Welk geweld precies?quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:48 schreef Ericr het volgende:
[..]
Neo fascisme dan. Het is een cult, ze hebben orde troepen en repressie is steeds meer aan de orde. Puur Nazisme bestaat ook niet meer net zomin als Maosime of het communisme van weleer. Welk label we er ook op plakken, USA wordt geregeerd door een stel verderfelijke figuren die geweld in welke vorm ook eerder toejuichen dan voorkomen. Dit is pas het begin, gelet op de uitspraken hebben ze nog veel meer in petto.
Oh mijn bronnen komen uit het witte huis? Ik heb verschillende filmpjes gezien en zelfs cnn en dailymail en bbc horen zeggen wie die vrouw is die kwam daar niet even toevallig met haar kind ze was al uren bezig ze was beroepsdemonstrant ze volgde die gasten overal om te 'observen' en te hinderen en erna rijdt ze met een auto op hun in dat is zelfs te zien hoe die auto fysiek contact maakt met 1 van die agenten en alsnog wist ze van niks of zo dat geloven jullie echt ja verkeerde tijd verkeerde plek? Kom opquote:Op donderdag 8 januari 2026 19:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik spin niets, ik heb de beelden bekeken en de getuigenissen gelezen.
Niet de MAGA framing uit het Witte Huis na geluld.
Dat mag je natuurlijk vinden, ik kan mij er vanuit een dergelijk wereldbeeld ook wel wat bij voorstellen. Maar de Einsatzgruppe vergelijking ging nogal ver en dat je weet je denk ik zelf ook wel.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
ICE is in mijn katholiek-humane wereldbeeld inderdaad demonisch.
En Loyola zou dat erkennen.
Dat was het zeker. Het zou beter zijn geweest als deze vrouw zich niet had verzet bij haar aanhouding en daarna ook nog even doodleuk op een agent zou zijn ingereden. Een hele tragische en onnodige afloop, waarbij het weer eens aantoont hoe geradicaliseerd een deel van de Democratische kiezers in de VS is, dat men het nodig vindt om actief ICE te ondermijnen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je doet niets anders dan MAGA propaganda en framing napraten, letterlijk.
De beelden tonen heel wat anders. Dit was een executie van een jonge vrouw en moeder, totaal onnodig.
Hebben ze de massagraven al vol dan?quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
ICE is in mijn katholiek-humane wereldbeeld inderdaad demonisch.
En Loyola zou dat erkennen.
En indien deze agent fout zat zal hij ook veroordeeld worden.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:50 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Die agent is dan ook gewoon veroordeeld.
Wat zou jij doen als er een zwaar bewapende criminele bende als ICE op je afkomt?quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:26 schreef Tjoent het volgende:
[..]
In Amerika werkt dat net even anders:
When a Car Becomes a Weapon
Intent: When a driver deliberately uses their vehicle to hit people, buildings, or other cars (vehicle-ramming), it's recognized as a tactic in terrorism, road rage, and other crimes, making the car the weapon.
Nu.nlquote:Zo'n zes jaar na de dood van George Floyd dreigt een nieuwe tragedie Minneapolis weer lijnrecht tegenover de regering van Donald Trump te zetten. Als je kijkt hoe zijn immigratiepolitie optreedt, was het volgens lokale autoriteiten wachten tot het
Een agent van de immigratiepolitie (ICE) schoot woensdag een 37-jarige automobiliste dood. Minister van Binnenlandse Veiligheid Kirsti Noem verdedigde dat op een persconferentie in de Amerikaanse stad Minneapolis.
Noem zei dat agenten werden "beslopen" door de vrouw en dat de agent die schoot "zijn training gebruikte om zijn eigen leven en dat van zijn collega te redden". Haar ministerie schreef in een verklaring dat de vrouw zich schuldig had gemaakt aan "een daad van binnenlands terrorisme".
President Trump sloot zich aan bij dat sentiment in een interview met The New York Times. "Ze gedroeg zich afschuwelijk. En toen reed ze hem aan. Het was niet eens alleen een poging."
De krant beschrijft hoe Trump en de journalisten op zijn aandringen samen naar een video van het schietincident kijken. De journalisten wijzen hem erop dat die niet lijkt te tonen dat de ICE-agent wordt aangereden. Daar gaat de president niet meer op in. Op Truth Social schreef hij dat het een wonder mag heten dat de agent het voorval heeft overleefd.
De plaatselijke autoriteiten in Minnesota maakten donderdag bekend dat het landelijke ministerie van Justitie en de FBI niet willen meewerken aan een onderzoek naar de schietpartij. Dat zal nu alleen worden uitgevoerd door de FBI, de landelijke politiedienst die wordt geleid door Trump-loyalist Kash Patel.
Ooggetuigen trekken officieel verhaal in twijfel
Tegen de lokale publieke omroep MPR zeiden meerdere omstanders dat de vrouw werd doodgeschoten nadat een groep ICE-agenten een van hun voertuigen uit een sneeuwbank had bevrijd. De vrouw stond met haar auto op een onhandige plek, dwars over de weg. Hoewel er genoeg ruimte was om langs haar auto te rijden, stapten agenten uit een vertrekkend ICE-voertuig om haar te confronteren.
Volgens een van de omstanders kreeg de bestuurster tegengestelde orders: één agent gaf haar opdracht om te vertrekken, waarna een ander haar beval om uit te stappen. Een derde agent ging voor haar auto staan.
"Dus het was moeilijk voor haar om weg te rijden, zoals haar was opgedragen", zei de ooggetuige. "Ze draaide haar stuur naar rechts. Een agent had haar deurhendel beet. De ICE-agent die voor haar auto stond, schoot een keer van voren en twee keer vanaf de zijkant. Ze werd geraakt op een afstand van misschien 1,5 meter, maximaal."
De lezing van Trump en Noem lijkt ook niet te worden ondersteund door video's van het schietincident uit verschillende hoeken. Daaruit wordt niet helemaal duidelijk of de auto de ICE-agent raakte, maar wel dat de vrouw van hem weg stuurde. Nadat de agent had geschoten en de auto van de vrouw tot stilstand was gekomen tegen een ander voertuig, holsterde hij zijn wapen en liep hij in die richting. Hij leek niet gewond.
Immigratiepolitie schiet vrouw dood in Minneapolis
Een andere getuige bevestigde dat het erop leek dat de gedode vrouw alleen probeerde de plek te verlaten. "Ik kan niet duidelijker zijn: ze vormde absoluut geen enkele dreiging." Na de schietpartij zouden de agenten niet hebben geprobeerd om eerste hulp te verlenen. Een arts die in de buurt woonde en vroeg of hij de vrouw mocht helpen werd op afstand gehouden, zeggen de ooggetuigen.
De burgemeester van Minneapolis, Jacob Frey, hecht ook niet veel waarde aan de verklaring van ICE dat de vrouw agenten aanviel. De immigratiepolitie "probeert dit al te framen als zelfverdediging. Dat is bullshit. Dit was een agent die zijn macht roekeloos gebruikte en dat eindigde ermee dat iemand werd gedood." Frey wil dat ICE vertrekt. "Get the fuck out of Minneapolis", zei hij zichtbaar geëmotioneerd.
Het werd al steeds spannender in Minneapolis
De spanningen rond de inzet van de landelijke immigratiepolitie in Minneapolis spelen al langer. De overwegend Democratische hoofdstad van de eveneens blauwe staat Minnesota werd in 2020 het middelpunt van de Black Lives Matter-protesten, nadat George Floyd er was gedood door een politieman, die later werd veroordeeld wegens doodslag (second-degree murder).
Recent kwam de staat Minnesota in het nieuws vanwege een groot fraudeschandaal. Tijdens de coronapandemie werd zeker 250 miljoen dollar in rekening gebracht voor schoolmaaltijden die nooit werden geleverd. Meer dan zeventig mensen zijn inmiddels veroordeeld voor hun betrokkenheid of hebben schuld bekend. De gouverneur van Minnesota, oud-vicepresidentskandidaat Tim Walz, heeft aangekondigd dat hij geen gooi naar herverkiezing zal doen vanwege het schandaal.
Tientallen van de verdachten komen uit de Somalisch-Amerikaanse gemeenschap in Minnesota. Die werd daardoor een doelwit voor de regering-Trump. De president noemde Somalische immigranten "vuilnis" en kondigde afgelopen dinsdag aan dat zijn regering tweeduizend leden van de immigratie- en grenspolitie naar Minneapolis stuurt voor een maand van hardhandig optreden tegen migranten. De dodelijke schietpartij op woensdag kwam op een moment waarop de stad zich schrap zette voor dat federale offensief.
Hardhandig federaal optreden zorgt op meer plekken voor onrust
Minneapolis is niet de eerste Democratisch bestuurde grote stad die te maken krijgt met drastisch ingrijpen door de landelijke overheid. Dat gebeurde vorig jaar in Chicago, Portland, Los Angeles en Washington. Daar werd naast ICE en de grenspolitie ook de (militaire) Nationale Garde ingezet.
Het Amerikaans hooggerechtshof oordeelde eind december dat de inzet van het leger in Chicago niet geoorloofd was. Trump maakte bekend dat de Nationale Garde wordt teruggetrokken uit alle genoemde steden behalve Washington.
Vooral het optreden van ICE-agenten zorgt voor maatschappelijke onrust op de plekken waar zij worden ingezet. Ze zijn vaak gemaskerd en anoniem en gebruiken relatief veel geweld. Niet alleen migranten, maar ook demonstranten tegen het migratiebeleid en leden van de pers worden vaak hardhandig aangepakt. Volgens sommige deskundigen, zoals de Australische politicoloog Lee Morgenbesser, vertoont de immigratiepolitie onder Trump kenmerken van de geheime politie in dictatoriale regimes.
Volgens een tracker van The Trace, een ngo van journalisten die vuurwapengeweld in de Verenigde Staten onderzoekt, zijn in het afgelopen jaar veertien mensen neergeschoten door ICE-agenten. Zeker vier van hen overleefden dat niet. Hun dood, samen met die van 32 mensen in ICE-detentie, maakte 2025 het dodelijkste jaar voor de immigratiepolitie in de afgelopen twintig jaar.
Gast, kijk nu eens naar de totaal debiele houding van Trump.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat mag je natuurlijk vinden, ik kan mij er vanuit een dergelijk wereldbeeld ook wel wat bij voorstellen. Maar de Einsatzgruppe vergelijking ging nogal ver en dat je weet je denk ik zelf ook wel.
[..]
Dat was het zeker. Het zou beter zijn geweest als deze vrouw zich niet had verzet bij haar aanhouding en daarna ook nog even doodleuk op een agent zou zijn ingereden. Een hele tragische en onnodige afloop, waarbij het weer eens aantoont hoe geradicaliseerd een deel van de Democratische kiezers in de VS is, dat men het nodig vindt om actief ICE te ondermijnen.
Oh ja? Toon maar aan dat ik voor een 'invasie' van Groenland ben dan ..quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:49 schreef Momo het volgende:
[..]
Je moet eens zien online hoeveel MAGA figuren staan te juichen om een invasie van Groenland. Maar goed daar is @:HowardRoark ook voorstander van.
Lol, je ziet mevrouw duidelijk waaien om ICE door te laten, en ICE de confrontatie opzoeken.... Maar nee hoor.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:44 schreef incel het volgende:
[..]
Met uitzondering van die jongen in die trekker dus
[..]
Uitzoeken wat ICE is is niet zo moeilijk hoor. Uitzoeken wat geweldsinstructie van politie in VS is wist ik al. En filmpje kijken was paar minuten werk vanmorgen. En ik weet wat die vrouw daar deed en dat ze dus niet perongeluk daar in die situatie kwam maar zelf de confrontatie opzocht. Ik weet dat het triest is wat er gebeurd is, maar dat het wel binnen het boekje was.
Wat zou je doen als een zwaar bewapende criminele bende als antifa op je afkomt?quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:51 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Wat zou jij doen als er een zwaar bewapende criminele bende als ICE op je afkomt?
Zij, geen hij. Het was een vrouw die kapotgeschoten werd.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:28 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
"Hij ging zomaar voor mijn pistool staan meneer de rechter"
Komt nog wel, en ook dat zullen jullie Trumpisten verdedigenquote:Op donderdag 8 januari 2026 19:51 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Hebben ze de massagraven al vol dan?
Man wat een onzin. Dit had evengoed bij regulier politioneel optreden kunnen gebeuren.
Als jij naar een voetbalwedstrijd gaat ren je dan ook het veld op en ga je op de middenstip zitten?quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:52 schreef havanagila het volgende:
[..]
Lol, je ziet mevrouw duidelijk waaien om ICE door te laten, en ICE de confrontatie opzoeken.... Maar nee hoor.
Nee. Het incident misschienquote:Op donderdag 8 januari 2026 19:37 schreef Kottnauer het volgende:
Dit hele topic is kort samen te vatten met:
Vrouw doet moeilijk en vervelend en luistert niet naar het bevoegde gezag, waarna ze per ongeluk wordt doodgeschoten op het moment dat ze met een gewelddadige actie wil vluchten.
Zoiets inderdaad.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:28 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Zoiets als Venezuela onder Maduro dus?
Laat het gaanquote:
Ik quote m nog maar even :quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:53 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Wat zou je doen als een zwaar bewapende criminele bende als antifa op je afkomt?
Het ligt er geheel aan welk stuk beleid het over gaat.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gast, kijk nu eens naar de totaal debiele houding van Trump.
Integendeel.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:52 schreef Ali_boo het volgende:
Tim Walz: "When things looked bleak, it was Minnesota's 1st that held that line for the nation on July 3rd, 1863, and I think now we may be in that moment."
[ x ]
Hij heeft massagraven onder het Witte Huisquote:Op donderdag 8 januari 2026 19:51 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Hebben ze de massagraven al vol dan?
Man wat een onzin. Dit had evengoed bij regulier politioneel optreden kunnen gebeuren.
Die Walz gaat, terecht, binnen 24 uur gearresteerd worden voor insurrection.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:52 schreef Ali_boo het volgende:
Tim Walz: "When things looked bleak, it was Minnesota's 1st that held that line for the nation on July 3rd, 1863, and I think now we may be in that moment."
[ x ]
Ze houdt niemand tegen met haar moordmachine. Ze zwaait om ICE door te laten. En rijdt duidelijk naar rechts, en meneer schiet, als ze hem al voorbij is, nog eventjes 2 keer...quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:53 schreef incel het volgende:
[..]
Als jij naar een voetbalwedstrijd gaat ren je dan ook het veld op en ga je op de middenstip zitten?
Play stupid games win stupid prices. Misschien niet met je 2000kg wegende moordmachine gewapende agenten van hun werk proberen te houden en op hun inrijden en verbaasd doen als ze zich verdedigen.
Raar vergelijk, ik ben geen debiele ICE-er met een wapen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:33 schreef incel het volgende:
[..]
Ok dus als jij voor mijn pickup van 2000kg gaat staan en ik ga heel veel gas geven dan is dat niet erg want op dat moment ga ik maar 3km/u
Hihi, komt te dichtbij, niet... je had gehoopt dat er geen enkele Nederlander zou zijn die weet heeft van het smerige antisemitisme in Nedic's Serviequote:
Ja ik snap ook echt niet waarom mensen dit goed blijven praten.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:56 schreef havanagila het volgende:
[..]
Ze rijdt duidelijk naar rechts, en meneer schiet, als ze hem al voorbij is, nog eventjes 2 keer...
Waarom goedpraten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |