abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219755943
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 12:24 schreef Bargehassus het volgende:
Misschien als je uitgaan hoog op het lijstje hebt staan, maar qua architectuur en sfeer en dergelijke geef ik, om in Spanje te blijven, de voorkeur aan Madrid. Mijns inziens erg onderschat.
Ik ben ook wel eens in Madrid geweest, al was het dan lang geleden, en ik vond het een prachtige stad. Ik begrijp dus ook niet zo goed waarom sommigen zo negatief zijn over Madrid, en ik begrijp ook niet waarom Barcelona zoveel populairder is dan Madrid. Misschien ook maar beter, dan hoeven de liefhebbers van Madrid niet te struikelen over de toeristen.
pi_219755975
Parijs, wat een gore stad.
Geneve, niks aan.
Salzburg, ook niks aan..
pi_219756015
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 20:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik ben ook wel eens in Madrid geweest, al was het dan lang geleden, en ik vond het een prachtige stad. Ik begrijp dus ook niet zo goed waarom sommigen zo negatief zijn over Madrid, en ik begrijp ook niet waarom Barcelona zoveel populairder is dan Madrid. Misschien ook maar beter, dan hoeven de liefhebbers van Madrid niet te struikelen over de toeristen.
Omdat Barcelona aan zee ligt
pi_219756020
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 15:00 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
Barcelona is toch Catalonie? Madrid is lastig als je geen Spaans spreekt, maar alsnog meer Spaans dan Barcelona
Ik heb ooit een beetje Castiliaans geleerd, dus ik had er geen last van dat je in Madrid niet goed met Engels terecht kan.
Barcelona is inderdaad de hoofdstad van de regio Catalunya. Daar spreken ze Catalaans. Nu ben ik ook al heel lang niet meer in Barcelona geweest, dus ik zou niet weten hoe het nu gesteld is met hun bereidheid om Castiliaans te spreken. Waarschijnlijk is dat niet al te best.
pi_219934212
Parijs. Kut volk, kut volk en nogmaals kut volk.

En de Eiffeltoren is lachwekkend overschat,
pi_219934937
De Noordkaap als bestemming an sich viel erg tegen, de reis er naar toe zeer zeker niet. Maar goed, als je er toch bent ga je ook het laatste stukje onder de slagboom door.

Ik heb in Stockholm gewoond, dat is zomers een wonderschone, levendige, heerlijke stad.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_219934946
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 22:37 schreef Hyaenidae het volgende:
Frankrijk, Oostenrijk, Italië. Ben toch het liefste gewoon in Nederland.
Foei! Cultuur barbaar!
Vakman pur sang
pi_219934952
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 21:03 schreef Toine51 het volgende:
Parijs, wat een gore stad.
Geneve, niks aan.
Salzburg, ook niks aan..
Salzburg is een hele mooi stad man in mooi gebied!
Parijs vind ik ook niks aan.

Was eens met een hele groep in Berlijn, dat was best leuk, maar daardoor niet echt goed gezien.
Was ook 7 jaar geleden.

Mijn broertje is er nu en vind het verschrikkelijk, overal zombies, troep, sfeerloos.
Misschien ligt het aan zijn gemoedstoestand maar de filmpjes die hij laat zien…man man man wat een pleurisvolk daar.
Vakman pur sang
pi_219935707
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 19:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Salzburg is een hele mooi stad man in mooi gebied!
Parijs vind ik ook niks aan.

Was eens met een hele groep in Berlijn, dat was best leuk, maar daardoor niet echt goed gezien.
Was ook 7 jaar geleden.

