abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219458450
Met stokken en prikkers op weg naar het slachthuis
Veehandelaren houden zich in verzamelcentra voor koeien en kalveren lang niet altijd aan de regels voor diertransporten.

https://www.volkskrant.nl(...)tootwapens~v2228326/

Omdat artikelen van De Volkskrant niet toegestaan zijn, daarom maar een lokaal bericht.

quote:
Veehandelaar geeft stroomstoten aan uitgeputte koe en sleept haar weg met touw

Een veehandelaar uit Oud-Alblas claimt op zijn website dat de dierenliefde hem met de paplepel was ingegoten. Maar videobeelden van onderzoeksgroep Ongehoord laten iets heel anders zien.
In het geheim opgenomen camerabeelden onthullen hoe de Oud-Alblasser een zieke koe die op de grond ligt tot opstaan wil dwingen met veertig prikken van een stroomstootwapen. Het dier komt niet op de poten. Na een nacht ‘creperen’, zoals Ongehoord het noemt, besluit de man een vorkheftruck in te zetten. Met touw om de poten wordt de koe naar buiten gesleurd, alsof het een kadaver is. Maar de koe is volledig bij bewustzijn. Haar bestemming? Het slachthuis.

Niet uniek
De situatie in Oud-Alblas is niet uniek. De onderzoeksgroep plaatste camera’s in vijf verschillende stallen, verspreid over het hele land. Het ging om zogeheten verzamelstallen, waar opgehaalde koeien worden samengebracht voor verder vervoer naar een mesterij, fokkerij of abattoir. De camera’s snorden er vier tot 18 dagen.

Achter de mishandelingen gaat volgens Ongehoord een systeem schuil. Dat van de melkindustrie, waarin koeien simpelweg worden ‘uitgemolken’. In de natuur kan een koe zo’n 15 tot 20 jaar oud worden, maar die vlieger gaat voor de meeste koeien in Nederland niet op. Op hun zesde zijn ze vaak al uitgeput doordat ze elk jaar drachtig worden gemaakt voor de melkproductie. Moeder mogen ze nooit zijn. Het kalfje wordt na de geboorte direct van hen afgenomen.

'Er verandert niets'
Johan Boonsta van Ongehoord: “Zolang de melkindustrie bestaat, zullen uitgemolken koeien op transport gezet worden. We maken dit soort beelden al jaren en er verandert niets.” Volgens Ongehoord kondigde de betrokken inspectiedienst (NVWA) al vanaf 2019 strenger toezicht aan. Maar dat gebeurt voornamelijk bij slachthuizen. De zogeheten verzamelstallen vallen daarbuiten.

"Dieren lopen nu eenmaal niet vrijwillig de veewagens in en uit", zegt Boonstra. "Ze huppelen niet naar het slachthuis. Ze worden er naartoe geslagen."

De veehandelaar in Oud-Alblas heeft zijn website inmiddels offline gehaald. Rijnmond heeft hem meermaals benaderd voor commentaar, maar de telefoon werd niet opgenomen. Volgens Ongehoord heeft de advocaat van de handelaar laten weten ‘het handelen van het bedrijf te betreuren’.

Boonstra: “De directeur doet alsof hij er niks mee te maken heeft en alsof het personeel aangaat. Maar de man die de koe mishandelt? Dat is hij gewoon zelf.” https://www.rijnmond.nl/n(...)pt-haar-weg-met-touw

Treurig hoe er nog steeds met dieren omgegaan wordt. En die veehandelaar uit Oud-Alblas is helemaal een sneuneus.
pi_219458497
Direct bedrijf opheffen bij de minste of geringste misstap. Eigenaar strafrechtelijk aanpakken. Werknemers per direct ontslag zonder recht op ww.

Keihard afstraffen.
pi_219458564
Bijzonder triest. Er is blijkbaar veel meer toezicht nodig.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_219458570
Het hele land valt over dierenleed van dieren die op weg zijn naar..... Juist, het slachthuis!!!! _O_
blablablabla
  woensdag 10 december 2025 @ 17:32:05 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219458571
Misstanden in de vleesindustrie zijn geen incidenten maar een karaktereigenschap van een doodzieke sector. Het is schering en inslag. Sectorbreed.

Wiersma be like: "boeren houden van dieren!!!" en "je moet dieren toch op de één of andere manier in beweging kunnen krijgen?!!! "
Huilen dan.
  woensdag 10 december 2025 @ 17:32:32 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219458577
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:31 schreef Elan het volgende:
Het hele land valt over dierenleed van dieren die op weg zijn naar..... Juist, het slachthuis!!!! _O_
Dom. Dommer. Hersendood.

[ Bericht 2% gewijzigd door Isdatzo op 10-12-2025 17:39:51 ]
Huilen dan.
pi_219458585
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:32 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dom. Dommer. Hersendood.
Prima stukje zelfreflectie.
blablablabla
  woensdag 10 december 2025 @ 17:34:21 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219458600
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:33 schreef Elan het volgende:

[..]
Prima stukje zelfreflectie.
Nu jij nog.
Huilen dan.
  Spellchecker woensdag 10 december 2025 @ 17:35:18 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219458609
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:31 schreef Elan het volgende:
Al dat vlees zit vol stresshormonen.
Lekker hoor ... voer voor hooligans.
pi_219458618
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:34 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nu jij nog.
Geef geen neuk om dierenleed van beesten op weg naar de slacht. Oprotten met dit soort hypocriet links geneuzel.
blablablabla
pi_219458626
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:35 schreef maily het volgende:

[..]
Al dat vlees zit vol stresshormonen.
Lekker hoor ... voer voor hooligans.
Alsof jij dat proeft.
Alsof dieren anders ontspannen sterven.

:')
blablablabla
  woensdag 10 december 2025 @ 17:38:34 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219458641
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:36 schreef Elan het volgende:

[..]
Geef geen neuk om dierenleed van beesten op weg naar de slacht. Oprotten met dit soort hypocriet links geneuzel.
Stoere jongen gespot hoor.
Huilen dan.
pi_219458656
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Stoere jongen gespot hoor.
Zeker :)
Liefste slacht ik mijn dieren zelf met de blote hand. Maar dat geeft zoveel rotzooi
blablablabla
  woensdag 10 december 2025 @ 17:47:51 #14
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_219458712
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:39 schreef Elan het volgende:

[..]
Zeker :)
Liefste slacht ik mijn dieren zelf met de blote hand. Maar dat geeft zoveel rotzooi
Of dat wat uitmaakt in je tokkie flatje.
  woensdag 10 december 2025 @ 18:09:28 #15
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219458851
Dit kan gewoon niet. Maar je moet niet één incident gaan gebruiken om daarmee een breder beeld neer te zetten.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  woensdag 10 december 2025 @ 18:10:17 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219458859
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2025 18:09 schreef phpmystyle het volgende:
één incident
Huilen dan.
  woensdag 10 december 2025 @ 18:12:38 #17
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219458875
quote:
10s.gif Op woensdag 10 december 2025 18:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Verreweg de meeste transporten zijn gewoon conform wet- en regelgeving.

Maar wat stel jij voor?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 10 december 2025 @ 18:21:41 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219458922
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2025 18:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Maar wat stel jij voor?
Meer toezicht, verbod op stroomstootwapens, camera's, strenger handhaven, toko sluiten bij herhaalde overtredingen, ...
Huilen dan.
pi_219459066
Zijn ze al bloemen aan het leggen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219459446
Gewoon vuurwerk verbieden en streng handhaven.
pi_219459481
Melk drinken :')
  Forum Admin woensdag 10 december 2025 @ 19:21:40 #22
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219459491
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2025 18:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Maar wat stel jij voor?
Dat zijn ze niet. Elke dag zijn er misstanden.
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:32 schreef Isdatzo het volgende:
Misstanden in de vleesindustrie zijn geen incidenten maar een karaktereigenschap van een doodzieke sector. Het is schering en inslag. Sectorbreed.

Wiersma be like: "boeren houden van dieren!!!" en "je moet dieren toch op de één of andere manier in beweging kunnen krijgen?!!! "
Er zijn genoeg boeren die het goed doen. Er zijn er echter veel te veel die het niet goed doen en die kunnen ook nog eens hun gang blijven gaan
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 10 december 2025 @ 19:25:11 #23
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219459559
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:21 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
[..]
Er zijn genoeg boeren die het goed doen. Er zijn er echter veel te veel die het niet goed doen en die kunnen ook nog eens hun gang blijven gaan
@Isdatzo

Er komt een verbod op gebruik stroomstoofwapens:
https://nos.nl/artikel/25(...)uderij-per-1-januari

En er hangen camera's in slachthuizen. Maar het is vooral belangrijk om héél streng te handhaven. Ik heb geen naïeve gedachten bij vredelievende boeren én dierentransporteurs. Vroeger zelf ook een ontruiming van zo'n stal gezien. Ronduit lomp hoe er met die dieren wordt omgegaan.
Terwijl ook heel veel boeren wél om hun dieren geven.

Denk dat zo'n beetje 50/50 deugt/niet deugt.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 10 december 2025 @ 19:26:32 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219459592
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:21 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
[..]
Klopt. Misstanden in de vleesindustrie is een karaktereigenschap van een doodzieke sector, en niet van de mensen die er werken. Het is schering en inslag. Sectorbreed.

En dat is niet omdat het nou eenmaal een natuurwet is dat er onder boeren, transporteurs, en slachters meer zieke geesten rondlopen, maar omdat de vleesindustrie en alles eromheen onderdeel van een tot op het bot verpest systeem is. In een gezonde sector is handhaving en toezicht van/op elke millimeter niet noodzakelijk, maar in de bio-industrie wel. Dat zou te denken moeten geven.
Huilen dan.
  woensdag 10 december 2025 @ 19:36:25 #25
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219459746
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Klopt. Misstanden in de vleesindustrie is een karaktereigenschap van een doodzieke sector, en niet van de mensen die er werken. Het is schering en inslag. Sectorbreed.

En dat is niet omdat het nou eenmaal een natuurwet is dat er onder boeren, transporteurs, en slachters meer zieke geesten rondlopen, maar omdat de vleesindustrie en alles eromheen onderdeel van een tot op het bot verpest systeem is. In een gezonde sector is handhaving en toezicht van/op elke millimeter niet noodzakelijk, maar in de bio-industrie wel. Dat zou te denken moeten geven.
Wat maakt dan dat die "zieke" sector maakt dat dieren onjuist behandeld worden?
Het begint met een goed moreel kompas, en daar ontbreekt het sommigen aan. Er werken veel mensen in die sector zonder opleiding, opvoeding, en morele waarden.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Forum Admin woensdag 10 december 2025 @ 19:50:43 #26
pi_219459988
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat maakt dan dat die "zieke" sector maakt dat dieren onjuist behandeld worden?
Het begint met een goed moreel kompas, en daar ontbreekt het sommigen aan. Er werken veel mensen in die sector zonder opleiding, opvoeding, en morele waarden.
Winstbejag icm een ontbrekend moreel kompas. Ze zien dieren niet als dieren, maar als goederen.

Interessant is dat veel van dat spul nog geëxporteerd wordt ook. Dus we vervuilen ons eigen land met een flinke schep dierenleed er bij voor de portemonnee van een select gezelschap. Totaal niet uit te leggen.

Je hebt de "vuile" hal. Ik hoef jou niet uit te leggen wat daar gebeurt en vooral wat voor mensen daar werken. Hint, het zijn doorgaans ook geen Nederlanders.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 10 december 2025 @ 19:57:48 #27
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219460082
quote:
Winstbejag icm een ontbrekend moreel kompas. Ze zien dieren niet als dieren, maar als goederen.
Waarom zou je uit winstbejag een dier gaan martelen? Want dat is wat er gebeurt.

quote:
Interessant is dat veel van dat spul nog geëxporteerd wordt ook. Dus we vervuilen ons eigen land met een flinke schep dierenleed er bij voor de portemonnee van een select gezelschap. Totaal niet uit te leggen.
Je maakt het nu wel heel bont. Maar ok, het klopt dat veel geëxporteerd wordt. Blijkbaar kunnen wij goede dierlijke producten produceren tegen marktconforme tarieven. Daar wordt geld mee verdiend. Nederland draait nu eenmaal niet op alleen dienstverlening. Raar dat het concept "geld verdienen" tegen je kan worden gebruikt. Ik blijf erbij dat het sommigen ontbreekt aan goede morele waarden.

quote:
Je hebt de "vuile" hal. Ik hoef jou niet uit te leggen wat daar gebeurt en vooral wat voor mensen daar werken. Hint, het zijn doorgaans ook geen Nederlanders.
Oprecht geen idee. Met google kom ik er ook niet uit? Wat bedoel je?
Het feit dat er Polen en andere Oostblokkers werken boeit mij niet. Delen veelal onze waarden en zijn ons niet tot last.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Forum Admin woensdag 10 december 2025 @ 20:06:21 #28
pi_219460194
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Waarom zou je uit winstbejag een dier gaan martelen? Want dat is wat er gebeurt.
[..]
Je maakt het nu wel heel bont. Maar ok, het klopt dat veel geëxporteerd wordt. Blijkbaar kunnen wij goede dierlijke producten produceren tegen marktconforme tarieven. Daar wordt geld mee verdiend. Nederland draait nu eenmaal niet op alleen dienstverlening. Raar dat het concept "geld verdienen" tegen je kan worden gebruikt. Ik blijf erbij dat het sommigen ontbreekt aan goede morele waarden.
[..]
Oprecht geen idee. Met google kom ik er ook niet uit? Wat bedoel je?
Het feit dat er Polen en andere Oostblokkers werken boeit mij niet. Delen veelal onze waarden en zijn ons niet tot last.
Ze mishandelen die dieren niet eens uit het oogpunt van marteling, maar omdat het welzijn ze nier interesseert en tijd geld is. En elke koe/dier die niet geslacht kan worden geld kost. Het is totale desinteresse voor levende wezens op basis van Winstbejag

Geld verdienen is prima, maar niet op die manier. Het draagt niet eens zoveel bij aan de economie, maar belast wel onevenredig ons mileu. Dit is dus nog los van alle dierenwelzijn problematiek.

De vuile hal is de hal waar dieren verdoofd, leeggebloed en uitgesneden worden. Het mag niks kosten, het is gruwelijk werk en het trekt van nature emphatieloze mensen aan. Simpelweg omdat je dat werk anders niet kan doen. Daar het ook weer puur om geld gaat mag het niks kosten. Dan krijg je dus hele vervelende mensen die schijt hebben aan dieren en dus ook dit soort mis en toestanden.
pi_219460322
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:26 schreef Isdatzo het volgende:

Ik mis wel enige onderbouwing...
pi_219460776
Ik zou sowieso vanuit moreel oogpunt definitief vegetariër moeten worden, mja ik doe het niet. Waarom niet? Gemakzucht denk ik, of niet kunnen toegeven aan je ethische overtuiging.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')