quote:
Op vrijdag 16 januari 2026 10:03 schreef KaheemSaid het volgende:[..]
Dus corporaties moeten studentenhuizen, huizen voor ouderen, sociale huurwoningen en middenhuur bouwen.
Dezelfde woningbouwcorporaties die nu
volgens de branchevereniging 20 miljard tekort komen en tekortschieten in hun bouwverplichting (
24.000 in plaats van 30.000 in 2025). Dezelfde corporaties die een verduuramingsverplichting hebben, waarbij voor de corporatie elke geïvesteerde euro 96 cent verliezen en dezelfde corporaties die momenteel gemiddeld
270.000 euro betalen voor een sociale huurwoning, alwaar ze (bij 4,2 % kapitaalkosten) ¤ 1200,- euro per maand huur moeten vragen, om alleen kostendekkend te zijn, terwijl er verwacht wordt dat deze woningen voor ¤ 680,- per maand verhuurd wordt.
Deze woningbouwcorporaties moeten, in een krappe woningmarkt, deze extra verplichtingen op gaan pakken. En nog voor ze hier aan beginnen moeten we blij zijn dat het enige alternatief waardoor mensen nog wel een huis kunnen huren moeilijker gemaakt wordt omdat het allemaal gemene huisjesmelkers zijn? Ik hoop dat dit in de toekomst de gewenste effecten heeft, maar tot die tijd lijkt het mij best wel klote voor al die huurders die iets zoeken in het al zo krappe middensegment.
Daarnaast vind ik het iets te gemakkelijk om alle particuliere verhuurders neer te zetten als ordinaire huisjesmelkers. Een groep mensen die qua 's lands waardering ergens vallen om en rond makelaars, mondkapje charlatan's en VVD fractieleidsters. Persoonlijk heb ik (n=1) altijd naar volle tevredenheid gehuurd en ben ik blij dat ik nu in een koopwoning woon.
Je gaat hier geen antwoord op krijgen want dit is allemaal ideologisch gemotiveerd, niet rationeel. In de ogen van marxisten (en Hanca blijkbaar) zijn alle eigenaren van woningen die er niet zelf in wonen huisjesmelkers. Dan maakt het dus niet uit dat de middenhuur verdwijnt, want daar pak je die huisjesmelkers mee. Het gevolg is dus het verdedigen van een absurd slechte wet die een totaal ander doel had maar ook een voorspelbaar neveneffect.
En nogmaals, die wet is niet het enige probleem maar zoiets introduceren in een sector die ook al met al die andere problemen te maken heeft is gewoon bijna een misdaad. Zelfs zonder al die rapporten die ik al gelinkt heb is het heel simpel te volgen:
- Er is een grote vraag naar middenhuur (er is grote vraag in elke sector want woningcrisis)
- Dankzij allerlei andere bemoeienissen van de overheid (stikstof) en een aantal externe zaken (NIMBYs) is het al zeer onaantrekkelijk voor zowel marktpartijen als woningcorporaties (!) om aan die vraag te voldoen
- De overheid voert vervolgens een wet in die de vraag nog verder opdrijft, want de belofte is dat huren in de middensector minder hard mogen stijgen, dat is aantrekkelijk voor huurders
- Het wordt dankzij die wet nóg onaantrekkelijker om aan middenhuur te doen. De sector wordt weggevaagd doordat alle bestaande middenhuur wordt verkocht zodra de huurder vertrekt en het investeringsklimaat zodanig is dat niemand middenhuur wil bouwen. De enige reden dat de sector nu nog bestaat is dat veel van deze huurders nu klem zitten en niet verhuizen, waardoor de markt als geheel nog meer vast komt te zitten. Ze krijgen wel een iets minder hoge huurverhoging, maar nog steeds meer dan de inflatie omdat die verhoging door toedoen van de Jonge nu gekoppeld is aan de cao-lonen. Sigaar uit eigen doos dus.
De enige profiteurs in dit verhaal zijn starters met rijke ouders, de rest van de woningzoekers hebben gewoon maar pech. Mooi staaltje nivelleren hé?
Ik krijg constant reacties van mensen die claimen dat niet de wet maar andere dingen voor de problemen zorgen, maar dat is gewoon niet waar. Het is en/en. Deze wet is gewoon benzine op het vuur gooien, het zou grappig zijn als het niet zo ongelooflijk kut was voor mensen die een woning nodig hebben.
Er is ook geen gulden middenweg, Hanca en de zijnen moeten zich bedienen van keiharde leugens[1] om de effecten van een gefaalde wet te steunen. Er is daar geen nuance te vinden omdat in die visie iedere verhuurder een huisjesmelker is. Of een onfeilbaar geachte woningcorporatie, die schijnbaar een geldboom in de tuin heeft (en geen winst mag maken).
[1] Zoals de leugen dat er in Spanje hetzelfde aan de gang is maar er geen soortgelijke wet aangenomen is. Dit is een hele opzichtige leugen. Spanje heeft een (extreem)linkse regering die denkt dat mensen ratten zijn die door een doolhof lopen, en dat die ratten overgehaald kunnen worden om te doen wat de overheid wil door te smijten met belastingen, boetes en draconische wetten gebaseerd op populistische gebakken lucht. In 2023 is een wet aangenomen (wet 12/2023, kan iedereen gewoon googlen) die ook op een soorgelijke manier
rent control invoerde in bepaalde 'stressed zones'.
quote:
A law of 2023 allowed regional governments to impose rent controls where housing is scarce. In Catalonia, the only region to apply them fully, the main effect was to shrink the number of new rental contracts by almost a fifth as landlords pulled out.
Gevolg twee jaar later? Huurmarkt ingestort, huurprijzen en woningprijzen verder geëxplodeerd en alleen nog maar meer
short term rentals om het verbod op AirBnB te omzeilen. Ondertussen weigert Spanje om te bouwen, waardoor het tekort alleen maar verder oploopt.
Dit is altijd zo met linkse plannetjes. Ze kunnen altijd alleen maar moralistisch oordelen over de vraag en kijken nooit naar het aanbod. Dit leidt tot het idee dat als mensen maar gewoon netjes naar de overheid luisteren dat ze dan andere dingen zouden willen en de vraag afneemt. Die mythe leeft in Nederland ook, zelfs bij zogenaamde rechtse partijen.