Maak er nou even een nette analyse van.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:15 schreef Ansa het volgende:
[..]
Dat doe ik al een topic lang maar men begrijpt het niet
Nee dat werkt niet zo.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Bij ChatGPT hangt het ervan af of je een account gebruikt of niet. Als je een account hebt en ingelogd ChatGPT gebruikt, dan bewaart hij alles. Maar als je ChatGPT zonder account en dus zonder inloggen gebruikt, dan gooit hij alles na iedere sessie weg.
Oh? Ik heb dat nog nooit een collega in de mond horen nemen of in een epistel zien typen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:29 schreef Ansa het volgende:
[..]
SES is een gangbare term in ons vakgebied?
Dat je je taalgebruik minder hoogdravend moet maken om aansluiting te houden met je gesprekspartners.quote:Wat bedoel je?
Ik heb het ChatGPT een keer gevraagd en ik kreeg als antwoord dat als je zonder account en zonder inloggen ChatGPT gebruikt, het alles na het sluiten van de sessie weggooit. Maar kennelijk liegt ChatGPT dan?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:31 schreef S95Sedan het volgende:
Nee dat werkt niet zo.
Jouw browser heeft gewoon een unieke 'fingerprint' waaruit zo terug te leiden valt wat je in eerdere gesprekken gezegd hebt.
Jij werkt in een ander vakgebied waar hbo de norm is.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Oh? Ik heb dat nog nooit een collega in de mond horen nemen of in een epistel zien typen.
[..]
Dat je je taalgebruik minder hoogdravend moet maken om aansluiting te houden met je gesprekspartners.
ChatGPT voeren met allerlei (voorgeselecteerde) wetenschappelijke artikelen en de uitkomst copy-pasten helpt daarbij niet echt.
Ik werkTE in exact hetzelfde vakgebied (waar wij elkaar wel in onze waarde lieten, van conciërge tot directeur tot orthopedagoog, LBO, HBO, WO, whatever)quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:37 schreef Ansa het volgende:
[..]
Jij werkt in een ander vakgebied waar hbo de norm is.
Yup, zelfde idee als met medische diagnoses. Hoewel dit ook gewoon iets kan zijn wat door een bedrijf zelf ingebouwd wordt. Deepseek bijvoorbeeld weigert om het over 'Tiananmen Square' te hebben.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb het ChatGPT een keer gevraagd en ik kreeg als antwoord dat als je zonder account en zonder inloggen ChatGPT gebruikt, het alles na het sluiten van de sessie weggooit. Maar kennelijk liegt ChatGPT dan?
Nee dat snap ik als het je napraat.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:33 schreef Ansa het volgende:
Ik maak me niet druk op ChatGPT dus dat mag in een ander topic.
Mij is dat stuk wel helder hoorquote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:31 schreef Ansa het volgende:
Ik probeer nu al een heel topic lang duidelijk te maken dat er bij mij drie zaken structureel spelen.
Hoe ik dit omkeer en bij een nieuwe baan of relatie niet weer in deze valkuilen stap. Dat is de vraag. Hoe ik niet alle macht blijf weggeven en mezelf ziek blijf maken in toxische organisaties en relaties.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Mij is dat stuk wel helder hoor
Of het nou klopt of niet, jouw analyse is consistent.
Ik ben op zoek naar wat je zoekt, of in elk geval, welk deel daarvan mogelijk hier (op fok dus) gevonden kan worden. Dat chatGPT je een nieuwe blik op de zaak gegeven heeft is prachtig (dat meen ik, ik ben zelden spottend). Fok kan vergelijkbare dingen doen, soms.
Maar net als bij ChatGPT is de kwaliteit van de antwoorden afhankelijk van de kwaliteit van de input. Jouw analyse herhalen / herverwoorden is natuurlijk deels nuttig, maar na een paar keer niet meer. Dan weten 'we' dat wel.
Wat wel zo is, is dat als je doet wat je nu doet (luid op je eigen trommel blijven roffelen), dat afbreuk doet aan je stelling dat je zo goed bent in analyseren van wat er misgaat. Want er gaat iets mis in de communicatie tussen jou & ons. En volgens jou gaat er ook iets mis in de communicatie tussen jou & leidinggevenden. Dat geeft steeds meer de indruk dat je ook daar wel zal doen wat je hier doet: jezelf herhalen. Ook nadat er op veel verschillende manieren gevraagd wordt om andere ingangen/zienswijzen/alternatieve mogelijkheden etc etc etc.
Hier heb ik serieus mijn twijfels overquote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:51 schreef Ansa het volgende:
Niet omdat het wo-geschoolde deel neerkijkt op het hbo-geschoolde deel
Daar is denk ik al best het een en ander aan handvatten/scenario's voor aangereikt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:52 schreef Ansa het volgende:
[..]
Hoe ik dit omkeer en bij een nieuwe baan of relatie niet weer in deze valkuilen stap. Hoe ik niet alle macht blijf weggeven en mezelf ziek blijf maken in toxische organisaties en relaties.
Dat doe ik niet. Ik ben op het werk niet bezig met anderen tot ze mijn werk onmogelijk maken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Hier heb ik serieus mijn twijfels over![]()
Je gaat er hier wel erg prat op WO-geschoold te zijn (en zelfs in toenemende mate).
Als je dat ook telkens in je werk doet ....![]()
En dat is al vrij snel. How come?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:02 schreef Ansa het volgende:
[..]
Dat doe ik niet. Ik ben op het werk niet bezig met anderen tot ze mijn werk onmogelijk maken.
Ik heb veel nuttig advies gehad en ook in de DMs goede gesprekken gevoerd.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Daar is denk ik al best het een en ander aan handvatten/scenario's voor aangereikt.
En je lijkt zelf ook te vinden dat je nu iets 'ziet' wat je eerder niet zag, namelijk (on)gevoeligheid voor het politieke spel.
Niemand kan in de toekomst kijken en buitenstaanders kunnen al helemaal niet inschatten in hoeverre jij dit kan omkeren en de macht houden en niet ziek worden. Misschien kan je dat wel helemaal niet, ook niet met alle kennis van de wereld, omdat jij jij bent. Maar voor hetzelfde geld lukt het je de volgende keer zomaar vanzelf wel.
Heb je het idee dat de input die je hier haalt nuttig is?
Dit... Ook het volgende stuk:quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Hier heb ik serieus mijn twijfels over![]()
Je gaat er hier wel erg prat op WO-geschoold te zijn (en zelfs in toenemende mate).
Als je dat ook telkens in je werk doet ....![]()
Daar zou ik ook geen zin in hebben. Ik ben hbo-geschoold in een wo-functie met alleen wo-collega's, niemand kijkt op mij neer. En ik saboteer niemand, maar als ik een nieuwe collega kreeg die zei: 'Hetekip doet zijn werk niet goed, nu loop ik vast en kan ik mijn werk niet doen.' Dan zou ik wel pissig zijn omdat die persoon allerlei stations heeft gepaseerd. Nu weet ik niet in welk vakgebied Ansa zit.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:51 schreef Ansa het volgende:
En dat is waarom we dat soort mensen onderling gaan saboteren op het moment dat iemand met een wo-diploma binnenkomt en daarnaast ook nog eens impliceert: hé, ern ander heeft zijn werk niet goed gedaan en ik loop hier nu door vast.
Ik kom daar niet uit, ik solliciteer al jaren. De enigen die me willen zijn sales en recruitmentfuncties voor een fractie van mijn loon.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:05 schreef William_Papadin het volgende:
Klinkt een beetje alsof je jezelf opgesloten houdt in de kooi die je werkgebied schijnt te zijn.
Misschien gewoon eens iets totaal anders gaan doen, iets waar je passie echt in ligt. Want het klinkt niet alsof je het heel erg naar je zin hebt in je rol.
Ik denk dat ze in een soort loop in haar hoofd is gekomen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:16 schreef Hetekip het volgende:
Ik denk dat het niks met macht te maken heeft, maar veel meer met hoe jij je verhoudt tot andere, ook als ik hier je posts lees. Dan zie ik je eigenlijk steeds met hetzelfde komen, zonder heel veel nieuwe informatie te delen. Je blijft je ook verstoppen achter steeds dezelfde dingen. Je hebt het antwoord eigenlijk voor jezelf al klaar, en vraag me dan ook af wat de waarde van het topic is. Want eigenlijk weten jij en ChatGPT precies hoe het moet.
Nu wil ik niet zeggen dat ik als vreemde meer over jou weet, dan jij over jezelf weet. Maar ik zie wel een topic lang in rondjes draaien waar jij steeds hetzelfde blijft aangeven. En dat mag dat is je goed recht, maar dan is het ook wel slim om in te zien dat je hier op FOK! niet gaat vinden wat je zoekt, en elders te gaan zoeken. Niet dat ik je weg wil hebben, maar ik vraag me wel af wat dan eigenlijk het doel van dit topic is.
Dat zeg ik ook niet letterlijk zo.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:14 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Dit... Ook het volgende stuk:
[..]
Daar zou ik ook geen zin in hebben. Ik ben hbo-geschoold in een wo-functie met alleen wo-collega's, niemand kijkt op mij neer. En ik saboteer niemand, maar als ik een nieuwe collega kreeg die zei: 'Hetekip doet zijn werk niet goed, nu loop ik vast en kan ik mijn werk niet doen.' Dan zou ik wel pissig zijn omdat die persoon allerlei stations heeft gepaseerd. Nu weet ik niet in welk vakgebied Ansa zit.
Maar ik vind dat het de toon is die de muziek maakt. Iets zegt mij dat dat niet helemaal goed gaat in de wereld van Ansa. Dat kan aan de opvoeding liggen waarbij liefde niet verwaardelijk was, dus misschien is in de wereld van Ansa iemand alleen iets waard als ze wo zijn geschoold of zoiets.
Mij boeit het geen flikker welk papiertje iemand heeft, als ze maar wederkerig met mij samenwerken en niet opeens op mij afkomen met allerlei pietpraat waar ik niks mee kan. 'Hey Hetekip, ik zie dat er iets niet goed is gegaan in dit en dat proces, kan ik je daarbij helpen?' Zou ik geen probleem mee hebben, wel met: 'Hey Hetekip, jij doet je werk niet goed, nu loop ik vast.'
Ja, dat is gebeurd, TS hangt helemaal vast in een loop. Ik heb daar ook gezeten na een diagnose bij de GGZ, ik was constant met mijn diagnose bezig en ging alles verklaren aan de hand van mijn diagnose. Als ik dat was blijven doen had ik nu geen werk, en zat ik nog elke dag duimen te draaien met een wajong uitkering.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:20 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik denk dat ze in een soort loop in haar hoofd is gekomen.
Das best sneu, na een maandje zouden mensen je of dienen te snappen of het gewoon oneens met je zijn (of sommige gedeeltes/ oneens)
Alsof je een feyenoorsupporter wijs wilt maken dat ajax echt leuk voetbal speelt en dat je toch eens moet gaan kijken..
Ik herken best wel wat zaken hoor, managers, perfectionistisch, suffe collega's die zich nergens druk om maken.. maar op den duur moet je je weg eruit vinden en niet in blijven hangen, dat negatieve wordt bijna verslavend voor je eigen hoofd
Daarom opperde ik ook.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:22 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ja, dat is gebeurd, TS hangt helemaal vast in een loop. Ik heb daar ook gezeten na een diagnose bij de GGZ, ik was constant met mijn diagnose bezig en ging alles verklaren aan de hand van mijn diagnose. Als ik dat was blijven doen had ik nu geen werk, en zat ik nog elke dag duimen te draaien met een wajong uitkering.
En mijn eerste baan was ook een baan waar ik niet geschikt was, na een half jaar opgestapt, omdat ik niet in die omgeving kon gedijen. Het was daar hard tegen hard. Ik ben weggegaan iemand anders is gekomen en die zit daar nog gelukkig. Het probleem lag niet 100% bij de organisatie, maar ook gewoonweg bij mij, ik was er niet sterk genoeg voor.
Soms loop je ook gewoon tegen het limiet op van wat je wel en niet kan. Misschien zit TS wel in een wereldje waar ze niet in past.
Ik kom nergens buiten dat wereldje aan de bak en moet me dus passend leren maken. Daar vraag ik al 2 topics lang hulp bij.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:22 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ja, dat is gebeurd, TS hangt helemaal vast in een loop. Ik heb daar ook gezeten na een diagnose bij de GGZ, ik was constant met mijn diagnose bezig en ging alles verklaren aan de hand van mijn diagnose. Als ik dat was blijven doen had ik nu geen werk, en zat ik nog elke dag duimen te draaien met een wajong uitkering.
En mijn eerste baan was ook een baan waar ik niet geschikt was, na een half jaar opgestapt, omdat ik niet in die omgeving kon gedijen. Het was daar hard tegen hard. Ik ben weggegaan iemand anders is gekomen en die zit daar nog gelukkig. Het probleem lag niet 100% bij de organisatie, maar ook gewoonweg bij mij, ik was er niet sterk genoeg voor.
Soms loop je ook gewoon tegen het limiet op van wat je wel en niet kan. Misschien zit TS wel in een wereldje waar ze niet in past.
Ik werk ook met mensen, en ik weet dat noch ik, noch mijn collega's verantwoordelijk zijn voor het gedrag van een ander. Ja gedrag is bestuurbaar en je kunt dingen doen die gedrag erger maken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:22 schreef Ansa het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet letterlijk zo.
Een concrete casus is de volgende. Ik heb te maken met structureel agressief gedrag dat vorig jaar onvoldoende is begrensd en daardoor verder is geëscaleerd. Op het moment dat deze persoon bij mij in de groep zit, kan ik het gedrag alleen begrenzen. Ik heb niet het mandaat om dit gedrag daadwerkelijk te veranderen. Dat mandaat ligt bij de zorgstructuur of bij iemand die verantwoordelijk is voor begeleiding en interventie. Ook het achterhalen van de oorzaak van dit gedrag ligt vrijwel altijd buiten mijn mandaat.
Wanneer iemand alleen bij mij lastig gedrag vertoont en niet bij anderen, dan is het logisch dat dit als een probleem bij mij wordt gezien. Maar wanneer er sprake is van jarenlang structureel, gedocumenteerd probleemgedrag dat nooit goed is opgepakt, dan heb ik daar last van en is het oneerlijk als ik daar verantwoordelijk voor word gehouden. Op het moment dat deze persoon bij mij grensoverschrijdend gedrag vertoont, word ik daar telkens op aangesproken. De vraag die ik dan krijg is hoe het kan dat deze persoon zo vaak bij mij wordt verwijderd.
Als ik uitleg dat dit gedrag al vanaf het begin aanwezig is, dat ik geen werkbaar gesprek met deze persoon krijg, dat er geen zelfreflectie wordt getoond en dat de reactie vooral defensief en gefrustreerd is, en dat ik het daarom opschaal naar iemand met het juiste mandaat, krijg ik vaak te horen dat het gedrag voortkomt uit mijn band met deze persoon. Dat klopt niet.
Ten eerste kan er geen sprake zijn van een problematische band wanneer iemand al bij de eerste ontmoeting vijandig reageert. Dan reageert die persoon niet op een relatie, maar op mijn rol. Ten tweede kan de oorzaak niet bij mij liggen als er al jarenlang documentatie bestaat over dit gedrag.
Wat er dan gebeurt, is dat ik mezelf ga verdedigen. Ik geef aan dat het niet logisch is dat dit mijn verantwoordelijkheid zou zijn, omdat er bijvoorbeeld al in 2023 vastgelegde incidenten zijn geweest. Ik kan hier onmogelijk de oorzaak van zijn. Ik kan alleen handelen binnen mijn mandaat, namelijk begrenzen in mijn praktijk.
Vanaf dat moment begint de sabotage. Er wordt gezegd dat ik te veel uitleg, te lange mails stuur en de schuld zou afschuiven. Dat is niet wat ik doe. Ik word aangesproken op iets waar ik geen zeggenschap over heb en probeer feitelijk te maken waar mijn verantwoordelijkheid ophoudt. Ik kan iemand met diepgewortelde gedragsproblemen niet in veertig minuten per week structureel veranderen. Dat is niet mijn taak.
Het enige wat ik kan doen, is duidelijk begrenzen en ervoor zorgen dat deze persoon de rest van de groep niet meesleept. Toch krijg ik hier telkens opnieuw de schuld van. En op het moment dat ik zeg dat dit niet mijn verantwoordelijkheid is en dat dit probleem al langer speelt, volgt er opnieuw extra tegenwerking.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |