zo kun je dus al snel in de problemen komen door je kinderen. Terwijl je er helemaal niets aan kan doen. Je hebt de huizenprijzen niet in de hand, en je kan je kinderen ook niet even stoppen van ouder worden. Je ziet het aankomen, maar bent machteloos.

Dit is natuurlijk compleet hypothetisch.

Of misschien toch niet?
pi_219850587
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 16:04 schreef Gia het volgende:

[..]
De vader?
.
  Moderator / Colorchick vrijdag 16 januari 2026 @ 18:08:22 #84
382129 crew  Donna
pi_219850642
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 16:38 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Het gaat toch om kindgebondenbudget budget?
pi_219850646
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 13:19 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Kinderopvang :´)

Meest kansloze ooit. En ouders kunnen daar nog geld voor krijgen ook.
Lekker je kind ergens dumpen ^O^
Kinderopvang _O_ mensen die op je kinderen passen zijn het chillste wat er is
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_219850650
quote:

[..]
En hoe precies is dat goedkoper dan thuiswonen?
.
pi_219850666
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:08 schreef Donna het volgende:

[..]
Het gaat toch om kindgebondenbudget budget?
Nee joh, het gaat om gratis geld :s) :')
.
  Moderator / Colorchick vrijdag 16 januari 2026 @ 18:11:30 #88
382129 crew  Donna
pi_219850684
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:08 schreef r_one het volgende:

[..]
Dan tellen ze iig niet mee voor de huurtoeslag.
pi_219850686
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:08 schreef r_one het volgende:

[..]
Studiefinanciering + bijbaantje? Alhoewel de studiefinanciering zoals de VVD hem graag ziet inderdaad niet zo'n verbetering is.
pi_219850778
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:11 schreef Donna het volgende:

[..]
Dan tellen ze iig niet mee voor de huurtoeslag.
Het scenario dat ze dan dus inkomen uit werk hebben. Dan kunnen ze ook wat bijdragen. Houden ze nog steeds meer over dan een tweede woning met 2 keer woonlasten, 2 keer huur, 2 keer energiekosten, 2 keer woonverzekering etc.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')