1985?quote:Op vrijdag 26 december 2025 13:16 schreef tjoptjop het volgende:
De VS in Afrika, altijd een leuke rubriek
Wanneer werkt dat ooit eens?
Ja dat is wel een dingetje. En dat ook nog eens net de vluchtelingen die we hier liever niet hebben. Hmzquote:Op vrijdag 26 december 2025 10:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wij vangen de vluchtelingen wel weer op.
Tijd ook om volledig achter Israël te staan. Dat eindeloze gejank hier ook altijd.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:21 schreef ludovico het volgende:
Wat zeg ik... In de westerse wereld.
De eensgezindheid is totaal verneukt de laatste jaren.
Mijn bloedeigen zuster denkt dat Israël genocide pleegt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:23 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Tijd ook om volledig achter Israël te staan. Dat eindeloze gejank hier ook altijd.
Wollah, waarom ga je niet gewoon inhoudelijk in op zijn post, Mootje?quote:
Ja. Triest dat mensen zich zo laten misleiden.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mijn bloedeigen zuster denkt dat Israël genocide pleegt.
Dat denken is geen mening dat is gewoon waanzin.
Ongelovelijk.
Anyhow, het zijn er nogal wat die de kant palestina kiezen in dit land.
Tja, dit zegt dan ook veel over de mensen anno 2025/2026 in dit land en andere Westerse landen. Het zal waarschijnlijk een combinatie zijn van onwetendheid, gevoeligheid voor propaganda of het betreft gewoon moreel verwerpelijke mensen die doelbewust de kant van Islamitische terreur kiezen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mijn bloedeigen zuster denkt dat Israël genocide pleegt.
Dat denken is geen mening dat is gewoon waanzin.
Ongelovelijk.
Anyhow, het zijn er nogal wat die de kant palestina kiezen in dit land.
Net zoals vele posters zoals jij net zo onwetend zijn. Moslimextremisme mag wat mij betreft met hand en tand uitgeroeid worden, liefst gister nog…quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, dit zegt dan ook veel over de mensen anno 2025/2026 in dit land en andere Westerse landen. Het zal waarschijnlijk een combinatie zijn van onwetendheid, gevoeligheid voor propaganda of het betreft gewoon moreel verwerpelijke mensen die doelbewust de kant van Islamitische terreur kiezen.
quote:De oorsprong van Islamitische Staat
Met een combinatie van middeleeuwse wreedheid en eenentwintigste-eeuwse media-expertise beheerste sinds 2014 Islamitische Staat (IS) het nieuws uit het Midden-Oosten. De oorsprong van IS lag in Irak en vloeide voort uit de oorlog die George Bush in 2003 had ontketend tegen Saddam Hoessein. Na diens val was het onmogelijk gebleken om in Irak orde te scheppen.
quote:De oprichting van de Moslimbroederschap in 1928. Een ander leidend oprichtingsmotief was de grote onvrede met de toenmalige politieke en sociaaleconomische toestand in Egypte, waar het Westen – de Britten in het bijzonder – veel invloed hadden. Ondanks de Egyptische soevereiniteit, die op papier in 1922 verkregen was en van het land een constitutionele monarchie maakte, bleef de buitenlandse invloed vanuit met name Groot-Brittannië sterk.
Ofwel lekker gewerkt… Alles waar onder andere de VS zich in mengt (en toentertijd ook de UK), leidt tot extremisme…. Ofwel dit toejuichen is nogal naïef… dit leidt tot nog meer geweld, extremisme, etc.quote:. Hoe is Hamas ontstaan?
In de jaren 1970 zag Israël een kans om de verschillende islamistische bewegingen te gebruiken om het Palestijnse verzet te verdelen. Maar deze strategische zet bleek een rampzalige vergissing.
In die tijd domineerden seculiere en nationalistische bewegingen als de PLO en Fatah het Palestijnse verzet tegen Israël. Volgens Israëlische en Amerikaanse bronnen zag Israël Hamas als een middel om verdeeldheid te zaaien onder de Palestijnen.
Daarom kneep Israël in de jaren 1970 en 1980 een oogje dicht voor de islamistische krachten in Palestina en steunde deze soms zelfs.
‘Hamas is tot mijn grote spijt een creatie van Israël,’ vertelde Avner Cohen, een voormalige Israëlische functionaris die twee decennia in Gaza had gewerkt, in 2009 aan Wall Street Journal.
Zie mijn post hierboven, wie laat zich nu misleiden? Alles in de naam van grondstoffen, geld en macht. De VS drijft op verdeeldheid in de wereld, oorlog en angst = economie.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:30 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ja. Triest dat mensen zich zo laten misleiden.
Het gros denkt juist ethisch te zijn maar ik denk dat ze een simplificatie maken van de werkelijkheid met islam als underdog en andere culturen moet je lief voor zijn idee.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, dit zegt dan ook veel over de mensen anno 2025/2026 in dit land en andere Westerse landen. Het zal waarschijnlijk een combinatie zijn van onwetendheid, gevoeligheid voor propaganda of het betreft gewoon moreel verwerpelijke mensen die doelbewust de kant van Islamitische terreur kiezen.
Conservatieve Christenen zijn net zo verwerpelijk en eng als conservatieve moslims. Echter zijn die er niet zoveel, behalve die enge kliek van de Heritage foundation. Met de republikein Nick Fuentes voorop (maar ook een Peter Thiel en nog wat van die types).quote:Op vrijdag 26 december 2025 15:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het gros denkt juist ethisch te zijn maar ik denk dat ze een simplificatie maken van de werkelijkheid met islam als underdog en andere culturen moet je lief voor zijn idee.
Het gekke is dan dat ze wel afgeven op christenen en het christelijke geloof...
Thierry B. Noemt dat dan ook gewoon eigenhaat.
Wat ik hieruit destilleer is dat Sadam dat tuig (net als Assad) onder de duim hield.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:59 schreef inXs het volgende:
[..]
Net zoals vele posters zoals jij net zo onwetend zijn. Moslimextremisme mag wat mij betreft met hand en tand uitgeroeid worden, liefst gister nog…
Echter de VS als redder bestempelen (of Israel):
[..]
[..]
[..]
Ofwel lekker gewerkt… Alles waar onder andere de VS zich in mengt (en toentertijd ook de UK), leidt tot extremisme…. Ofwel dit toejuichen is nogal naïef… dit leidt tot nog meer geweld, extremisme, etc.
Dat is het punt niet van mijn post.quote:Op vrijdag 26 december 2025 15:39 schreef inXs het volgende:
[..]
Conservatieve Christenen zijn net zo verwerpelijk en eng als conservatieve moslims. Echter zijn die er niet zoveel, behalve die enge kliek van de Heritage foundation. Met de republikein Nick Fuentes voorop (maar ook een Peter Thiel en nog wat van die types).
Laten we het er maar op houden dat religie sowieso verwerpelijk is en dat de meeste conflicten voortkomen uit religie.
IS is soennitisch islamitisch toch?quote:Op vrijdag 26 december 2025 15:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat ik hieruit destilleer is dat Sadam dat tuig (net als Assad) onder de duim hield.
Voor wat betreft dat laatste, kom maar eens met een goede bron dat dit ook bewust was. En dan heb ik het over bewuste acties van Kaag.quote:Op vrijdag 26 december 2025 15:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat ik hieruit destilleer is dat Sadam dat tuig (net als Assad) onder de duim hield.
En dat islam elkaar aan het uitmoorden was en dat Israël dat wel prima vond.
Sadam ging om oliegeld lijkt het. Assad is een giftige beslissing en wij hebben ook met een half miljard bijgedragen aan IS gelieerde partijen via Sigrid Kaag.
Islamistisch extremisme ophangen aan externe factoren zoals het ingrijpen van het Westen zijn bijzondere verklaringen waar ik niet aan meedoe. Het berooft mensen ook van hun zelfbeschikking en zelfverantwoordelijkheid. Islamitische extremisme is het resultaat van moslims die zelf de keuze maken over te gaan tot dergelijk gedrag, externe factoren hebben daar verder niets mee te maken.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:59 schreef inXs het volgende:
[..]
Net zoals vele posters zoals jij net zo onwetend zijn. Moslimextremisme mag wat mij betreft met hand en tand uitgeroeid worden, liefst gister nog…
Echter de VS als redder bestempelen (of Israel):
[..]
[..]
[..]
Ofwel lekker gewerkt… Alles waar onder andere de VS zich in mengt (en toentertijd ook de UK), leidt tot extremisme…. Ofwel dit toejuichen is nogal naïef… dit leidt tot nog meer geweld, extremisme, etc.
Hamas wordt niet gefinancierd door Israël. Het is inmiddels ook al meerdere keren aangetoond dat dit niet het geval is. Israël heeft financiering door o.a. Qatar toegestaan in de hoop dat het zou zorgen voor een hogere welvaart, waarbij terreur minder aanlokkelijk werd. Dat is iets anders dan eigenhandig een terreurgroepering financieren.quote:Op vrijdag 26 december 2025 15:48 schreef inXs het volgende:
[..]
Voor wat betreft dat laatste, kom maar eens met een goede bron dat dit ook bewust was. En dan heb ik het over bewuste acties van Kaag.
Wat je er verder uit kan halen is dat door de acties van het westen dat tuig nog meer haat krijgt richting het westen, mede door de acties van de VS om grondstoffen en olie veilig te stellen. Het is de VS nooit om mensenrechten te doen, puur geld en macht. Net zo verwerpelijk als die moslimextremisten wat mij betreft.
Het ontstaan van Hamas is gewoon gefinancierd door Israel (aantoonbaar).
Verder, het is helder dat religie an sich verwerpelijk is en voor velen een ‘excuus’ om extremistisch te zijn en aanslagen te plegen. Laten we eens starten met alle religie achter de voordeur te houden.
Wat mij betreft zijn beide gevallen idioot overigens. En ja dat meten met twee maten is kansloos. Echter zijn de meeste extreem rechtse figuren zoals wilders, maar ook de kliek van trump conservatief christen en geloven dus wel in god (althans, dat is het showtje..).quote:Op vrijdag 26 december 2025 15:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is het punt niet van mijn post.
Gematigde islam = goed, moet je lief voor zijn "alle culturen zijn welkom"
Gematigd christendom = je bent echt raar dat je daar nog in geloofd.
Assad is Alawiet, een wat mildere stroming.quote:Op vrijdag 26 december 2025 15:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
IS is soennitisch islamitisch toch?
net als Saddam (en Assad)?
die hield ze niet onder de duim, die liet ze hun goddelijke gang gaan
Saddam vermoordde iedereen, gifgas allesquote:Op vrijdag 26 december 2025 16:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Assad is Alawiet, een wat mildere stroming.
En Saddam was weliswaar Soenniet, maar niet echt streng gelovig en gaf radicale elementen geen kans tijdens zijn bewind. Overigens kreeg niemand een kans onder zijn bewind maar dat terzijde. Op het moment dat Saddam weg was, grepen die radicalen hun kans en voila....IS was geboren. De zogenaamde democratische puppet die de VS had geinstalleerd heeft nooit geen schijn van kans gehad, omdat democratie domweg niet werkt in dat deel van de wereld.
En nu Assad weg is in Syrie gaan ook daar de radicalen met de macht aan de haal.
Je kunt ervoor kiezen om externe factoren buiten beschouwing te laten, maar dat komt neer op het negeren van hoe de werkelijkheid werkt. Actie en reactie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je iemand herhaaldelijk een klap geeft, is de kans groot dat er op een moment een reactie volgt. Dat mechanisme kun je niet simpelweg wegredeneren.quote:Op vrijdag 26 december 2025 15:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Islamistisch extremisme ophangen aan externe factoren zoals het ingrijpen van het Westen zijn bijzondere verklaringen waar ik niet aan meedoe. Het berooft mensen ook van hun zelfbeschikking en zelfverantwoordelijkheid. Islamitische extremisme is het resultaat van moslims die zelf de keuze maken over te gaan tot dergelijk gedrag, externe factoren hebben daar verder niets mee te maken.
[..]
Hamas wordt niet gefinancierd door Israël. Het is inmiddels ook al meerdere keren aangetoond dat dit niet het geval is. Israël heeft financiering door o.a. Qatar toegestaan in de hoop dat het zou zorgen voor een hogere welvaart, waarbij terreur minder aanlokkelijk werd. Dat is iets anders dan eigenhandig een terreurgroepering financieren.
De meeste extremisten zijn ook maar ‘gelovig’ omdat het ze wel makkelijk uitkomt. Een excuus om te moorden, te verkrachten en slaven te houden. Ofwel macht, ‘the herirage foundation’ is ook maar ‘gelovig’ om zieltjes te winnen, net als IS en een Hamas.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Assad is Alawiet, een wat mildere stroming.
En Saddam was weliswaar Soenniet, maar niet echt streng gelovig en gaf radicale elementen geen kans tijdens zijn bewind. Overigens kreeg niemand een kans onder zijn bewind maar dat terzijde. Op het moment dat Saddam weg was, grepen die radicalen hun kans en voila....IS was geboren. De zogenaamde democratische puppet die de VS had geinstalleerd heeft nooit geen schijn van kans gehad, omdat democratie domweg niet werkt in dat deel van de wereld.
En nu Assad weg is in Syrie gaan ook daar de radicalen met de macht aan de haal.
quote:Op vrijdag 26 december 2025 15:48 schreef inXs het volgende:
[..]
Voor wat betreft dat laatste, kom maar eens met een goede bron dat dit ook bewust was. En dan heb ik het over bewuste acties van Kaag.
Wat je er verder uit kan halen is dat door de acties van het westen dat tuig nog meer haat krijgt richting het westen, mede door de acties van de VS om grondstoffen en olie veilig te stellen. Het is de VS nooit om mensenrechten te doen, puur geld en macht. Net zo verwerpelijk als die moslimextremisten wat mij betreft.
Het ontstaan van Hamas is gewoon gefinancierd door Israel (aantoonbaar).
Verder, het is helder dat religie an sich verwerpelijk is en voor velen een ‘excuus’ om extremistisch te zijn en aanslagen te plegen. Laten we eens starten met alle religie achter de voordeur te houden.
quote:De "Kaag 500 miljoen Syrië" verwijst naar een controversieel, geheim steunprogramma voor Syrische opstandelingen (2015-2018) onder leiding van toenmalig minister Sigrid Kaag, waarbij Nederland financiële en materiële steun verleende (zoals pick-ups, uniforms), maar achteraf bleek dat er mogelijk oorlogsmisdadigers werden gesteund en het programma stopte door onthullingen, waarvoor Kaag verantwoordelijkheid nam.
Op deze manier kan het werken, wat platgooien en je zelf niet te diep betrokken laten worden. Je gaat dan ook niet voor een totale overwinning, het is meer links en rechts wat gerechtigheid brengen. Het gaat mis wanneer je (een grond)oorlog gaat voeren maar tegelijkertijd gaat doen alsof dat menselijk kan. Met een andere instelling dat totale vernietiging er in gaan betekent dat je nooit gaat winnen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 13:16 schreef tjoptjop het volgende:
De VS in Afrika, altijd een leuke rubriek
Wanneer werkt dat ooit eens?
Iedereen in Europa staat al tot de knieën in het water. Kom je wel eens buiten? Stikt tegenwoordig overal van de Moslims, Afrikanen en Arabieren.quote:
Lang verhaal waarbij je de boodschap weer negeert. Namelijk dat men verantwoordelijk is voor de eigen acties. Vind je niet?quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:11 schreef inXs het volgende:
[..]
Je kunt ervoor kiezen om externe factoren buiten beschouwing te laten, maar dat komt neer op het negeren van hoe de werkelijkheid werkt. Actie en reactie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je iemand herhaaldelijk een klap geeft, is de kans groot dat er op een moment een reactie volgt. Dat mechanisme kun je niet simpelweg wegredeneren.
Ook jouw eigen houding ontstaat niet los van wat er om je heen gebeurt. Je zegt dat haat of liefde een keuze is, maar die keuze komt voort uit ervaringen, beelden en verhalen van buitenaf. Je zou er net zo goed voor kunnen kiezen moslims lief te hebben, maar dat doe je niet vanwege wat je meent te zien gebeuren. Daarmee laat je eigenlijk zelf zien dat keuzes altijd worden beïnvloed door externe factoren. Als we jouw redenering consequent volgen, zou het probleem opgelost zijn zodra iedereen besluit anders te kiezen. Dat maakt duidelijk hoe beperkt die logica is.
De keuze voor religie is ook niet een vrije… Hangt nogal samen met de plek waar je geboren bent en je directe omgeving…
Zelfbeschikking bestaat, maar keuzes ontstaan nooit zomaar. Ze zijn altijd het resultaat van context, informatie en ervaringen. Actie roept reactie op — niet als rechtvaardiging, maar als verklaring.
Daarnaast is het een feit dat Israël Hamas jarenlang financieel heeft laten groeien. Dat was geen geheim en paste binnen een strategische afweging, net zoals westerse landen vaker extremistische groeperingen hebben gesteund om geopolitieke doelen te dienen. Dat neemt niets weg van verantwoordelijkheid, maar het plaatst gebeurtenissen wel in context.
Opvallend is het verschil in reactie: wanneer Israël geldstromen richting Hamas toestond, werd dat vaak verdedigd als politiek of strategisch noodzakelijk. Wanneer de EU of Nederland geld overmaakt aan humanitaire organisaties in Palestina, klinkt al snel de beschuldiging dat daarmee terrorisme wordt gesteund. Ofwel een dubbele maatstaf.
Is een kreet voor: rules for thee, but not for me!
Nigeria is veel te groot voor een actie met boots on the ground, dat is logistiek gewoon geen haalbare kaart. Bovendien denk ik dat Amerika zich liever niet in een langslepende grondoorlog wil storten omdat ze dat financieel heel duur te staan zal komen. Het beste is die jihadi's flink uit te dunnen met gerichte raketaanvallen en drones. Als ze doorhebben dat al hun bewegingen gevolgd worden zullen ze niet meer als dollemannen tekeer kunnen gaan. Bovendien moet de Nigeriaanse overheid hun eigen rotzooi maar opruimen, en niet afhankelijk van derden willen zijn.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:18 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Op deze manier kan het werken, wat platgooien en je zelf niet te diep betrokken laten worden. Je gaat dan ook niet voor een totale overwinning, het is meer links en rechts wat gerechtigheid brengen. Het gaat mis wanneer je (een grond)oorlog gaat voeren maar tegelijkertijd gaat doen alsof dat menselijk kan. Met een andere instelling dat totale vernietiging er in gaan betekent dat je nooit gaat winnen.
Omdat te winnen moet je inderdaad bereid zijn om tot het uiterste te gaan en alles en iedereen die om hulp vraagt of jouw kant op vlucht te negeren en niet eens in jouw buurt laten komen.
Voor ons ook de grootste angst natuurlijk, een Amerika dat zelf de grenzen potdicht heeft en schijt heeft aan vluchtelingen uit kansloze landen economisch pakt wat het pakken kan terwijl wij ze hier met open armen gaan opvangen en onze welvaartseconomie leeg laten trekken terwijl ze onze culturele normen en waarden ook nog eens verwateren.
Leuk AI stukje ook, goede bron.. Doel was gematigde groeperingen ondersteunen om Assad omver te werpen, met ‘niet dodelijke’ hulp. Toen bekend werd dat er ook extremere groeperingen mee aan de haal gingen is het programma direct gestopt, heeft Kaag ook verantwoordelijkheid genomen en notabene zelf een onafhankelijk onderzoek laten instellen.quote:
Zeker, echter helpt oversimplificeren niet. Zoals: ‘grenzen dicht’! ‘Gewoon terugsturen’!quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Lang verhaal waarbij je de boodschap weer negeert. Namelijk dat men verantwoordelijk is voor de eigen acties. Vind je niet?
Ze hebben in principe ook aan de wieg van de Taliban gestaan. Dat waren gewoon rebellen die tegen de Sovjets vochten en door de Amerikanen werden bewapend. Om vervolgens jaren later tegen diezelfde rebellen, alleen nu in ander jasje, en hun eigen wapentuig te moeten vechten. Amerikanen creeeren gewoon constant hun eigen chaos. Ik meen me te herinneren dat de Sjah van Perzie nog dikke vriendjes was met Uncle Sam en hun luchtmacht werd uitgerust met F-14 Tomcats. We weten allemaal hoe het met die Sjah is afgelopen en plotseling had je dus te maken met een vijandig regime die je in principe zelf bewapend hebt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:26 schreef inXs het volgende:
[..]
Leuk AI stukje ook, goede bron.. Doel was gematigde groeperingen ondersteunen om Assad omver te werpen, met ‘niet dodelijke’ hulp. Toen bekend werd dat er ook extremere groeperingen mee aan de haal gingen is het programma direct gestopt, heeft Kaag ook verantwoordelijkheid genomen en notabene zelf een onafhankelijk onderzoek laten instellen.
Maar zoals ik eerder post, nogal geselecteerde verontwaardigheid, westerse mogendheden geven al decennia steun aan extremistische groeperingen (wapens en geld), maar dat is dan ineens geen probleem?
Vertel?quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:29 schreef tjoptjop het volgende:
Overigens is er wel een recept om ze uit te roeien, in 2015 waren ze best dichtbij voordat de stekker uit die operatie werd getrokken.
En dan voel je ook vast aan dat de VS zich echt niet bekommerd om de Europese burger, hell ze geven niets om de eigen burger, ze geven om geld en macht ‘for the lucky few’. Geld dat een Trump al jaren verdient door illegale Mexicanen zijn gebouwen te laten bouwen zonder enige rechten en minimaal salaris. Alles om de eigen macht en het eigen vermogen te vergroten en te consolideren.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:18 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Op deze manier kan het werken, wat platgooien en je zelf niet te diep betrokken laten worden. Je gaat dan ook niet voor een totale overwinning, het is meer links en rechts wat gerechtigheid brengen. Het gaat mis wanneer je (een grond)oorlog gaat voeren maar tegelijkertijd gaat doen alsof dat menselijk kan. Met een andere instelling dat totale vernietiging er in gaan betekent dat je nooit gaat winnen.
Omdat te winnen moet je inderdaad bereid zijn om tot het uiterste te gaan en alles en iedereen die om hulp vraagt of jouw kant op vlucht te negeren en niet eens in jouw buurt laten komen.
Voor ons ook de grootste angst natuurlijk, een Amerika dat zelf de grenzen potdicht heeft en schijt heeft aan vluchtelingen uit kansloze landen economisch pakt wat het pakken kan terwijl wij ze hier met open armen gaan opvangen en onze welvaartseconomie leeg laten trekken terwijl ze onze culturele normen en waarden ook nog eens verwateren.
Klopt, echter volgens sommigen hier is dat ‘niet zo relevant’.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:35 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ze hebben in principe ook aan de wieg van de Taliban gestaan. Dat waren gewoon rebellen die tegen de Sovjets vochten en door de Amerikanen werden bewapend. Om vervolgens jaren later tegen diezelfde rebellen, alleen nu in ander jasje, en hun eigen wapentuig te moeten vechten. Amerikanen creeeren gewoon constant hun eigen chaos. Ik meen me te herinneren dat de Sjah van Perzie nog dikke vriendjes was met Uncle Sam en hun luchtmacht werd uitgerust met F-14 Tomcats. We weten allemaal hoe het met die Sjah is afgelopen en plotseling had je dus te maken met een vijandig regime die je in principe zelf bewapend hebt.
In het kort: Een PMC met honderden ervaren (Zuid-Afrikaanse) huurlingen integreren in het Nigeriaanse leger (+trainen), lokale intel en assets gebruiken en ze daarna gewoon genadeloos opjagen. Na drie maanden werd door de operatie stopgezet (politieke druk, verkiezingen etc).quote:
Dan ineens een probleem? Nou, in dit geval is het terreur tuig en dat was wel te voorzien ook.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:26 schreef inXs het volgende:
[..]
Leuk AI stukje ook, goede bron.. Doel was gematigde groeperingen ondersteunen om Assad omver te werpen, met ‘niet dodelijke’ hulp. Toen bekend werd dat er ook extremere groeperingen mee aan de haal gingen is het programma direct gestopt, heeft Kaag ook verantwoordelijkheid genomen en notabene zelf een onafhankelijk onderzoek laten instellen.
Maar zoals ik eerder post, nogal geselecteerde verontwaardigheid, westerse mogendheden geven al decennia steun aan extremistische groeperingen (wapens en geld), maar dat is dan ineens geen probleem?
Grenzen dicht en terugsturen is noodzakelijk beleid.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:30 schreef inXs het volgende:
[..]
Zeker, echter helpt oversimplificeren niet. Zoals: ‘grenzen dicht’! ‘Gewoon terugsturen’!
En nee ik negeer niets, geef zelfs antwoord. Maar schreeuwerige onliners lossen niets op.
En tot slot, iedereen is inderdaad verantwoordelijk voor zijn/haar eigen acties, echter zijn al die acties toch echt grotendeels extern gestuurd (zoals opvoeding en context). Dat negeren leidt sowieso niet tot een oplossing.
De mainstream media hier is overigens overwegend (centrum)rechts, maar eens dat scherpte en diepgang mist. Zowel rechts als links maken nogal gebruik van ‘onderbuik’ en bias, waarbij rechts zich vooral richt op oneliners en populisme. Mij gaat het er niet om dat Kaag het zo geweldig doet (verre van) of andere zaken, maar wel om het feit dat de extreem rechtse schreeuwerige aanpak of de aanpak van de ‘grote boze oranje man’ zeker ook niet bereikt wat bereikt moet worden.quote:Op vrijdag 26 december 2025 17:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan ineens een probleem? Nou, in dit geval is het terreur tuig en dat was wel te voorzien ook.
Kaag zit verder nogal in het palestina kamp, ik vertrouw haar voor geen cent. Op financiën ook allerhande dingen gebeurt die door de journalistiek leuk geframed worden maar heel wat meer kritiek verdienden.
Ik denk dat men echt massaal verkeerd geïnformeerd wordt door de mainstream media. Door de alternatieven ook maar die hebben een minder gefinancieerd serieus framework.
Met name de vooroordelen en bias en nieuwskeuze.
Hamas een verzetsgroep noemen ipv terroristische organisatie spreekt boekdelen.
Duitsland en Frankrijk en die EU van hen zijn ook niet betrouwbaar. De EU vergadert 7 jaar over de aanpak van ongevraagde massa immigratie zodat die lekker doorkan om dan vervolgens met een halfbakken aanpak te komen en te claimen dat er legale immigratie als alternatief moet zijn.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:39 schreef inXs het volgende:
[..]
Klopt, echter volgens sommigen hier is dat ‘niet zo relevant’.
Religie ‘afschaffen’ in het publieke domein lijkt me stap 1
Zowel Rusland als de VS als niet betrouwbaar bestempelen stap 2
En dus eigen broek ophouden stap 3, maar dat kan niet als NL alleen. En dan EU grenzen zo dicht mogelijk, inzetten op kennis(migratie) en hard optreden tegen extremisme. Als we de VS (en china) willen bijbenen, dan zullen we toch echt zelf naast soft power ook hard power moeten opbouwen (wat nu ook gebeurd).
En het gekke, extreem rechts wil dit juist niet en Trump al helemaal niet.. een verenigd Europa de grootste angst van Trump (en Poetin).
Ja alleen werkt dit dus niet zo, al helemaal niet als we de EU geen mandaat geven of uit de EU stappen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 17:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Grenzen dicht en terugsturen is noodzakelijk beleid.
Je hoeft de voedingsbodem niet te negeren maar verantwoordelijkheid blijft 100%
Dat lange vergaderen komt dus door het gebrek aan mandaat/macht… maar goed, we lullen in cirkels.quote:Op vrijdag 26 december 2025 17:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Duitsland en Frankrijk en die EU van hen zijn ook niet betrouwbaar. De EU vergadert 7 jaar over de aanpak van ongevraagde massa immigratie zodat die lekker doorkan om dan vervolgens met een halfbakken aanpak te komen en te claimen dat er legale immigratie als alternatief moet zijn.
Niemand vraagt Nederland wat als ze al het schorem uit de 3e wereld uitnodigen die dan vervolgens ook dit deel van de unie in mogen. Niemand die zegt 'Nederland alweer de grootste nettobetaler, is dat wel eerlijk?', echte vrienden bestaan niet in de internationale politiek. Wel onder internationale politici, en dat is just het probleem.
Dus je praat nonsens, ze willen de huidige legale migratie juist stroomlijnen om ook zo illegale migranten er sneller uit te pikken. Dus welke bron heb je hiervoor? Of tracht je ook maar veel ‘fakenews’ de ether in te slingeren zodat het onmogelijk wordt alles te ‘fact checken’?quote:Nee, de EU wil migratie niet in zijn geheel legaal maken; integendeel, het recente Asiel- en Migratiepact (vanaf juni 2026) richt zich juist op strengere controles aan de buitengrenzen, snellere procedures en effectievere terugkeer van migranten zonder verblijfsrecht, terwijl het tegelijkertijd "legale migratie" wil verbeteren met één aanvraagprocedure voor werk- en verblijfsvergunningen en betere rechten voor langdurig ingezetenen, om zo irreguliere migratie te ontmoedigen en gecontroleerde migratie te bevorderen.
Leg dan eens uit wat er niet zo werkt? Want dat is een raar dogma. Nogmaals, het is brood nodig.quote:Op vrijdag 26 december 2025 17:18 schreef inXs het volgende:
[..]
Ja alleen werkt dit dus niet zo, al helemaal niet als we de EU geen mandaat geven of uit de EU stappen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |