abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219671675
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:26 schreef Fok-it het volgende:
Waarom zou je naar de jaren 50 terug willen

Man-vrouw verhoudingen waren verre van perfect toentertijd. Kinderen die als irrelevant in de maatschappij werden beschouwd en waar een paar tikken ook nog eens als positief werden gezien
Meeste kinderen van tegenwoordig kunnen wel wat corrigerende tikken gebruiken
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_219671748
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:33 schreef Richestorags het volgende:

[..]
We zijn van doorgeslagen collectivisme naar doorgeslagen individualisme gegaan. Waarbij social media wel nog aanstuurt op het "collectief" doordat vrouwen/meisjes bepaalde content krijgen om hun denkrichting te sturen en jongen/mannen andersom. Idem met wit / POC in Amerika. Allebei is het negatief richting de ander.

Het is een dankbaar verdienmodel voor grifters zoals "black conservatives", "rechtse vrouwen" en "alt-right mannen".
Voor een deel ben ik dat met je eens. Ik vraag me dan wel altijd af wat die grifters er dan uithalen? Wat is er misgegaan in het leven van iemand dat hij/zij er zoveel genot/plezier/weetikveel uithaalt om anderen op te naaien en ongelukkig te maken? Wat is er mis met mensen als grifters en trollen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219671758
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Waarom zouden we terug moeten willen naar de oude rolpatronen? Waarom kunnen we niet inzetten op een andere maatschappij zonder per se die traditionele rolverdeling, maar streven naar een gezonde, fijne relatie voor beide partners? Het is niet beter als de man gaat werken en de vrouw thuisblijft en maar zorgt. Een relatie op basis van gelijkheid en wat beide willen zou het streven moeten zijn, vind ik.
Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, mannen en vrouwen zijn simpelweg verschillend.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator dinsdag 30 december 2025 @ 12:40:52 #29
441859 crew  Lenny77
pi_219671761
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:19 schreef incel het volgende:
Ik ben persoonlijk van mening dat vrouwen een stuk gelukkiger zijn in de klassieke traditionele liefdesverhouding waar ze daten, samenwonen, trouwen en kinderen maken en gewoon zelf samen met hun man een leuk leven in een eengezinswoning opbouwen. Dat alleen blijven en zo dat is echt pas laatst opgekomen en groot geworden op internet vooral en ik kom veel dingen tegen waar vrouwen toch achteraf spijt hebben en dan al 'te oud' zijn om het nog te doen. Daarom beter niet te lang wachten en je je wanneer je in de 20 bent gewoon lekker orienteren wat je nou echt wil in het leven.
Nee dit is dus ondertussen al wetenschappelijk bewezen dat dit vrouwen niet gelukkiger maakt. Mannen wel.
Als het ons echt gelukkiger zou maken dan zijn wij echt wel eigenwijs genoeg om toch terug de traditionele rollen in te kruipen, wat het internet ook zegt.

Jij blijft vergeten hoe het vroeger echt was en blijft een ideaalbeeld, zoals je in een leuke film of reclame ziet, verheerlijken.

Het was helemaal niet zo leuk en gelukkig vroeger. Het was over het algemeen barre ellende en er was geen ontsnappen aan als vrouw.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219671798
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, mannen en vrouwen zijn simpelweg verschillend.
Gelijkwaardigheid, beste HowardRoark, maar dat wist je wel. Maar om jou gelukkig te maken, nogmaals: gelijkwaardigheid.

Kun je dan verder inhoudelijk ergens op ingaan?
pi_219671805
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:34 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dit ligt natuurlijk niet alleen aan de slechte vrouwen die geen kinders weer willen..
Klopt.
We zien het ook heel erg in landen als Italië en Spanje. Ze kunnen daar hun eigen bevolking niet op peil houden.

Spanje en Italië, landen die als traditioneel, katholiek en gezinsgericht worden beschouwd, hebben zelfs een aanzienlijk lagere vruchtbaarheid dan landen die protestants, meer seculier en met zwakkere familiebanden zijn.

En in de Europese context vertonen beide landen een ongewoon lage arbeidsparticipatie van vrouwen en relatief sterke familiebanden en religieuze instellingen.

Ik vind het dus moeilijk om een verklaring te vinden. En een meer traditionele rol voor vrouwen gaat het dus niet oplossen. Als dat al gewenst zou zijn.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.(...)ry%20low%20fertility.
  Moderator dinsdag 30 december 2025 @ 12:43:29 #32
441859 crew  Lenny77
pi_219671810
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:23 schreef incel het volgende:
Je krijgt honderden of zelfs duizenden jaren er niet opeens in een jaar of 10 uit. Dit kwam pas echt op in de afgelopen 10 jaar dat mensen social media en zo hebben en een smartphone in hun broekzak en opeens weten ze wat beter voor hun is en gaan ze dus tegen honderden jaren evolutie in. En ik zet daar mijn vraagtekens bij ja. So what? Sue me :6
Klopt niet.
Dit is midden vorige eeuw al serieus in gang gezet.
We zijn 80 jaar verder.

Dat het doorslaat door schreeuwende feminazi's van de 6e generatie ofzo, daar ben ik het wel wat mee eens. Maar een beetje verstandige vrouw laat zich daar niet door beïnvloeden.
  dinsdag 30 december 2025 @ 12:43:30 #33
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219671811
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Waarom zouden we terug moeten willen naar de oude rolpatronen? Waarom kunnen we niet inzetten op een andere maatschappij zonder per se die traditionele rolverdeling, maar streven naar een gezonde, fijne relatie voor beide partners? Het is niet beter als de man gaat werken en de vrouw thuisblijft en maar zorgt. Een relatie op basis van gelijkheid en wat beide willen zou het streven moeten zijn, vind ik.
Dat is niet wat ik wilde zeggen, in mijn laatste zin schreef ik dat je iets nieuws moet uitvinden dus de jaren '50 zijn obsoleet. Die situatie moeten we inderdaad niet naar terug willen, ondanks dat de huidige situatie verre van ideaal is.

Mensen moeten samenkomen op een basis van samen met elkaar willen zijn en niet op basis van "moeten" en ze moeten ook samen blijven op basis van samen willen zijn en niet op basis van "moeten" of "geen keus". We moeten kijken naar factoren die dat in de weg staan: social media, hoge kosten voor een gezin, mentale gezondheidscrises etc.
pi_219671815
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:40 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nee dit is dus ondertussen al wetenschappelijk bewezen dat dit vrouwen niet gelukkiger maakt. Mannen wel.
Als het ons echt gelukkiger zou maken dan zijn wij echt wel eigenwijs genoeg om toch terug de traditionele rollen in te kruipen, wat het internet ook zegt.

Jij blijft vergeten hoe het vroeger echt was en blijft een ideaalbeeld, zoals je in een leuke film of reclame ziet, verheerlijken.

Het was helemaal niet zo leuk en gelukkig vroeger. Het was over het algemeen barre ellende en er was geen ontsnappen aan als vrouw.
Het is dan ook een persoonlijke mening van iemand die denkt er beter van te worden als vrouwen weer traditioneel in de onderdanige rol gestopt worden.
  Moderator dinsdag 30 december 2025 @ 12:45:19 #35
441859 crew  Lenny77
pi_219671845
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:25 schreef incel het volgende:

[..]
Wel eens op gelegenheden geweest met name rond kerst en zo waar toch de oudere single mensen er ietsje ongelukkiger uitzien dan de mensen die er samen met hun partner zijn ja vooral in familieverband en dergelijke.
Aanname dus.
Wie weet waren ze geconstipeerd of hebben ze geldproblemen of helemaal niets.
Je ziet wat je wil zien.
  dinsdag 30 december 2025 @ 12:45:39 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_219671851
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Nou ja, in je post belicht je éénzijdig het kind (de goede dingen uit een huwelijk), maar het badwater niet (dat die huwelijken vaak dramatisch waren). Dat badwater kan je niet negeren als je het kind terugwil.
Ik snap wel dat sommige mannen terugwillen naar een tijd dat vrouwen beduidend minder rechten hadden.
Verkrachting binnen het huwelijk is (in Nederland) pas in 1991 strafbaar gesteld.

En dan hebben we het nog niet over andere zaken als zelfstandig een bankrekening kunnen hebben bijvoorbeeld.
Als je in de jaren 60 in gemeenschap van goederen trouwde dan is de kans groot dat het huis dat je begin jaren 80 samen kocht alleen op naam van de man stond.

Vrouwen konden en mochten heel veel niet zonder toestemming van hun man, en hoewel dat in NL inmiddels gelukkig op vrijwel alle vlakken rechtgetrokken is, is dat in de VS nog bedroevenswaardig slecht geregeld.

Bij Groninger Herenboeren die alleen dochters hadden, erfde de schoonzoon, en dat heeft nog heel lang geduurd.

Vrouwen konden vaak niet ontsnappen uit een huwelijk omdat ze niet alleen alles kwijtraakten (ook hun eigen inbreng), maar omdat ze daarna ook geen middelen meer konden opbouwen.

Ik heb in de afgelopen 10 jaar zelfs meegemaakt dat een vrouw geen contractverlenging kreeg omdat ze gedurende de contractsperiode gescheiden was.
Waarom was ze gescheiden? Omdat haar man uit de kast kwam.
Haar werkgever had moeite met homoseksualiteit...

Deze eeuw, in Nederland, geen contractverlenging krijgen omdat je man uit de kast komt en hij een scheiding wil.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_219671876
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is dan ook een persoonlijke mening van iemand die denkt er beter van te worden als vrouwen weer traditioneel in de onderdanige rol gestopt worden.
Nogmaals:
Landen waar vrouwen wel meer die traditionele rol hebben zoals Spanje en Italië, worden nog veel minder kinderen geboren.
Dat gaat de oplossing dus niet zijn.
  dinsdag 30 december 2025 @ 12:47:07 #38
396550 Richestorags
pi_219671886
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Voor een deel ben ik dat met je eens. Ik vraag me dan wel altijd af wat die grifters er dan uithalen? Wat is er misgegaan in het leven van iemand dat hij/zij er zoveel genot/plezier/weetikveel uithaalt om anderen op te naaien en ongelukkig te maken? Wat is er mis met mensen als grifters en trollen?
Grifters zijn denk ik wel iets anders dan trollen. Grifters lijken me mensen die gewoon geen scrupules hebben, snel geld willen verdienen en duiken op wat zich aanbiedt. Als ze capabeler waren waren ze financial broker op Wall Street. In plaats daarvan zijn ze nu dropshipper, dropshipcursusverkoper, PUA coach, influencer voor een bepaalde ideologie (ik was doomsday nog vergeten).
pi_219671919
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:43 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat is niet wat ik wilde zeggen, in mijn laatste zin schreef ik dat je iets nieuws moet uitvinden dus de jaren '50 zijn obsoleet. Die situatie moeten we inderdaad niet naar terug willen, ondanks dat de huidige situatie verre van ideaal is.

Mensen moeten samenkomen op een basis van samen met elkaar willen zijn en niet op basis van "moeten" en ze moeten ook samen blijven op basis van samen willen zijn en niet op basis van "moeten" of "geen keus". We moeten kijken naar factoren die dat in de weg staan: social media, hoge kosten voor een gezin, mentale gezondheidscrises etc.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Wat maakt dat mensen niet meer samen willen zijn? Ik denk dat social media en daardoor hoge verwachtingen daar zeker een bgrote invloed op hebben.
Hoe zie je dat voor de hoge kosten voor een gezin? Niet iedereen die samen wil zijn, wil daar ook kinderen bij en toch zijn er ook veel mensen zonder kinderen/kinderwens alleen.
Dat een gezin hoge kosten met zich meebrengt, wordt wel steeds meer problematisch. Wat zouden daar oplossingen voor kunnen zijn? Zaken als gratis of goedkopere kinderopvang, lagere woonkosten, geen BTW op groente en fruit voor gezonde voeding?

Die mentale gezondheidscrisis hangt volgens mij voor een groot deel samen met social media. Zeker bij de jeugd.
  dinsdag 30 december 2025 @ 12:48:51 #40
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219671922
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik snap wel dat sommige mannen terugwillen naar een tijd dat vrouwen beduidend minder rechten hadden.
Verkrachting binnen het huwelijk is (in Nederland) pas in 1991 strafbaar gesteld.

En dan hebben we het nog niet over andere zaken als zelfstandig een bankrekening kunnen hebben bijvoorbeeld.
Als je in de jaren 60 in gemeenschap van goederen trouwde dan is de kans groot dat het huis dat je begin jaren 80 samen kocht alleen op naam van de man stond.

Vrouwen konden en mochten heel veel niet zonder toestemming van hun man, en hoewel dat in NL inmiddels gelukkig op vrijwel alle vlakken rechtgetrokken is, is dat in de VS nog bedroevenswaardig slecht geregeld.

Bij Groninger Herenboeren die alleen dochters hadden, erfde de schoonzoon, en dat heeft nog heel lang geduurd.

Vrouwen konden vaak niet ontsnappen uit een huwelijk omdat ze niet alleen alles kwijtraakten (ook hun eigen inbreng), maar omdat ze daarna ook geen middelen meer konden opbouwen.

Ik heb in de afgelopen 10 jaar zelfs meegemaakt dat een vrouw geen contractverlenging kreeg omdat ze gedurende de contractsperiode gescheiden was.

Deze eeuw, in Nederland, geen contractverlenging krijgen omdat je man uit de kast komt en hij een scheiding wil.
Maar voor zo'n werkgever wil je toch ook niet eens werken? Nooit meer achterom kijken zou ik zeggen. Wel erg sneu voor de dochters van Groningse herenboeren (wat dat ook moge zijn).
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219671939
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:45 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Aanname dus.
Wie weet waren ze geconstipeerd of hebben ze geldproblemen of helemaal niets.
Je ziet wat je wil zien.
Vooral van geconstipeerd zijn kun je er heel ongelukkig uitzien :Y :D
pi_219671971
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:46 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Nogmaals:
Landen waar vrouwen wel meer die traditionele rol hebben zoals Spanje en Italië, worden nog veel minder kinderen geboren.
Dat gaat de oplossing dus niet zijn.
Het persoonijk beter worden betekent in dit geval louter dat hij aan de vrouw komt, omdat vrouwen minder mogelijkheden hebben.
pi_219671981
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Maar je gaat geen voorbeelden geven dus?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Moderator dinsdag 30 december 2025 @ 12:54:11 #44
441859 crew  Lenny77
pi_219672032
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:31 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Klopt, en waar ligt dat aan volgens jou?
Ik ben oud dus ik zeg: onzin op social media en fuiken waar je onbewust in terecht komt.
Weinig kijken naar de echte wereld buiten.
Veel te hoge verwachtingen die als kind al starten. Prinsesje Sterre moet natuurlijk wel 7 hobby's hebben en naar de universiteit.
We praten steeds minder met elkaar. De communicatie is gekrompen naar letters op een scherm.
pi_219672045
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het persoonijk beter worden betekent in dit geval louter dat hij aan de vrouw komt, omdat vrouwen minder mogelijkheden hebben.
Zeker.
Al probeer ik de discussie wat breder te trekken dan alleen op of over een user. Het is zo zonde van dit topic.

Want er zijn wel uitdagingen:
-het geluk van zowel mannen als vrouwen en dan vooral onze toekomstige generaties.
- het enigsinds op peil kunnen houden van de eigen bevolking.
  dinsdag 30 december 2025 @ 12:56:50 #46
396550 Richestorags
pi_219672081
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het zijn (net als wat je in andere samenlevingen ziet, in een Japan of het Midden-Oosten of India hebben ze weer hun eigen vorm van conservatisme) allemaal maatregelen die meta voor het collectief op zich een positief resultaat hadden (voortplanting was gegarandeerd, schijnstabiliteit, orde) etc. maar op dit vlak ging het dan volledig over de rug van de vrouw.

Net als dat het meta positief is dat wij kanalen gingen graven in de 19e eeuw, maar niet zo leuk voor de landlopers over wiens rug dat ging.

Het is een noodgreep, een makkelijke oplossing. Het is er ook één die niet vraagt van een man dat hij een goede partner is. Alleen dat hij kan "providen". En van een vrouw dat ze kan "providen" in het huishouden. Daar moeten we echt niet naar terug willen. Ik hoop dat we kunnen uitvinden hoe het wel op een gezonde manier kan.
  dinsdag 30 december 2025 @ 12:57:42 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_219672096
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:48 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Maar voor zo'n werkgever wil je toch ook niet eens werken? Nooit meer achterom kijken zou ik zeggen. Wel erg sneu voor de dochters van Groningse herenboeren (wat dat ook moge zijn).
Dat klopt, neemt niet weg dat dit soort dingen anno nu nog steeds voorkomen.
Dan stort je leven dus al in omdat je man bij je weggaat en straft je werkgever je daar ook nog even voor?

Dat dit soort dingen nog steeds gebeuren geeft vooral aan hoe sommige mensen tegen vrouwen aankijken.
Maar gut, wat zitten ze op zondag braaf in de kerk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 30 december 2025 @ 13:08:52 #48
396550 Richestorags
pi_219672235
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat ben ik helemaal met je eens.
Wat maakt dat mensen niet meer samen willen zijn? Ik denk dat social media en daardoor hoge verwachtingen daar zeker een bgrote invloed op hebben.
Hoe zie je dat voor de hoge kosten voor een gezin? Niet iedereen die samen wil zijn, wil daar ook kinderen bij en toch zijn er ook veel mensen zonder kinderen/kinderwens alleen.
Dat een gezin hoge kosten met zich meebrengt, wordt wel steeds meer problematisch. Wat zouden daar oplossingen voor kunnen zijn? Zaken als gratis of goedkopere kinderopvang, lagere woonkosten, geen BTW op groente en fruit voor gezonde voeding?

Die mentale gezondheidscrisis hangt volgens mij voor een groot deel samen met social media. Zeker bij de jeugd.
Hoge kosten voor een gezin is natuurlijk ook deels hoge kosten voor samenwonen. Mensen komen ook zonder gezin in de problemen als ze uit elkaar willen.

Ik denk dat voor een gezin de noodzaak om allebei fulltime te moeten werken er gewoon niet moet zijn. Je zou het op 1,25 tot 1,5 inkomen moeten kunnen redden waardoor je de headspace ervoor hebt. Er moeten woningen zijn waarin mensen het idee hebben een kind te kunnen krijgen. Als je naar bekende mensen kijkt valt vaak op dat ze heel veel kinderen hebben. Uiteraard kan een bekende muzikant meer vrouwen krijgen dan een schoonmaker, maar ze voelen ook die remming minder om kinderen te maken omdat het op veel vlakken wel goed zit.

Wat we ook vaak vergeten volgens mij is dat vele kinderen vroeger ook gewoon een gevolg waren van een gebrek aan voorbehoedsmiddelen. Ook "overkwam" het leven mensen vroeger meer. Nu staan we er toch bewuster in en daar moet je op inspelen.
pi_219672286
Mijn ideale wereld is soort van andersom. Ik fulltime werken want vind mn werk leuk en verdien meer dan vriend. Hij minder zodat hij grootste deel van huishouden kan doen. Voor hem ook fijner want hij vindt zn werk ook minder leuk en houdt meer dan ik van boodschappen doen en koken.
  Moderator dinsdag 30 december 2025 @ 13:14:15 #50
441859 crew  Lenny77
pi_219672326
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 13:08 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Hoge kosten voor een gezin is natuurlijk ook deels hoge kosten voor samenwonen. Mensen komen ook zonder gezin in de problemen als ze uit elkaar willen.

Ik denk dat voor een gezin de noodzaak om allebei fulltime te moeten werken er gewoon niet moet zijn. Je zou het op 1,25 tot 1,5 inkomen moeten kunnen redden waardoor je de headspace ervoor hebt. Er moeten woningen zijn waarin mensen het idee hebben een kind te kunnen krijgen. Als je naar bekende mensen kijkt valt vaak op dat ze heel veel kinderen hebben. Uiteraard kan een bekende muzikant meer vrouwen krijgen dan een schoonmaker, maar ze voelen ook die remming minder om kinderen te maken omdat het op veel vlakken wel goed zit.

Wat we ook vaak vergeten volgens mij is dat vele kinderen vroeger ook gewoon een gevolg waren van een gebrek aan voorbehoedsmiddelen. Ook "overkwam" het leven mensen vroeger meer. Nu staan we er toch bewuster in en daar moet je op inspelen.
Maar dan krijg je weer: die luie parttime vrouwen! Zonder mannen gaat de wereld kapot want ze willen niet werken en kunnen niets..

Rijke mensen hebben natuurlijk ook mogelijkheden om opvang in huis te betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')