Maar dat was een op zich goede financiële periode. Nederland staat er nu slechter voor met een veel groter begrotingstekort, een enorme financiële belofte op defensie en ook een stijgende staatschuld die met het huidige beleid voor 2050 over de 100% heen gaat. Het kabinet voor corona had de zaakjes op orde, ze komen nu uit een puinhoop.quote:Op zondag 21 december 2025 21:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zonder ook. Je zag wel hoe snel er tijdens een crisis (corona) even iets financieel kan worden aangepast.
Ik heb veel meer kringgesprekken op school gehad dan mijn kinderen ooit hebben gehad. Maar vooral: ik geef je linkjes met onderzoeken en experts. En merk het ook echt in mijn omgeving.quote:Op zondag 21 december 2025 21:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik blijf dat onzin vinden, sorry. Kringgesprekken had ik zelf niet op de basisschool. Spreekbeurten houden, hooguit een keer in groep 8. De communicatie ging zo, docent vertelt, leerling luistert. Alsof het toen zoveel beter ging.
Angsthazeritus en in dat doemdenken wil ik niet mee gaan. Er kan ineens makkelijk tig miljarden worden uitgegeven aan oorlogstuig. Dat kan ook net zo makkelijk worden terug gedraaid. Ben geen struisvogel, maar krijg wel jeuk van hitserij.quote:Op zondag 21 december 2025 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat was een op zich goede financiële periode. Nederland staat er nu slechter voor met een veel groter begrotingstekort, een enorme financiële belofte op defensie en ook een stijgende staatschuld die met het huidige beleid voor 2050 over de 100% heen gaat. Het kabinet voor corona had de zaakjes op orde, ze komen nu uit een puinhoop.
Ja en dan doe ik even een Wiersma'tje, dat soort onderzoeken kunnen mijn **** op.quote:Op zondag 21 december 2025 21:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb veel meer kringgesprekken op school gehad dan mijn kinderen ooit hebben gehad. Maar vooral: ik geef je linkjes met onderzoeken en experts. En merk het ook echt in mijn omgeving.
Voor eenmalige uitgaves (zoals bij corona) is er inderdaad ruimte. Nog steeds. Desnoods vele miljarden. Maar voor jaarlijks terugkerende uitgaven, die op de lange termijn door blijven werken, niet. Je kunt niet een structurele en een eenmalige uitgave met elkaar vergelijken.quote:Op zondag 21 december 2025 21:48 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Angsthazeritus en in dat doemdenken wil ik niet mee gaan. Er kan ineens makkelijk tig miljarden worden uitgegeven aan oorlogstuig. Dat kan ook net zo makkelijk worden terug gedraaid. Ben geen struisvogel, maar krijg wel jeuk van hitserij.
Daar ben ik het mee eens. Wat dat betreft ben ik ook vrij somber.quote:Op zondag 21 december 2025 21:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor eenmalige uitgaves (zoals bij corona) is er inderdaad ruimte. Nog steeds. Desnoods vele miljarden. Maar voor jaarlijks terugkerende uitgaven, die op de lange termijn door blijven werken, niet. Je kunt niet een structurele en een eenmalige uitgave met elkaar vergelijken.
als we stoppen met het sparen van uitgesteld loon , dan scheeld dat 50 miljard per jaar aan euro 's met de waarde van vandaagquote:Op zondag 21 december 2025 21:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor eenmalige uitgaves (zoals bij corona) is er inderdaad ruimte. Nog steeds. Desnoods vele miljarden. Maar voor jaarlijks terugkerende uitgaven, die op de lange termijn door blijven werken, niet. Je kunt niet een structurele en een eenmalige uitgave met elkaar vergelijken.
Gotsammekrakepittuh.quote:Op zondag 21 december 2025 21:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als we stoppen met het sparen van uitgesteld loon , dan scheeld dat 50 miljard per jaar aan euro 's met de waarde van vandaag
wie voor pensioen wil sparen die kan dat net zo goed netto doen
...aldus de man die zelf eerst wel bruto heeft kunnen sparen en nu zelfs de belasting voor goed verdienende ouderen omlaag wil doen.quote:Op zondag 21 december 2025 21:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als we stoppen met het sparen van uitgesteld loon , dan scheeld dat 50 miljard per jaar aan euro 's met de waarde van vandaag
wie voor pensioen wil sparen die kan dat net zo goed netto doen, al zal de VVD het daar niet mee eens zijn
Christen Unie is in ieder geval erg voor om het maximum belastbaar bedrag voor pensioensparen te verlagen, naar onder de 105.000 euroquote:Op zondag 21 december 2025 22:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
...aldus de man die zelf eerst wel bruto heeft kunnen sparen en nu zelfs de belasting voor goed verdienende ouderen omlaag wil doen.
Ik zou dan eerst kijken naar de AOW inkomensafhankelijk maken, geen uitkering voor mensen met een goed inkomen, doen we onder de 67 ook niet.
quote:Beperking pensioenopbouw
Zeven van de tien partijen die hun programma hebben laten doorrekenen willen het maximale inkomen voor belastingvrije pensioenopbouw verlagen.
Alleen VVD, CDA en BBB willen vasthouden aan de huidige aftoppingsgrens van ¤137.800.
Bij partijen die wél willen verlagen, varieert de grens behoorlijk: ¤72.000 (JA21), ¤80.000 (Volt), ¤90.000 (GroenLinks-PvdA en ChristenUnie), ¤96.000 (SGP) en ¤105.000 (NSC en D66).
Politieke partijen levert het beperken van de pensioenopbouw op korte termijn meer inkomstenbelasting op, maar het gaat ten koste van toekomstige generaties.
Geen van deze partijen heeft een lagere aftoppingsgrens in haar verkiezingsprogramma staan, terwijl de inperking grote gevolgen heeft voor de mogelijkheid om pensioen op te bouwen.
In het pensioenakkoord van 2019 tussen overheid en sociale partners is afgesproken dat iedereen in de loop van 42 jaar 80% van het middelloon aan pensioen moet kunnen opbouwen.
Door de beperking is een goed pensioen voor een steeds grotere groep mensen niet meer haalbaar.
Gemorrel aan premies en opbouw
Sommige partijen willen dat de verplichte opbouw omlaag gaat zodat per cao een lagere grondslag kan worden afgesproken.
De VVD en JA21 stellen de grens voor de verplichting op ¤60.000, D66 stelt deze grens op ¤75.000.
Deze voorstellen zijn ook niet terug te vinden in de verkiezingsprogramma’s, maar hebben effect op de pensioenopbouw en -premie.
Andere plannen rond de AOW zullen effect hebben op de pensioenpremies.
Zo stellen GroenLinks-PvdA, NSC en D66 voor de AOW-franchise te verhogen.
Als gevolg hiervan krimpt de pensioengrondslag en kunnen werkenden minder belastingvrij sparen voor hun pensioen.
De ChristenUnie wil de AOW-uitkering juist verlagen, wat naar verwachting tot hogere pensioenpremies leidt.
Nee, ze hebben het niet in hun verkiezingsprogramma, dus 'heel erg voor' is het niet. Soms is het in de doorrekening zelfs maar kiezen voor een optie, omdat de optie die je wil er niet tussen staat.quote:Op zondag 21 december 2025 22:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Christen Unie is in ieder geval erg voor om het maximum belastbaar bedrag voor pensioensparen te verlagen, naar onder de 105.000 euro
Al zijn de pensioenfondsen het er niet mee eens
https://www.vcp.nl/voorst(...)lijk-en-ondoordacht/
[..]
Ja, gaat niet goed met de pensioenen en de AOW. De tijden van Drees en het sociale omslagstelsel zijn eindig.quote:Op zondag 21 december 2025 22:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Christen Unie is in ieder geval erg voor om het maximum belastbaar bedrag voor pensioensparen te verlagen, naar onder de 105.000 euro
Al zijn de pensioenfondsen het er niet mee eens
En met dit kabinet zal het niet gaan gebeuren
Boven de 100.000 per jaar kan je altijd nog vrijwillig netto pensioensparen of extra aflossen
https://www.vcp.nl/voorst(...)lijk-en-ondoordacht/
[..]
Dat gebeurt nu al. Alleen dat gaat pas in na twee jaar. Mijn moeder leefde van de AOW en een heel klein weduwenpensioentje, maar ze had wel een eigen huis zonder hypotheek. Na een val raakte ze in een verzorgingstehuis en heeft daar nog twee jaar geleefd. Ze heeft daarvoor niets hoeven inleveren.quote:Op zondag 21 december 2025 22:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ze hebben het niet in hun verkiezingsprogramma, dus 'heel erg voor' is het niet. Soms is het in de doorrekening zelfs maar kiezen voor een optie, omdat de optie die je wil er niet tussen staat.
Het zou wmb ook een domme actie zijn, ga als je die kant op wil en wat aan te hoge pensioenen wil doen, eerst eens achter de relatief veel rijke ouderen van nu aan. Verhoog de schenk- en erfbelasting, verhoog de belastingen voor rijke gepensioneerden. Maak desnoods bij bepaalde zorg (verpleeghuizen e.d.) de eigen bijdrage afhankelijk van de spaarrekening. Al die mensen hebben vooral geprofiteerd van de stijgende waarde van bakstenen die ze toevallig hadden gekocht. Lijkt me verstandiger dan nu kijken naar het geld van generaties die het minder goed gaan hebben dan de huidige ouderen.
En over zorg gesproken: stop eens met het feit dat een werknemer met een inkomen van 500.000 euro hetzelfde (in euro's, niet in percentage van het inkomen) aan zorg betaalt als een werknemer met een inkomen van 80.000 euro, dat is echt absurd.
voor de prive thuiszorg van de (WMO en ook via de zorgverzekering ) hoef je ook niet in te leverenquote:Op zondag 21 december 2025 22:34 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat gebeurt nu al. Alleen dat gaat pas in na twee jaar. Mijn moeder leefde van de AOW en een heel klein weduwenpensioentje, maar ze had wel een eigen huis zonder hypotheek. Na een val raakte ze in een verzorgingstehuis en heeft daar nog twee jaar geleefd. Ze heeft daarvoor niets hoeven inleveren.
er worden veel minder indicaties afgeven voor verpleeghuizen die gaan ook sluitenquote:Op zondag 21 december 2025 22:27 schreef Hanca het volgende:
Maak desnoods bij bepaalde zorg (verpleeghuizen e.d.) de eigen bijdrage afhankelijk van de spaarrekening.
Beginjaren nog wel, hoor, ze was eerder al een keer gevallen en toen was de thuiszorg nog per inkomen.quote:Op zondag 21 december 2025 22:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor de prive thuiszorg van de (WMO en ook via de zorgverzekering ) hoef je ook niet in te leveren
Nee, voor een indicatie moet je inmiddels al halfdood zijn.quote:Op zondag 21 december 2025 22:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er worden veel minder indicaties afgeven voor verpleeghuizen die gaan ook sluiten
verpleeghuizen wil men ook sluiten of nog slechts minimaalquote:Op zondag 21 december 2025 22:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee, voor een indicatie moet je inmiddels al halfdood zijn.
nog een paa jaar en we krijgen ons eigen ROB thuisquote:AI-overzicht
Ja, er worden minder indicaties afgegeven voor verpleeghuizen, wat leidt tot leegstand en wachtlijsten, omdat het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) strenger lijkt te indiceren, zorg thuis wordt gestimuleerd, en zorgprofielen voor lichte zorg (zoals ZZP1-3) niet meer worden geïndiceerd, waardoor ouderen langer thuis blijven wonen en de toegang tot een verpleeghuis moeilijker wordt, ondanks de toenemende behoefte.
Redenen voor minder indicaties:
Verhoogde drempel: Wijkverpleegkundigen en huisartsen merken dat het CIZ terughoudender is met het afgeven van indicaties, waardoor de drempel voor verpleeghuisopname hoger is geworden.
Focus op thuis wonen: Er is een beleidsmatige voorkeur om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen, met ondersteuning thuis (zoals VPT en MPT) in plaats van intramurale zorg (ZZP).
Beperking van zorgprofielen: Vanaf 2013 zijn indicaties voor verpleeghuiszorg voor lichte zorgzwaarte (ZZP1-2) niet meer mogelijk, en vanaf 2014 ook voor ZZP3 en een deel van ZZP4, wat de toegang beperkt.
Bureaucratie CIZ: Professionals vinden dat het CIZ te afstandelijk en bureaucratisch indiceert, waardoor het oordeel soms niet overeenkomt met de werkelijke zorgbehoefte ter plaatse.
Gevolgen:
Leegstand én wachtlijsten: Verpleeghuizen staan deels leeg, terwijl er tegelijkertijd wachtlijsten zijn voor mensen die wel dringend zorg nodig hebben, wat een bizar beeld schetst.
Knelpunt voor kwetsbaren: De meest kwetsbare ouderen lopen vast omdat de juiste zorg thuis (nog) niet voldoende beschikbaar is, en de toegang tot het verpleeghuis beperkt is.
Wat is nodig?
Een herbezinning op het ouderenbeleid om te bepalen of thuis wonen altijd de beste oplossing is, en om de toegang tot verpleeghuizen te herzien.
Tja, wie wil er nou niet liever thuis dood gaan?quote:Op zondag 21 december 2025 22:44 schreef michaelmoore het volgende:
half ?
[..]
verpleeghuizen wil men ook sluiten of nog slechts minimaal
je moet thuis dood gaan
[..]
voor de familie is het zwaar , om een jaar voor een stervende te zorgenquote:Op zondag 21 december 2025 22:48 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Tja, wie wil er nou niet liever thuis dood gaan?
Zorg particulier inkopen. Kun jij vast wel regelen met jouw zwarte bijbaantjes.quote:Op zondag 21 december 2025 22:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor de familie is het zwaar , om een jaar voor een stervende te zorgen
een poolse , dat zou moeten kunnen jaquote:Op zondag 21 december 2025 22:51 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zorg particulier inkopen. Kun jij vast wel regelen met jouw zwarte bijbaantjes.
Voor je nabestaanden is het financieel beter dat je er gelijk een drionpil bij pakt.quote:Op zondag 21 december 2025 22:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een poolse , dat zou moeten kunnen ja
arbeidspool van maken,
web page maken met poolse zorg delen per uur
nee ik ben heel liefquote:Op zondag 21 december 2025 22:54 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Voor je nabestaanden is het financieel beter dat je er gelijk een drionpil bij pakt.
ach zo een Poolse die kan daar wel meer overwegquote:Op zondag 21 december 2025 22:55 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Niet als je rochelend en hulpbehoevend je bed onder poept.
Ja en dan staat de IND om de hoek, want geen verblijfsvergunning of iets dergelijks. Illegaal gedoe en dan ben jij de pineut ivm witwassen..quote:Op zondag 21 december 2025 22:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ach zo een Poolse die kan daar wel meer overweg
Wat @Hanca schetst kan ook als symptoom worden gezien van verval in een niet-sociaal-liberaal ambitieloos land in een westerse wereld die leidt onder hyperkapitalistische obesitas in een wereld van een kleine machtige bedorven groep individuen.quote:Op zondag 21 december 2025 21:48 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Angsthazeritus en in dat doemdenken wil ik niet mee gaan. Er kan ineens makkelijk tig miljarden worden uitgegeven aan oorlogstuig. Dat kan ook net zo makkelijk worden terug gedraaid. Ben geen struisvogel, maar krijg wel jeuk van hitserij.
Geld?quote:Op zondag 21 december 2025 23:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat @:Hanca schetst kan ook als symptoom worden gezien van verval in een niet-sociaal-liberaal ambitieloos land in een westerse wereld die leidt onder hyperkapitalistische obesitas in een wereld van een kleine machtige bedorven groep individuen.
En om het verval over generaties te kunnen duiden zal ik de bal tocb eens neer willen leggen bij het gegeven in waarom de bewondering van intellect zoals bij Einstein, Feynman, Bohr, Curie, Hawkins etc. is verschoven naar een bewondering voor weinig intellectuele kwakzalvers als Elon Musk en andere miljardairs.
In de fundamentele fysica is al decennialang niets wezenlijks nieuws ontdekt. De grote geesten van weleer hebben de grenzen verlegd en sindsdien is er vooral stagnatie.quote:Op zondag 21 december 2025 23:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat @:Hanca schetst kan ook als symptoom worden gezien van verval in een niet-sociaal-liberaal ambitieloos land in een westerse wereld die leidt onder hyperkapitalistische obesitas van een kleine groep.
En om het verval over generaties te kunnen duiden zal ik de bal tocb eens neer willen leggen bij het gegeven in waarom de bewondering van intellect zoals bij Einstein, Feynman, Bohr, Curie, Hawkins etc. is verschoven naar een bewondering voor weinig intellectuele kwakzalvers als Elon Musk en andere miljardairs.
Ja en nu?quote:Op zondag 21 december 2025 23:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
In de fundamentele fysica is al decennialang niets wezenlijks nieuws ontdekt. De grote geesten van weleer hebben de grenzen verlegd en sindsdien is er vooral stagnatie.
De huidige bewondering voor Musk en consorten illustreert dit perfect.. we hebben echte intellectuele prestaties en diepgaande ideeën ingeruild voor spektakel en status.
Nee, dat niet zozeer.quote:
Heb je daar ook voorbeelden van uit het verleden? Ik bedoel Edison ofso?quote:Op zondag 21 december 2025 23:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nee, dat niet zozeer.
Musk heeft of had echt fans in het futurisme. En Steve Jobs is degene geweest die postuum z'n status in de schoot heeft geworpen.
Specifieke media hebben Musk destijds als 'de nieuwe Jobs' bewierookt, waarna zn mediabekendheid en marktwaarde verder omhoogschoot.
Waarmee je bijna al had gewenst dat Apple beter gewoon bankroet had gegaan mid jaren '90. Dat had ons een heleboel gezweef in Silicon Valley gescheeld.
Een Musk had de wereld hyperloop beloofd. Dat zou in de wereld van nu zoiets zijn als de eerste trein die ooit op de rails stond. Zoveel werd er van verwacht en zoveel werd er ingepompt als een soort Wereld 2.0. Dan zou hij nog mensen op Mars zetren en Mars gaan herscheppen.
Die man is neergezet als een halve god en zoveel geld is er op hem geparkeerd. Uiteindelijk allemaal gebakken lucht en gewicht op zn schouders en totaal geimplodeerd. Brengt ons eerder terug in de tijd dan mijlen in de toekomst.
Goede vraag. Vermoedelijk meer van hetzelfde.quote:
Stagnatie zou ik het niet noemen, vroeger lag de nadruk vooral op theoretisch omdat de techniek er simpelweg niet was om het ook daadwerkelijk te bewijzen. Nu is die techniek er wel, voor het grootste deel, en is men vooral bezig om eindelijk de theorieën van vroeger ook te bewijzen. Tegelijk is er nog zat theorie zat maar dat krijgt veel minder aandacht dan vroeger, althans onder het grotere publiek.quote:Op zondag 21 december 2025 23:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
In de fundamentele fysica is al decennialang niets wezenlijks nieuws ontdekt. De grote geesten van weleer hebben de grenzen verlegd en sindsdien is er vooral stagnatie.
De huidige bewondering voor Musk en consorten illustreert dit perfect.. we hebben echte intellectuele prestaties en diepgaande ideeën ingeruild voor spektakel en status.
Best zwart gedacht, ik geloof nog steeds dat er genoeg mensen over zijn die wel diepgaande reflectie hebben en oplossingen aandragen hoe het verder moet met dit inmiddels lijkend hoop zooitje mensheid.quote:Op zondag 21 december 2025 23:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Goede vraag. Vermoedelijk meer van hetzelfde.
