Mijn kinderen hebben het volste recht zelfstandig hun privacy te verzieken. Dat gaan wij niet voor ze doen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:34 schreef Ansa het volgende:
Wat ik echter niet begrijp, is de massale hysterie onder ouders dat hun kind überhaupt niet online zou mogen staan. Natuurlijk is het logisch dat je geen foto’s deelt van je kind met een volle poepluier of in een kwetsbare situatie. Maar een normale, schattige foto van een kind in de speeltuin is in principe onschadelijk.
Dat is een misverstand.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:52 schreef laziness het volgende:
Want dan geef ik een ander het recht om met een foto van mijn kind te doen wat ze willen.
Juridisch niet maar je verliest wel de grip/de controle. Het is hun account en het heeft veel voeten in de aarde het er weer af te krijgen etc.quote:
Scholen zijn daar erg voorzichtig mee, met de privacy van de leerlingen. Ze kunnen zich geen privacy blunder veroorloven, dienen vooraf aan te geven waar het beeldmateriaal voor gebruikt wordt en dienen zich daar aan te houden.quote:Op donderdag 8 januari 2026 20:09 schreef laziness het volgende:
[..]
Juridisch niet maar je verliest wel de grip/de controle. Het is hun account en het heeft veel voeten in de aarde het er weer af te krijgen etc.
Je snapt niet dat het er om gaat dat hij tot het einde der dagen online staat onder hun account of in een schoolgids een foto die ze nog 15 jaar gebruiken?quote:Op donderdag 8 januari 2026 20:13 schreef r_one het volgende:
[..]
Scholen zijn daar erg voorzichtig mee, met de privacy van de leerlingen. Ze kunnen zich geen privacy blunder veroorloven, dienen vooraf aan te geven waar het beeldmateriaal voor gebruikt wordt en dienen zich daar aan te houden.
Waar precies ben je bang voor dan?
Nee, niet "that's it", je kunt aangeven waar wel en waar niet een foto van je kind voor gebruikt mag worden (b.v. niet op socials, wel op jaarlijkse klassenfoto, ik noem maar wat). En toestemming kun je ook altijd weer intrekken.quote:Op donderdag 8 januari 2026 20:16 schreef laziness het volgende:
[..]
Je snapt niet dat het er om gaat dat hij tot het einde der dagen online staat onder hun account of in een schoolgids een foto die ze nog 15 jaar gebruiken?
Ik wil die keuze niet voor mijn kind maken dus geen toestemming.
En ze geven niet aan hoor dat ze deze activiteit nu weer op instagram gooien en die foto op facebook. Dat is echt een utopie. Je geeft 1x wel of niet toestemming voor alles en that’s it.
Social media gebruik en promotiemateriaal is wat anders dan een klassenfoto of schoolfoto in zijn online portfolio, foto’s genoeg maar niet in het openbaar waar iedereen bij kan. Lees eens even goed wat ik in mijn eerste bericht zei ipv allerlei dingen te beweren die niet kloppenquote:Op donderdag 8 januari 2026 20:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, niet "that's it", je kunt aangeven waar wel en waar niet een foto van je kind voor gebruikt mag worden (b.v. niet op socials, wel op jaarlijkse klassenfoto, ik noem maar wat). En toestemming kun je ook altijd weer intrekken.
Ze hoeven inderdaad niet voor elk schoolreisje, viering of excursie apart te specificeren, dat zou ook onbegonnen werk zijn. Maar het is wel meer dan "graag tekenen bij het kruisje".
Maar goed, je wilt geen keuze voor je kind maken dan zal het altijd een "nee" blijven want het duurt nog vele jaren voordat je kind kan kiezen. Dat betekent dat je nu ook juist de verkeerde keuze kunt maken (als je kind later aangeeft het erg jammer te vinden dat er geen enkele schoolfoto met hem/haar erop bestaat).
Maar da's dus een ander argument dan "ze kunnen ermee doen wat ze willen".
En een schoolgids wordt maar 1 schooljaar gebruikt, geen 15![]()
Ik zei "ik noem maar wat"quote:Op donderdag 8 januari 2026 21:19 schreef laziness het volgende:
[..]
Social media gebruik en promotiemateriaal is wat anders dan een klassenfoto of schoolfoto in zijn online portfolio, foto’s genoeg maar niet in het openbaar waar iedereen bij kan. Lees eens even goed wat ik in mijn eerste bericht zei ipv allerlei dingen te beweren die niet kloppen![]()
Nee, ik zei dat er elk jaar een nieuwe schoolgids uitkomt. Lees eens even goed. wat ik typ.quote:En jij denkt dat ze elk jaar nieuw beeldmateriaal maken voor een schoolgids, website?
Da's abnormaal en niet representatief voor hoe basisscholen in het algemeen met dit soort dingen omgaan.quote:Op donderdag 8 januari 2026 22:01 schreef Phaidra het volgende:
Haha ja, op de website van onze basisschool staan kleuters die inmiddels in de 4e/5e van het VO zitten. Of mbo, kan ook natuurlijk. Maar goed, die worden dus zeker 10 jaar gebruikt.
U vraagt, wij draaien.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:25 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Tsja, dat is TS, die leeft ervoor
Het is marketingmateriaal. Ongetwijfeld is hier destijds expliciet toestemming voor gevraagd, maar hebben ouders zich gerealiseerd dat die foto’s nog steeds zichtbaar zijn nu ze gaan puberen? Ga maar eens naar de website van een willekeurige basisschool in jouw buurt. Meestal is daar beeldmateriaal met kinderen erop hoor. En die gelikte professionele foto’s gaan ze echt niet geregeld vervangen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 23:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Da's abnormaal en niet representatief voor hoe basisscholen in het algemeen met dit soort dingen omgaan.
Kan me hooguit voorstellen een 'beeldarchief' achter een wachtwoordmuur
Makkelijk en leuk om mijlpalen te delen met vrienden en familie denk ik? Zeker familie en vrienden die wat verder weg wonen en je niet vaak ziet blijven zo een beetje op de hoogte. En als ouder ben je ook trots op je kind, toch? Ik heb ook filmpjes op FB staan waarvan ik nu denk: waarom wilde ik dit delen??quote:Op vrijdag 9 januari 2026 08:27 schreef Adrian4 het volgende:
Waarom zou je wel je kinderen op jouw socials zetten?
Dus als ik het goed begrijp: toen Noud of Sophie 4 was, vonden ouders het prima. maar nu Noud of Sophie 13 is, vinden ze exact diezelfde mooie foto opeens niet meer oke? Is dat je punt?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 06:52 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het is marketingmateriaal. Ongetwijfeld is hier destijds expliciet toestemming voor gevraagd, maar hebben ouders zich gerealiseerd dat die foto’s nog steeds zichtbaar zijn nu ze gaan puberen?
Gedaan. Ik zie voor 95% foto's van dit en vorige schooljaar (waar echt geen professionele fotograaf voor is ingehuurd). Een enkele foto, b.v. achtergrond van de homepage, is idd een 'statische' stockfoto maar dat zijn meer impressiefoto's (kinderen niet frontaal gefotografeerd) dan geportretteerde foto's. Maar ook die zijn max 5 jaar oud.quote:Ga maar eens naar de website van een willekeurige basisschool in jouw buurt. Meestal is daar beeldmateriaal met kinderen erop hoor. En die gelikte professionele foto’s gaan ze echt niet geregeld vervangen.
Ik bedoel dat het kind in kwestie het met 15 jaar misschien niet meer zo leuk vindt dat hij of zij online te vinden is met een kleuterfoto. En ouders daar niet bij stilgestaan hebben destijds.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 10:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp: toen Noud of Sophie 4 was, vonden ouders het prima. maar nu Noud of Sophie 13 is, vinden ze exact diezelfde mooie foto opeens niet meer oke? Is dat je punt?
[..]
Gedaan. Ik zie voor 95% foto's van dit en vorige schooljaar. Een enkele foto, b.v. achtergrond van de homepage, is idd een 'statische' maar dat zijn meer impressiefoto's (kinderen niet frontaal gefotografeerd) dan geportretteerde foto's. Maar ook die zijn max 5 jaar oud.
Wat precies is daar nou het probleem van?
Dat voor wat betreft de website. Als ik kijk naar de schoolgids, zie ik de foto's (illustratief), vaak uit 'eigen productie', vrijwel jaarlijks vernieuwd.
Ik heb overigens véél meer moeite met foto's die door andere ouders gemaakt worden, vaak met hun mobieltje. Die knallen sommigen zo op de socials, ook zonder-stickertje, en dáár heeft een school totaal geen invloed op.
De pubers die ik ken, herkennen hun eigen kleuterfoto's niet eensquote:Op vrijdag 9 januari 2026 11:05 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik bedoel dat het kind in kwestie het met 15 jaar misschien niet meer zo leuk vindt dat hij of zij online te vinden is met een kleuterfoto. En ouders daar niet bij stilgestaan hebben destijds.
Ik ken toevallig een aantal van de kinderen op de foto's bij onze school, daardoor weet ik hoe oud de foto's zijn. Maar bij willekeurige andere scholen heb ik geen idee natuurlijk. Bij ons zijn ze wel echt goed herkenbaar in beeld en dat zie ik ook terug bij een aantal andere scholen. Maar daar kan ik niet inschatten hoe oud de foto's zijn.
Ik zeg niet dat het per definitie erg is hoor, maar de pubers die ik ken zijn niet zo happig op hun eigen kleuterfoto's online.
Ik te vaak. Veel scholen nemen daarom ook vaak een disclaimer op, meestal in de schoolgids, waarin ouders wordt verzocht terughoudend te zijn en zoveel mogelijk te handelen in de geest van het protocol van de school.quote:Het delen van foto's van andermans kinderen zonder daar toestemming voor te vragen vind ik ook echt niet ok. Dat heb ik persoonlijk gelukkig nog nooit meegemaakt.
consent.nlquote:Op vrijdag 9 januari 2026 11:41 schreef Marsenal het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
@:carbonc wat vind jij hier nou van?
Compleet achterlijk natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 11:41 schreef Marsenal het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
@:carbonc wat vind jij hier nou van?
Nou, qua verschonen ben ik altijd simpeler geweest. Ik heb ooit mijn buurjongetje een schone luier gegeven en ik ga nog steeds vriendschappelijk met hem om en ik geloof niet dat hij er ooit nachtmerries van gehad heeftquote:Op woensdag 7 januari 2026 19:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Maar dat is jouw volwassen keuze
Ik weet dat ik op dit gebied erg star ben. Geen foto's van anderen online zetten, geen telefoonnummers/adressen/etc delen zonder toestemming. Geen kinderen verschonen in bijzijn van anderen dan ouders of afgesproken verzorgers etc
Een kind moet met zijn (m/v) (oa) prive beschermd worden. En het is ook bij volwassenen zo; niet delen zonder toestemming. En kinderen kunnen gevolgen niet overzien, dus dan doe je het niet.
Maar laten we het eens zijn oneens te zijn.
Ik kom maar een keer in de zoveel jaar van de school een verzoek tegen om kinderen op te geven voor foto's voor in de schoolgids, dus ik denk dat ze vaker gebruikt worden.quote:Op donderdag 8 januari 2026 20:42 schreef r_one het volgende:
[..]
En een schoolgids wordt maar 1 schooljaar gebruikt, geen 15![]()
Onze basisschool was op een gegeven moment de gegevens van hun social media kwijt. Die foto's gaan dus nooit meer eraf. En ze gebruiken nog steeds het spandoek met de foto's van mijn oud-buurmeisje toen die in groep 1 zat (inmiddels al hbo)quote:Op donderdag 8 januari 2026 23:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Da's abnormaal en niet representatief voor hoe basisscholen in het algemeen met dit soort dingen omgaan.
Kan me hooguit voorstellen een 'beeldarchief' achter een wachtwoordmuur
Zo'n specifiek verzoek heb ik nog niet eerder meegemaakt. Bijzonder.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:04 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik kom maar een keer in de zoveel jaar van de school een verzoek tegen om kinderen op te geven voor foto's voor in de schoolgids, dus ik denk dat ze vaker gebruikt worden.
Uitzonderingen zul je altijd houden. Wel heel slecht om de gegevens van de social media 'zomaar' kwijt te rakenquote:[..]
Onze basisschool was op een gegeven moment de gegevens van hun social media kwijt. Die foto's gaan dus nooit meer eraf. En ze gebruiken nog steeds het spandoek met de foto's van mijn oud-buurmeisje toen die in groep 1 zat (inmiddels al hbo)
Een minderjarig kind begrijpt de gevolgen van een foto online helemaal niet. En ouders ook niet.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:34 schreef Ansa het volgende:
Wat ik echter niet begrijp, is de massale hysterie onder ouders dat hun kind überhaupt niet online zou mogen staan. Natuurlijk is het logisch dat je geen foto’s deelt van je kind met een volle poepluier of in een kwetsbare situatie. Maar een normale, schattige foto van een kind in de speeltuin is in principe onschadelijk.
Daarnaast lijken veel ouders ervan uit te gaan dat hun kind automatisch in het interessegebied van pedofielen valt. Dat beeld klopt simpelweg niet. De meeste kinderen zijn geen perfecte kindmodellen zoals Shirley Temple. Ze lijken eerder op Chucky. Het idee dat elk kind een potentieel doelwit is, voelt sterk overdreven.
Bovendien zijn veel van die socialmedia-accounts al afgeschermd. Een willekeurige vreemde kan die foto’s niet zomaar bekijken of downloaden. In privésferen worden foto’s sowieso volop gedeeld binnen familie-apps en besloten groepen. Als iemand werkelijk kwaad in de zin zou hebben, dan zou die persoon eerder proberen bevriend te raken met ouders zelf, dan lukraak openbare profielen afstruinen.
Kun je niet even stoppen met deze ADHD hysterie? B.v.b. dank.quote:Op donderdag 15 januari 2026 22:25 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Een minderjarig kind begrijpt de gevolgen van een foto online helemaal niet. En ouders ook niet.
Sociale media accounts kunnen worden gehackt. Is het niet het account van de ouders zelf, dan misschien van een vriend of volger.
Kinderen kunnen elkaar pesten om 'lelijke' foto's van 5 jaar geleden.
Is rekening houden met dat kinderen mensen zijn en geen schattige honden of katten zo moeilijk???
Maar jij wel gelukkigquote:Op donderdag 15 januari 2026 22:25 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Een minderjarig kind begrijpt de gevolgen van een foto online helemaal niet. En ouders ook niet.
Stel je aan. Kinderen pesten elkaar niet om een foto van een baby in het park.quote:Op donderdag 15 januari 2026 22:25 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Sociale media accounts kunnen worden gehackt. Is het niet het account van de ouders zelf, dan misschien van een vriend of volger.
Kinderen kunnen elkaar pesten om 'lelijke' foto's van 5 jaar geleden.
Is rekening houden met dat kinderen mensen zijn en geen schattige honden of katten zo moeilijk???
Misschien in Polen wel.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 10:38 schreef Ansa het volgende:
[..]
Stel je aan. Kinderen pesten elkaar niet om een foto van een baby in het park.
Uh, jawel. En kinderen zijn maar een hele korte periode een baby.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 10:38 schreef Ansa het volgende:
[..]
Stel je aan. Kinderen pesten elkaar niet om een foto van een baby in het park.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |