abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 januari 2026 @ 16:09:13 #2
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219789691
Best wel dramatisch
quote:
bron: nos
Burgemeester Klitsjko stelt dat de helft van de bijna 6000 flatgebouwen in Kyiv door de aanval niet meer verwarmd kunnen worden. Ook de watervoorziening is door de aanvallen verstoord, zegt hij.
te bedenken dat dus snel honderduizenden mensen daarmee bij min 10°C in de kou zitten omdat Rusland door de burger(s) te treffen haar gelijk wil doen (ver)gelden.
Ik zou bijna gaan pleiten voor (bom)aanslagen in Russische woongebieden zodat men daar ook bemerkt hoe het is wanneer het leven wordt verwoest.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 9 januari 2026 @ 17:32:25 #3
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219790458
quote:
11s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 16:09 schreef Vallon het volgende:
Best wel dramatisch
[..]

Ik zou bijna gaan pleiten voor (bom)aanslagen in Russische woongebieden zodat men daar ook bemerkt hoe het is wanneer het leven wordt verwoest.
Dan zitten jij en ik ook in het donker.
Doe maar niet :')
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  vrijdag 9 januari 2026 @ 17:40:25 #4
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219790533
@AchJa @LXIV @Perrin

Interessante serie om te kijken, denk ik. Ben nu begonnen.
Achja, meen mij te herinneren dat jij eens zei dat een zogenoemde killswitch tot het rijk der onzin behoorde. De Wijk is een andere mening toegedaan.

https://argos.vpro.nl/collecties/f-35-onder-trumps-vleugels
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219790558
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 17:40 schreef phpmystyle het volgende:
@:Achja @:LXIV @:Perrin

Interessante serie om te kijken, denk ik. Ben nu begonnen.
Achja, meen mij te herinneren dat jij eens zei dat een zogenoemde killswitch tot het rijk der onzin behoorde. De Wijk is een andere mening toegedaan.

https://argos.vpro.nl/collecties/f-35-onder-trumps-vleugels
Ja, die killswitch is de grootste onzin ter wereld. Wat de Wijk (en veel anderen) daarvan vindt interesseert me niet zoveel. Het is per defintie een bullshit verhaal, ik snap ook niet hoe mensen zoiets verzinnen.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 17:48:02 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219790593
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 17:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ja, die killswitch is de grootste onzin ter wereld. Wat de Wijk (en veel anderen) daarvan vindt interesseert me niet zoveel. Het is per defintie een bullshit verhaal, ik snap ook niet hoe mensen zoiets verzinnen.
Ik heb er geen verstand van, maar zou zoiets niet via een software update geïmplementeerd kunnen worden? Het is toch geen leesbare open sources software maar eerder een black box voor ons?
The End Times are wild
  vrijdag 9 januari 2026 @ 17:50:19 #7
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219790623
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 17:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik heb er geen verstand van. Ik geloof niet dat er in de hardware een "back door" zit die geopend kan worden wanneer dat politiek/militair oppertuun is.
Ik geloof wel dat er mogelijkheden zijn om de boel te saboteren. Deze apparaten bestaan uit vele onderdelen en als er één onderdeel is waar geen surrogaat voor is dan kun je behoorlijk vastlopen als dat vervangen moet wordedn.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 9 januari 2026 @ 17:50:35 #8
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219790626
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 17:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik heb er geen verstand van, maar zou zoiets niet via een software update geïmplementeerd kunnen worden? Het is toch geen leesbare open sources software maar eerder een black box voor ons?
Updates zet je denk ik uit op het moment dat je vermoedt dat de fabrikant je wil naaien..
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219790640
quote:
Nee, blijft gewoon bullshit. Dat die Fransman daar ook over begint is gewoon Frans geneuzel om Franse spulletjes te promoten natuurlijk.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 17:52:21 #10
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219790644
quote:

[..]
De F-35 leunt zwaar op regelmatige software-updates en centraal aangestuurde onderhouds- en logistieke systemen. Zonder die steun kan het toestel nog vliegen, maar verliezen cruciale functies zoals sensoren, communicatie en zelfverdediging snel aan effectiviteit.

Als de VS updates, ondersteunende systemen, onderhoud of onderdelen zouden stopzetten, kan een buitenlandse F-35-vloot daardoor zeer ernstig worden verzwakt. Die afhankelijkheid is de echte strategische kwetsbaarheid.. niet een geheime 'uitknop'.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219790655
Zelf in de eenvoudige apparatuur die ik verkoop zit een geheime killswitch, ter bescherming van klanten die niet betalen. Alleen bestaat dat niet op papier.

Ik ken ook een bedrijf in heavy lifting apparatuur die had dat offline ingebouwd, na 6 maanden liep een timer af en dan ging het ding in storing, via een code kreeg Klant dan weer 6 maanden of onbeperkt als die alles betaald had.
Vakman pur sang
  vrijdag 9 januari 2026 @ 17:55:00 #12
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219790670
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 17:52 schreef Perrin het volgende:

[..]
De F-35 leunt zwaar op regelmatige software-updates en centraal aangestuurde onderhouds- en logistieke systemen. Zonder die steun kan het toestel nog vliegen, maar verliezen cruciale functies zoals sensoren, communicatie en zelfverdediging snel aan effectiviteit.

Dat vraag ik mij af. Ik neem aan dat dit soort scenario getest zijn en door experts zijn uitgesloten.
Het kan wel zo zijn dat je effectiviteit wordt ondermijnd als je geen updates meer uitvoert (waarom voer je anders updates uit) in een situatie waarin je de update niet meer vertrouwt.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 9 januari 2026 @ 17:56:10 #13
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219790676
Het woord killswitch moet niet letterlijk genomen worden als in een button die als uitschakelt. Het vileine zit\m natuurlijk in de details
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 9 januari 2026 @ 17:59:20 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219790711
quote:

Als de VS updates, ondersteunende systemen, onderhoud of onderdelen zouden stopzetten, kan een buitenlandse F-35-vloot daardoor zeer ernstig worden verzwakt. Die afhankelijkheid is de echte strategische kwetsbaarheid.. niet een geheime 'uitknop'.
Er zijn helemaal geen "regelmatige software updates" in de zin van een besturingssysteem.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 18:00:36 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219790720
quote:

[..]

Dat heb je met een Frans systeem natuurlijk net zo goed. En die vertrouw ik al helemaal niet meer na de Rainbow Warrior.
The End Times are wild
pi_219790726
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 17:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Zelf in de eenvoudige apparatuur die ik verkoop zit een geheime killswitch, ter bescherming van klanten die niet betalen. Alleen bestaat dat niet op papier.

Ik ken ook een bedrijf in heavy lifting apparatuur die had dat offline ingebouwd, na 6 maanden liep een timer af en dan ging het ding in storing, via een code kreeg Klant dan weer 6 maanden of onbeperkt als die alles betaald had.
De VS kon in Venezuela ook overal ineens het licht uit doen. Ik denk dat er meer is wat ze kunnen waar wij totaal geen weet van hebben. Wat niet betekend dat ik hiermee zeg dat zo'n kill switch bestaat natuurlijk.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 18:11:26 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219790826
Jaren geleden wilden Egypte en de VAE een vliegveld bombarderen in Libie waar de militie zat van een of andere krijgsheer (ik dacht Haftar)

De Amerikanen kregen daar lucht van en beide landen kregen een waarschuwing dat wanneer ze daarvoor hun F-16's zouden gebruiken dat dat ernstige gevolgen zouden hebben voor de samenwerking, training, ondersteuning en onderhoud van hun toestellen. F-16's bleven aan de grond. VAE gebruikte toen maar hun Mirage2000-9.

In de jaren daarna hebben Egypte en de VAE grote orders geplaatst voor de Rafale.

Als de Amerikanen jouw F-35's afluiten van ALIS/ODIN dan heb je niet direct maar wel vrij snel grote problemen om operationeel te blijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Radegast op 09-01-2026 19:30:35 ]
  vrijdag 9 januari 2026 @ 18:13:20 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219790842
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 18:13 schreef AchJa het volgende:

[..]
En hoe dan?
Weten we niet echt. Kan van alles zijn.

Maar daar ging het ook niet om.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 18:15:34 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219790850
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 18:13 schreef Radegast het volgende:
Jaren geleden wilden Egypte en de VAE een vliegveld bombarderen in Libie waar de militie zat van een of andere krijgsheer (ik dacht Haftar)

De Amerikanen kregen daar lucht van en beide landen kregen een waarschuwjng dat wanneer ze daarvoor hun F-16's zouden gebruiken dat dat ernstige gevolgen zouden hebben voor de samenwerking, training, ondersteuning en onderhoud van hun toestellen. F-16's bleven aan de grond. VAE gebruikte toen maar hun Mirage2000-9.

In de jaren hebben Egypte en de VAE grote orders geplaatst voor de Rafale.
Bron?

quote:
Als de Amerikanen jouw F-35's afluiten van ALIS/ODIN dan heb je niet direct waar wel vrij snel grote problemen om operationeel te blijven.
Het probleem is dat je dan de overige F35 bondgenoten ook meteen beperkt. ALIS/ODIN is een samenwerking, als je daar iemand van uitsluit heeft de rest daar ook last van.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 18:16:02 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 9 januari 2026 @ 18:17:09 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219790895
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 18:17 schreef AchJa het volgende:
Dat die Fransman allerlei doemscenario's zit op te hangen is gewoon Frans (niet Osinga) gedrag.... Koopt bij ons!!!!
Werkt andersom ook zo.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 18:20:18 #25
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219790904
Was dit al voorbij gekomen?

https://www.pzc.nl/buiten(...)-en-sterft~a2480f3c/

Gevluchte Russische journalist (38) valt uit raam in Frankrijk: man stort zeven verdiepingen omlaag en sterft.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')