De moderne, hijgerige internetcultuur stimuleert diepgaande reflectie niet bepaald.. Onze aandachtsspanne krimpt verder en we hebben steeds meer dopamine nodig om onze aandacht vast te houden.
Ze kletsen al 40 jaar over stringtheorie maar er is nog niet 1 natuurkundig verschijnsel mee verklaard. Cosmologie hikt nog steeds tegen donkere materie en donkere energie aan. Het standaardmodel van de deeltjesfysica is al zo'n 50 jaar zo goed als onveranderd.quote:Op zondag 21 december 2025 23:26 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Stagnatie zou ik het niet noemen, vroeger lag de nadruk vooral op theoretisch omdat de techniek er simpelweg niet was om het ook daadwerkelijk te bewijzen. Nu is die techniek er wel, voor het grootste deel, en is men vooral bezig om eindelijk de theorieën van vroeger ook te bewijzen. Tegelijk is er nog zat theorie zat maar dat krijgt veel minder aandacht dan vroeger, althans onder het grotere publiek.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Perrin op 21-12-2025 23:41:08 ]And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Ik haalde Steve "Making a dent in the universe" Jobs aan die als een soort halve messias van Silicon Valley bekend werd. Maar ook werkelijk wat gepresteerd heeft als CEO met de eindregie. Hij trok Apple uit het moeras en schoot het grote Microsoft voorbij. Niet de leukste man om mee te werken, maar hij leverde wel.quote:Op zondag 21 december 2025 23:26 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Heb je daar ook voorbeelden van uit het verleden? Ik bedoel Edison ofso?
Nah, best wel veel, hoor. Op het hedonisme vlak dan, even wat bij plamuren met botox en fillers en je kunt jong blijven lijken. Onderzoeken met DNA etc.quote:Op zondag 21 december 2025 23:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze kletsen al 40 jaar over stringtheorie maar er is nog niet 1 natuurkundig verschijnsel mee verklaard. Cosmologie hikt nog steeds tegen donkere materie en donkere energie aan. Het standaardmodel van de deeltjesfysica is al zo'n 50 jaar zo goed als onveranderd.
Gebeurt niet zo erg veel?
Ja, maar die is dan ook nog niet af.quote:Op zondag 21 december 2025 23:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze kletsen al 40 jaar over stringtheorie maar er is nog niet 1 natuurkundig verschijnsel mee verklaard.
Nah, puur mazzel en manipulatie, zowel Jobs als Musk gebruikten sukkels die veel slimmer dan hen zelf waren, alleen die twee konden het verkopen.quote:Op zondag 21 december 2025 23:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik haalde Steve "Making a dent in the universe" Jobs aan die als een soort halve messias van Silicon Valley bekend werd. Maar ook werkelijk wat gepresteerd heeft als CEO met de eindregie. Hij trok Apple uit het moeras en schoot het grote Microsoft voorbij. Niet de leukste man om mee te werken, maar hij leverde wel.
Toen die overleed is de media opzoek gegaan naar een andere CEO die men een soort heilig kon verklaren, want er ontstond een gat in het kunnen bejubelen van een ziener. Helaas bleek Musk bij verre niet de schoenen van Jobs te passen en is zijn vermeende godscomplex vooral veel te veel bluf geweest.
Welke docu?quote:Op zondag 21 december 2025 23:43 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Ja, maar die is dan ook nog niet af.
Probleem met de theory of everything is dat we nog niet alles hebben. Toen 10 jaar terug de higgs boson werd bewezen stonden beide theorieën met een stijfje in hun broek te wachten want dat werd gezien als het laatste deeltje. Als die X massa had dan was het de ene theorie, had het Y massa dan was het de ander, gegarandeerd Nobelprijs etc etc. Was dat ff balen dat hij Z massa bleek te hebben wat betekent dat beide wiskundig niet kloppen tenzij er nog onontdekte deeltjes zijn.
Was destijds een mooie docu over die de mensen er achter volgde in aankondiging naar de ontdekking.
Wat we missen is het 'in het diepste geheim' ergens aan werken en dan als verassing vrijgeven of compleet afblazen zonder dat de media er veel van meekrijgt. Zo had hyperloop vorm moeten krijgen. Had men er vroeg achtergekomen dat buizenpost met passagiers over lange afstanden enorme risico's meebracht, stekker eruit. Misschien was het met veel betere R&D met minder tijdsdruk nog wat geworden ook. Boston Dynamics bracht ook geen moderne robots in 2 jaar. Dat is een heel evolutieproces geweest.quote:Op zondag 21 december 2025 23:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat Musk doet is vooral oude ideeën opgraven met wat marketing subsidies en investeringen opstrijken en geld tegen die ideeën aansmijten. Het idee van de Hyperloop (vactrain) is al eeuwen oud en is de laatste eeuw al veelvuldig onderzocht en deels getest in verschillende landen en iedereen loopt tegen hetzelfde probleem aan.quote:Op maandag 22 december 2025 00:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat we missen is het 'in het diepste geheim' ergens aan werken en dan als verassing vrijgeven of compleet afblazen zonder dat de media er veel van meekrijgt. Zo had hyperloop vorm moeten krijgen. Had men er vroeg achtergekomen dat buizenpost met passagiers over lange afstanden enorme risico's meebracht, stekker eruit. Misschien was het met veel betere R&D met minder tijdsdruk nog wat geworden ook.
Omdat er miljarden op geparkeerd zijn met niet-realistische deadlines moest het allemaal warm worden gehouden en is vuurtje uiteindelijk gedoofd na hij een tesla door een tunnel liet rijden als demonstratie. Sindsdien is het stil. Terwijl Japan de leiding nam met supersonische treinen.
Het gaat daar niet zozeer om.quote:Op zondag 21 december 2025 23:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nah, puur mazzel en manipulatie, zowel Jobs als Musk gebruikten sukkels die veel slimmer dan hen zelf waren, alleen die twee konden het verkopen.
De waslijst met hindernissen is inderdaad wel erg lang.quote:Op maandag 22 december 2025 00:12 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Wat Musk doet is vooral oude ideeën opgraven met wat marketing subsidies en investeringen opstrijken en geld tegen die ideeën aansmijten. Het idee van de Hyperloop (vactrain) is al eeuwen oud en is de laatste eeuw al veelvuldig onderzocht en deels getest in verschillende landen en iedereen loopt tegen hetzelfde probleem aan.
Iedereen die er verstand van had die Musk's hyperloop plan las kon al precies aanwijzen waar de problemen zaten en waarom het niet zou werken, er viel niets in het geheim aan uit te zoeken.
'Sjiesus' (opmerking van een van de onderzoekers), haha, mooie documentaire. Niet alles is te verklaren, ook al willen we dat graag. Net zoals dat mensen plotseling kippenvel krijgen bij het naar bepaalde muziek luisteren ( is ook onderzoek naar gedaan). Wat wel bewezen is dat onderzoek naar rekenkundig evenwicht universeel is.quote:Op zondag 21 december 2025 23:52 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Deze
Bekijk deze YouTube-video
Particle Fever uit 2013.
quote:Tijdens een bijeenkomst op het Defensieministerie, afgelopen woensdag, noemde hij Europese leiders „jonge varkens” en dreigde dat Rusland „met geweld” meer Oekraïens grondgebied zal innemen als zij het gesprek over vrede blijven traineren.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)de-toekomst-a4915633quote:Toch is de situatie nergens zo erg als in Europa, vertelde de Russische buitenlandwoordvoerder Maria Zacharova afgelopen week. „Europa heeft zelfs geen middelen om feestelijke verlichting op te hangen. Dit toont de Europese duisternis in alle betekenissen van het woord”, verzuchtte ze. Een reactie uit Europese steden liet niet lang op zich wachten: de afgelopen dagen liepen sociale media vol met foto’s van vrolijk verlichte straten.
verblijfsvergunning voor een Poolse ??/quote:Op zondag 21 december 2025 23:01 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja en dan staat de IND om de hoek, want geen verblijfsvergunning of iets dergelijks. Illegaal gedoe en dan ben jij de pineut ivm witwassen..![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |