Intussen op linkedinquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja ik vind dat ook bedenkelijk.
Maar als de autistenbond in de VS het steunt, dan zullen de meesten het wel oke vinden.
quote:Mattèl lanceert een Barbie die een vrouw van kleur mét autisme is en witte volwassenen lopen er vooral over te klagen.
Dat is wat mij het meest is opgevallen de afgelopen dagen.
Nergens zag ik mannen die erkennen dat het belangrijk is dat autisme bij vrouwen op deze manier in ieder geval meer aandacht krijgt.
En nog erger, van alle witte vrouwen die het hierover hadden en dat waren er opmerkelijk veel, was er niemand die dacht: eindelijk representatie van het nog minder vertegenwoordigde autisme bij vrouwen die niet wit zijn. Die nog minder diagnoses krijgen omdat ze niet wit én man zijn.
Opmerkingen zoals “Ik gebruik geen koptelefoon hoor”, “ik fladder niet met mijn armen”, “ik heb geen AAC tablet” tot het meest validistische “ik kijk mensen gewoon aan in de ogen”, vlogen me om de oren.
Vol verbazing keek ik toe. Zijn dit volwassenen?
Kunnen deze volwassenen niet bedenken dat deze Barbie inderdaad niet is gemaakt om hun evenbeeld te zijn? Dat het inderdaad niet hun uitingen of symptomen van autisme zijn, maar wel die van andere autisten?
Kennelijk niet. Sterker nog er zijn autisten die anderen aanspoorden om via AI een Barbie te laten maken naar hun eigen image, als zijnde de echte autist. Alsof alle autisten die niet zoals zij zijn dan ineens geen echte autist zijn.
Ja, als er iets is wat de reacties op de autistische Barbie hebben gedaan, is het een weergave zijn van wit privilege in de autisme gemeenschap.
Moest meteen aan deze meme denken:quote:Op maandag 12 januari 2026 20:11 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ben blij dat ik kind in de jaren '90 was, waarin een kind een kind was en minderheden geen probleem.
Dit soort dingen (net zoals Barbies met realistische vormen etc) vind ik zo onzinnig. Een kind vergelijkt zich echt niet met een pop. Jongetjes krijgen ook geen Actionmannen met realistische figuren. Etc. Moeten jongetjes ook hun stoere auto's vervangen naar speelgoedgezinsauto's? (en ja, jongetjes kunnen ook met popjes spelen, ik weet het)
Prima als een kind blij is met een autistische pop, of een pop met down, of een mollige pop etc. Alleen als ze niet gemaakt worden maakt het ook niet uit. Ik geloof echt niet dat kinderen een raar lichaamsbeeld krijgen van Barbie of welke pop dan ook.
Poppen zijn een fantasiwereld. Die hoeven niet realistisch te zijn. Teddyberen hebben ook geen scherpte tanden
Ik vind het echt over de top en belachelijk. Natuurlijk hoor een Barbie in een rolstoel, een Barbie met diabetes etc. Alleen totaal overbodig en marketing.
Kinderen zijn niet gemaakt van suiker en kinderen snappen prima dat de wereld met poppen niet echt is. Het is fantasie.
Meestal maak ik me niet druk om degelijke zaken, maar dit is doorslaan. En ik snap Mattel, die doet het puur voor de verkoop en marketing. Dat snap ik ook wel. Alleen wat een BS
Nou datquote:Op vrijdag 16 januari 2026 10:52 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Moest meteen aan deze meme denken:
[ afbeelding ]
"wit privilege"quote:
Poppen zijn een fantasiewereld ja. Zo denken wij erover, maar kinderen denken misschien heel anders over omdat hun hersenen nog niet optimaal zijn ontwikkeld zoals bij ons. Als het de kinderen kan helpen om zich beter over zichzelf te kunnen voelen, waarom zou je daar moeite mee kunnen hebben?quote:Op maandag 12 januari 2026 20:11 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ben blij dat ik kind in de jaren '90 was, waarin een kind een kind was en minderheden geen probleem.
Dit soort dingen (net zoals Barbies met realistische vormen etc) vind ik zo onzinnig. Een kind vergelijkt zich echt niet met een pop. Jongetjes krijgen ook geen Actionmannen met realistische figuren. Etc. Moeten jongetjes ook hun stoere auto's vervangen naar speelgoedgezinsauto's? (en ja, jongetjes kunnen ook met popjes spelen, ik weet het)
Prima als een kind blij is met een autistische pop, of een pop met down, of een mollige pop etc. Alleen als ze niet gemaakt worden maakt het ook niet uit. Ik geloof echt niet dat kinderen een raar lichaamsbeeld krijgen van Barbie of welke pop dan ook.
Poppen zijn een fantasiwereld. Die hoeven niet realistisch te zijn. Teddyberen hebben ook geen scherpte tanden
Ik vind het echt over de top en belachelijk. Natuurlijk hoor een Barbie in een rolstoel, een Barbie met diabetes etc. Alleen totaal overbodig en marketing.
Kinderen zijn niet gemaakt van suiker en kinderen snappen prima dat de wereld met poppen niet echt is. Het is fantasie.
Meestal maak ik me niet druk om degelijke zaken, maar dit is doorslaan. En ik snap Mattel, die doet het puur voor de verkoop en marketing. Dat snap ik ook wel. Alleen wat een BS
Ik ben opgevoed met het motto: jij bent anders, dus pas je aanquote:Op vrijdag 16 januari 2026 11:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Poppen zijn een fantasiewereld ja. Zo denken wij erover, maar kinderen denken misschien heel anders over omdat hun hersenen nog niet optimaal zijn ontwikkeld zoals bij ons. Als het de kinderen kan helpen om zich beter over zichzelf te kunnen voelen, waarom zou je daar moeite mee kunnen hebben?
Zoals ik al eerder zei, deze maatschappij is niet ingesteld op ND breinen. Als je een ND brein hebt dien je jezelf zoveel mogelijk aan te passen aan het 'normale' waar alles wel op ingericht is. Je mag niet zijn wie je bent, nee je moet jezelf omvormen dmv verschillende therapieën en medicijnen zodat je in de maatschappij kan gaan passen. Ik heb heel vaak gedacht dat wanneer kinderen afwijken van het 'normale', dan worden zíj als het probleem worden gezien, maar ik vind gewoon dat de maatschappij het grote probleem is.
Ze spelen met deze pop, ze kunnen zien dat de pop net als zij autistisch is. Ik denk dat de herkenbaarheid heel goed kan werken voor autistische kinderen. Dat ze kunnen zien dat ze mogen zijn zoals ze zijn in een wereld waar je perfect moet zijn (en vooral op kinderen wordt er een grote druk gelegd!).
Ik snap niet hoe je hier moeite mee kunt hebben.
Omdat speelgoed bij opvoeding hoortquote:Op vrijdag 16 januari 2026 11:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
volwassenen die aan het emmeren zijn over speelgoed wat voor kinderen bedoelt is... Please...
Ik kan mij niet redden door mij constant te moeten aanpassen. Dat kost teveel energie. Misschien moet de maatschappij zich eens aanpassen. In een maatschappij met begrip en acceptatie en een beetje geduld ben ik al heel erg geholpen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 11:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik ben opgevoed met het motto: jij bent anders, dus pas je aan
Met dat motto leer je iemand zich redden in de maatschappij
En ja, bij bepaalde problemen hoort therapie en/of medicijnen
Dat is eenmaal de realiteit. Vervelend. Daar mag je best verdrietig over zijn. Dat is geheel logisch.
En ja hoor, een kind mag best een autistische pop hebben van mij. Alleen ik vind dat zulke poppen gemaakt moeten worden ineens echt over de top.
En wat ik al zei: waarom Alleen bij "meisjes" speelgoed?
Wow, ik vind dat best hard. Ik vind persoonlijk dat iedereen mag zijn zoals diegene geboren wordt. De rest past zich maar aan.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 11:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Met dat motto leer je iemand zich redden in de maatschappij
En ja, bij bepaalde problemen hoort therapie en/of medicijnen
Dat is eenmaal de realiteit. Vervelend. Daar mag je best verdrietig over zijn. Dat is geheel logisch.
En ja hoor, een kind mag best een autistische pop hebben van mij. Alleen ik vind dat zulke poppen gemaakt moeten worden ineens echt over de top.
En wat ik al zei: waarom Alleen bij "meisjes" speelgoed?
Helaas zit de echte wereld niet zo in elkaar.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 11:52 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Wow, ik vind dat best hard. Ik vind persoonlijk dat iedereen mag zijn zoals diegene geboren wordt. De rest past zich maar aan.
In een notendop één van de grote problemen in Nederland naar mijn mening. Met zo'n instelling is er binnen een paar jaar geen maatschappij meer.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 11:52 schreef Sunshine1982 het volgende:
En de maatschappelij kan me aan mijn reet roesten eerlijk gezegd.
Ik heb erover dat mensen die anders zijn zich in allerlei bochten moeten wringen om in de maatschappij te kunnen passen. Met die wetenschap vind ik dat de maatschappij hier het grote probleem is ja en niet de mensen die anders zijn.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 12:19 schreef Prego het volgende:
[..]
In een notendop één van de grote problemen in Nederland naar mijn mening. Met zo'n instelling is er binnen een paar jaar geen maatschappij meer.
Maar goed, een ander kan jou toch niets interesseren.
Wat een grauwe middelmaat moet het zijn als je je daar altijd naar schikt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 11:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Misschien moeten ze een Ken maken van de zichzelf eeuwig zielig vindende blanke man.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 12:42 schreef Fok-it het volgende:
Dat volwassen mensen zich druk maken om een kinderfeest is 1 ding, maar je druk maken om een speelgoedpop die nu ook een versie heeft waar autistische kinderen zich wellicht meer mee kunnen verhouden
Het is wat allemaal.
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:20 schreef Eightyone het volgende:
Met een zolderkamerpakketje met een plastic computertje erbij.
En een flesje om in te pissen, waarmee je later de dakpannen brandschoon krijgt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:39 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik mis nog wat blikken spaghetti en blikjes goedkope energy![]()
Witte privilege bestaat gewoon.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 11:06 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
"wit privilege"
Als er iets is waar zo ontzettend veel over gejankt wordt is het dat wel. Bijzonder vermoeiend.
Maar het gaat hier over Barbie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |