abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219771585
Ik kwam op LinkedIn een post tegen van een politieagent die een WhatsApp-sticker over haar hoofd had geplakt. De post ging over ouders die stickers gebruiken om het gezicht van hun kind te verbergen wanneer ze foto’s op sociale media plaatsen, en over hoe eenvoudig zulke stickers technisch weer te verwijderen zijn. In dat opzicht had de post een valide punt. Als je een kind halfnaakt op de foto zet en daar vervolgens een sticker overheen plakt, is dat inderdaad niet verstandig.

Wat ik echter niet begrijp, is de massale hysterie onder ouders dat hun kind überhaupt niet online zou mogen staan. Natuurlijk is het logisch dat je geen foto’s deelt van je kind met een volle poepluier of in een kwetsbare situatie. Maar een normale, schattige foto van een kind in de speeltuin is in principe onschadelijk.

Daarnaast lijken veel ouders ervan uit te gaan dat hun kind automatisch in het interessegebied van pedofielen valt. Dat beeld klopt simpelweg niet. De meeste kinderen zijn geen perfecte kindmodellen zoals Shirley Temple. Ze lijken eerder op Chucky. Het idee dat elk kind een potentieel doelwit is, voelt sterk overdreven.

Bovendien zijn veel van die socialmedia-accounts al afgeschermd. Een willekeurige vreemde kan die foto’s niet zomaar bekijken of downloaden. In privésferen worden foto’s sowieso volop gedeeld binnen familie-apps en besloten groepen. Als iemand werkelijk kwaad in de zin zou hebben, dan zou die persoon eerder proberen bevriend te raken met ouders zelf, dan lukraak openbare profielen afstruinen.

Kijk bijvoorbeeld naar Robert M.. Hij opereerde niet door het internet af te zoeken naar vakantiefoto’s van kinderen. Hij zocht bewust toegang tot kinderen door vriendschappen op te bouwen en te werken in een kinderopvang. Dat staat los van of Gerda een onschuldige foto van haar Djevaillio op Facebook zet.
Daarom vraag ik me af of deze angst niet is doorgeslagen. Het voortdurende plakken van emoji’s over kinderhoofden, zelfs bij volkomen normale foto’s, voelt meer als collectieve paniek dan als proportionele bescherming. Ik kan niet anders dan me afvragen of ik de enige ben die dit als massahysterie ervaart. En nee, ik geloof ook niet dat Robert M uren op AI foto's aan het bewerken is van Fee en Beer van om de hoek als hij gratis misbruikmateriaal kan vinden op het Dark Web...
pi_219771636
Wat ik belangrijk vind is de privacy van het kind. Het kind kan niet zelf bepalen en goed overzien wat een foto op de socials voor invloed hebben. Leuk dat je als driejarige iets schattig deed, maar als twaalfjarige dat super gênant vinden. En dan denk je "ach puber", maar niemand houdt ervan dat er foto's van je gedeeld worden waarover je niet fatsoenlijk zelf hebt kunnen beslissen

Daarnaast weet je niet wie het ziet en waarvoor het gebruikt wordt. Niet elke pedoseksueel valt voor kindmodellen. Bij volwassen mensen krijgen de niet-modellen ook een partner die hen aantrekkelijk vindt.

Als ik kinderen zou hebben zou ik die niet op de socials gooien
pi_219771643
Het is (vrijwel) een feit dat openbare posts waar kinderen op staan allemaal nare mensen aantrekken.
Zo hebben filmpjes met kinderen op TikTok significant meer bookmarks dan andere filmpjes van hetzelfde account.

En daarnaast willen ouders niet alles herkenbaar delen omdat de kinderen hier geen consent voor kunnen geven.
pi_219771650
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:45 schreef DJKoster het volgende:
Het is (vrijwel) een feit dat openbare posts waar kinderen op staan allemaal nare mensen aantrekken.
Zo hebben filmpjes met kinderen op TikTok significant meer bookmarks dan andere filmpjes van hetzelfde account.

En daarnaast willen ouders niet alles herkenbaar delen omdat de kinderen hier geen consent voor kunnen geven.
Jij verwoordt het beter dan ik ja _O_

Dit dus
  woensdag 7 januari 2026 @ 18:46:44 #5
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219771653
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:34 schreef Ansa het volgende:

De meeste kinderen zijn geen perfecte kindmodellen zoals Shirley Temple. Ze lijken eerder op Chucky.
Dé opmerking van de dag! :D _O-
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_219771698
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:46 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Jij verwoordt het beter dan ik ja _O_

Dit dus
CoNsEnT stel je aan. Consent geef je voor ingrijpende fysieke zaken, geen snap van Jahveshelio in de zandbak.
pi_219771741
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:53 schreef Ansa het volgende:

[..]
CoNsEnT stel je aan. Consent geef je voor ingrijpende fysieke zaken, geen snap van Jahveshelio in de zandbak.
Concent geef je ook betreft je privacy. Als volwassene ben ik niet gediend van mensen die dingen over mij online zetten. Als ik een foto online wil zetten waarop ook anderen staan vraag ik om toestemming en heb die verwachting ook

Kinderen kunnen die beslissing niet maken en overzien.
pi_219771742
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:44 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat ik belangrijk vind is de privacy van het kind. Het kind kan niet zelf bepalen en goed overzien wat een foto op de socials voor invloed hebben. Leuk dat je als driejarige iets schattig deed, maar als twaalfjarige dat super gênant vinden. En dan denk je "ach puber", maar niemand houdt ervan dat er foto's van je gedeeld worden waarover je niet fatsoenlijk zelf hebt kunnen beslissen

Daarnaast weet je niet wie het ziet en waarvoor het gebruikt wordt. Niet elke pedoseksueel valt voor kindmodellen. Bij volwassen mensen krijgen de niet-modellen ook een partner die hen aantrekkelijk vindt.

Als ik kinderen zou hebben zou ik die niet op de socials gooien
Mijn moeder liet aan mijn vrienden altijd cringy kinderfoto's zien en het was alleen maar grappig.
pi_219771753
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:57 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Concent geef je ook betreft je privacy. Als volwassene ben ik niet er van gediend van mensen die dingen over mij online zetten. Als ik een foto online wil zetten waarop ook anderen staan vraag ik om toestemming en heb die verwachting ook

Kinderen kunnen die beslissing niet maken en overzien.
Het kan mij vrij weinig schelen of er ergens foto's van mij bij een bedeijfsevent rondzwerven
pi_219771766
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:57 schreef Ansa het volgende:

[..]
Mijn moeder liet aan mijn vrienden altijd cringy kinderfoto's zien en het was alleen maar grappig.
Buiten dat ik dat niet oke vind

Is een foto online een heel ander verhaal dan een plaatje op papier. Die kan niet overgenomen worden door anderen. Je weet dan wie het ziet.
pi_219771772
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:58 schreef Ansa het volgende:

[..]
Het kan mij vrij weinig schelen of er ergens foto's van mij bij een bedeijfsevent rondzwerven
Ja... maar jij bent niet de norm
pi_219771784
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:59 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ja... maar jij bent niet de norm
Of wel, maar dan nog bepaalt die norm niet dat anderen het ook geen probleem vinden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_219771795
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:00 schreef sigme het volgende:

[..]
Of wel, maar dan nog bepaalt die norm niet dat anderen het ook geen probleem vinden.
Touche

Ik reageerde wat te scherp

Mijn excuses
pi_219771824
Natuurlijk is digitale stickers plakken over digitale kinderkopjes geen noodzaak omdat anders het kindje digitaal betast zou worden door een vieze man. De meeste vieze mannen vinden de meeste kindertjes ook maar vies.

Maar ja, online heb je geen idee welke creep misschien juist plaatjes van kleine chuckies zoekt.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_219771834
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:00 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Touche

Mijn excuses
Haha, nee, jij bent geen enkel excuus verschuldigd en je was niet te scherp, hooguit niet scherp genoeg.
  woensdag 7 januari 2026 @ 19:09:54 #16
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219771885
Mijn hemel wat een drama weer :')
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219771976
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:58 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Buiten dat ik dat niet oke vind

Is een foto online een heel ander verhaal dan een plaatje op papier. Die kan niet overgenomen worden door anderen. Je weet dan wie het ziet.
Ik heb die foto ook gewoon online staan met mijn grote bril en hazetandjes
pi_219772048
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:17 schreef Ansa het volgende:

[..]
Ik heb die foto ook gewoon online staan met mijn grote bril en hazetandjes
Maar dat is jouw volwassen keuze

Ik weet dat ik op dit gebied erg star ben. Geen foto's van anderen online zetten, geen telefoonnummers/adressen/etc delen zonder toestemming. Geen kinderen verschonen in bijzijn van anderen dan ouders of afgesproken verzorgers etc

Een kind moet met zijn (m/v) (oa) prive beschermd worden. En het is ook bij volwassenen zo; niet delen zonder toestemming. En kinderen kunnen gevolgen niet overzien, dus dan doe je het niet.

Maar laten we het eens zijn oneens te zijn.
  Spellchecker woensdag 7 januari 2026 @ 19:49:13 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219772393
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:57 schreef Ansa het volgende:

[..]
nou en?
moet het dan maar normaal zijn dat elke ouder zijn/haar kinderen online gooit om geld mee te verdienen?
#mumfluencers :r
pi_219772602
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:49 schreef maily het volgende:

[..]
nou en?
moet het dan maar normaal zijn dat elke ouder zijn/haar kinderen online gooit om geld mee te verdienen?
#mumfluencers :r
Er is een enorm verschil tussen een afgesloten Instagram en momfluencers.🙄
  woensdag 7 januari 2026 @ 23:30:43 #21
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_219774401
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:45 schreef DJKoster het volgende:

Ja, ik heb ooit een onderzoek gelezen wat ik later niet meer terug kon vinden, waaruit bleek dat het aantal moeders dat vieze berichtjes kreeg op basis van de foto's van hun kinderen echt schrikbarend hoog was. Ik ga geen cijfers noemen, want ik kan het niet meer checken... Maar het was tamelijk absurd.

Zelf vond ik het al heel irritant dat mijn moeder toen ik ziek was als tiener ooit een lang jankverhaal ging plaatsen op een forum voor aandacht.

Moet je nagaan hoe ik me zou voelen als ze mijn kinderfoto's zou exposen aan een wereld vol pedo's voor 5 likes... :')
  Forum Admin woensdag 7 januari 2026 @ 23:49:06 #22
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_219774476
Dit komt meer tot recht in OUD.
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_219774923
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:00 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Touche

Mijn excuses
}:|
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219774925
quote:
Daarnaast lijken veel ouders ervan uit te gaan dat hun kind automatisch in het interessegebied van pedofielen valt. Dat beeld klopt simpelweg niet.
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:03 schreef sigme het volgende:
De meeste vieze mannen vinden de meeste kindertjes ook maar vies.
Dat zou ik maar niet te hard roepen, het kon je nog wel eens verbazen ..... :{

[ Bericht 19% gewijzigd door r_one op 08-01-2026 02:30:37 ]
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219774931
Bijzonder dat nog niemand de Nirvana baby genoemd heeft
.
pi_219776317
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 02:21 schreef r_one het volgende:
Bijzonder dat nog niemand de Nirvana baby genoemd heeft
[ afbeelding ]
Schijnt een enorme profiteur te zijn nu die wil cashen.
pi_219778667
Interessante discussie. Ik vind persoonlijk consent belangrijk. Niet alleen met delen van foto's, maar ik leer mijn kinderen ook dat bijvoorbeeld kussen en knuffels alleen maar gegeven (en ontvangen) kunnen worden als de ander dat ook goed vindt.

Foto's van mijn kinderen heb ik (ook hier) wel gedeeld toen ze klein waren (tot ca. 3/4 jaar). Nu willen ze dat niet meer en heb ik dat te respecteren. Met stickers werken heb ik nooit gedaan, ik snap dat niet zo goed eerlijk gezegd. Deel dan niks. Want de casual kijker ziet alsnog niks en degene die kwaad wil, krijgt die sticker idd wel weg.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219778965
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:09 schreef Puzzie het volgende:
Mijn hemel wat een drama weer :')
Tsja, dat is TS, die leeft ervoor
pi_219779427
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 14:25 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Tsja, dat is TS, die leeft ervoor
Het is an sich een interessant onderwerp, mits er een dialoog gevoerd wordt
pi_219779472
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:01 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Het is an sich een interessant onderwerp, mits er een dialoog gevoerd wordt
Maar daar is het TS helaas helemaal niet om te doen
pi_219779571
quote:

Wat ik echter niet begrijp, is de massale hysterie onder ouders dat hun kind überhaupt niet online zou mogen staan. Natuurlijk is het logisch dat je geen foto’s deelt van je kind met een volle poepluier of in een kwetsbare situatie. Maar een normale, schattige foto van een kind in de speeltuin is in principe onschadelijk.
Mijn kinderen hebben het volste recht zelfstandig hun privacy te verzieken. Dat gaan wij niet voor ze doen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:52:16 #32
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_219782437
Ik heb nooit consent gegeven voor school socials en drukwerk etc. Want dan geef ik een ander het recht om met een foto van mijn kind te doen wat ze willen. Hij was de enige in zijn klas op de basisschool.

Middelbare school zelfde beleid. Ja het is nu jammer voor mijzelf als ze een activiteit tonen op de gram maar ik hoop dat hij me later dankbaar is.

[ Bericht 28% gewijzigd door laziness op 08-01-2026 19:59:00 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_219782653
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:52 schreef laziness het volgende:
Want dan geef ik een ander het recht om met een foto van mijn kind te doen wat ze willen.
Dat is een misverstand.
.
  donderdag 8 januari 2026 @ 20:09:37 #34
244125 laziness
pi_219782714
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:05 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat is een misverstand.
Juridisch niet maar je verliest wel de grip/de controle. Het is hun account en het heeft veel voeten in de aarde het er weer af te krijgen etc.
pi_219782790
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:09 schreef laziness het volgende:

[..]
Juridisch niet maar je verliest wel de grip/de controle. Het is hun account en het heeft veel voeten in de aarde het er weer af te krijgen etc.
Scholen zijn daar erg voorzichtig mee, met de privacy van de leerlingen. Ze kunnen zich geen privacy blunder veroorloven, dienen vooraf aan te geven waar het beeldmateriaal voor gebruikt wordt en dienen zich daar aan te houden.

Waar precies ben je bang voor dan?
.
  donderdag 8 januari 2026 @ 20:16:04 #36
244125 laziness
pi_219782825
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:13 schreef r_one het volgende:

[..]
Scholen zijn daar erg voorzichtig mee, met de privacy van de leerlingen. Ze kunnen zich geen privacy blunder veroorloven, dienen vooraf aan te geven waar het beeldmateriaal voor gebruikt wordt en dienen zich daar aan te houden.

Waar precies ben je bang voor dan?
Je snapt niet dat het er om gaat dat hij tot het einde der dagen online staat onder hun account of in een schoolgids een foto die ze nog 15 jaar gebruiken?
Ik wil die keuze niet voor mijn kind maken dus geen toestemming.

En ze geven niet aan hoor dat ze deze activiteit nu weer op instagram gooien en die foto op facebook. Dat is echt een utopie. Je geeft 1x wel of niet toestemming voor alles en that’s it.
pi_219783172
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:16 schreef laziness het volgende:

[..]
Je snapt niet dat het er om gaat dat hij tot het einde der dagen online staat onder hun account of in een schoolgids een foto die ze nog 15 jaar gebruiken?
Ik wil die keuze niet voor mijn kind maken dus geen toestemming.

En ze geven niet aan hoor dat ze deze activiteit nu weer op instagram gooien en die foto op facebook. Dat is echt een utopie. Je geeft 1x wel of niet toestemming voor alles en that’s it.
Nee, niet "that's it", je kunt aangeven waar wel en waar niet een foto van je kind voor gebruikt mag worden (b.v. niet op socials, wel op jaarlijkse klassenfoto, ik noem maar wat). En toestemming kun je ook altijd weer intrekken.

Ze hoeven inderdaad niet voor elk schoolreisje, viering of excursie apart te specificeren, dat zou ook onbegonnen werk zijn. Maar het is wel meer dan "graag tekenen bij het kruisje".

Maar goed, je wilt geen keuze voor je kind maken dan zal het altijd een "nee" blijven want het duurt nog vele jaren voordat je kind kan kiezen. Dat betekent dat je nu ook juist de verkeerde keuze kunt maken (als je kind later aangeeft het erg jammer te vinden dat er geen enkele schoolfoto met hem/haar erop bestaat).

Maar da's dus een ander argument dan "ze kunnen ermee doen wat ze willen".

En een schoolgids wordt maar 1 schooljaar gebruikt, geen 15 :{w
.
  donderdag 8 januari 2026 @ 21:19:10 #38
244125 laziness
pi_219783692
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:42 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee, niet "that's it", je kunt aangeven waar wel en waar niet een foto van je kind voor gebruikt mag worden (b.v. niet op socials, wel op jaarlijkse klassenfoto, ik noem maar wat). En toestemming kun je ook altijd weer intrekken.

Ze hoeven inderdaad niet voor elk schoolreisje, viering of excursie apart te specificeren, dat zou ook onbegonnen werk zijn. Maar het is wel meer dan "graag tekenen bij het kruisje".

Maar goed, je wilt geen keuze voor je kind maken dan zal het altijd een "nee" blijven want het duurt nog vele jaren voordat je kind kan kiezen. Dat betekent dat je nu ook juist de verkeerde keuze kunt maken (als je kind later aangeeft het erg jammer te vinden dat er geen enkele schoolfoto met hem/haar erop bestaat).

Maar da's dus een ander argument dan "ze kunnen ermee doen wat ze willen".

En een schoolgids wordt maar 1 schooljaar gebruikt, geen 15 :{w
Social media gebruik en promotiemateriaal is wat anders dan een klassenfoto of schoolfoto in zijn online portfolio, foto’s genoeg maar niet in het openbaar waar iedereen bij kan. Lees eens even goed wat ik in mijn eerste bericht zei ipv allerlei dingen te beweren die niet kloppen :{w

En jij denkt dat ze elk jaar nieuw beeldmateriaal maken voor een schoolgids, website?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')