https://www.ad.nl/economi(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Mattel lanceert Barbie met autisme: met noise‑cancellingkoptelefoon, fidgetspinner en tablet
Mattel lanceert voor het eerst een Barbiepop met een autismespectrumstoornis. Het speelgoed maakt deel uit van een serie diverse Barbiepoppen, met verschillende haarkleuren, lichaamsvormen en verschillende medische aandoeningen en beperkingen. De pop draagt volgens het bedrijf bij aan ‘een bredere kijk op inclusie, in de speelgoedwinkel en daarbuiten’.
Economieredactie 12 januari 2026, 09:35 Laatste update: 09:38
De autistische Barbiepop komt met beweegbare ellebogen en polsen, waardoor ze handgebaren kan maken die sommige mensen met autisme gebruiken om informatie te verwerken of enthousiasme te uiten. Ook kijken de ogen iets meer naar de zijkant, wat volgens Mattel weergeeft hoe sommige mensen met autisme direct oogcontact vermijden.
Daarnaast draagt de Barbie een noise-cancellingkoptelefoon, een fidgetspinner en een tablet. Dit zou helpen bij stress en laten haar beter focussen. Zelfs bij haar kledingkeuze is rekening gehouden met haar autisme: ze draagt een loszittende jurk voor minder direct contact met de huid. Voor de ontwikkeling van de Barbie werkte het Amerikaanse bedrijf samen met de Autistic Self Advocacy Network.
In 2023 lanceerde het bedrijf ook een Barbie met het syndroom van down.
Ik vind de uitleg vooral vrij stereotyperend klinken eigenlijk. Die pop opzich zou ik daarentegen op zichzelf niet onmiddellijk als autistisch herkennen:quote:De autistische Barbiepop komt met beweegbare ellebogen en polsen, waardoor ze handgebaren kan maken die sommige mensen met autisme gebruiken om informatie te verwerken of enthousiasme te uiten. Ook kijken de ogen iets meer naar de zijkant, wat volgens Mattel weergeeft hoe sommige mensen met autisme direct oogcontact vermijden.
Daarnaast draagt de Barbie een noise-cancellingkoptelefoon, een fidgetspinner en een tablet. Dit zou helpen bij stress en laten haar beter focussen. Zelfs bij haar kledingkeuze is rekening gehouden met haar autisme: ze draagt een loszittende jurk voor minder direct contact met de huid.
Hoe herken je een autist dan? Het zijn niet allemaal zolderkamer bewoners met een nerd bril opquote:Op maandag 12 januari 2026 18:27 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind de uitleg vooral vrij stereotyperend klinken eigenlijk. Die pop opzich zou ik daarentegen op zichzelf niet onmiddellijk als autistisch herkennen:
[ afbeelding ]
Als ze een zolderkamer hebben?quote:Op maandag 12 januari 2026 18:32 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Hoe herken je een autist dan?
Ook aan jou is gedacht.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:36 schreef Tengano het volgende:
Het is nu wachten op de Queer, drag queen, binaire en vooral de Palestijnse en Hamas uitvoeringen en zulks.
#WokeMoetDoor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De Esther Ouwehand versiequote:Op maandag 12 januari 2026 18:36 schreef Tengano het volgende:
Het is nu wachten op de Queer, drag queen, binaire en vooral de Palestijnse en Hamas uitvoeringen en zulks.
#WokeMoetDoor
Precies zoals in het echte leven.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:27 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind de uitleg vooral vrij stereotyperend klinken eigenlijk. Die pop opzich zou ik daarentegen op zichzelf niet onmiddellijk als autistisch herkennen:
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 12 januari 2026 19:01 schreef Tengano het volgende:
En misschien komen ze binnenkort ook met een zolderkamer #Fok! barbie.bestaat al, moet je alleen zelf opblazen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
Het zou wel geinig zijn als ze de ene net even wat groter of kleiner makenquote:Op maandag 12 januari 2026 18:51 schreef Gibson88 het volgende:
Hihi haar borsten hebben ook een vorm van autisme ADH-dubbel D
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |