Trump en zijn Trump International Law maken dit mogelijk. Een verschrikkelijk regime (in dit geval heb ik het over de VS), maar het feit dat Trump zich nergens iets van aantrekt en dus dreigt dat de VS zich ermee gaat bemoeien als die betogers opnieuw iets wordt aangedaan, is een prettige bijkomstigheid.quote:Op donderdag 8 januari 2026 21:23 schreef Qarrad het volgende:
[..]
En toch blijven die mensen de straat op gaan met de wetenschap van dat risico. Ik zou het niet durven
Mede mogelijk. Tijdens de eerdere protesten werden de demonstranten bij bosjes afgeknald zonder dat extra momentum van een Amerikaanse president met lak aan bepaalde conventies.quote:Op donderdag 8 januari 2026 21:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Trump en zijn Trump International Law maken dit mogelijk. Een verschrikkelijk regime (in dit geval heb ik het over de VS), maar het feit dat Trump zich nergens iets van aantrekt en dus dreigt dat de VS zich ermee gaat bemoeien als die betogers opnieuw iets wordt aangedaan, is een prettige bijkomstigheid.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Iranian Forces Turn Against Supreme Leader... Then Mass Surrender ERUPTS
Bekijk deze YouTube-videoquote:Iraanse regime 'is nog nooit zo wankel geweest': 'Ayatollahs hebben hun legitimiteit verloren'
Bekijk deze YouTube-videoquote:IRAN REGIME IMPLODES: Elite Mullahs & Relatives PACK BAGS for Europe as Police ABANDON Khamenei!
Ergens wel logisch - het topic over die mevrouw krijgt hier ook meer aandacht. Alles wat met Trump (derangement syndrome) te maken heeft, is rage bait van het hoogste kaliber.quote:
Moet je een boomer zijn om de idioterie van die mafketel te doorzien?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 04:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ergens wel logisch - het topic over die mevrouw krijgt hier ook meer aandacht. Alles wat met Trump (derangement syndrome) te maken heeft, is rage bait van het hoogste kaliber.
In Australië is er ‘s avonds bijna altijd wel een programma van de ABC (de Australische NOS), waarbij Trump te kakken wordt gezet. Mijn indruk is dat vooral de boomers hier wel pap van lusten.
Jij hebt het over nazis dus het lijkt me duidelijk wie hier de mafketel is.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 04:37 schreef spapaars het volgende:
[..]
Moet je een boomer zijn om de idioterie van die mafketel te doorzien?
Terreur zaaien in je eigen land is nazisme.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 04:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Jij hebt het over nazis dus het lijkt me duidelijk wie hier de mafketel is.
Klinkt als Khameneiquote:Op vrijdag 9 januari 2026 04:46 schreef spapaars het volgende:
[..]
Terreur zaaien in je eigen land is nazisme.
Leuk. Dan gaat Israël de aanvallen richting Libanon weer opschalenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 00:03 schreef Perrin het volgende:
Zo te zien vlucht het regime niet naar Moskou maar naar Beiroet.
[ x ]
quote:Zelfs de staatstelevisie van Iran kan niet meer om de protesten heen
De protesten tegen het Iraanse regime zijn inmiddels zo groot dat zelfs de staatstelevisie er niet meer omheen kan. In het ochtendjournaal van vanmorgen werd er voor het eerst officieel iets over gezegd, al zat het verslag wel diep weggestopt in het bulletin.
De nieuwslezer typeerde de betogers als "terroristische vertegenwoordigers" van de aartsvijanden Israël en de VS, die "privéauto's en motoren in brand hebben gestoken, evenals metrostellen, brandweerwagens en bussen". Er werd gerept over slachtoffers, zonder verder in details te treden.
Omdat er geen vrije pers mogelijk is in het land, is onduidelijk hoeveel slachtoffers er tot nu toe precies zijn gevallen. Mensenrechtenorganisatie HRANA uit de VS houdt het op zeker 42 doden op meerdere plekken in het land. Ook zouden ruim 2200 mensen zijn gearresteerd.
Oproep zoon sjah
Desondanks lijkt er nog geen einde te komen aan de groei van de protesten, de grootste sinds de dood van Mahsa Amini in 2022, die overleed na mishandeling door de Iraanse moraalpolitie. Het waren twaalf dagen geleden aanvankelijk vooral handelaren die protesteerden tegen het waardeverlies van de nationale munt, maar inmiddels wordt openlijk geroepen om het vertrek van het regime.
Ook vannacht gingen op verschillende plekken in het land weer mensen de straat op, is te zien op video's op sociale media. Deze betogingen volgden op een oproep van Reza Pahlavi, de zoon van de verbannen sjah van het land. "De ogen van de wereld zijn op jullie gericht", twitterde zijn zoon gisteren. "Vorm een verenigd front en laat je eisen horen."
Volgens verschillende media waren bij de betogingen gisteravond ook leuzen te horen voor de terugkeer van de sjah. Behalve "Dood aan de dictator" en "Dood aan de Islamitische Republiek" werd er ook "Lang leve de sjah" en "Pahlavi zal terugkeren" gescandeerd.
Trump terughoudend
Het is onduidelijk hoe groot de steun voor Pahlavi daadwerkelijk is in het land. Zijn vader werd in 1979 verdreven bij de Islamitische Revolutie en zijn rol is sindsdien beperkt.
Hoewel Pahlavi de Amerikaanse president Trump en de rest van het Westen opriep "het regime verantwoordelijk te houden", noemde Trump steun voor Pahlavi eerder voorbarig: "Laten we maar eens zien wie er komt bovendrijven", zei Trump over wie een goede gesprekspartner zou kunnen zijn.
In een poging het nieuws over de protesten te smoren, heeft de Iraanse overheid het internet in het land platgelegd. Ook lijkt het niet meer mogelijk om internationale telefoongesprekken te voeren. Dergelijke maatregelen waren in het verleden vaak een opmaat naar verdere repressie door het regime.
Ik zie Amerika wel puur militaire doelen nog raken. Je weet dat als hij dat doet en de revolutie is een feit, de media opeens wel aandacht zal geven, maar dan met de spin van 'trump overtreedt het internationaal recht'. Grote massa's juichende Iraniërs op straat worden dan doodleuk genegeerd.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 09:54 schreef HowardRoark het volgende:
Dat zou fantastisch zijn, als de VS ook even het Iraanse regime zou oprollen. Helaas hebben we van de zomer al kunnen zien dat er in het Westen zelfs mensen zijn die denken dat het Iraanse regime steunen je 'on the right side of history' plaatst.
Correct.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 09:57 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik zie Amerika wel puur militaire doelen nog raken. Je weet dat als hij dat doet en de revolutie is een feit, de media opeens wel aandacht zal geven, maar dan met de spin van 'trump overtreedt het internationaal recht'. Grote massa's juichende Iraniërs op straat worden dan doodleuk genegeerd.
Vergeet ook niet dat in onze systeempers (en omringende landen) er een strenge mediacode geldt: spreek geen kwaad woord over de islam. Deze overduidelijke anti-islam opstand komt dan even niet handig uit. Zwijgen is dan het credo. Bewijst ook hoe enorm gelijkgeschakeld al die kranten zijn, het is feitelijk 1 bron.
Ik vermoed ook een strategie van onze systeempers.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 10:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct.
Dan krijgt de VS natuurlijk meteen de schuld. Dit is dan ook de pijnlijke conclusie van zulke teksten die er op de Iraanse staatstelevisie worden verkondigd. Het idee dat niet het Iraanse regime, maar het Westen en landen zoals de VS en Israël het eigenlijke kwaad zijn, is niet alleen propaganda van het Iraanse regime, maar een visie die ook door een deel Westerlingen wordt gedeeld.
quote:Op vrijdag 9 januari 2026 10:07 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Gaan veel geruchten dat er in meerdere steden slachtingen door IRGC hebben plaatsgevonden vannacht nadat alle internet werd gejammed door het regime. Met name in de stad Karaj.
Veel van onze media zouden daar schoorvoetend verslag van doen, bang zijnde dat Iran weer een land wordt met Westerse ambities. Men ziet het Westen zoals we weten als het grote probleem, dus is Iran zo slecht nog niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 10:04 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik vermoed ook een strategie van onze systeempers.
Opzichtig zwijgen en hier en daar een heel oppervlakkig artikel eraan wijden met de spin van inflatie (zo van kijk we besteden er wel aandacht aan hoor!) en ondertussen stiekem hopen op 1 raketaanval van Trump. Als dat gebeurt, gaan ze helemaal los op Trump.
Ik hoop dat zelf dat extern optreden niet nodig zal zijn, en het Iraanse volk helemaal zelf die islamisten aan de kant zetten.
Stel je eens voor, een enorme menigte van Iraanse vrouwen die collectief hun hoofddoek afzetten en vervolgens feest vieren.
Zouden onze media dat uitzenden? Hoe zouden feministische organisaties reageren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |