abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219555154
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 21:38 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zonder ook. Je zag wel hoe snel er tijdens een crisis (corona) even iets financieel kan worden aangepast.
Maar dat was een op zich goede financiële periode. Nederland staat er nu slechter voor met een veel groter begrotingstekort, een enorme financiële belofte op defensie en ook een stijgende staatschuld die met het huidige beleid voor 2050 over de 100% heen gaat. Het kabinet voor corona had de zaakjes op orde, ze komen nu uit een puinhoop.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219555223
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 21:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik blijf dat onzin vinden, sorry. Kringgesprekken had ik zelf niet op de basisschool. Spreekbeurten houden, hooguit een keer in groep 8. De communicatie ging zo, docent vertelt, leerling luistert. Alsof het toen zoveel beter ging.
Ik heb veel meer kringgesprekken op school gehad dan mijn kinderen ooit hebben gehad. Maar vooral: ik geef je linkjes met onderzoeken en experts. En merk het ook echt in mijn omgeving.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219555276
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 21:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar dat was een op zich goede financiële periode. Nederland staat er nu slechter voor met een veel groter begrotingstekort, een enorme financiële belofte op defensie en ook een stijgende staatschuld die met het huidige beleid voor 2050 over de 100% heen gaat. Het kabinet voor corona had de zaakjes op orde, ze komen nu uit een puinhoop.
Angsthazeritus en in dat doemdenken wil ik niet mee gaan. Er kan ineens makkelijk tig miljarden worden uitgegeven aan oorlogstuig. Dat kan ook net zo makkelijk worden terug gedraaid. Ben geen struisvogel, maar krijg wel jeuk van hitserij.
pi_219555310
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 21:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb veel meer kringgesprekken op school gehad dan mijn kinderen ooit hebben gehad. Maar vooral: ik geef je linkjes met onderzoeken en experts. En merk het ook echt in mijn omgeving.
Ja en dan doe ik even een Wiersma'tje, dat soort onderzoeken kunnen mijn **** op.
pi_219555369
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 21:48 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Angsthazeritus en in dat doemdenken wil ik niet mee gaan. Er kan ineens makkelijk tig miljarden worden uitgegeven aan oorlogstuig. Dat kan ook net zo makkelijk worden terug gedraaid. Ben geen struisvogel, maar krijg wel jeuk van hitserij.
Voor eenmalige uitgaves (zoals bij corona) is er inderdaad ruimte. Nog steeds. Desnoods vele miljarden. Maar voor jaarlijks terugkerende uitgaven, die op de lange termijn door blijven werken, niet. Je kunt niet een structurele en een eenmalige uitgave met elkaar vergelijken.
pi_219555391
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 21:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voor eenmalige uitgaves (zoals bij corona) is er inderdaad ruimte. Nog steeds. Desnoods vele miljarden. Maar voor jaarlijks terugkerende uitgaven, die op de lange termijn door blijven werken, niet. Je kunt niet een structurele en een eenmalige uitgave met elkaar vergelijken.
Daar ben ik het mee eens. Wat dat betreft ben ik ook vrij somber.
  zondag 21 december 2025 @ 21:56:16 #207
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219555402
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 21:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
als we stoppen met het sparen van uitgesteld loon , dan scheeld dat 50 miljard per jaar aan euro 's met de waarde van vandaag

wie voor pensioen wil sparen die kan dat net zo goed netto doen, al zal de VVD het daar niet mee eens zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219555414
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 21:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als we stoppen met het sparen van uitgesteld loon , dan scheeld dat 50 miljard per jaar aan euro 's met de waarde van vandaag

wie voor pensioen wil sparen die kan dat net zo goed netto doen
Gotsammekrakepittuh.
pi_219555584
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 21:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

wie voor pensioen wil sparen die kan dat net zo goed netto doen, al zal de VVD het daar niet mee eens zijn
...aldus de man die zelf eerst wel bruto heeft kunnen sparen en nu zelfs de belasting voor goed verdienende ouderen omlaag wil doen.

Ik zou dan eerst kijken naar de AOW inkomensafhankelijk maken, geen uitkering voor mensen met een goed inkomen, doen we onder de 67 ook niet.
  zondag 21 december 2025 @ 22:19:49 #210
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219555724
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2025 22:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
...aldus de man die zelf eerst wel bruto heeft kunnen sparen en nu zelfs de belasting voor goed verdienende ouderen omlaag wil doen.

Ik zou dan eerst kijken naar de AOW inkomensafhankelijk maken, geen uitkering voor mensen met een goed inkomen, doen we onder de 67 ook niet.
Christen Unie is in ieder geval erg voor om het maximum belastbaar bedrag voor pensioensparen te verlagen, naar onder de 105.000 euro
Al zijn de pensioenfondsen het er niet mee eens

En met dit kabinet zal het niet gaan gebeuren

Boven de 100.000 per jaar kan je altijd nog vrijwillig netto pensioensparen of extra aflossen
https://www.vcp.nl/voorst(...)lijk-en-ondoordacht/
quote:
Beperking pensioenopbouw
Zeven van de tien partijen die hun programma hebben laten doorrekenen willen het maximale inkomen voor belastingvrije pensioenopbouw verlagen.
Alleen VVD, CDA en BBB willen vasthouden aan de huidige aftoppingsgrens van ¤137.800.

Bij partijen die wél willen verlagen, varieert de grens behoorlijk: ¤72.000 (JA21), ¤80.000 (Volt), ¤90.000 (GroenLinks-PvdA en ChristenUnie), ¤96.000 (SGP) en ¤105.000 (NSC en D66).

Politieke partijen levert het beperken van de pensioenopbouw op korte termijn meer inkomstenbelasting op, maar het gaat ten koste van toekomstige generaties.

Geen van deze partijen heeft een lagere aftoppingsgrens in haar verkiezingsprogramma staan, terwijl de inperking grote gevolgen heeft voor de mogelijkheid om pensioen op te bouwen.

In het pensioenakkoord van 2019 tussen overheid en sociale partners is afgesproken dat iedereen in de loop van 42 jaar 80% van het middelloon aan pensioen moet kunnen opbouwen.

Door de beperking is een goed pensioen voor een steeds grotere groep mensen niet meer haalbaar.

Gemorrel aan premies en opbouw
Sommige partijen willen dat de verplichte opbouw omlaag gaat zodat per cao een lagere grondslag kan worden afgesproken.
De VVD en JA21 stellen de grens voor de verplichting op ¤60.000, D66 stelt deze grens op ¤75.000.

Deze voorstellen zijn ook niet terug te vinden in de verkiezingsprogramma’s, maar hebben effect op de pensioenopbouw en -premie.
Andere plannen rond de AOW zullen effect hebben op de pensioenpremies.
Zo stellen GroenLinks-PvdA, NSC en D66 voor de AOW-franchise te verhogen.
Als gevolg hiervan krimpt de pensioengrondslag en kunnen werkenden minder belastingvrij sparen voor hun pensioen.
De ChristenUnie wil de AOW-uitkering juist verlagen, wat naar verwachting tot hogere pensioenpremies leidt.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219555835
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Christen Unie is in ieder geval erg voor om het maximum belastbaar bedrag voor pensioensparen te verlagen, naar onder de 105.000 euro

[..]

Nee, ze hebben het niet in hun verkiezingsprogramma, dus 'heel erg voor' is het niet. Soms is het in de doorrekening zelfs maar kiezen voor een optie, omdat de optie die je wil er niet tussen staat.

Het zou wmb ook een domme actie zijn, ga als je die kant op wil en wat aan te hoge pensioenen wil doen, eerst eens achter de relatief veel rijke ouderen van nu aan. Verhoog de schenk- en erfbelasting, verhoog de belastingen voor rijke gepensioneerden. Maak desnoods bij bepaalde zorg (verpleeghuizen e.d.) de eigen bijdrage afhankelijk van de spaarrekening. Al die mensen hebben vooral geprofiteerd van de stijgende waarde van bakstenen die ze toevallig hadden gekocht. Lijkt me verstandiger dan nu kijken naar het geld van generaties die het minder goed gaan hebben dan de huidige ouderen.

En over zorg gesproken: stop eens met het feit dat een werknemer met een inkomen van 500.000 euro hetzelfde (in euro's, niet in percentage van het inkomen) aan zorg betaalt als een werknemer met een inkomen van 80.000 euro, dat is echt absurd.
pi_219555849
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

En met dit kabinet zal het niet gaan gebeuren

Boven de 100.000 per jaar kan je altijd nog vrijwillig netto pensioensparen of extra aflossen
[..]

Ja, gaat niet goed met de pensioenen en de AOW. De tijden van Drees en het sociale omslagstelsel zijn eindig.
pi_219555946
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ze hebben het niet in hun verkiezingsprogramma, dus 'heel erg voor' is het niet. Soms is het in de doorrekening zelfs maar kiezen voor een optie, omdat de optie die je wil er niet tussen staat.

Het zou wmb ook een domme actie zijn, ga als je die kant op wil en wat aan te hoge pensioenen wil doen, eerst eens achter de relatief veel rijke ouderen van nu aan. Verhoog de schenk- en erfbelasting, verhoog de belastingen voor rijke gepensioneerden. Maak desnoods bij bepaalde zorg (verpleeghuizen e.d.) de eigen bijdrage afhankelijk van de spaarrekening. Al die mensen hebben vooral geprofiteerd van de stijgende waarde van bakstenen die ze toevallig hadden gekocht. Lijkt me verstandiger dan nu kijken naar het geld van generaties die het minder goed gaan hebben dan de huidige ouderen.

En over zorg gesproken: stop eens met het feit dat een werknemer met een inkomen van 500.000 euro hetzelfde (in euro's, niet in percentage van het inkomen) aan zorg betaalt als een werknemer met een inkomen van 80.000 euro, dat is echt absurd.
Dat gebeurt nu al. Alleen dat gaat pas in na twee jaar. Mijn moeder leefde van de AOW en een heel klein weduwenpensioentje, maar ze had wel een eigen huis zonder hypotheek. Na een val raakte ze in een verzorgingstehuis en heeft daar nog twee jaar geleefd. Ze heeft daarvoor niets hoeven inleveren.
  zondag 21 december 2025 @ 22:39:27 #214
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219556020
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:34 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat gebeurt nu al. Alleen dat gaat pas in na twee jaar. Mijn moeder leefde van de AOW en een heel klein weduwenpensioentje, maar ze had wel een eigen huis zonder hypotheek. Na een val raakte ze in een verzorgingstehuis en heeft daar nog twee jaar geleefd. Ze heeft daarvoor niets hoeven inleveren.
voor de prive thuiszorg van de (WMO en ook via de zorgverzekering ) hoef je ook niet in te leveren
  zondag 21 december 2025 @ 22:40:34 #215
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219556035
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:27 schreef Hanca het volgende:
Maak desnoods bij bepaalde zorg (verpleeghuizen e.d.) de eigen bijdrage afhankelijk van de spaarrekening.
er worden veel minder indicaties afgeven voor verpleeghuizen die gaan ook sluiten
pi_219556043
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor de prive thuiszorg van de (WMO en ook via de zorgverzekering ) hoef je ook niet in te leveren
Beginjaren nog wel, hoor, ze was eerder al een keer gevallen en toen was de thuiszorg nog per inkomen.
pi_219556062
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er worden veel minder indicaties afgeven voor verpleeghuizen die gaan ook sluiten
Nee, voor een indicatie moet je inmiddels al halfdood zijn.
  zondag 21 december 2025 @ 22:44:03 #218
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219556082
half ?

quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee, voor een indicatie moet je inmiddels al halfdood zijn.
verpleeghuizen wil men ook sluiten of nog slechts minimaal
je moet thuis dood gaan
quote:
AI-overzicht
Ja, er worden minder indicaties afgegeven voor verpleeghuizen, wat leidt tot leegstand en wachtlijsten, omdat het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) strenger lijkt te indiceren, zorg thuis wordt gestimuleerd, en zorgprofielen voor lichte zorg (zoals ZZP1-3) niet meer worden geïndiceerd, waardoor ouderen langer thuis blijven wonen en de toegang tot een verpleeghuis moeilijker wordt, ondanks de toenemende behoefte.

Redenen voor minder indicaties:
Verhoogde drempel: Wijkverpleegkundigen en huisartsen merken dat het CIZ terughoudender is met het afgeven van indicaties, waardoor de drempel voor verpleeghuisopname hoger is geworden.

Focus op thuis wonen: Er is een beleidsmatige voorkeur om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen, met ondersteuning thuis (zoals VPT en MPT) in plaats van intramurale zorg (ZZP).

Beperking van zorgprofielen: Vanaf 2013 zijn indicaties voor verpleeghuiszorg voor lichte zorgzwaarte (ZZP1-2) niet meer mogelijk, en vanaf 2014 ook voor ZZP3 en een deel van ZZP4, wat de toegang beperkt.

Bureaucratie CIZ: Professionals vinden dat het CIZ te afstandelijk en bureaucratisch indiceert, waardoor het oordeel soms niet overeenkomt met de werkelijke zorgbehoefte ter plaatse.

Gevolgen:
Leegstand én wachtlijsten: Verpleeghuizen staan deels leeg, terwijl er tegelijkertijd wachtlijsten zijn voor mensen die wel dringend zorg nodig hebben, wat een bizar beeld schetst.

Knelpunt voor kwetsbaren: De meest kwetsbare ouderen lopen vast omdat de juiste zorg thuis (nog) niet voldoende beschikbaar is, en de toegang tot het verpleeghuis beperkt is.

Wat is nodig?
Een herbezinning op het ouderenbeleid om te bepalen of thuis wonen altijd de beste oplossing is, en om de toegang tot verpleeghuizen te herzien.
nog een paa jaar en we krijgen ons eigen ROB thuis

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 21-12-2025 22:52:09 ]
pi_219556119
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:44 schreef michaelmoore het volgende:

half ?
[..]
verpleeghuizen wil men ook sluiten of nog slechts minimaal
je moet thuis dood gaan
[..]

Tja, wie wil er nou niet liever thuis dood gaan?
  zondag 21 december 2025 @ 22:50:04 #220
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219556133
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:48 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Tja, wie wil er nou niet liever thuis dood gaan?
voor de familie is het zwaar , om een jaar voor een stervende te zorgen
pi_219556145
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor de familie is het zwaar , om een jaar voor een stervende te zorgen
Zorg particulier inkopen. Kun jij vast wel regelen met jouw zwarte bijbaantjes. :D
  zondag 21 december 2025 @ 22:52:44 #222
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219556159
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:51 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zorg particulier inkopen. Kun jij vast wel regelen met jouw zwarte bijbaantjes. :D
een poolse , dat zou moeten kunnen ja

arbeidspool van maken,
web page maken met poolse zorg delen per uur
beter dan die rot buros

moet ze wel een rijbewijs hebben, dan is ze ZZP er
pi_219556168
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een poolse , dat zou moeten kunnen ja

arbeidspool van maken,
web page maken met poolse zorg delen per uur
Voor je nabestaanden is het financieel beter dat je er gelijk een drionpil bij pakt.
  zondag 21 december 2025 @ 22:54:47 #224
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219556170
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:54 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Voor je nabestaanden is het financieel beter dat je er gelijk een drionpil bij pakt.
nee ik ben heel lief
pi_219556179
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 22:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee ik ben heel lief
Niet als je rochelend en hulpbehoevend je bed onder poept.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')