Voor iedereen die zich afvraagt waarom Moerdijk moet verdwijnen.quote:Grootste distributiecentrum van de Benelux bijna open en zo ziet het eruit
Wie over de snelweg A17 bij Moerdijk rijdt, kan er niet omheen: het nieuwe distributiecentrum van DSV is wat je noemt kolossaal. De ‘blauwe reus’ op het Logistiek Park Moerdijk (LPM) is meer dan een kilometer lang en zo’n tweehonderd meter breed. Volgens DSV gaat het om het grootste distributiecentrum van de Benelux. Het complex is sowieso met afstand het grootste gebouw in Brabant en wordt deze maand officieel in gebruik genomen.
“We zijn in maart vorig jaar begonnen met de bouw en we liggen nog steeds op schema”, zegt projectmanager Mathieu Liebau van de Deense logistiek dienstverlener terwijl hij een rondleiding geeft in het complex. De laatste werkzaamheden worden deze dagen afgerond. Bij binnenkomst zijn de werklieden aan de andere kant van de ruimte slechts nog waarneembaar als stipjes in de verte.
“Dat is niet zo gek wanneer je je bedenkt dat alleen al deze hal een oppervlakte heeft van drie voetbalvelden”, verduidelijkt Liebau. Het duizelt de bezoeker helemaal wanneer de projectleider vertelt dat het hele complex bestaat uit in totaal tien van deze hallen. "Je hebt het over een totale oppervlakte van 34 voetbalvelden.”
Volgens business supportmanager Joost Spoel wordt er in de gigavestiging in Moerdijk binnenkort van alles opgeslagen en klaargemaakt voor verder transport. “Onze klanten zijn voornamelijk grote bedrijven waarvoor we de logistiek doen. Goederen variëren van elektrische gitaren en kinderwagens tot ingrediënten van een bekend frisdrankmerk.”
DSV behoort tot de grootste logistieke bedrijven ter wereld. Bij het concern werken zo’n honderdzestigduizend mensen, verspreid over ruim drieduizend vestigingen in ongeveer negentig landen. Of de duizend parkeerplaatsen op het dak van de nieuwste locatie straks ook allemaal bezet gaan worden, laat zich volgens Joost Spoel nog moeilijk voorspellen.
“Ik denk dat je uit kunt gaan van een aantal tussen de vijfhonderd en achthonderd medewerkers. Het is sterk afhankelijk van hoe goederen hier verwerkt gaan worden voor verder transport. We hebben een grote ambitie voor automatisering, maar dat sluit niet uit dat we ook mensen nodig hebben. Ook in de logistiek is het momenteel een uitdaging om personeel te vinden.”
Als voorbeeld van automatisering noemt Spoel de ‘autonome drones’ die ’s nachts langs de stellingen vliegen om producten te scannen. “Zo wordt iedere dag de voorraad automatisch en uiterst precies geteld.”
Zijn collega Liebau laat ondertussen één van de tien chauffeursruimtes zien. “Hier kunnen de mannen of vrouwen straks koffie drinken en even ontspannen”, zegt hij terwijl hij alweer naar buiten loopt. Hij wijst naar de honderden meters lange gevel. “Het was een voorwaarde dat het distributiecentrum zou worden ingepast in het landschap.”
Hij vervolgt: “Om deze reden hebben we ervoor gekozen om de gevel helemaal rondom door te trekken. Ook de grote parkeerplaats voor vrachtwagens is met een stuk schijngevel omheind, zodat het er van de buitenkant uitziet als één geheel. Daarnaast hebben we bewust gekozen voor de kleur blauw, omdat het een natuurtint is."
Achter dezelfde lange gevel bevinden zich, verdeeld over drie verdiepingen, de kantoorruimtes. Met een loopbrug over de binnenplaats staan ze in verbinding met de distributiehallen.
Terwijl Liebau de rondleiding bijna afsluit, wil hij nog één ding kwijt. “We worden natuurlijk vaak aangesproken op de grootte. Wat het project nog specialer maakt, zijn de grote inspanningen die we hebben gedaan met het oog op het verminderden van de uitstoot van CO2. Bijna dertienduizend zonnepanelen zorgen voor de elektriciteit in de hallen en in de kantoorruimtes. Daarnaast wordt rondom het distributiecentrum 32 duizend vierkante meter groenvoorziening aangelegd.”
Op 9 december wordt de sleutel overgedragen en kunnen de goederen vanuit ‘de blauwe reus’ in Moerdijk verder worden verspreid.
Omdat werk voor migrantenquote:Op maandag 8 december 2025 09:17 schreef xpompompomx het volgende:
Waarom kunnen er eigenlijk wel distributiecentra gebouwd worden maar geen woningen?
Klinkt precies als waar we nog meer van nodig hebben in dit land.quote:Op maandag 8 december 2025 09:38 schreef Red_85 het volgende:
Hoop marketing gelul van een onderbetalende kostenjagende lijkenpikkende dozenschuiver.
Dat gebouw staat er al, en het dorp Moerdijk ook nog, dus dat lijkt mij niet.quote:Op maandag 8 december 2025 09:14 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Voor iedereen die zich afvraagt waarom Moerdijk moet verdwijnen.
(Voor reactie hoogleraar op deze ontwikkeling: zie link. )
Ik vraag me af waarom dit soort megagebouwen nodig zijn als we voor 1980 helemaal niet van dit soort gebouwen hadden.quote:Op maandag 8 december 2025 10:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat gebouw staat er al, en het dorp Moerdijk ook nog, dus dat lijkt mij niet.
Natuurlijk kijken we liever naar een bos of een authentieke dorpskern, maar ook logistiek en distributie zijn nodig.
Er was wel meer wat we in 1980 niet hadden. Massaal winkelen via internet bijvoorbeeld.quote:Op maandag 8 december 2025 11:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom dit soort megagebouwen nodig zijn als we voor 1980 helemaal niet van dit soort gebouwen hadden.
Ik denk omdat er nu miljoenen meer mensen in Nederland wonen, online winkelen in 1980 niet bestond, we sowieso veel meer zijn gaan consumeren dan in 1980 en de wereldhandel veel groter is.quote:Op maandag 8 december 2025 11:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom dit soort megagebouwen nodig zijn als we voor 1980 helemaal niet van dit soort gebouwen hadden.
Het is ook niet alleen voor Nederland, maar ook voor de omliggende landen. Er zijn maar weinig havens waar die hele grote containerschepen kunnen afmeren en lossen.quote:Op maandag 8 december 2025 11:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
En is dat nodig dan?quote:Op maandag 8 december 2025 11:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Er was wel meer wat we in 1980 niet hadden. Massaal winkelen via internet bijvoorbeeld.
Kennelijk.quote:
Dan kom je op de meer filosofische vraag: wat is noodzakelijk?quote:Op maandag 8 december 2025 12:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Kennelijk.
Maar was de industriële revolutie nodig? Of internet? Of de Colombiaanse uitwisseling?
Ja. Dat is zeker waar.quote:Op maandag 8 december 2025 12:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan kom je op de meer filosofische vraag: wat is noodzakelijk?
Zelf vind ik het jammer zóveel blokkendozen in het landschap te zien verschijnen
Hier in de buurt is ook een flink pand/distributie centrum gebouwd waar de eigenaar niet eens ingetrokken is. Staat nu alweer te koopquote:Op maandag 8 december 2025 09:17 schreef xpompompomx het volgende:
Waarom kunnen er eigenlijk wel distributiecentra gebouwd worden maar geen woningen?
Waren er niet genoeg uitbuitbare Oost-Europeanen te vinden om er in te werken?quote:Op maandag 8 december 2025 12:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hier in de buurt is ook een flink pand/distributie centrum gebouwd waar de eigenaar niet eens ingetrokken is. Staat nu alweer te koop
Toen heette dat postorder...quote:Op maandag 8 december 2025 11:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Er was wel meer wat we in 1980 niet hadden. Massaal winkelen via internet bijvoorbeeld.
Maar dat ging in piepkleine volumes vergeleken met tegenwoordig.quote:
Distributiecentra leveren snel geld op en worden vaak lang buiten beeld gehouden, waardoor inspraak te laat komt. Vaak handjeklap tussen lokale overheid, ontwikkelaars en beleggers. Woningbouw en zeker sociale woningbouw roept meteen weerstand op.quote:Op maandag 8 december 2025 09:17 schreef xpompompomx het volgende:
De plakkerige pagina's.quote:Op maandag 8 december 2025 12:49 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar dat ging in piepkleine volumes vergeleken met tegenwoordig.
Overigens ben ik bekend met bepaalde pagina's uit de Wehkamp, omdat er toen nog geen internet was..
Vraag je je dat af? Is er sindsdien niks veranderd, bijvoorbeeld online shopping, bevolkingsgroei en nog verdere globalisatie?quote:Op maandag 8 december 2025 11:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zou je oprecht niet verbazen als dat een van de redenen is, want dat ding staat tussen bedrijven die er van afhankelijk zijnquote:Op maandag 8 december 2025 12:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waren er niet genoeg uitbuitbare Oost-Europeanen te vinden om er in te werken?
quote:Op maandag 8 december 2025 12:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Niks mis mee toch. Meer distributiecentra betekent minder verkeer op andere plekken.
Volgens mij hebben we in dit land een woningtekort en geen blokkendozen(en de daarmee geassocieerde laagwaardige arbeid)tekort.quote:Ik zie eigenlijk liever die blokkendozen dan alles volbouwen met huizen en mensen.
Ligt eraan wie je het vraagt hè.quote:Op maandag 8 december 2025 12:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Meer distributiecentra betekent netto gezien juist meer verkeer.
[..]
Volgens mij hebben we in dit land een woningtekort en geen blokkendozen(en de daarmee geassocieerde laagwaardige arbeid)tekort.
Beweer je nou dat woningbouw weerstand oproept bij ambtenarenquote:Op maandag 8 december 2025 12:49 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Distributiecentra leveren snel geld op en worden vaak lang buiten beeld gehouden, waardoor inspraak te laat komt. Vaak handjeklap tussen lokale overheid, ontwikkelaars en beleggers. Woningbouw en zeker sociale woningbouw roept meteen weerstand op.
Hmmm het is eigenlijk nog veel erger. Bewindslieden of zelfs burgemeesters die snoepreisjes krijgen aangeboden van oa Meta zodat er wat makkelijker word om gegaan met het verlenen van vergunningen.quote:Op maandag 8 december 2025 13:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Beweer je nou dat woningbouw weerstand oproept bij ambtenaren
Het kost allereerst minder tijd om grond de bestemming bedrijventerrein te geven dan de bestemming wonen. Voor wonen zijn er extra toetsingscriteria en meer onderzoeken nodig. Daarnaast hebben lokale overheden voorkeur voor woningen bij bestaande terreinen en niet in de middle of nowhere. Én last but not least, financieel gezien is zo'n distributiecentrum voor betrokken bedrijven veel aantrekkelijker dan woningbouw. Zo'n projectontwikkelaar moet bij een woningbouwproject 30% sociale huurwoningen bouwen en dat kost geld wat goedgemaakt moet worden met de overige woningen. Met grond niks doen levert meer opquote:Op maandag 8 december 2025 09:17 schreef xpompompomx het volgende:
Microsoft in Hollands Kroon bijvoorbeeld voor dat data center bij Medemblik.quote:Op maandag 8 december 2025 13:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hmmm het is eigenlijk nog veel erger. Bewindslieden of zelfs burgemeesters die snoepreisjes krijgen aangeboden van oa Meta zodat er wat makkelijker word om gegaan met het verlenen van vergunningen.
Goed lobbywerk.quote:Op maandag 8 december 2025 09:17 schreef xpompompomx het volgende:
Nee, bij omwonenden natuurlijk.quote:Op maandag 8 december 2025 13:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Beweer je nou dat woningbouw weerstand oproept bij ambtenaren
Dat hangt van het type distributie en het type transport af. Ideaal is het die containers op binnenvaartschepen of treinen te laden voor transport naar de buurlanden. Ook of het vooral voor de (maak-) industrie is, of voor verkoop aan consumenten. In het eerste geval moet je het ergens overladen en gaat het per trein of vrachtwagen naar (en van) de bedrijven. En die laatste stap levert de vrachtwagens op die de winkels bevoorraden en de busjes om het bij mensen thuis te brengen.quote:Op maandag 8 december 2025 12:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat volgt niet. Het kan juist ook andersom zijn.quote:Op maandag 8 december 2025 12:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Prima, maar laat al die bestuurders dan ophouden met roepen dat er tot 20xx zoveel woningen bij moeten komen, want het is vooral heel veel oeverloos gelul in de ruimte.quote:Op maandag 8 december 2025 16:37 schreef MoreDakka het volgende:
Woningen bouwen levert geen geld op, voor niemand in de keten. Dus gebeurt het niet.
Ook moet de gemeente dan weer investeren in nog meer infrastructuur, dat kost ook geld. Infrastructuur voor industrie is veel simpeler en goedkoper, gewoon een paar grids aanleggen en klaar.
Nou ja het kan wel, maar dan moet je dus vechten tegen NIMBYs, vakbonden en gemeenten, en ook rechters en milieuclubs.quote:Op maandag 8 december 2025 17:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Prima, maar laat al die bestuurders dan ophouden met roepen dat er tot 20xx zoveel woningen bij moeten komen, want het is vooral heel veel oeverloos gelul in de ruimte.
Dit meen je niet toch?quote:Op maandag 8 december 2025 11:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |