Je snapt dat ook wel dat strategisch profijt maar een zij belang is hier?quote:Op maandag 12 januari 2026 15:07 schreef theguyver het volgende:
Wat ik niet snap is waarom gooien ze het niet op een akkoord met Denemarken om er permanent een groot aantal Troepen op te plaatsen. Ik zie niet het strategische profijt dat de VS dit annexeert, plus als ik de Groenlanders zelf mag geloven willen ze liever hun eigen land dan bij Denemarken of bij de VS horen, ondanks dat het een enorm microstaatje gaat worden gun ik het ze wel.
Btw zo stilletjes doet Trump het niet.
Trump wordt hier toe aangezet door het kliekje om hem heen, hij snapt zelf niet waarom hij het wil, maar hij wil het. Tegen de tijd dat er iets met de bodemschatten gedaan kan worden is donny al uit beeld, Vance/ Miller/ Rubio/ een of andere sokpop die de techbros kunnen overhalen mag het daarna uitzoeken. En ze willen het nu simpelweg omdat er afleiding nodig is van Epstein én omdat het na november misschien niet meer kanquote:Op maandag 12 januari 2026 15:07 schreef theguyver het volgende:
Wat ik niet snap is waarom gooien ze het niet op een akkoord met Denemarken om er permanent een groot aantal Troepen op te plaatsen. Ik zie niet het strategische profijt dat de VS dit annexeert, plus als ik de Groenlanders zelf mag geloven willen ze liever hun eigen land dan bij Denemarken of bij de VS horen, ondanks dat het een enorm microstaatje gaat worden gun ik het ze wel.
Omdat het niet om defensie gaat maar om de grondstoffen en de poen.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:07 schreef theguyver het volgende:
Omdat het Trump en de VS niet gaat om defensie, dat is puur het smoesje.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:07 schreef theguyver het volgende:
Navo landen, dus vnl de VS. Die heeft ook al een basis daar.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:54 schreef MissButterflyy het volgende:
Amerika hoeft Groenland niet te bezetten om het te beschermen. Dat kan de Eu ook wel, zegt Mark Rutte.
https://www.ad.nl/buitenl(...)beschermen~abedc7ce/
Ze hebben al een treaty waaronder ze een flink aantal bases kunnen (her-)openen. Maar het gaat niet alleen om veiligheid richting China en Rusland, het gaat ook om toegang tot grondstoffen, net als in Venezuela.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:07 schreef theguyver het volgende:
Zaken die Europa tekort komt. Maar niet voor wil vechten als het afgenomen wordt. Mensen die trappen in die Groenlandse onafhankelijkheids retoriek hebben misschien goede intenties maar ze helpen alleen de Amerikanen en dat wordt dan verkocht als 'de wil van het Groenlandse volk' terwijl het gewoon een nieuw koloniaal bewind is.quote:Op maandag 12 januari 2026 16:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ze hebben al een treaty waaronder ze een flink aantal bases kunnen (her-)openen. Maar het gaat niet alleen om veiligheid richting China en Rusland, het gaat ook om toegang tot grondstoffen, net als in Venezuela.
Nogmaals groenland valt niet onder de EU. dus waarom moet de EU hier iets mee.quote:Op maandag 12 januari 2026 17:29 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Zaken die Europa tekort komt. Maar niet voor wil vechten als het afgenomen wordt. Mensen die trappen in die Groenlandse onafhankelijkheids retoriek hebben misschien goede intenties maar ze helpen alleen de Amerikanen en dat wordt dan verkocht als 'de wil van het Groenlandse volk' terwijl het gewoon een nieuw koloniaal bewind is.
Ik ben benieuwd wanneer de landgrabs op Antarctica gaan plaatsvinden.
Dit klopt een annexatie door Trump van groenland blaast de navo op.quote:
Omdat zij het gezichtsverlies simpelweg niet kunnen veroorloven op het geopolitieke toneel. Wat denk je dat dit met het sentiment onder de Denen doet? #Samen? Grotendeels ook nog NAVO lid. Wanneer zijn de ABC eilanden aan de beurt als Trump zijn avontuurtje in het Caribisch gebied niet gaat zoals het moet gaan?quote:Op maandag 12 januari 2026 17:42 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nogmaals groenland valt niet onder de EU. dus waarom moet de EU hier iets mee.
Denemarken is juist een land wat altijd roept; Weinig EU, geen euro, weinig integratie etc.... dus waarom moet de EU hier zijn spierballen laten zien?
En daar staat het VK nog niet bij.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:16 schreef Zoddie het volgende:
De EU kun je echt niet wegzetten als een kleine macht.
We staan aardig gelijk op met China bv.
[ afbeelding ]
Maar het is wel bijna een derde van de EU. Dus heel klein is het toch niet.quote:Op maandag 12 januari 2026 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je triggerde mij.
En verdomd dat geeft inderdaad een vertekend beeld.
[ afbeelding ]
Weet iemand hoe Groenland zo onevenredig veel groter wordt en Afrikaanse landen nauwelijks?
1 van de laatste ongerepte stukken natuur. Antarctica is nog wat groter en ongerepter, maar daar kun je helemaal niks.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Je snapt dat ook wel dat strategisch profijt maar een zij belang is hier?
Kaartje van de overheid daar:
https://www.greenmin.gl/w(...)al-Deposits-2026.pdf
Ja, je moet ergens een streep trekken. Ok, ze zitten nu niet meer bij de EU, dus officieel moeten we wel wachten tot Denemarken in actie komt. En Canada gaat ook niet blij zijn. Dus als die nu allebei een aanvraag indienen om lid te mogen worden, dan wordt het voor de VS wel heel moeilijk om iets te doen zonder de rest over zich heen te krijgen.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:11 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Omdat zij het gezichtsverlies simpelweg niet kunnen veroorloven op het geopolitieke toneel. Wat denk je dat dit met het sentiment onder de Denen doet? #Samen? Grotendeels ook nog NAVO lid. Wanneer zijn de ABC eilanden aan de beurt als Trump zijn avontuurtje in het Caribisch gebied niet gaat zoals het moet gaan?
Nou heb je een moment om de Denen compleet te overtuigen als Europa door Brussel ze compleet te laten steunen en dan verneuk je het gewoon. Sukkels hoor.
Ik vind pinguïns zeer waardevol. Trump probeerde ze al tariffs aan te smerenquote:Op maandag 12 januari 2026 19:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
1 van de laatste ongerepte stukken natuur. Antarctica is nog wat groter en ongerepter, maar daar kun je helemaal niks.
Ja, dat was wel lachen.quote:Op maandag 12 januari 2026 19:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik vind pinguïns zeer waardevol. Trump probeerde ze al tariffs aan te smeren
En terecht, met hun stom waggelend loopjequote:Op maandag 12 januari 2026 19:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik vind pinguïns zeer waardevol. Trump probeerde ze al tariffs aan te smeren
China heeft zichzelf van eind jaren 90 gigantisch veel grondstoffen toege-eigend in Afrika, Australia en elders (en niet alleen dat, veel havens zijn ook in hun handen bijv). De VS was vooral gefocused op olie (Irak/Koeweit), wat ze al heel lang waren (gezeik met Iran), en nu nog steeds (Venezuela). Nogal kortzichtig, want op de middellange en langere termijn is dat niet de belangrijkste grondstof. En niet alleen zeldzame metalen zijn belangrijk, of koper, water wordt bijv ook snel belangrijker.quote:Op maandag 12 januari 2026 17:29 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Zaken die Europa tekort komt. Maar niet voor wil vechten als het afgenomen wordt. Mensen die trappen in die Groenlandse onafhankelijkheids retoriek hebben misschien goede intenties maar ze helpen alleen de Amerikanen en dat wordt dan verkocht als 'de wil van het Groenlandse volk' terwijl het gewoon een nieuw koloniaal bewind is.
Ik ben benieuwd wanneer de landgrabs op Antarctica gaan plaatsvinden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |