quote:Veel vrouwen willen geen man meer, want wat moet je met ‘een kamerplant met rijbewijs’?
Veel vrouwen hoeven geen emotioneel onvolwassen man meer. Hij vergt te veel onderhoud en levert te weinig op. Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen. Want wat moet hij nu precies doen? Zijn spierballen laten zien, over zijn gevoel praten of juist zijn feministische kant ontwikkelen? Alledrie tegelijk lijkt onmogelijk.
Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. Op TikTok wordt hij een ‘kamerplant met een rijbewijs’ genoemd - weinig functies, veel onderhoud’’, zegt Elles Beijers, managing editor van Elle, in de nieuwste aflevering.
Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun, maar tegelijkertijd steeds moeilijker relaties en vriendschappen aangaan. Inmiddels heeft 15 procent van de mannen geen hechte vriendschappen; in 1990 was dat nog 3 procent.
Diep in onze cultuur
Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Types als fitfluencer Joel Beukers, die uren in de sportschool doorbrengt en opgewonden raakt van zijn eigen spiegelbeeld. De halfnaakte badkamer- en gymselfies worden gretig gedeeld op sociale media, omlijst met lange betogen over wat een ‘echte man’ zou moeten zijn. Gevoeligheid en empathie horen daar niet bij.
En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
Denk een combinatie van dingen inderdaad. Waarbij we in een hoop dingen doorgeslagen zijn:quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als mensen single zijn omdat ze dat liever willen, is dat prima. Het wordt zorgelijk als mensen single zijn terwijl ze dat niet willen. De vraag is dan hoe het komt dat ze niemand kunnen vinden waarbij ze zich echt fijn en goed voelen. Zijn het onrealistische verwachtingen (ik heb ook zo'n vriendin)? Zijn het slechte ervaringen met het andere geslacht? Is het te ver doorgeslagen individualisme? En hoe komen we weer wat nader tot elkaar, zonder dwang en religie en het afnemen van rechten?
99% dat dit een trol is. Alle tropes komen in een paar posts naar voren.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah niet alleen vrouwenhaat, en passant ook nog even een stukje nazi ideologie posten alsof je hier op een extreem rechts forum zit.
Ik snap wel waarom je niet aan een partner komt: je hebt niet alleen een hekel aan vrouwen, je bent een verwerpelijk figuur.
En nee, die willen we nog niet met een stok van 5 meter aanraken.
Het is sowieso weer feest deze kerstvakantie.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
99% dat dit een trol is. Alle tropes komen in een paar posts naar voren.
"Alles wat ik niet leuk vind en waar ik het niet mee eens ben is een troll"quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
99% dat dit een trol is. Alle tropes komen in een paar posts naar voren.
Die setting vereist ook gezonde mannen en veel mannen waren nou niet bepaald geweldige partners vroeger. Ik vind het ook niet per se een wenselijke ontwikkeling die we nu hebben maar je kunt niet zomaar terug willen naar de jaren '50. Dat vraagt ook een investering van de mannen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:19 schreef incel het volgende:
Ik ben persoonlijk van mening dat vrouwen een stuk gelukkiger zijn in de klassieke traditionele liefdesverhouding waar ze daten, samenwonen, trouwen en kinderen maken en gewoon zelf samen met hun man een leuk leven in een eengezinswoning opbouwen. Dat alleen blijven en zo dat is echt pas laatst opgekomen en groot geworden op internet vooral en ik kom veel dingen tegen waar vrouwen toch achteraf spijt hebben en dan al 'te oud' zijn om het nog te doen. Daarom beter niet te lang wachten en je je wanneer je in de 20 bent gewoon lekker orienteren wat je nou echt wil in het leven.
Ja beide partijen moeten hun best doen nogal wiedesquote:Op dinsdag 30 december 2025 12:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Die setting vereist ook gezonde mannen en veel mannen waren nou niet bepaald geweldige partners vroeger. Ik vind het ook niet per se een wenselijke ontwikkeling die we nu hebben maar je kunt niet zomaar terug willen naar de jaren '50. Dat vraagt ook een investering van de mannen.
Hmm.quote:Op dinsdag 30 december 2025 07:30 schreef incel het volgende:
Vrouwen die in dit soort propaganda trappen is ook gewoon triest om te zien.
"Wooo you go girl!!! Ja ga maar lekker tot je 30ste feesten en kindloos door het leven lekker veel reizen en op je instagram posten hoe vrij je bent en geen man of kinderen nodig hebt!" en dan vervolgens als vrienden en familie om je heen wel gelukkig een familie vormen gaat het knagen. Wat ga je dan doen? Extra hard volhouden dat dit het leven is wat je wil en waar je voor kiest. Je gaat nog gekker doen. Nog meer reisjes maken! En dan ben je 40 en dan lukt het je zelfs bijna niet meer om een latino te regelen op je vakantie. En vervolgens eindig je dus als een depressief eenzaam kattenvrouwtje alleen op de bank en heb je niks om op terug te kijken behalve je vakantie en feest fotos.
Was dat het waard ja?
Nee door maar gewoon normaal. Ga feesten in de pubertijd. Vorm gezonde relaties in je 20er jaren en ga lekker trouwen en mooie blonde kindjes maken voor je 30 bent. Daar wordt iedereen denk ik een stuk beter van.
Klopt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:21 schreef incel het volgende:
[..]
"Alles wat ik niet leuk vind en waar ik het niet mee eens ben is een troll"
"Wanneer iemand iets zegt waar ik het niet mee eens ben dan ga ik op de man spelen"
Dan moet je me maar op m'n bruine ogen geloven als ik zeg dat ik bedoelde blond als in onschuldig en het niet iets met nazisme te maken had. Maar goed, de mensen hier moeten wel een narratief en een oordeel hebben om alles wat ik zeg van tafel te vegen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm.
En wat nu als beide ouders bruin haar hebben?
Kom je die dingen tegen op het internet of in het echte leven?quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:19 schreef incel het volgende: ik kom veel dingen tegen waar vrouwen toch achteraf spijt hebben en dan al 'te oud' zijn om het nog te doen.
Wel eens op gelegenheden geweest met name rond kerst en zo waar toch de oudere single mensen er ietsje ongelukkiger uitzien dan de mensen die er samen met hun partner zijn ja vooral in familieverband en dergelijke.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:25 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Kom je die dingen tegen op het internet of in het echte leven?
Er komt veel verantwoordelijkheid bij kijken, dat kloptquote:Op dinsdag 30 december 2025 12:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Die setting vereist ook gezonde mannen en veel mannen waren nou niet bepaald geweldige partners vroeger. Ik vind het ook niet per se een wenselijke ontwikkeling die we nu hebben maar je kunt niet zomaar terug willen naar de jaren '50. Dat vraagt ook een investering van de mannen.
Ik ben persoonlijk van mening dat het gif van de huidige tijd de social media zijn. Dat is naar mijn mening echt het ergste wat ons, en vooral onze jeugd, kon overkomen. Het brengt onrealistische verwachtingen, geeft totaal vertekende beelden van de werkelijkheid, laat pesten onder jongeren tot in de slaapkamer komen waar ze veilig zouden moeten kunnen zijn, brengt andere gevaren met zich mee en verstoort de ontwikkeling van de jongeren waardoor ze zich niet meer op een gewone manier tot elkaar kunnen verhouden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:18 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Denk een combinatie van dingen inderdaad. Waarbij we in een hoop dingen doorgeslagen zijn:
-Individualisme
-Verwachtingspatronen (oa dankzij social media)
-Onzekerheid en angst wat door die verwachting niet beter wordt
-Te weinig rolmodellen die het juiste voorbeeld geven
- En jongeren die het wel prima vinden om het bij een diigtaal seksleven te houden, waardoor sociaal contact alleen maar lastiger en minder wordt bij jongere generaties
En religie speelt natuurlijk gewoon invloed. Anno 2025 is verzuiling nou niet bepaald werkbaar meer, maar toentertijd bleef je toch minder snel als vreemde eend in de bijt achter had ik het idee omdat je, binnen de zuil waar je inzat, toch veel meer sociale cohesie had
Nou ja, in je post belicht je éénzijdig het kind (de goede dingen uit een huwelijk), maar het badwater niet (dat die huwelijken vaak dramatisch waren). Dat badwater kan je niet negeren als je het kind terugwil.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:24 schreef incel het volgende:
[..]
Ja beide partijen moeten hun best doen nogal wiedes
Zeker. Daarom ook niet meer werkbaar anno nu. Maar sec kijkende naar hoe kom ik aan de man/vrouw als hetero had dat wel voordelen, zelfs als je sociale mankementen vertoondequote:Op dinsdag 30 december 2025 12:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die sociale cohesie binnen je zuil kon ook het totaal tegengestelde tot gevolg hebben: dat je je doodongelukkig conformeerde aan wat de zuil van je vroeg, in plaats van kon zijn wie je bent, zoals de homoseksuele medemens toen heeft ervaren.
Nou, daar zijn wel wat goede argumenten voor te geven hoor.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:26 schreef Fok-it het volgende:
Waarom zou je naar de jaren 50 terug willen
Man-vrouw verhoudingen waren verre van perfect toentertijd. Kinderen die als irrelevant in de maatschappij werden beschouwd en waar een paar tikken ook nog eens als positief werden gezien
Waarom zouden we terug moeten willen naar de oude rolpatronen? Waarom kunnen we niet inzetten op een andere maatschappij zonder per se die traditionele rolverdeling, maar streven naar een gezonde, fijne relatie voor beide partners? Het is niet beter als de man gaat werken en de vrouw thuisblijft en maar zorgt. Een relatie op basis van gelijkheid en wat beide willen zou het streven moeten zijn, vind ik.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Überhaupt is romantisering van het verleden altijd gebaseerd op idealisme en niet realisme. Je zult echt iets nieuws moeten uitvinden.
Klopt, en waar ligt dat aan volgens jou?quote:
Zoals? Ik ben er niet echt van overtuigd dat de gemiddelde vrouw zich in de jaren 50 ontzettend autonoom en gehoord voelde binnen een gezinquote:Op dinsdag 30 december 2025 12:29 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nou, daar zijn wel wat goede argumenten voor te geven hoor.
We zijn van doorgeslagen collectivisme naar doorgeslagen individualisme gegaan. Waarbij social media wel nog aanstuurt op het "collectief" doordat vrouwen/meisjes bepaalde content krijgen om hun denkrichting te sturen en jongen/mannen andersom. Idem met wit / POC in Amerika. Allebei is het negatief richting de ander.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben persoonlijk van mening dat het gif van de huidige tijd de social media zijn. Dat is naar mijn mening echt het ergste wat ons, en vooral onze jeugd, kon overkomen. Het brengt onrealistische verwachtingen, geeft totaal vertekende beelden van de werkelijkheid, laat pesten onder jongeren tot in de slaapkamer komen waar ze veilig zouden moeten kunnen zijn, brengt andere gevaren met zich mee en verstoort de ontwikkeling van de jongeren waardoor ze zich niet meer op een gewone manier tot elkaar kunnen verhouden.
Die sociale cohesie binnen je zuil kon ook het totaal tegengestelde tot gevolg hebben: dat je je doodongelukkig conformeerde aan wat de zuil van je vroeg, in plaats van kon zijn wie je bent, zoals de homoseksuele medemens toen heeft ervaren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |