abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219440036
quote:
Grootste distributiecentrum van de Benelux bijna open en zo ziet het eruit

Wie over de snelweg A17 bij Moerdijk rijdt, kan er niet omheen: het nieuwe distributiecentrum van DSV is wat je noemt kolossaal. De ‘blauwe reus’ op het Logistiek Park Moerdijk (LPM) is meer dan een kilometer lang en zo’n tweehonderd meter breed. Volgens DSV gaat het om het grootste distributiecentrum van de Benelux. Het complex is sowieso met afstand het grootste gebouw in Brabant en wordt deze maand officieel in gebruik genomen.

“We zijn in maart vorig jaar begonnen met de bouw en we liggen nog steeds op schema”, zegt projectmanager Mathieu Liebau van de Deense logistiek dienstverlener terwijl hij een rondleiding geeft in het complex. De laatste werkzaamheden worden deze dagen afgerond. Bij binnenkomst zijn de werklieden aan de andere kant van de ruimte slechts nog waarneembaar als stipjes in de verte.

“Dat is niet zo gek wanneer je je bedenkt dat alleen al deze hal een oppervlakte heeft van drie voetbalvelden”, verduidelijkt Liebau. Het duizelt de bezoeker helemaal wanneer de projectleider vertelt dat het hele complex bestaat uit in totaal tien van deze hallen. "Je hebt het over een totale oppervlakte van 34 voetbalvelden.”

Volgens business supportmanager Joost Spoel wordt er in de gigavestiging in Moerdijk binnenkort van alles opgeslagen en klaargemaakt voor verder transport. “Onze klanten zijn voornamelijk grote bedrijven waarvoor we de logistiek doen. Goederen variëren van elektrische gitaren en kinderwagens tot ingrediënten van een bekend frisdrankmerk.”

DSV behoort tot de grootste logistieke bedrijven ter wereld. Bij het concern werken zo’n honderdzestigduizend mensen, verspreid over ruim drieduizend vestigingen in ongeveer negentig landen. Of de duizend parkeerplaatsen op het dak van de nieuwste locatie straks ook allemaal bezet gaan worden, laat zich volgens Joost Spoel nog moeilijk voorspellen.

“Ik denk dat je uit kunt gaan van een aantal tussen de vijfhonderd en achthonderd medewerkers. Het is sterk afhankelijk van hoe goederen hier verwerkt gaan worden voor verder transport. We hebben een grote ambitie voor automatisering, maar dat sluit niet uit dat we ook mensen nodig hebben. Ook in de logistiek is het momenteel een uitdaging om personeel te vinden.”

Als voorbeeld van automatisering noemt Spoel de ‘autonome drones’ die ’s nachts langs de stellingen vliegen om producten te scannen. “Zo wordt iedere dag de voorraad automatisch en uiterst precies geteld.”

Zijn collega Liebau laat ondertussen één van de tien chauffeursruimtes zien. “Hier kunnen de mannen of vrouwen straks koffie drinken en even ontspannen”, zegt hij terwijl hij alweer naar buiten loopt. Hij wijst naar de honderden meters lange gevel. “Het was een voorwaarde dat het distributiecentrum zou worden ingepast in het landschap.”

Hij vervolgt: “Om deze reden hebben we ervoor gekozen om de gevel helemaal rondom door te trekken. Ook de grote parkeerplaats voor vrachtwagens is met een stuk schijngevel omheind, zodat het er van de buitenkant uitziet als één geheel. Daarnaast hebben we bewust gekozen voor de kleur blauw, omdat het een natuurtint is."

Achter dezelfde lange gevel bevinden zich, verdeeld over drie verdiepingen, de kantoorruimtes. Met een loopbrug over de binnenplaats staan ze in verbinding met de distributiehallen.

Terwijl Liebau de rondleiding bijna afsluit, wil hij nog één ding kwijt. “We worden natuurlijk vaak aangesproken op de grootte. Wat het project nog specialer maakt, zijn de grote inspanningen die we hebben gedaan met het oog op het verminderden van de uitstoot van CO2. Bijna dertienduizend zonnepanelen zorgen voor de elektriciteit in de hallen en in de kantoorruimtes. Daarnaast wordt rondom het distributiecentrum 32 duizend vierkante meter groenvoorziening aangelegd.”

Op 9 december wordt de sleutel overgedragen en kunnen de goederen vanuit ‘de blauwe reus’ in Moerdijk verder worden verspreid.
Voor iedereen die zich afvraagt waarom Moerdijk moet verdwijnen.

(Voor reactie hoogleraar op deze ontwikkeling: zie link. )
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 09:17:56 #2
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219440055
Waarom kunnen er eigenlijk wel distributiecentra gebouwd worden maar geen woningen?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 8 december 2025 @ 09:18:28 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219440062
quote:
5s.gif Op maandag 8 december 2025 09:17 schreef xpompompomx het volgende:
Waarom kunnen er eigenlijk wel distributiecentra gebouwd worden maar geen woningen?
Omdat werk voor migranten :Y)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219440209
Hoop marketing gelul van een onderbetalende kostenjagende lijkenpikkende dozenschuiver.

Ongetwijfeld zorgt die voor nog meer verkeer op de corridoor Rotterdam-Antwerpen. Toch al zo rustig daar...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 8 december 2025 @ 09:42:39 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219440237
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 09:38 schreef Red_85 het volgende:
Hoop marketing gelul van een onderbetalende kostenjagende lijkenpikkende dozenschuiver.
Klinkt precies als waar we nog meer van nodig hebben in dit land.

De maatschappij draait op voor de ellende, maar dan heb je wel mooi ogenschijnlijk goedkoop de doosjes geschoven.
Huilen dan.
pi_219440257
Zo te zien kun je daar per schip komen vanuit de Rotterdamse haven en kun je dan per schip / trein / vrachtwagen de zaak gaan distribueren. Het zal de drukte dus waarschijnlijk over het algemeen wat verminderen, door de schaalvergroting.
  maandag 8 december 2025 @ 10:40:31 #7
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_219440568
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 09:14 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Voor iedereen die zich afvraagt waarom Moerdijk moet verdwijnen.

(Voor reactie hoogleraar op deze ontwikkeling: zie link. )
Dat gebouw staat er al, en het dorp Moerdijk ook nog, dus dat lijkt mij niet.

Natuurlijk kijken we liever naar een bos of een authentieke dorpskern, maar ook logistiek en distributie zijn nodig.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  maandag 8 december 2025 @ 11:10:20 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219440744
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 10:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Dat gebouw staat er al, en het dorp Moerdijk ook nog, dus dat lijkt mij niet.

Natuurlijk kijken we liever naar een bos of een authentieke dorpskern, maar ook logistiek en distributie zijn nodig.
Ik vraag me af waarom dit soort megagebouwen nodig zijn als we voor 1980 helemaal niet van dit soort gebouwen hadden.
The End Times are wild
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 11:12:16 #9
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219440750
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 11:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik vraag me af waarom dit soort megagebouwen nodig zijn als we voor 1980 helemaal niet van dit soort gebouwen hadden.
Er was wel meer wat we in 1980 niet hadden. Massaal winkelen via internet bijvoorbeeld.
pi_219440761
quote:

[..]
Ik denk omdat er nu miljoenen meer mensen in Nederland wonen, online winkelen in 1980 niet bestond, we sowieso veel meer zijn gaan consumeren dan in 1980 en de wereldhandel veel groter is.
pi_219440821
quote:

[..]
Het is ook niet alleen voor Nederland, maar ook voor de omliggende landen. Er zijn maar weinig havens waar die hele grote containerschepen kunnen afmeren en lossen.
  maandag 8 december 2025 @ 12:03:29 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219441047
quote:
6s.gif Op maandag 8 december 2025 11:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Er was wel meer wat we in 1980 niet hadden. Massaal winkelen via internet bijvoorbeeld.
En is dat nodig dan?
The End Times are wild
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 12:07:36 #13
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219441084
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:03 schreef LXIV het volgende:

[..]
En is dat nodig dan?
Kennelijk.
Maar was de industriële revolutie nodig? Of internet? Of de Colombiaanse uitwisseling?
  maandag 8 december 2025 @ 12:15:04 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219441150
quote:
2s.gif Op maandag 8 december 2025 12:07 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Kennelijk.
Maar was de industriële revolutie nodig? Of internet? Of de Colombiaanse uitwisseling?
Dan kom je op de meer filosofische vraag: wat is noodzakelijk?
Zelf vind ik het jammer zóveel blokkendozen in het landschap te zien verschijnen
The End Times are wild
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 12:30:09 #15
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219441441
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dan kom je op de meer filosofische vraag: wat is noodzakelijk?
Zelf vind ik het jammer zóveel blokkendozen in het landschap te zien verschijnen
Ja. Dat is zeker waar.
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 12:30:18 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219441446
quote:
Hier in de buurt is ook een flink pand/distributie centrum gebouwd waar de eigenaar niet eens ingetrokken is. Staat nu alweer te koop _O-
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 12:39:39 #17
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219441610
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:30 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Hier in de buurt is ook een flink pand/distributie centrum gebouwd waar de eigenaar niet eens ingetrokken is. Staat nu alweer te koop _O-
Waren er niet genoeg uitbuitbare Oost-Europeanen te vinden om er in te werken?
  maandag 8 december 2025 @ 12:47:06 #18
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219441647
quote:
6s.gif Op maandag 8 december 2025 11:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Toen heette dat postorder...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Spellchecker maandag 8 december 2025 @ 12:48:22 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219441653
Ik reed daar laatst voorbij. Bizar zo groot. :o
Wel mooi veel blauw O+
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 12:49:51 #20
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219441666
quote:
6s.gif Op maandag 8 december 2025 12:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Toen heette dat postorder...
Maar dat ging in piepkleine volumes vergeleken met tegenwoordig.

Overigens ben ik bekend met bepaalde pagina's uit de Wehkamp, omdat er toen nog geen internet was..
pi_219441668
quote:
Distributiecentra leveren snel geld op en worden vaak lang buiten beeld gehouden, waardoor inspraak te laat komt. Vaak handjeklap tussen lokale overheid, ontwikkelaars en beleggers. Woningbouw en zeker sociale woningbouw roept meteen weerstand op.

De huisvesting van arbeidsmigranten gebeurt meestal buiten de gemeente, waardoor het uiteindelijk een regionaal probleem wordt waarvoor niemand echt verantwoordelijk is.
pi_219441683
Niks mis mee toch. Meer distributiecentra betekent minder verkeer op andere plekken.

Ik zie eigenlijk liever die blokkendozen dan alles volbouwen met huizen en mensen.
  maandag 8 december 2025 @ 12:51:56 #23
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219441684
quote:
6s.gif Op maandag 8 december 2025 12:49 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Maar dat ging in piepkleine volumes vergeleken met tegenwoordig.

Overigens ben ik bekend met bepaalde pagina's uit de Wehkamp, omdat er toen nog geen internet was..
De plakkerige pagina's.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 8 december 2025 @ 12:55:48 #24
pi_219441723
quote:

[..]
Vraag je je dat af? Is er sindsdien niks veranderd, bijvoorbeeld online shopping, bevolkingsgroei en nog verdere globalisatie?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 12:56:00 #25
pi_219441726
quote:
9s.gif Op maandag 8 december 2025 12:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Waren er niet genoeg uitbuitbare Oost-Europeanen te vinden om er in te werken?
Het zou je oprecht niet verbazen als dat een van de redenen is, want dat ding staat tussen bedrijven die er van afhankelijk zijn
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 8 december 2025 @ 12:58:15 #26
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219441746
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Niks mis mee toch. Meer distributiecentra betekent minder verkeer op andere plekken.

:?

Meer distributiecentra betekent netto gezien juist meer verkeer.

quote:
Ik zie eigenlijk liever die blokkendozen dan alles volbouwen met huizen en mensen.
Volgens mij hebben we in dit land een woningtekort en geen blokkendozen(en de daarmee geassocieerde laagwaardige arbeid)tekort.
Huilen dan.
  maandag 8 december 2025 @ 13:02:41 #27
pi_219441778
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 12:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
:?

Meer distributiecentra betekent netto gezien juist meer verkeer.
[..]
Volgens mij hebben we in dit land een woningtekort en geen blokkendozen(en de daarmee geassocieerde laagwaardige arbeid)tekort.
Ligt eraan wie je het vraagt hè.
pi_219441797
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:49 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Distributiecentra leveren snel geld op en worden vaak lang buiten beeld gehouden, waardoor inspraak te laat komt. Vaak handjeklap tussen lokale overheid, ontwikkelaars en beleggers. Woningbouw en zeker sociale woningbouw roept meteen weerstand op.
Beweer je nou dat woningbouw weerstand oproept bij ambtenaren :')
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 13:09:32 #29
pi_219441820
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 13:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Beweer je nou dat woningbouw weerstand oproept bij ambtenaren :')
Hmmm het is eigenlijk nog veel erger. Bewindslieden of zelfs burgemeesters die snoepreisjes krijgen aangeboden van oa Meta zodat er wat makkelijker word om gegaan met het verlenen van vergunningen.
pi_219441880
quote:
Het kost allereerst minder tijd om grond de bestemming bedrijventerrein te geven dan de bestemming wonen. Voor wonen zijn er extra toetsingscriteria en meer onderzoeken nodig. Daarnaast hebben lokale overheden voorkeur voor woningen bij bestaande terreinen en niet in de middle of nowhere. Én last but not least, financieel gezien is zo'n distributiecentrum voor betrokken bedrijven veel aantrekkelijker dan woningbouw. Zo'n projectontwikkelaar moet bij een woningbouwproject 30% sociale huurwoningen bouwen en dat kost geld wat goedgemaakt moet worden met de overige woningen. Met grond niks doen levert meer op
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')