Mini-jaaroverzichtje van mijn kant

Ik speel gelijk al vals, maar vanwege m'n werk begint voor mij het nieuwe jaar met de nieuwe dienstregeling. Op dag 1 van dienstregeling 2025 gelijk maar met de Eurocity Direct naar Brussel gegaan, waar de ICNG een vrolijke afwisseling is tussen al het grijs en grauw van Belgische treinen en treinstations.
![NeFu4oB.jpeg]()
In januari nog een rondje door België gemaakt, om in Gent naar de bouw van het nieuwe station te kijken. Alleen bij spoor 1/2 was het perron nog niet opgehoogd en mocht je de trein nog in klimmen. Blijf het grappig vinden hoe net over de grens zoiets nog doodnormaal is.
![jwBg9q8.jpeg]()
Luik had altijd al een prachtig station, maar vind die kleurtjes niet per se veel toevoegen.
![xhiyvc2.jpeg]()
In mei naar Japan, niet per se voor treinen maar er waren een aantal die ik natuurlijk niet aan me voorbij kon laten gaan.
![ruuyiVQ.jpeg]()
![aPfdEGK.jpeg]()
![QP6pqBz.jpeg]()
![MnnhoUm.jpeg]()
Sendai - Tokyo, een rit van 320 kilometer, in 93 minuten. Mezelf op de "Green car" getrakteerd (In principe "eerste klas" maar in de verste verte niet vergelijkbaar met wat in Europa "eerste klas" genoemd wordt).
![Iwi8ipk.jpeg]()
In september naar Portugal, waar de trammetjes voor leukere beelden zorgen dan de treinen.
![yJFvRJ6.jpeg]()
![UBqLJWE.jpeg]()
Gare do Oriente, ook weer een station ontworpen door Santiago Calatrava. Had niet genoeg tijd voor een fatsoenlijke foto want de Uber stond te wachten. Een station wat er prachtig uit ziet maar als je daadwerkelijk ergens moet wezen een onoverzichtelijk, donker, onpraktisch kutstation (zoals alles van Calatrava).
![Pf7tqTx.jpeg]()
![dwou6l9.jpeg]()
![Hh4X6g7.jpeg]()
Na een bezoekje aan de kermis op een zonnige nazomerdag heeft zelfs Roosendaal nog z'n charme.
![AM3jyK4.jpeg]()
Tenslotte vorige week ook nog even in Mons (/Bergen) gaan kijken naar nog een overdreven Calatrava-bouwwerk. Net geen 9000 reizigers per dag, vergelijkbaar met Driebergen-Zeist, of Roermond.
![NimvR6z.jpeg]()
![3rGrVdS.jpeg]()
Ondanks de foto's uit het buitenland heb ik nog altijd verreweg de meeste kilometers binnen Nederland gereisd. Maar ik zou gewoon niet meer weten wat hier nog interessant genoeg is om op de foto te zetten

.
[ Bericht 1% gewijzigd door Ireyon op 02-01-2026 15:04:23 ]