Mijn broertje is er nu en vind het verschrikkelijk, overal zombies, troep, sfeerloos.
Misschien ligt het aan zijn gemoedstoestand maar de filmpjes die hij laat zien…man man man wat een pleurisvolk daar.
Grote Duitse steden hebben wel enorm veel last van gekkies, asielzoekers, zwervers, junkies dus als je dat veel ziet kleurt dat je beeld over een stedentrip naar Berlijn wel.
pi_219935765
Palermo voelde heel onveilig en oncomfortabel. Ik wilde er heel snel weer weg.
  maandag 26 januari 2026 @ 20:37:36 #62
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_219935926
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 20:22 schreef bloempje-moi het volgende:
Palermo voelde heel onveilig en oncomfortabel. Ik wilde er heel snel weer weg.
Leuke stad. Lekker eten.
Maar Napels is beter. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_219936758
München. De binnenstad is vies en druk - echt druk - en het zit er vol met Italianen en Aziaten. Ik was er vorig jaar een week na Pasen en je kon amper om het bier heen. Overal werd bier gedronken, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. De stad is niet indrukwekkend en voelde benauwend aan. Dachau was ook erg druk, maar dan met luidruchtige Amerikanen.
Een minpunt was dat ik in elk restaurant of elke supermarkt in het Engels aangesproken werd, nadat ik in het Duits tegen ze praatte. Op andere plekken in Duitsland werd ik gewoon netjes beantwoord in het Duits.

Mocht je toch naar München gaan, ga dan zeker kijken bij de Residentie van München. Entree was vorig jaar 10 euro en het is groter dan het Rijksmuseum. Je kan er uren rondlopen. En natuurlijk is het Olympiastadion ook een aanrader. Het was daar vrij rustig. Voor 3 euro kan je op je gemakje rondlopen en in je hoofd de EKfinale van 1988 herbeleven :)
pi_219936786
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:41 schreef BillDauterive het volgende:
München. De binnenstad is vies en druk - echt druk - en het zit er vol met Italianen en Aziaten. Ik was er vorig jaar een week na Pasen en je kon amper om het bier heen. Overal werd bier gedronken, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Als je in München een week na Pasen al nauwelijks om het bier heen kan, hoe zou het dan zijn tijdens het Oktoberfest ?
pi_219936846
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Als je in München een week na Pasen al nauwelijks om het bier heen kan, hoe zou het dan zijn tijdens het Oktoberfest ?
Het schijnt dat Oktoberfest daar tegenvalt, omdat het veel te massaal is. Tot vorig jaar had ik Oktoberfest nog op mijn lijstje staan, maar nu sla ik toch liever over.

Ik denk dat er eigenlijk elk jaargetijde wel veel gedronken wordt in München, omdat de stad bekend is van het Oktoberfest en het dus veel biertoerisme trekt.
  maandag 26 januari 2026 @ 23:02:21 #66
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_219936859
Het Clayton Hotel in Düsseldorf (naar het schijnt).
Dr_Flash in TRV / Fles' Travelsnacks #10
pi_219936975
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:41 schreef BillDauterive het volgende:
München. De binnenstad is vies en druk - echt druk - en het zit er vol met Italianen en Aziaten. Ik was er vorig jaar een week na Pasen en je kon amper om het bier heen. Overal werd bier gedronken, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. De stad is niet indrukwekkend en voelde benauwend aan. Dachau was ook erg druk, maar dan met luidruchtige Amerikanen.
Een minpunt was dat ik in elk restaurant of elke supermarkt in het Engels aangesproken werd, nadat ik in het Duits tegen ze praatte. Op andere plekken in Duitsland werd ik gewoon netjes beantwoord in het Duits.

Mocht je toch naar München gaan, ga dan zeker kijken bij de Residentie van München. Entree was vorig jaar 10 euro en het is groter dan het Rijksmuseum. Je kan er uren rondlopen. En natuurlijk is het Olympiastadion ook een aanrader. Het was daar vrij rustig. Voor 3 euro kan je op je gemakje rondlopen en in je hoofd de EKfinale van 1988 herbeleven :)
Wat is er vervelend aan mensen die van 's ochtends vroeg tot laat bier drinken?
pi_219937734
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 20:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Klimaat in Barcelona vind ik veel fijner. Voelt altijd heerlijk aan daar, terwijl Madrid snel broeierig aanvoelt.
Het aantal interessante dingen om te bekijken ligt voor mij ook veel hoger in Barcelona.

En gewoon de hele sfeer, Barcelona voelt gewoon heel erg relaxed aan. Mensen maken zich er niet zo druk.
Wat ook helpt is het hebben van zee en strand, heerlijk _O_
pi_219938813
Het hangt er bij veel steden natuurlijk ook vanaf wanneer je gaat. Ga je in Juli of Augustus naar Rome, Parijs, Venetië of Barcelona is het vieswarm, teringdruk en niet gezellig (door de drukte). Pak je bijvoorbeeld ergens een paar dagen in Maart scheelt dat al een hoop. Het weer speelt ook mee. 3 dagen alleen maar regen in Londen geeft toch een andere sfeer.

En ook wat je opzoekt. Ga je wat eten of drinken op de toeristische pleinen is het vaak duur, matig eten en onbeschofte bediening. Loop je een kwartiertje verder in een of ander zijstraatje eet je goedkoper, veel lekkerder en meer gezelligheid (zeker in Italië)
  dinsdag 27 januari 2026 @ 12:09:35 #70
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219939093
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 19:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Was ook 7 jaar geleden.

Misschien ligt het aan zijn gemoedstoestand maar de filmpjes die hij laat zien...man man man wat een pleurisvolk daar.
Is Leipzig, ook aan de oostkant liggend, wat dat betreft beter? In zowel Berlijn als Leipzig ben ik nog nooit geweest. Berlijn was eigenlijk drie jaar terug de bedoeling, maar op het moment van boeken leek het me in fysiek opzicht wat te intensief. Nog afgezien van de lange treinreis, lijkt het me zo'n stad waarin je van vroeg tot laat aan het jakkeren bent om alles te willen zien - omdat er nou eenmaal heel veel te zien ís.

Toen werd het het wat gematigder Hannover, wat sowieso weinig toeristen aantrekt. En daar is wat voor te zeggen. De stad bleek uiteindelijk heel o.k. te zijn.

Over Leipzig ben ik iig na aan het denken wat betreft de komende vakantie, al is Keulen ook een optie.

Een stad die sowieso nooit voorbij komt in m'n vakantieplannen is Frankfurt. Ook nooit geweest, maar zowel m'n eigen gevoel erbij (hard & zakelijk) als de verhalen van anderen (overal junks) zijn niet best.
pi_219939131
-knip-

[ Bericht 99% gewijzigd door MaJo op 27-01-2026 13:28:20 (Offtopic) ]
Vakman pur sang
  dinsdag 27 januari 2026 @ 12:28:38 #72
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219939179

[ Bericht 100% gewijzigd door Eightyone op 27-01-2026 14:14:53 ]
pi_219939193
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 12:28 schreef Eightyone het volgende:
In Hamburg lagen de junks letterlijk opgestapeld naast het station, maar ik had wel het idee dat een aardig deel van Europese afkomst was.
Oh, dan is het goed.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 12:36:18 #74
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_219939218
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 21:08 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Was ooit in Zuid-Spanje en ben toen in Gibraltar gaan kijken. Zeer grote vergissing.
In Nederland kun je de Randstad beter mijden.
Ik vond het best de moeite om in Gibraltar te gaan kijken. Het idee dat je opeens door de douane moet op zijn random plek en dan opeens in Engeland bent is al best bijzonder. Dat stadje heeft ook echt een soort van Britse vibes. Dat je direct na de douane moet je overdwars over een actieve landingsbaan lopen is ook best apart.

En je kan ook de rots beklimmen en vanaf daar kun je Afrika zien liggen. Vond het best apart om zo een ander continent te kunnen zien vanaf een afstandje. En er lopen dan ook nog allemaal apen vrij rond.

Het is allemaal wel behoorlijk toeristisch natuurlijk maar ik zou zeker even gaan kijken als ik in de buurt was.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 12:46:58 #75
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_219939283
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 21:22 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Dat het heel erg toeristisch is wil ik wel geloven. Maar hoe is het anders dan bijvoorbeeld Parijs waar op elke hoek van de straat iemand je een horloge om de pols wil doen?
Van die toeristische troep straat verkopers heb ik eigenlijk niet gezien in Londen. Ik vond de drukte ook heel erg meevallen. Enkel het stukje bij Piccadilly Circus was echt idioot druk. Verder ook gewoon zelfs bij echt bekende plekken als tower bridge was het nergens dringen ofzo.

Ik zou zeker het Tate Modern aanraden.

Er zijn ook veel bijzondere brutalistische gebouwen te bekijken. Ik ben zelf bij Alexandra estate geweest welke ook in best wat films voorkomt. Die straat in het midden is ook gewoon vrij toegankelijk zonder gids of iets. En om de hoek zit ook nog het zebra pad van die platenhoes van de Beetles (daar is op zich weinig aan te zien verder hoor)

Ja kan ook met een boot over de thames. Het zijn een soort snelle ferry's. Het is onderdeel van het OV systeem. Je moet wel apart betalen maar het is niet heel duur. En echt leuk om de stad vanaf het water te zien. Het is een systeem met verschillende haltes langs de hele revier.

[ Bericht 16% gewijzigd door borbit op 27-01-2026 13:07:40 ]
pi_219939755
Boekarest. Parlementspaleis is wel tof, maar daarna kun je weer op het vliegtuig terug naar huis stappen. Barcelona had ik na een dagje ook wel gezien.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_219939871
Ik vond Athene niet zo. Veel junks en toen ik er was veel smog.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  Moderator dinsdag 27 januari 2026 @ 13:31:25 #78
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_219939876
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 12:46 schreef borbit het volgende:

[..]
Van die toeristische troep straat verkopers heb ik eigenlijk niet gezien in Londen. Ik vond de drukte ook heel erg meevallen. Enkel het stukje bij Piccadilly Circus was echt idioot druk. Verder ook gewoon zelfs bij echt bekende plekken als tower bridge was het nergens dringen ofzo.

Ik zou zeker het Tate Modern aanraden.
[ afbeelding ]

Er zijn ook veel bijzondere brutalistische gebouwen te bekijken. Ik ben zelf bij Alexandra estate geweest welke ook in best wat films voorkomt. Die straat in het midden is ook gewoon vrij toegankelijk zonder gids of iets. En om de hoek zit ook nog het zebra pad van die platenhoes van de Beetles (daar is op zich weinig aan te zien verder hoor)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ja kan ook met een boot over de thames. Het zijn een soort snelle ferry's. Het is onderdeel van het OV systeem. Je moet wel apart betalen maar het is niet heel duur. En echt leuk om de stad vanaf het water te zien. Het is een systeem met verschillende haltes langs de hele revier.
[ afbeelding ]
Ik heb een tijdje in Londen gewoond en ik kwam elke dag met de bus langs deze gebouwen, inderdaad vlakbij Abbey Road. Vielen me altijd wel op maar nooit geweten dat ze bekend waren. Grappig!

Tate Modern is inderdaad fantastisch, en heeft gratis toegang ^O^. Goed trouwens dat je ook buiten het centrum bent gaan kijken, dat vind ik vaak het leukste in grote steden als Londen, Parijs en Berlijn. Zo leer je een stad veel beter kennen ook!
5 - 28 februari Thailand O+
pi_219939911
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 13:31 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik heb een tijdje in Londen gewoond en ik kwam elke dag met de bus langs deze gebouwen, inderdaad vlakbij Abbey Road. Vielen me altijd wel op maar nooit geweten dat ze bekend waren. Grappig!

Tate Modern is inderdaad fantastisch, en heeft gratis toegang ^O^. Goed trouwens dat je ook buiten het centrum bent gaan kijken, dat vind ik vaak het leukste in grote steden als Londen, Parijs en Berlijn. Zo leer je een stad veel beter kennen ook!
Leuk museum inderdaad - Let wel op, er is ook nog de Tate Britain. Ik wilde graag de fototentoonstelling van Lee Miller zien en stond in het Modern maar moest in het Britain zijn. Met de ferry ben je wel zo op de andere locatie :)
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_219939915
Parijs.
pi_219939930
Cork, Ierland, Omgeving is mooi dus je kan het prima als uitvalsbasis gebruiken.
De stad zelf is echter hopeloos saai en klein.
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
pi_219939935
Wiezo is Luik nog niet genoemd?! :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_219940006
Ik vond Brussel ook behoorlijk tegenvallen. Grote stad maar lelijk en weinig te beleven en vol koude kak enerzijds en nare ghetto's anderzijds.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 14:05:29 #84
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219940040
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 13:58 schreef Farenji het volgende:
Ik vond Brussel ook behoorlijk tegenvallen. Grote stad maar lelijk en weinig te beleven en vol koude kak enerzijds en nare ghetto's anderzijds.
Ik heb de indruk dat er heel veel te doen is, maar dan vooral voor wie nog jong is en/of zich graag op obscure plekken begeeft. Tikje alternatief. Er staan regelmatig streams op die daar vandaan komen, of er op z'n minst stevige banden mee hebben, en de informatie over het culturele Brusselse leven geeft niet bepaald de indruk van een 'dode' stad.

https://www.bruzz.be/

Als je een klassiek mooie stad zoekt, vind je er idd niet zo veel.
pi_219940065
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
ik ben een aantal keren met vrienden naar het Oktoberfest geweest. was in beide gevallen druk maar ook wel gezellig. we zijn niet alle dagen op de theresien wiese geweest, daar waren we eigenlijk alleen 's morgens als die tenten open gingen tot een uur of 12. daarna lange wandeling in gemaakt om uit te kateren en ergens wat te eten. we zaten vrij vaak in de Englisher garten en bij een of ander Balkan Restaurant dat naast een veel te duur hotel lag. juist omdat iedereen op dat moment op de "wiesn" rondhing viel het qua drukte wel mee in de rest van de stad.

gedurende die week zijn we ook nog in augsburg en in landsberg geweest. daar werd ook Oktoberfest gevierd maar dan een stukje gemoedelijker en kleiner. en help natuurlijk als je goed Duits spreekt of in ieder geval je best doet. het klopt dat je in de grote Duitse steden bij het bemerken van een buitenlands accent vaak in het Engels aangesproken wordt (in Hamburg hielden ze me zelfs voor Iers) maar juist in de kleine steden en dorpen doen ze dat niet en kunnen er soms leuke gesprekken ontstaan.

de meest teleurstellende trip was volgens mij mijn eerste bezoek aan Italië. toen zat ik in Trento. de natuur was schitterend, maar het weer was druilerig, hotel waar ik zat viel nogal tegen en het was te druk met Aziatische bustoeristen. wel moet ik de eigenaar één compliment maken. hij probeerde een beetje reclame te maken voor zijn bus toerrit door de bergen. Dus die routes ben ik gewoon gaan rijden met mn eigen auto over de Stelvio, gampener pas en passo pordoi. het was te kort dag om die vakantie nog te redden maar het volgende jaar zat ik in Andraz ( vlakbij Cortina d'Ampezzo) en dat was een heel geslaagde vakantie
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_219940187
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 13:58 schreef Farenji het volgende:
Ja, Brussel is niet veel. Ik weet niet of ik het niet zie omdat ik er woon, maar ik vind Rotterdam (even het centrum genomen voor de toerisme) ook 3x niks. Grauw en sfeerloos.

Ik zie elk weekend een hoop toerisme en ik kan alleen maar denken, zonde van jullie geld :P
pi_219940278
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 11:31 schreef alopio het volgende:
Het hangt er bij veel steden natuurlijk ook vanaf wanneer je gaat. Ga je in Juli of Augustus naar Rome, Parijs, Venetië of Barcelona is het vieswarm, teringdruk en niet gezellig (door de drukte). Pak je bijvoorbeeld ergens een paar dagen in Maart scheelt dat al een hoop. Het weer speelt ook mee. 3 dagen alleen maar regen in Londen geeft toch een andere sfeer.

En ook wat je opzoekt. Ga je wat eten of drinken op de toeristische pleinen is het vaak duur, matig eten en onbeschofte bediening. Loop je een kwartiertje verder in een of ander zijstraatje eet je goedkoper, veel lekkerder en meer gezelligheid (zeker in Italië)
Ligt ook aan je eigen wensen natuurlijk. Juist door de zee vind ik het zelf in Barcelona en ook Valencia bv heel goed verblijven in de zomermaanden.

Die drukte in Barcelona heb ik nooit zo gemerkt. Ja, er zijn meer dan genoeg mensen. Echter niet in een mate dat het treintje lopen is.

Maar dat zijn beide persoonlijke dingen. Sommigen houden niet van 20+ en vinden 2 mensen al teveel.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 12:09 schreef Eightyone het volgende:
In zowel Berlijn als Leipzig ben ik nog nooit geweest. Berlijn was eigenlijk drie jaar terug de bedoeling, maar op het moment van boeken leek het me in fysiek opzicht wat te intensief. Nog afgezien van de lange treinreis, lijkt het me zo'n stad waarin je van vroeg tot laat aan het jakkeren bent om alles te willen zien - omdat er nou eenmaal heel veel te zien ís.
Berlijn valt tegen hoor. Heel grauw van de oostblok periode.
Sure, zeker wel waard om eens heen te gaan. Daar niet van.
Maar alles ligt ook vrij centraal in Berlijn, lopend is het heel goed te doen en heeft het ook niet lang nodig.
Zelfs al hou je van alles in Berlijn, dan nog is het vrij centraal allemaal.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 14:50:55 #88
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219940450
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:28 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ja, Brussel is niet veel. Ik weet niet of ik het niet zie omdat ik er woon, maar ik vind Rotterdam (even het centrum genomen voor de toerisme) ook 3x niks. Grauw en sfeerloos.

Ik zie elk weekend een hoop toerisme en ik kan alleen maar denken, zonde van jullie geld :P
M'n geld was destijds prima besteedt aan die ene vakantie in Rotterdam - al was het wel om corona-redenen.

Het iets ruwe uiterlijk heeft z'n charme.

Ik zat destijds in een hotel aan de Schiekade, en vond die bogen daar vlakbij best prikkelend.
pi_219940456
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:50 schreef Eightyone het volgende:

[..]
M'n geld was destijds prima besteedt aan die ene vakantie in Rotterdam - al was het wel om corona-redenen.

Het iets ruwe uiterlijk heeft z'n charme.
Het zal ook zeker persoonlijk zijn :Y

Fijn dat je er een leuke tijd hebt gehad!
  dinsdag 27 januari 2026 @ 14:54:09 #90
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219940468
Tirana.

Zelfs als iedereen het je vertelt denk je nog "muah zal heus wel meevallen".
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_219941475
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 22:58 schreef BillDauterive het volgende:
Ik denk dat er eigenlijk elk jaargetijde wel veel gedronken wordt in München, omdat de stad bekend is van het Oktoberfest en het dus veel biertoerisme trekt.
Zelfs tijdens een vlotvaart over de Isar langs de Georgenstein wordt veel bier gedronken.

Bekijk deze YouTube-video

Der Alte - Floßfahrt ins Jenseits
  dinsdag 27 januari 2026 @ 17:21:16 #92
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219941558
Milaan
Ongeveer heel Duitsland als je de oorlogsgeschiedenis hebt uitgespeeld
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219941561
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 08:44 schreef bianconeri het volgende:
Klimaat in Barcelona vind ik veel fijner. Voelt altijd heerlijk aan daar, terwijl Madrid snel broeierig aanvoelt.
Ik ben er alleen in de zomer geweest, dus ik weet niet hoe het in de andere seizoenen is, maar ik vond Madrid juist veel fijner. Barcelona ligt aan zee en heeft een hoge luchtvochtigheid. Dan wordt het al gauw benauwd warm zoals je dat in Nederland hebt. Madrid heeft een droge hitte. Dat vind ik veel beter te verdragen, het enige wat je ervan merkt is dat je uitdroogt, dus je moet veel water drinken. Maar goed, smaken verschillen.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 17:23:34 #94
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219941572
Oja Sofia was ook niet best, maar daar had ik ook weinig verwachtingen van.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator dinsdag 27 januari 2026 @ 19:47:39 #95
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_219942700
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:39 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ligt ook aan je eigen wensen natuurlijk. Juist door de zee vind ik het zelf in Barcelona en ook Valencia bv heel goed verblijven in de zomermaanden.

Die drukte in Barcelona heb ik nooit zo gemerkt. Ja, er zijn meer dan genoeg mensen. Echter niet in een mate dat het treintje lopen is.

Maar dat zijn beide persoonlijke dingen. Sommigen houden niet van 20+ en vinden 2 mensen al teveel.
[..]
Berlijn valt tegen hoor. Heel grauw van de oostblok periode.
Sure, zeker wel waard om eens heen te gaan. Daar niet van.
Maar alles ligt ook vrij centraal in Berlijn, lopend is het heel goed te doen en heeft het ook niet lang nodig.
Zelfs al hou je van alles in Berlijn, dan nog is het vrij centraal allemaal.

Hou eens op over Berlijn joh :') Als je echt een goed beeld van Berlijn wil hebben dan ga je naar wijken als Prenzlauer Berg, Neukoln, Friedrichshain en Kreuzberg. Dan heb je in een week tijd nog lang niet alles gezien. En dan is het centrum ook nog eens interessant, waar je je ook een paar dagen goed kunt vermaken. Ik ben nu een keer of 10 in Berlijn geweest en de stad verveelt nooit. Ik heb het idee dat jij alleen door een stad loopt maar het niet echt beleeft. Ga je wel eens uit? Naar een kroeg? Winkelen? Bezoek je een museum? Eet je een lokale specialiteit bij een restaurant? Spreek je met inwoners? Ga je de natuur in? Allemaal dingen die een stad tot een stad maken. Als je puur een paar uur wandelt dan krijg je lang niet alles mee.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:54 schreef SpecialK het volgende:
Tirana.

Zelfs als iedereen het je vertelt denk je nog "muah zal heus wel meevallen".
Tirana is inderdaad niet heel veel aan, en dan was bij ons bezoek het Skanderbegplein ook nog eens gesloten :') Alleen Blokku was de moeite waard. Wel echt heerlijk gegeten daar dus dat maakte weer veel goed :9

Zelf vind ik Belgrado denk ik de minste (hoofd)stad. Over grauw gesproken :D En heb inmiddels een redelijke hekel aan Serviërs opgebouwd, ik ben nergens zo vaak opgelicht als in Servië :r
5 - 28 februari Thailand O+
pi_219942867
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 19:47 schreef MaJo het volgende:

[..]
Hou eens op over Berlijn joh :') Als je echt een goed beeld van Berlijn wil hebben dan ga je naar wijken als Prenzlauer Berg, Neukoln, Friedrichshain en Kreuzberg. Dan heb je in een week tijd nog lang niet alles gezien. En dan is het centrum ook nog eens interessant, waar je je ook een paar dagen goed kunt vermaken. Ik ben nu een keer of 10 in Berlijn geweest en de stad verveelt nooit. Ik heb het idee dat jij alleen door een stad loopt maar het niet echt beleeft. Ga je wel eens uit? Naar een kroeg? Winkelen? Bezoek je een museum? Eet je een lokale specialiteit bij een restaurant? Spreek je met inwoners? Ga je de natuur in? Allemaal dingen die een stad tot een stad maken. Als je puur een paar uur wandelt dan krijg je lang niet alles mee.
[..]
Tirana is inderdaad niet heel veel aan, en dan was bij ons bezoek het Skanderbegplein ook nog eens gesloten :') Alleen Blokku was de moeite waard. Wel echt heerlijk gegeten daar dus dat maakte weer veel goed :9

Zelf vind ik Belgrado denk ik de minste (hoofd)stad. Over grauw gesproken :D En heb inmiddels een redelijke hekel aan Serviërs opgebouwd, ik ben nergens zo vaak opgelicht als in Servië :r
Bosniër betrapt.
Vakman pur sang
pi_219944861
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 19:47 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik zeg ook eens 1x in het half jaar wat over Berlijn :´)
En oh wee als iemand een ander beeld heeft over een plek, dat kan natuurlijk niet :´)

Dus omdat ik Berlijn saai vond houdt dat in dat ik nooit dingen bekijk? lol....

En ja ik doe nagenoeg alles wat in je rijtje staat. Op winkelen na.
En natuur vind je niet in de stad, maar in de omgeving. Anders stijgt een Barcelona bv nog veel meer.

Berlijn is typisch oostblok grauw, ademt weinig sfeer.
Heeft wat leuke museums en wat historie vanuit WO2. Dat is het ook nagenoeg wel.
pi_219944880
Istanboel viel mij ook wel tegen. Beslist niet zo mooi als ik verwacht had.

Frankfurt is ook een vreselijke stad.

Het VK vind ik ook steeds erger worden. Vroeger was Londen wel leuk, maar tegenwoordig? Nee.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219944908
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 21:08 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Was ooit in Zuid-Spanje en ben toen in Gibraltar gaan kijken. Zeer grote vergissing.
In Nederland kun je de Randstad beter mijden.
Ik heb ooit een georganiseerde rondreis door Spanje en Portugal gemaakt.
Eerste en laatste keer dat ik überhaupt zoiets gedaan heb, maar Spanje viel me erg tegen. Portugal beviel me veel meer.
Is allemaal al weer 25 - 30 jaar geleden en ik kan niet echt meer voor de geest halen waar ik allemaal geweest ben, maar het rondrijden was doodsaai en de bestemmingen waren allemaal kathedralen; na nummer 3 kan de rest echt niet meer boeien.
Hielp ook niet mee dat de gids het werk duidelijk veel te lang heeft gedaan en het merkbaar was dat hij zijn verplichte zinnetjes gewoon opdreunde. De steden zelf waren wel oké, maar niet echt bijzonder. Komt misschien ook omdat we per stad weinig tijd hadden om echt veel rond te kijken.
Kan best zijn dat als ik nu de reis opnieuw zou maken in m'n eentje, dat het minder tegen zou vallen maar ik hou niet zo van grote drukke steden.
Portugal had tenminste nog wat authentieks.

En overal waar we aankwamen in Spanje waren er wel mensen die ons direct probeerden op te lichten. Soms lukte het, soms niet.
pi_219944911
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 21:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Denemarken. Wij zijn naar Odense geweest (misschien is Kopenhagen wel heel leuk), maar we vonden het erg saai en degelijk.
Dat hoor je idd echt van iedereen die daar geweest is. :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')