abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219459487
Trots op IJsland.

Kunnen we met de winnaar van de nationale voorrondes van de 5 landen en met de artiesten die hun nationale voorronde winnen, maar niet naar het songfestival willen, geen competitie houden?
Misschien ergens in mei? Want daar heb ik nu een week lang een gat in mijn agenda zitten.
pi_219459530
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:17 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
Het is duidelijk dat je niks van ESF begrijpt. IJsland is al jaren een graag geziene en goed gewaardeerde deelnemer aan het ESF. Met een enorm kijkers aandeel in het land zelf, het is daar niet zomaar een paar avondjes doorsnee tv. Dat zo'n enorm ESF-betrokken land afhaakt, betekent wel degelijk een hoop in ESF wereld.
Het is duidelijk dat men haat/chantage belangrijker vindt dan deelname. En een eiland met nog geen half miljoen inwoners, ach, dat zal vast wel meevallen met de kijkers. Hoeveel procent van dat eiland kijkt naar het Songfestival?
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:21 schreef BillDauterive het volgende:
Trots op IJsland.

Kunnen we met de winnaar van de nationale voorrondes van de 5 landen en met de artiesten die hun nationale voorronde winnen, maar niet naar het songfestival willen, geen competitie houden?
Misschien ergens in mei? Want daar heb ik nu een week lang een gat in mijn agenda zitten.
Waarom zou je 'trots' zijn op een land dat uit haat voor een ander land niet meedoet aan het Songfestival?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219459544
quote:
Trots op IJsland.

Ik zou een gewone leuke muziekavond in die geest wel leuk vinden. Daar hoeft geen competitie bij, voor mij.
pi_219459618
Waarom zou je op een forum reageren dat gaat over een festival dat je geen fuck interesseert?
pi_219459770
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:27 schreef Aadrianus het volgende:
Waarom zou je op een forum reageren dat gaat over een festival dat je geen fuck interesseert?
Mij interesseert het Songfestival wel. Ik heb de afgelopen editie zelfs meermaals gestemd.

Het valt mij slechts op dat veel van de hardcore fanbase nogal een probleem heeft met de deelname van het enige Joodse land ter wereld en dus allerlei acties en poging om de deelname van dit land te boycotten toejuicht.

Dit terwijl Israël een van de landen is geweest die toch altijd sterk presteert en veel heeft toegevoegd aan het Songfestival. Wellicht eens tijd voor sommigen om die diepe en vooral ongefundeerde antipathie te laten varen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219459780
quote:

Ik weet nog wel een goede datum.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  woensdag 10 december 2025 @ 19:39:28 #132
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_219459785
quote:
14s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En een eiland met nog geen half miljoen inwoners, ach, dat zal vast wel meevallen met de kijkers. Hoeveel procent van dat eiland kijkt naar het Songfestival?
[..]
quote:
De finale had een kijkdichtheid van meer dan 50% in 19 van de 37 landen, aangevoerd door IJsland (97,8%), Finland (90,5%), Zweden (89,6%), Noorwegen (85,4%) en Denemarken (75,1%). Andere hoge cijfers waren er in Nederland (75,1%) en Duitstalig Zwitserland (74,2%).

https://songfestival.be/e(...)d-vanuit-146-landen/
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 10 december 2025 @ 19:41:25 #133
163650 Greys
pi_219459811
quote:
14s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:24 schreef HowardRoark het volgende:
Hoeveel procent van dat eiland kijkt naar het Songfestival?
Iceland has one of the highest Eurovision viewerships globally, with the 2025 Grand Final reaching a massive 97.8% viewing share, meaning almost the entire country was watching, making it the top country for audience share that year.

Wat jij ook van hun beslissing vindt, het is op zijn minst een opvallend besluit met zo'n hoog aandeel kijkers.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  woensdag 10 december 2025 @ 19:42:37 #134
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219459847
Man die het songfestival haat: wie zal dit land missen op het songfestival?
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 10 december 2025 @ 19:44:15 #135
163650 Greys
pi_219459890
quote:
14s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:38 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Mij interesseert het Songfestival wel. Ik heb de afgelopen editie zelfs meermaals gestemd.

Het valt mij slechts op dat veel van de hardcore fanbase nogal een probleem heeft met de deelname van het enige Joodse land ter wereld en dus allerlei acties en poging om de deelname van dit land te boycotten toejuicht.

Dit terwijl Israël een van de landen is geweest die toch altijd sterk presteert en veel heeft toegevoegd aan het Songfestival. Wellicht eens tijd voor sommigen om die diepe en vooral ongefundeerde antipathie te laten varen.
Hoe vaak moeten we je nou nog uitleggen dat het geen hol te maken heeft met 'Joods' omdat we enkele jaren geleden nog aan het juichen waren voor Netta en naar Tel Aviv gingen?

En dat als Portugal dit allemaal had uitgevreten op het ESF we daar net zo boos op zouden zijn?

Je blijft ons maar beschuldigen dat het (mede?) is omdat het een Joods land is, maar als je dat na Netta enzo nog steeds roept is het gewoon trollen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 10 december 2025 @ 19:45:23 #136
163650 Greys
pi_219459904
Zo, die heeft ook de dagelijkse aandacht weer gehad.

Next.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219459907
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 18:48 schreef Strani het volgende:
Ik begrijp dat als je na de deadline nog uit het ESF stapt, je dan het geld kwijt bent toch? Wellicht nog een boete er bovenop?

Maar ja, als je tóch gaat ondanks flinke publieke druk kan dat uiteindelijk ook financiële schade opleveren, bijvoorbeeld adverteerders die zich tijdelijk terugtrekken.
Niet alleen dat. Als nu meerdere artiesten aangeven dat ze niet gaan en er gaat vervolgens iemand die zeg maar nr.8 is geworden, dan wordt die toch ook met de nek aangekeken. En wie zit op iemand die laag eindigt te wachten (of ze moeten echt een banger finale hebben). Dan zou uk zeggen, ga voor een interne selectie Portugal. En geef de winnaar van de nationale finale idd een andere prijs.
We weten ook niet hoe hoog de boetes zijn, die kunnen omroepen ook wel voor lief nemen.
  ESF Reporter woensdag 10 december 2025 @ 19:47:36 #138
87554 Cee
Welluk?
pi_219459939
Is José single? O+

twitter
pi_219459951
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:44 schreef Greys het volgende:

[..]
juichen waren voor Netta en naar Tel Aviv gingen?

En dat als Portugal dit allemaal had uitgevreten op het ESF we daar net zo boos op zouden zijn?
Ik vond Netta trouwens echt geen terechte winnaar, ik baalde best dat ze 1e werd. (En ik vond Equinox eigenlijk heel leuk). En ald ik toch bezig ben, Dana zong in 1998 gewoon vals en was destijds absoluut niet mijn winnaar.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 10 december 2025 @ 19:50:45 #140
163650 Greys
pi_219459990
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:48 schreef Ann-Lynn het volgende:

[..]
Ik vond Netta trouwens echt geen terechte winnaar, ik baalde best dat ze 1e werd. (En ik vond Equinox eigenlijk heel leuk). En ald ik toch bezig ben, Dana zong in 1998 gewoon vals en was destijds absoluut niet mijn winnaar.
Ik vond vooraf het lied van Netta wel echt heel tof maar ik had er live een ietsssiepietsie meer van verwacht op het ESF. Al was het best een moeilijk lied natuurlijk om live perfect te brengen.

Had hetzelfde met Gabbani met zijn karma-lied. Vooraf gedroomde winnaar, viel live tegen. (Hij won dan alleen niet. Netta wel. En dat was op zich prima want ik snapte volledig dat heel veel mensen erop stemden. Terecht ook wel.)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  woensdag 10 december 2025 @ 19:51:22 #141
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219460003
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:50 schreef Greys het volgende:

[..]
Ik vond vooraf het lied van Netta wel echt heel tof maar ik had er live een ietsssiepietsie meer van verwacht op het ESF. Al was het best een moeilijk lied natuurlijk om live perfect te brengen.
Ik vond Golden Boy leuker, en Toy en Golden Boy lijken qua tijd ook wel op elkaar (zelfde schrijvers).
pi_219460017
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:47 schreef Cee het volgende:
Is José single? O+

[ x ]
Ga er achter aan Cee!
  woensdag 10 december 2025 @ 19:52:09 #143
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_219460020
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:48 schreef Ann-Lynn het volgende:

[..]
In 1998 had UK, Kroatie of Nederland moeten winnen.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  ESF Reporter woensdag 10 december 2025 @ 19:54:10 #144
87554 Cee
Welluk?
pi_219460050
twitter
pi_219460156
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:47 schreef Cee het volgende:
Is José single? O+

[ x ]
Ik ga echt stuk om deze man. _O- Je moet het toch maar even durven steeds. :D
  woensdag 10 december 2025 @ 20:03:44 #146
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_219460165
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:54 schreef Cee het volgende:
[ x ]
Oké, dus we krijgen straks in Portugal vast een preview van de shitshow.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_219460235
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:39 schreef usagi414 het volgende:

[..]
[..]

Dit gaat om kijkdichtheid, niet om het percentage van de gehele bevolking van IJsland die kijkt.
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:41 schreef Greys het volgende:

[..]
Iceland has one of the highest Eurovision viewerships globally, with the 2025 Grand Final reaching a massive 97.8% viewing share, meaning almost the entire country was watching, making it the top country for audience share that year.

Wat jij ook van hun beslissing vindt, het is op zijn minst een opvallend besluit met zo'n hoog aandeel kijkers.
Nee, ook hier: het gaat om kijkdichtheid. Voor Nederland geven ze 75,1% aan. Maar dat wil niet zeggen dat er 13,5 miljoen Nederlanders naar het Songfestival keken. Dat waren 3,5 miljoen Nederlanders, zie ook:
quote:
Songfestival iets beter bekeken dan vorig jaar, vooral meer jonge kijkers

Het Eurovisie Songfestival heeft dit jaar wereldwijd iets meer kijkers getrokken dan vorig jaar. Dit jaar keken er 166 miljoen mensen, tegenover 164 miljoen kijkers een jaar eerder. Vooral het aandeel jonge kijkers is gestegen, meldt organisator EBU.

Het gemiddelde marktaandeel - het percentage van alle televisiekijkers van dat moment - van de finale was 47,7 procent. Dat is het grootste aandeel sinds 2004.

In Nederland, waar ruim 3,5 miljoen mensen de finale zagen, was dat marktaandeel 66,1 procent. Tijdens de uitslag was dat zelfs 84,3 procent.

Het Songfestival trok dit jaar opvallend veel jonge kijkers. In de categorie 15 tot 24 jaar was het marktaandeel 60,4 procent. Dat is volgens de European Broadcasting Union (EBU) nog niet eerder zo groot geweest.
Online werd content van het Songfestival ook veel bekeken. Alle posts, video's en stories op sociale media behaalden bij elkaar bijna twee miljard views.

Het Songfestival werd dit jaar behalve in de deelnemende 37 landen ook uitgezonden in de Verenigde Staten, Noord-Macedonië, Kosovo, Moldavië en online. De Oostenrijkse zanger JJ won het evenement met het nummer Wasted Love. Namens Nederland deed Claude mee. Hij eindigde op de twaalfde plaats met C'est La Vie.
pi_219460248
quote:
14s.gif Op woensdag 10 december 2025 19:38 schreef HowardRoark het volgende:

When all else fails: maar weer over joden beginnen. De echte antisemieten zijn de pro-Israël-fundamentalisten. Die zijn niet in staat voorbij het feit te kijken dat Israëliërs joods zijn, en ze te beoordelen op wat ze doen ipv wie ze zijn.
pi_219460253
quote:
[ x ]
Wij schrijven vast met een potlood een verrassende winnaar op, die toevallig bij die paar artiesten hoort die wel naar het ESF willen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_219460317
quote:
[ x ]
Opvallend dat Portugal stelt het zo nauw te nemen met mensenrechten, maar totaal geen probleem maakt van de deelname van Azerbeidzjan, waar recent nog even Nagorno-Karabach is gezuiverd van honderduizenden etnische Armenen. Of Turkije, waar in Istanbul tientallen mensen hardhandig zijn opgepakt, omdat ze wilden meedoen aan een Pride optocht. Dit benadrukt weer dat het 'Ja, maar mensenrechten ..' argument slechts selectief wordt aangehaald en toegepast op Israël.

Het gaat dan natuurlijk ook helemaal niet om mensenrechten, de kans is zelfs groot dat velen er totaal geen probleem mee zouden hebben als Iran of China een deelnemer zou afvaardigen en dat als een mooie kans op 'verbinding' zouden zien. Het is simpelweg een ongefundeerde haat jegens Israël.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')