Hoest, politionele acties hoestquote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. En omdat wij niet zoveel macht hebben dus ook veiliger zijn en meer invloed hebben in een regel-gebaseerde wereldorde.
Nederland heeft in het verleden bij grove schendingen van de internationale rechtsorde wel vaak aan de kant van de agressor gestaan als dat zo uitkwam, dus eigenlijk moeten we helemaal niet janken.
Dat weet je nooit, helemaal niet in Zuid-Amerika, dat wil niet zeggen dat er dus maar niet militair moet worden ingegrepen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je het topic even terugleest, dan had je kunnen weten dat ik niet rouwig ben om het vertrek van Maduro. Het probleem met regime change is echter wel vaak dat je niet weet wat je ervoor in de plaats krijgt. En laten we wel wezen, dit is de VS niet te doen om een welvarend en stabiel Venezuela ten gunste van haar bevolking.
En het blijft nog steeds een zorgwekkende ontwikkeling dat de VS onder deze regering steeds vrijer wordt in optreden in andere landen. De vraag is hoever dat nog gaat escaleren.
Tsja, waarom zouden ze er onder Maduro niet toe in staat zijn maar onder vice president Rodríguez (de meest voor de hand liggende opvolger) wel? Omdat zij geen magische snor heeft?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En als de Venezolanen hier niet toe in staat zijn moet men nog maar jaren of decennia leven onder armoede en een dictatuur?
The Great Reset dus?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:18 schreef Bredemug het volgende:
achter de schermen waarschijnlijk deals gesloten met rusland en china, prima madura ''ontvoeren'' uit het land, wat explosies hier en daar voor de show, jij krijgt de controle over de olie reserves, maar je laat ons(rusland) het verder afhandelen in kiev en china krijgt taiwan. Goeie deal boys.
Prognose dit jaar of binnen 10 jaar: Oorlog stopt in ukraine, kans dat zelensky vermoord word groot. Europa geeft grote bek maar gaat natuurlijk niks doen zonder de VS. Taiwan wordt aangevallen door China, hier en daar wat grote bekken maar daar houdt het mee op. Immigratie wordt een groter probleem in europa, meer protesten, meer inflatie. Grote kans op stroomgebreken door het land, meer mensen onder de armoedegrens. Kans op revoluties? groot. Redelijke grote kans dat europa binnen nu en 10 jaar in elkaar stort door alle ophopende problemen.
ongeveer zoiets gok ik.
Persoonlijk vind ik Palestina echt een ander soort conflict dan echt duidelijke conflicten uit strategische belangen maar goed.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:15 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Trump schudt de handjes van Poetin als Netanyahu net zo gemakkelijk. Soms zelfs binnen 48 uur. Ze vinden elkaar moeiteloos omdat ze exact hetzelfde zijn. De aanleiding doet er niet toe, in hun positie doen ze wat ze willen in Oekraďne, Palestina en Venezuela. En allemaal gaan ze de geschiedenisboeken in als sterke leiders veroordeeld criminelen.
Militair ingrijpen brengt ook nadelen en risicos met zich mee. En laten we wel wezen, deze Amerikaanse regering heeft geen enkele moeite met wrede dictators, zolang ze de VS maar niet in de weg zitten.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat weet je nooit, helemaal niet in Zuid-Amerika, dat wil niet zeggen dat er dus maar niet militair moet worden ingegrepen.
We hadden de afgelopen 20 jaar beter ons best kunnen doen zélf een speler van betekenis te worden.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:49 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Tis niet alsof we iets anders kunnen doen.
Waar olie is volgt opgedrongen democratie altijd dus dat scheelt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:20 schreef mcmlxiv het volgende:
Wanneer de VS een coherent plan heeft waarbij niet zelfverrijking maar een democratisch Venezuela het doel is, prima actie. Maar de figuur Trump maakt mij enigszins sceptisch over zo’n plan.
Ik laat mij graag positief verrassen.
Meestal is dergelijk ingrijpen van de Amerikanen in een totale catastrophe geeindigd. Zie Irak, Afghanistan, Libie etc.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:14 schreef Breekfast het volgende:
[..]
En dan is het wel goed?
Maduro mag van mij aan de galg eindigen hoor, maar dan wel graag n.a.v. een binnenlandse revolutie, niet opgelegd door een land dat niks geeft om de Venezolanen en enkel geďnteresseerd is in de olievelden.
Soms kun je besluiten om als buitenlandse mogendheid het laatste zetje te geven bij een binnenlandse opstand, maar als je regime changes gaat initiëren dan is het einde zoek. En door het buitenland opgelegde regime changes zijn ook bijna nooit succesvol.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En als de Venezolanen hier niet toe in staat zijn moet men nog maar jaren of decennia leven onder armoede en een dictatuur?
Pinochet was een succesquote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Meestal is dergelijk ingrijpen van de Amerikanen in een totale catastrophe geeindigd. Zie Irak, Afghanistan, Libie etc.
Als er zo iets is gepland als ''The Great Reset'' dan zal dat niet in het voordeel zijn van het volk, zoals het altijd al gaat in de geschiedenis, de onschuldige burger is altijd de verliezer. Maar goed zoals elke imperium uit het verleden, uiteindelijk storten ze allemaal ooit in elkaar en wij mogen het weer heropbouwen, als we de hongersnood, verkrachtingen, bombardementen en wie weet wat voor virussen nog hebben overleefd.quote:
Wensdenken dit. Puur vanwege de olie. De VS geeft geen ene sodemieter om het volk aldaar.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:20 schreef mcmlxiv het volgende:
Wanneer de VS een coherent plan heeft waarbij niet zelfverrijking maar een democratisch Venezuela het doel is, prima actie. Maar de figuur Trump maakt mij enigszins sceptisch over zo’n plan.
Ik laat mij graag positief verrassen.
Seriously?quote:
Sinds Vietnam. Daarvoor was het meestal een groot succes.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Meestal is dergelijk ingrijpen van de Amerikanen in een totale catastrophe geeindigd. Zie Irak, Afghanistan, Libie etc.
En toen kwam dat AI-filmpje vanuit Washington waarbij Trump en Netanyahu samen op het strand van Gaza lagen en herzag je je mening?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:20 schreef Wotte het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik Palestina echt een ander soort conflict dan echt duidelijke conflicten uit strategische belangen maar goed.
WO2 enkel.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:26 schreef mackinac het volgende:
[..]
Sinds Vietnam. Daarvoor was het meestal een groot succes.
Europa is aardig goedgekomenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Grootste vriendjes met Saoedi-Arabië en de VAE.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Militair ingrijpen brengt ook nadelen en risicos met zich mee. En laten we wel wezen, deze Amerikaanse regering heeft geen enkele moeite met wrede dictators, zolang ze de VS maar niet in de weg zitten.
Grootmachten gaan elkaar niet bevechten voor dat kleine grut. Waarom zouden ze? Je kunt het beter onderling verdelen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:13 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als ik haar was zou ik nu al meteen aan de telefoon hangen bij Xi/Putin of er in ruil voor olie wat veiligheidsgaranties inzitten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |