abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219845162
https://nos.nl/artikel/25(...)en-als-kind-18-wordt

quote:
Nibud: alleenstaande ouder verliest veel inkomen als kind 18 wordt

Als een thuiswonend kind 18 jaar wordt, kan het inkomen van een huishouden fors dalen, blijkt uit onderzoek van het Nibud. Als een kind volwassen wordt, vallen de kindgebonden toeslagen weg en kunnen sommige gezinnen er financieel behoorlijk op achteruitgaan. Voor alleenstaande ouders zijn de financiële gevolgen vaak groter dan gezinnen met twee ouders.

Het kan gaan om een verlies aan inkomen tussen de 300 en ruim 700 euro per maand, berekent het Nibud. Eénoudergezinnen ontvangen, als hun inkomen beperkt is, een hoger kindgebonden budget.

"Wanneer ouders kinderbijslag en het kindgebonden budget nodig hebben om rond te komen, levert het wegvallen van deze toeslagen direct spanning en onzekerheid op", zegt Nibud-directeur Mattias Gijsbertsen.

Studiefinanciering voor een studerend kind maakt dat verlies aan inkomsten niet goed. Voor een huishouden waarbij een kind naar het mbo gaat in plaats van naar het hbo of de universiteit, is die klap vaak nog groter. Voor je 18de krijg je dan nog geen studiefinanciering, terwijl je dat al wel krijgt als hbo- of universitair student.

Praten
Tegenover die lagere inkomsten voor ouders en hun kind staan juist hogere lasten. Volwassen kinderen gaan meer betalen voor hun zorgverzekeringen en onderwijs wordt duurder. Uit het onderzoek blijkt dat ouders hier niet veel over praten met hun kinderen.

Door de krapte op de woningmarkt blijven jongeren steeds langer thuiswonen. De helft woont als 23-jarige nog altijd thuis, blijkt uit cijfers van het CBS. Als ze thuis blijven wonen, lopen de kosten voor inwoning gewoon door. Maar volgens het Nibud vragen ouders hun kinderen niet snel om een financiële bijdrage.

De sterke inkomstendaling zou gedempt moeten worden om kansenongelijkheid te voorkomen, zegt Nibud-directeur Gijsbertsen. "Er zijn huishoudens die de kinderbijslag en het kindgebonden budget als inkomen niet missen, maar we zien ook huishoudens die deze inkomsten én die uit de bijbaan van hun 18-jarige hard nodig hebben om de noodzakelijke uitgaven te kunnen betalen."
Eigenlijk heel triest. Snap niet dat de kindgebonden toeslagen stoppen als het kind 18 wordt. Dat zou eigenlijk moeten worden aangepast aan de huidige huizenmarkt en de gemiddelde afstudeerleeftijd.

En dan je kind laten bijwerken om de basisbehoeften te kunnen betalen... Wat zijn we afgegleden zeg met jarenlang liberaal beleid.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_219845182
Ja het is me allemaal wat jongens
pi_219845205
Gewoon harder werken en hoger op komen. Dan ben je minder afhankelijk van allerlei uitkeringen
  donderdag 15 januari 2026 @ 21:58:05 #4
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_219845211
Op je achttiende kan je prima een bijbaantje nemen om bij te dragen. Dat deden kinderen ook toen ze vroeger het huis uitgingen rond die leeftijd.
Laffe huichelaar
  donderdag 15 januari 2026 @ 21:59:22 #5
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_219845225
Overigens is het ook onzin om 700 euro per maand te krijgen omdat je een 17-jarig kind hebt.
Laffe huichelaar
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 15 januari 2026 @ 21:59:38 #6
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219845229
Als je qua uitgaven afhankelijk bent van die toeslagen, doe je echt iets niet goed.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_219845339
quote:
14s.gif Op donderdag 15 januari 2026 21:58 schreef timmmmm het volgende:
Op je achttiende kan je prima een bijbaantje nemen om bij te dragen. Dat deden kinderen ook toen ze vroeger het huis uitgingen rond die leeftijd.
En waar zouden die 18 jarigen dan precies naartoe moeten gaan? Naar dat koophuis dat ze niet kunnen betalen, de vrije huurwoning met een inkomensgrens ver boven hun inkomen of die sociale huurwoning waar ze eerst nog even 8 jaar voor op de wachtlijst moeten?
pi_219845353
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 21:53 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)en-als-kind-18-wordt
[..]
Eigenlijk heel triest. Snap niet dat de kindgebonden toeslagen stoppen als het kind 18 wordt. Dat zou eigenlijk moeten worden aangepast aan de huidige huizenmarkt en de gemiddelde afstudeerleeftijd
En wie gaat dat betalen?
pi_219845362
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 21:59 schreef Netsplitter het volgende:
Als je qua uitgaven afhankelijk bent van die toeslagen, doe je echt iets niet goed.
Nou dat ^O^
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219845387
quote:
10s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
En waar zouden die 18 jarigen dan precies naartoe moeten gaan? Naar dat koophuis dat ze niet kunnen betalen, de vrije huurwoning met een inkomensgrens ver boven hun inkomen of die sociale huurwoning waar ze eerst nog even 8 jaar voor op de wachtlijst moeten?
Als kinderen thuis blijven wonen, betalen ze geen eigen woonlasten. Ze houden dus geld over, veel geld. Mogen ze best wat bijdragen in het huishouden maar ja ..... :{

quote:
Maar volgens het Nibud vragen ouders hun kinderen niet snel om een financiële bijdrage.
Dat is een keuze he.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 15 januari 2026 @ 22:30:33 #11
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_219845519
quote:
10s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Ik zeg dat ze een baantje moeten zoeken om bij te dragen, dat deden ze vroeger ook. Ik zeg niet dat ze ergens heen moeten.

Als je het nou allemaal niet zo goed begrijpt is dat niet erg, maar dat is nog geen reden dan meteen zo aanvallend te posten.
Laffe huichelaar
pi_219845520
quote:
En dan je kind laten bijwerken om de basisbehoeften te kunnen betalen... Wat zijn we afgegleden zeg met jarenlang liberaal beleid.
En welk liberaal kabinet heeft recent besloten dat al die extraatjes stoppen zodra het kind 18 wordt? Vroegâh kreeg je kinderbijslag wél 'voor het leven'?
.
pi_219845529
quote:
14s.gif Op donderdag 15 januari 2026 21:58 schreef timmmmm het volgende:
Haha, echt niet. 16-jarigen zijn goedkoper dus op je 17de vlieg je eruit!
  donderdag 15 januari 2026 @ 22:33:31 #14
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_219845534
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:32 schreef poolmetuitkering het volgende:

[..]
Hoe zeg je dat je geen verstand hebt van de hedendaagse arbeidsmarkt zonder te zeggen dat je geen verstand hebt van de hedendaagse arbeidsmarkt. Chapeau
Laffe huichelaar
pi_219845549
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:32 schreef poolmetuitkering het volgende:

[..]
Ja joh, gigantisch overschot aan aanbod van personeel. Snap ook al die raambiljetten (compleet met loonschalen t/m 23 jaar en ouder) niet waarin supermarkten bijna smeken of je wilt komen werken.
.
pi_219845550
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:33 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Hoe zeg je dat je geen verstand hebt van de hedendaagse arbeidsmarkt zonder te zeggen dat je geen verstand hebt van de hedendaagse arbeidsmarkt. Chapeau
Eh denk je echt dat scholieren/studenten worden aangenomen op werk waar alleen Polen en Oekraïeners werken? Dat zijn namelijk ongeveer de enige banen waar je zonder opleiding wordt aangenomen, mits je de taal NIET kent.
pi_219845559
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:35 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja joh, gigantisch overschot aan aanbod van personeel. Snap ook al die raambiljetten (compleet met loonschalen t/m 23 jaar en ouder) niet waarin supermarkten bijna komen smeken of je wilt komen werken.
Die loonschalen zijn om mensen te lokken. Wellicht zal je op je 23ste nog wel 5 dagen per week achter de AH kassa kunnen zitten.

Werkgevers als de AH en de Subway eisen op een bepaalde leeftijd ook heel vaak: je komt hier minstens 16 uur of we zoeken verder
pi_219845569
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:37 schreef poolmetuitkering het volgende:

[..]
Die loonschalen zijn om mensen te lokken. Wellicht zal je op je 23ste nog wel 5 dagen per week achter de AH kassa kunnen zitten.

Werkgevers als de AH en de Subway eisen op een bepaalde leeftijd ook heel vaak: je komt hier minstens 16 uur of we zoeken verder
Heb je toch mooi 5 jaar overbrugd. ^O^
Bijbaan he, als je dan nog niet klaar bent met je MBO (of HBO) dan heb je lopen flierefluiten.
.
  donderdag 15 januari 2026 @ 22:39:36 #19
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_219845573
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:35 schreef poolmetuitkering het volgende:

[..]
Eh denk je echt dat scholieren/studenten worden aangenomen op werk waar alleen Polen en Oekraïeners werken? Dat zijn namelijk ongeveer de enige banen waar je zonder opleiding wordt aangenomen, mits je de taal NIET kent.
_O- Tuurlijk, geen werk voor 18-jarigen zonder opleiding
Laffe huichelaar
pi_219845585
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:35 schreef poolmetuitkering het volgende:

[..]
Geloof me waar ik werk.
Hoef je niet Nederlandse als taal te hebben.
Helaas eigenlijk.
pi_219845588
Well no fucking shit, dat is nieuws zeg! _O-
Toen ik 18 werd wilden m'n ouders ineens ook kostgeld van me hebben omdat ze ineens minder kregen.
Wat verdiende ik toen? Pfff fl.6,50 per uur, en dan 5,5 uur per week werken.
pi_219845590
Wat is het probleem? Je kan toch als 18 jarige een bijbaantje nemen en meebetalen aan het huishouden? Of moet daar de belastingbetaler ook voor opdraaien?

Zelf kon ik vanaf 16 jaar kostgeld betalen. Een te jonge leeftijd. Maar vanaf 18 jaar lijkt het mij heel redelijk.
pi_219845598
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:39 schreef r_one het volgende:

[..]
Heb je toch mooi 5 jaar overbrugd. ^O^
Bijbaan he, als je dan nog niet klaar bent met je MBO (of HBO) dan heb je lopen flierefluiten.
Even uitrekenen hoor

Vmbo-kader/tl: meestal halen de kids hun diploma als ze een jaar of 16 zijn.
Mbo-3/4: meestal hebben ze na 4 jaar een mbo-4 diploma. Kan ook 3. Dus dan zijn ze al minstens 19 jaar.
Hbo: 4 jaar dus 23 jaar.
Studievertraging: het is niet gek als een studie geen match blijkt. De helft van de hbo'ers valt het eerste jaar uit. En veel ronden de opleiding in 5 jaar af.

Dus hoe kom je erbij dat deze mensen flierefluiten?
pi_219845601
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:41 schreef ToT het volgende:
Well no fucking shit, dat is nieuws zeg! _O-
Toen ik 18 werd wilden m'n ouders ineens ook kostgeld van me hebben omdat ze ineens minder kregen.
Logisch gevolg. Noemen ze volwassen worden.
pi_219845617
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:42 schreef Hoppahop het volgende:

[..]
Logisch gevolg. Noemen ze volwassen worden.
Ik wilde allang het huis uit, maar mijn ouder hebben continu op me in gepraat om nog zo lang mogelijk bij hen te blijven.
Ik kon sowieso voor mijn 18e niet het huis uit vanwege studiefinanciering natuurlijk, maar ik kon niet wachten om op kamers te gaan.
En dan ineens: "Ja, je moet kostgeld gaan betalen!"
Ik ben direct op jacht gegaan naar een kamer.
"Okee okee, je hoeft geen kostgeld te betalen, maar blijf alsjeblieft gewoon thuis wonen bij ons."
Ja nee dat was voor mij echt het signaal dat ik de wereld in moest.
Heeft nog wel een jaartje geduurd voor ik wat gevonden had en genoeg financiële reserves had opgebouwd om voor mezelf te zorgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')