Ik heb de indruk dat er heel veel te doen is, maar dan vooral voor wie nog jong is en/of zich graag op obscure plekken begeeft. Tikje alternatief. Er staan regelmatig streams op die daar vandaan komen, of er op z'n minst stevige banden mee hebben, en de informatie over het culturele Brusselse leven geeft niet bepaald de indruk van een 'dode' stad.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 13:58 schreef Farenji het volgende:
Ik vond Brussel ook behoorlijk tegenvallen. Grote stad maar lelijk en weinig te beleven en vol koude kak enerzijds en nare ghetto's anderzijds.
ik ben een aantal keren met vrienden naar het Oktoberfest geweest. was in beide gevallen druk maar ook wel gezellig. we zijn niet alle dagen op de theresien wiese geweest, daar waren we eigenlijk alleen 's morgens als die tenten open gingen tot een uur of 12. daarna lange wandeling in gemaakt om uit te kateren en ergens wat te eten. we zaten vrij vaak in de Englisher garten en bij een of ander Balkan Restaurant dat naast een veel te duur hotel lag. juist omdat iedereen op dat moment op de "wiesn" rondhing viel het qua drukte wel mee in de rest van de stad.quote:Op maandag 26 januari 2026 22:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als je in München een week na Pasen al nauwelijks om het bier heen kan, hoe zou het dan zijn tijdens het Oktoberfest ?
Ja, Brussel is niet veel. Ik weet niet of ik het niet zie omdat ik er woon, maar ik vind Rotterdam (even het centrum genomen voor de toerisme) ook 3x niks. Grauw en sfeerloos.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 13:58 schreef Farenji het volgende:
Ik vond Brussel ook behoorlijk tegenvallen. Grote stad maar lelijk en weinig te beleven en vol koude kak enerzijds en nare ghetto's anderzijds.
Ligt ook aan je eigen wensen natuurlijk. Juist door de zee vind ik het zelf in Barcelona en ook Valencia bv heel goed verblijven in de zomermaanden.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 11:31 schreef alopio het volgende:
Het hangt er bij veel steden natuurlijk ook vanaf wanneer je gaat. Ga je in Juli of Augustus naar Rome, Parijs, Venetië of Barcelona is het vieswarm, teringdruk en niet gezellig (door de drukte). Pak je bijvoorbeeld ergens een paar dagen in Maart scheelt dat al een hoop. Het weer speelt ook mee. 3 dagen alleen maar regen in Londen geeft toch een andere sfeer.
En ook wat je opzoekt. Ga je wat eten of drinken op de toeristische pleinen is het vaak duur, matig eten en onbeschofte bediening. Loop je een kwartiertje verder in een of ander zijstraatje eet je goedkoper, veel lekkerder en meer gezelligheid (zeker in Italië)
Berlijn valt tegen hoor. Heel grauw van de oostblok periode.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 12:09 schreef Eightyone het volgende:
In zowel Berlijn als Leipzig ben ik nog nooit geweest. Berlijn was eigenlijk drie jaar terug de bedoeling, maar op het moment van boeken leek het me in fysiek opzicht wat te intensief. Nog afgezien van de lange treinreis, lijkt het me zo'n stad waarin je van vroeg tot laat aan het jakkeren bent om alles te willen zien - omdat er nou eenmaal heel veel te zien ís.
M'n geld was destijds prima besteedt aan die ene vakantie in Rotterdam - al was het wel om corona-redenen.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja, Brussel is niet veel. Ik weet niet of ik het niet zie omdat ik er woon, maar ik vind Rotterdam (even het centrum genomen voor de toerisme) ook 3x niks. Grauw en sfeerloos.
Ik zie elk weekend een hoop toerisme en ik kan alleen maar denken, zonde van jullie geld
Het zal ook zeker persoonlijk zijnquote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:50 schreef Eightyone het volgende:
[..]
M'n geld was destijds prima besteedt aan die ene vakantie in Rotterdam - al was het wel om corona-redenen.
Het iets ruwe uiterlijk heeft z'n charme.
Zelfs tijdens een vlotvaart over de Isar langs de Georgenstein wordt veel bier gedronken.quote:Op maandag 26 januari 2026 22:58 schreef BillDauterive het volgende:
Ik denk dat er eigenlijk elk jaargetijde wel veel gedronken wordt in München, omdat de stad bekend is van het Oktoberfest en het dus veel biertoerisme trekt.
Ik ben er alleen in de zomer geweest, dus ik weet niet hoe het in de andere seizoenen is, maar ik vond Madrid juist veel fijner. Barcelona ligt aan zee en heeft een hoge luchtvochtigheid. Dan wordt het al gauw benauwd warm zoals je dat in Nederland hebt. Madrid heeft een droge hitte. Dat vind ik veel beter te verdragen, het enige wat je ervan merkt is dat je uitdroogt, dus je moet veel water drinken. Maar goed, smaken verschillen.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 08:44 schreef bianconeri het volgende:
Klimaat in Barcelona vind ik veel fijner. Voelt altijd heerlijk aan daar, terwijl Madrid snel broeierig aanvoelt.
Hou eens op over Berlijn johquote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ligt ook aan je eigen wensen natuurlijk. Juist door de zee vind ik het zelf in Barcelona en ook Valencia bv heel goed verblijven in de zomermaanden.
Die drukte in Barcelona heb ik nooit zo gemerkt. Ja, er zijn meer dan genoeg mensen. Echter niet in een mate dat het treintje lopen is.
Maar dat zijn beide persoonlijke dingen. Sommigen houden niet van 20+ en vinden 2 mensen al teveel.
[..]
Berlijn valt tegen hoor. Heel grauw van de oostblok periode.
Sure, zeker wel waard om eens heen te gaan. Daar niet van.
Maar alles ligt ook vrij centraal in Berlijn, lopend is het heel goed te doen en heeft het ook niet lang nodig.
Zelfs al hou je van alles in Berlijn, dan nog is het vrij centraal allemaal.
Tirana is inderdaad niet heel veel aan, en dan was bij ons bezoek het Skanderbegplein ook nog eens geslotenquote:Op dinsdag 27 januari 2026 14:54 schreef SpecialK het volgende:
Tirana.
Zelfs als iedereen het je vertelt denk je nog "muah zal heus wel meevallen".
Bosniër betrapt.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 19:47 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hou eens op over Berlijn johAls je echt een goed beeld van Berlijn wil hebben dan ga je naar wijken als Prenzlauer Berg, Neukoln, Friedrichshain en Kreuzberg. Dan heb je in een week tijd nog lang niet alles gezien. En dan is het centrum ook nog eens interessant, waar je je ook een paar dagen goed kunt vermaken. Ik ben nu een keer of 10 in Berlijn geweest en de stad verveelt nooit. Ik heb het idee dat jij alleen door een stad loopt maar het niet echt beleeft. Ga je wel eens uit? Naar een kroeg? Winkelen? Bezoek je een museum? Eet je een lokale specialiteit bij een restaurant? Spreek je met inwoners? Ga je de natuur in? Allemaal dingen die een stad tot een stad maken. Als je puur een paar uur wandelt dan krijg je lang niet alles mee.
[..]
Tirana is inderdaad niet heel veel aan, en dan was bij ons bezoek het Skanderbegplein ook nog eens geslotenAlleen Blokku was de moeite waard. Wel echt heerlijk gegeten daar dus dat maakte weer veel goed
Zelf vind ik Belgrado denk ik de minste (hoofd)stad. Over grauw gesprokenEn heb inmiddels een redelijke hekel aan Serviërs opgebouwd, ik ben nergens zo vaak opgelicht als in Servië
Ik zeg ook eens 1x in het half jaar wat over Berlijn :´)quote:Op dinsdag 27 januari 2026 19:47 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hou eens op over Berlijn johAls je echt een goed beeld van Berlijn wil hebben dan ga je naar wijken als Prenzlauer Berg, Neukoln, Friedrichshain en Kreuzberg. Dan heb je in een week tijd nog lang niet alles gezien. En dan is het centrum ook nog eens interessant, waar je je ook een paar dagen goed kunt vermaken. Ik ben nu een keer of 10 in Berlijn geweest en de stad verveelt nooit. Ik heb het idee dat jij alleen door een stad loopt maar het niet echt beleeft. Ga je wel eens uit? Naar een kroeg? Winkelen? Bezoek je een museum? Eet je een lokale specialiteit bij een restaurant? Spreek je met inwoners? Ga je de natuur in? Allemaal dingen die een stad tot een stad maken. Als je puur een paar uur wandelt dan krijg je lang niet alles mee.
Ik heb ooit een georganiseerde rondreis door Spanje en Portugal gemaakt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:08 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Was ooit in Zuid-Spanje en ben toen in Gibraltar gaan kijken. Zeer grote vergissing.
In Nederland kun je de Randstad beter mijden.
Dat hoor je idd echt van iedereen die daar geweest is.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Denemarken. Wij zijn naar Odense geweest (misschien is Kopenhagen wel heel leuk), maar we vonden het erg saai en degelijk.
Je kan ze ook combineren? Eerst een paar dagen Leipzig en daarna een paar dagen Berlijn.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 12:09 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Is Leipzig, ook aan de oostkant liggend, wat dat betreft beter? In zowel Berlijn als Leipzig ben ik nog nooit geweest. Berlijn was eigenlijk drie jaar terug de bedoeling, maar op het moment van boeken leek het me in fysiek opzicht wat te intensief. Nog afgezien van de lange treinreis, lijkt het me zo'n stad waarin je van vroeg tot laat aan het jakkeren bent om alles te willen zien - omdat er nou eenmaal heel veel te zien ís.
Toen werd het het wat gematigder Hannover, wat sowieso weinig toeristen aantrekt. En daar is wat voor te zeggen. De stad bleek uiteindelijk heel o.k. te zijn.
Over Leipzig ben ik iig na aan het denken wat betreft de komende vakantie, al is Keulen ook een optie.
Een stad die sowieso nooit voorbij komt in m'n vakantieplannen is Frankfurt. Ook nooit geweest, maar zowel m'n eigen gevoel erbij (hard & zakelijk) als de verhalen van anderen (overal junks) zijn niet best.
Het gaat erom dat je altijd zo negatief bent en dat begint vervelend te worden, onaardig zelfs. En als iemand dan een keer iets negatiefs zegt over een stad die jij wel mooi vindt reageer je met "De stad van Gaudi en o.a. Sagrada Familia Barcelona niet zo hoog schatten?" terwijl jij werkelijk iedere stad ter wereld af loopt te zeikenquote:Op woensdag 28 januari 2026 07:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik zeg ook eens 1x in het half jaar wat over Berlijn :´)
En oh wee als iemand een ander beeld heeft over een plek, dat kan natuurlijk niet :´)
Dus omdat ik Berlijn saai vond houdt dat in dat ik nooit dingen bekijk? lol....
En ja ik doe nagenoeg alles wat in je rijtje staat. Op winkelen na.
En natuur vind je niet in de stad, maar in de omgeving. Anders stijgt een Barcelona bv nog veel meer.
Berlijn is typisch oostblok grauw, ademt weinig sfeer.
Heeft wat leuke museums en wat historie vanuit WO2. Dat is het ook nagenoeg wel.
Ik vond Bosnië inderdaad het mooiste land van de Balkan met de meest vriendelijke mensen. Schril contrast met Serviëquote:
Ik ben over sommige bestemmingen negatief en over andere positief.quote:Op woensdag 28 januari 2026 14:38 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je altijd zo negatief bent en dat begint vervelend te worden, onaardig zelfs. En als iemand dan een keer iets negatiefs zegt over een stad die jij wel mooi vindt reageer je met "De stad van Gaudi en o.a. Sagrada Familia Barcelona niet zo hoog schatten?" terwijl jij werkelijk iedere stad ter wereld af loopt te zeiken
Berlijn saai vinden lijkt mij gewoon onmogelijk, het is zo grootEn dat argument "oostblok/grauw" is ook een beetje een plaat die blijft hangen. Ben je bij de East Side Galery geweest? Tempelhof? Hackescher Markt? De Dom? Reichstag? Wezen shoppen op de Kastanien Allee in Prenzlauer Berg? Mauer Park bezocht op zondag? Het leest in ieder geval als dat je de Ku'Dam een keer afgelopen hebt en op Potsdammer Platz bent geweest, ja dat is niet zo boeiend
En tip voor de toekomst: zet eens "ik vind" voor je eeuwige negatieve meningen, dat maakt ook al een wereld van verschil.
Ik ben ooit kort in Leipzig geweest en ik kan dit alleen maar bevestigen. Ik heb toen ook het Völkerschlachtdenkmal bezocht en het is beslist zeer indrukwekkend.quote:Op woensdag 28 januari 2026 14:13 schreef BillDauterive het volgende:
De binnenstad is prachtig en als je er heen gaat, dan mag je het Völkerschlachtdenkmal echt niet overslaan.
Zijn alleen allebei niet in Madrid.quote:Op woensdag 28 januari 2026 14:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
als je ooit nog een keer naar Madrid gaat, dan moet je ook beslist een bezoek brengen aan het Escorial en aan de Valle de los Caídos. Beide zijn zeer indrukwekkend.
Absoluut.quote:Op woensdag 28 januari 2026 18:01 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het is wel grappig dat de meningen over steden kunnen verschillen. Veel heeft denk ik te maken met de sfeer die je ervaart. In Stockholm en Helsinki vind ik het heerlijk wandelen, parkjes in en uit of langs het water. Vooral zomers kan ik daar echt van genieten. Maar Stockholm of Helsinki in november is gewoon een totaal andere stad.
En in Antwerpen ben ik na een concert eens verdwaald en kwam in een verschrikkelijk obscuur buurtje terecht. Dat onveilige gevoel kleurde mijn hele bezoek aan Antwerpen. Dat onveilige gevoel koppel ik jaren later nog steeds aan Antwerpen.
Zo vond ik Parijs tijdens de Olympische spelen fantastisch. Mooi weer, vriendelijke mensen, prachtige architectuur.
De keer dat ik Parijs bezocht in mijn studententijd vond ik het maar een kleurloze, smerige stinkstad.
Het Escorial en de Valle de los Caídos bevinden zich inderdaad niet in de stad Madrid, maar wel in de regio/provincie Madrid.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:07 schreef bianconeri het volgende:
Zijn alleen allebei niet in Madrid.
Dit is absoluut waarquote:Op woensdag 28 januari 2026 18:01 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het is wel grappig dat de meningen over steden kunnen verschillen. Veel heeft denk ik te maken met de sfeer die je ervaart. In Stockholm en Helsinki vind ik het heerlijk wandelen, parkjes in en uit of langs het water. Vooral zomers kan ik daar echt van genieten. Maar Stockholm of Helsinki in november is gewoon een totaal andere stad.
En in Antwerpen ben ik na een concert eens verdwaald en kwam in een verschrikkelijk obscuur buurtje terecht. Dat onveilige gevoel kleurde mijn hele bezoek aan Antwerpen. Dat onveilige gevoel koppel ik jaren later nog steeds aan Antwerpen.
Zo vond ik Parijs tijdens de Olympische spelen fantastisch. Mooi weer, vriendelijke mensen, prachtige architectuur.
De keer dat ik Parijs bezocht in mijn studententijd vond ik het maar een kleurloze, smerige stinkstad.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |