Jij verwoordt het beter dan ik jaquote:Op woensdag 7 januari 2026 18:45 schreef DJKoster het volgende:
Het is (vrijwel) een feit dat openbare posts waar kinderen op staan allemaal nare mensen aantrekken.
Zo hebben filmpjes met kinderen op TikTok significant meer bookmarks dan andere filmpjes van hetzelfde account.
En daarnaast willen ouders niet alles herkenbaar delen omdat de kinderen hier geen consent voor kunnen geven.
Dé opmerking van de dag!quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:34 schreef Ansa het volgende:
De meeste kinderen zijn geen perfecte kindmodellen zoals Shirley Temple. Ze lijken eerder op Chucky.
CoNsEnT stel je aan. Consent geef je voor ingrijpende fysieke zaken, geen snap van Jahveshelio in de zandbak.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Jij verwoordt het beter dan ik ja
Dit dus
Concent geef je ook betreft je privacy. Als volwassene ben ik niet gediend van mensen die dingen over mij online zetten. Als ik een foto online wil zetten waarop ook anderen staan vraag ik om toestemming en heb die verwachting ookquote:Op woensdag 7 januari 2026 18:53 schreef Ansa het volgende:
[..]
CoNsEnT stel je aan. Consent geef je voor ingrijpende fysieke zaken, geen snap van Jahveshelio in de zandbak.
Mijn moeder liet aan mijn vrienden altijd cringy kinderfoto's zien en het was alleen maar grappig.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:44 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat ik belangrijk vind is de privacy van het kind. Het kind kan niet zelf bepalen en goed overzien wat een foto op de socials voor invloed hebben. Leuk dat je als driejarige iets schattig deed, maar als twaalfjarige dat super gênant vinden. En dan denk je "ach puber", maar niemand houdt ervan dat er foto's van je gedeeld worden waarover je niet fatsoenlijk zelf hebt kunnen beslissen
Daarnaast weet je niet wie het ziet en waarvoor het gebruikt wordt. Niet elke pedoseksueel valt voor kindmodellen. Bij volwassen mensen krijgen de niet-modellen ook een partner die hen aantrekkelijk vindt.
Als ik kinderen zou hebben zou ik die niet op de socials gooien
Het kan mij vrij weinig schelen of er ergens foto's van mij bij een bedeijfsevent rondzwervenquote:Op woensdag 7 januari 2026 18:57 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Concent geef je ook betreft je privacy. Als volwassene ben ik niet er van gediend van mensen die dingen over mij online zetten. Als ik een foto online wil zetten waarop ook anderen staan vraag ik om toestemming en heb die verwachting ook
Kinderen kunnen die beslissing niet maken en overzien.
Buiten dat ik dat niet oke vindquote:Op woensdag 7 januari 2026 18:57 schreef Ansa het volgende:
[..]
Mijn moeder liet aan mijn vrienden altijd cringy kinderfoto's zien en het was alleen maar grappig.
Ja... maar jij bent niet de normquote:Op woensdag 7 januari 2026 18:58 schreef Ansa het volgende:
[..]
Het kan mij vrij weinig schelen of er ergens foto's van mij bij een bedeijfsevent rondzwerven
Of wel, maar dan nog bepaalt die norm niet dat anderen het ook geen probleem vinden.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:59 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja... maar jij bent niet de norm
Touchequote:Op woensdag 7 januari 2026 19:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Of wel, maar dan nog bepaalt die norm niet dat anderen het ook geen probleem vinden.
Haha, nee, jij bent geen enkel excuus verschuldigd en je was niet te scherp, hooguit niet scherp genoeg.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:00 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Touche
Ik reageerde wat te scherp
Mijn excuses
Ik heb die foto ook gewoon online staan met mijn grote bril en hazetandjesquote:Op woensdag 7 januari 2026 18:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Buiten dat ik dat niet oke vind
Is een foto online een heel ander verhaal dan een plaatje op papier. Die kan niet overgenomen worden door anderen. Je weet dan wie het ziet.
Maar dat is jouw volwassen keuzequote:Op woensdag 7 januari 2026 19:17 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik heb die foto ook gewoon online staan met mijn grote bril en hazetandjes
nou en?quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:57 schreef Ansa het volgende:
[..]
Mijn moeder liet aan mijn vrienden altijd cringy kinderfoto's zien en het was alleen maar grappig.
Er is een enorm verschil tussen een afgesloten Instagram en momfluencers.🙄quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:49 schreef maily het volgende:
[..]
nou en?
moet het dan maar normaal zijn dat elke ouder zijn/haar kinderen online gooit om geld mee te verdienen?
#mumfluencers
Ja, ik heb ooit een onderzoek gelezen wat ik later niet meer terug kon vinden, waaruit bleek dat het aantal moeders dat vieze berichtjes kreeg op basis van de foto's van hun kinderen echt schrikbarend hoog was. Ik ga geen cijfers noemen, want ik kan het niet meer checken... Maar het was tamelijk absurd.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:45 schreef DJKoster het volgende:
Het is (vrijwel) een feit dat openbare posts waar kinderen op staan allemaal nare mensen aantrekken.
Zo hebben filmpjes met kinderen op TikTok significant meer bookmarks dan andere filmpjes van hetzelfde account.
En daarnaast willen ouders niet alles herkenbaar delen omdat de kinderen hier geen consent voor kunnen geven.
quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:00 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Touche
Ik reageerde wat te scherp
Mijn excuses
quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:34 schreef Ansa het volgende:
Daarnaast lijken veel ouders ervan uit te gaan dat hun kind automatisch in het interessegebied van pedofielen valt. Dat beeld klopt simpelweg niet.
Dat zou ik maar niet te hard roepen, het kon je nog wel eens verbazen .....quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:03 schreef sigme het volgende:
De meeste vieze mannen vinden de meeste kindertjes ook maar vies.
Schijnt een enorme profiteur te zijn nu die wil cashen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 02:21 schreef r_one het volgende:
Bijzonder dat nog niemand de Nirvana baby genoemd heeft
[ afbeelding ]
Het is an sich een interessant onderwerp, mits er een dialoog gevoerd wordtquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:25 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Tsja, dat is TS, die leeft ervoor
Maar daar is het TS helaas helemaal niet om te doenquote:Op donderdag 8 januari 2026 15:01 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Het is an sich een interessant onderwerp, mits er een dialoog gevoerd wordt
Mijn kinderen hebben het volste recht zelfstandig hun privacy te verzieken. Dat gaan wij niet voor ze doen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:34 schreef Ansa het volgende:
Wat ik echter niet begrijp, is de massale hysterie onder ouders dat hun kind überhaupt niet online zou mogen staan. Natuurlijk is het logisch dat je geen foto’s deelt van je kind met een volle poepluier of in een kwetsbare situatie. Maar een normale, schattige foto van een kind in de speeltuin is in principe onschadelijk.
Dat is een misverstand.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:52 schreef laziness het volgende:
Want dan geef ik een ander het recht om met een foto van mijn kind te doen wat ze willen.
Juridisch niet maar je verliest wel de grip/de controle. Het is hun account en het heeft veel voeten in de aarde het er weer af te krijgen etc.quote:
Scholen zijn daar erg voorzichtig mee, met de privacy van de leerlingen. Ze kunnen zich geen privacy blunder veroorloven, dienen vooraf aan te geven waar het beeldmateriaal voor gebruikt wordt en dienen zich daar aan te houden.quote:Op donderdag 8 januari 2026 20:09 schreef laziness het volgende:
[..]
Juridisch niet maar je verliest wel de grip/de controle. Het is hun account en het heeft veel voeten in de aarde het er weer af te krijgen etc.
Je snapt niet dat het er om gaat dat hij tot het einde der dagen online staat onder hun account of in een schoolgids een foto die ze nog 15 jaar gebruiken?quote:Op donderdag 8 januari 2026 20:13 schreef r_one het volgende:
[..]
Scholen zijn daar erg voorzichtig mee, met de privacy van de leerlingen. Ze kunnen zich geen privacy blunder veroorloven, dienen vooraf aan te geven waar het beeldmateriaal voor gebruikt wordt en dienen zich daar aan te houden.
Waar precies ben je bang voor dan?
Nee, niet "that's it", je kunt aangeven waar wel en waar niet een foto van je kind voor gebruikt mag worden (b.v. niet op socials, wel op jaarlijkse klassenfoto, ik noem maar wat). En toestemming kun je ook altijd weer intrekken.quote:Op donderdag 8 januari 2026 20:16 schreef laziness het volgende:
[..]
Je snapt niet dat het er om gaat dat hij tot het einde der dagen online staat onder hun account of in een schoolgids een foto die ze nog 15 jaar gebruiken?
Ik wil die keuze niet voor mijn kind maken dus geen toestemming.
En ze geven niet aan hoor dat ze deze activiteit nu weer op instagram gooien en die foto op facebook. Dat is echt een utopie. Je geeft 1x wel of niet toestemming voor alles en that’s it.
Social media gebruik en promotiemateriaal is wat anders dan een klassenfoto of schoolfoto in zijn online portfolio, foto’s genoeg maar niet in het openbaar waar iedereen bij kan. Lees eens even goed wat ik in mijn eerste bericht zei ipv allerlei dingen te beweren die niet kloppenquote:Op donderdag 8 januari 2026 20:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, niet "that's it", je kunt aangeven waar wel en waar niet een foto van je kind voor gebruikt mag worden (b.v. niet op socials, wel op jaarlijkse klassenfoto, ik noem maar wat). En toestemming kun je ook altijd weer intrekken.
Ze hoeven inderdaad niet voor elk schoolreisje, viering of excursie apart te specificeren, dat zou ook onbegonnen werk zijn. Maar het is wel meer dan "graag tekenen bij het kruisje".
Maar goed, je wilt geen keuze voor je kind maken dan zal het altijd een "nee" blijven want het duurt nog vele jaren voordat je kind kan kiezen. Dat betekent dat je nu ook juist de verkeerde keuze kunt maken (als je kind later aangeeft het erg jammer te vinden dat er geen enkele schoolfoto met hem/haar erop bestaat).
Maar da's dus een ander argument dan "ze kunnen ermee doen wat ze willen".
En een schoolgids wordt maar 1 schooljaar gebruikt, geen 15![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |