Laten we nog even afwachten. Onlangs zei Rutte -zelden met hem eens- dat ook de 21e de eeuw wordt van de Amerikanen. Kijk naar hun innovatie, welvaart, economie, demografie. Het ziet er niet slecht uit.quote:Op maandag 8 december 2025 19:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet enkel afhankelijk van de VS, het is een algemene richting naar een multipolaire wereld. De basis van de huidige internationale wetgeving en andere zaken is een door de VS en bondgenoten gedomineerde wereld. Deze dominantie is tanende en dus ook de positie van het daaruitvloeiende systeem.
Mooi kremlin talkingpoint.quote:Op maandag 8 december 2025 19:49 schreef BlaZ het volgende:
Ik denk dat het niet enkel afhankelijk van de VS, het is een algemene richting naar een multipolaire wereld.
Nog 75 jaar te gaan he?quote:Op maandag 8 december 2025 19:54 schreef phpmystyle het volgende:
Onlangs zei Rutte -zelden met hem eens- dat ook de 21e de eeuw wordt van de Amerikanen.
Mss volg jij ander nieuws dan ik, verhip, dat doe je ook.quote:Kijk naar hun innovatie, welvaart, economie, demografie. Het ziet er niet slecht uit.
Het is een natuurlijk proces wat de VS en Europa ook zelf veroorzaakt hebben; passiviteit leidt tot ondergeschiktheid.quote:Op maandag 8 december 2025 19:49 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. Zaken als klimaat, milieu en mensenrechten zijn maar lastig, de miljardairs moeten wel gewoon geld kunnen verdienen.
Terug naar de 18e eeuw waarbij iedereen naar de pijpen van de regionale grootmacht mag dansen en het voetvolk kan worden uitgeknepen voor een grijpstuiver ten gunste van de rijke bovenlaag. Echt een vooruitgang!
Dat weet ik niet hoor. De VS doet het op veel gebieden die op termijn belangrijk zijn best heel goed. Bigtech, defensie, robotisering, ruimtevaart, medicijnen en chirurgie, wereldeconomie.quote:Op maandag 8 december 2025 20:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nog 75 jaar te gaan he?
[..]
Mss volg jij ander nieuws dan ik, verhip, dat doe je ook.
In...... ander nieuws dan maar, valt er wel het e.a.a. op die dingen af te dingen.
Als trump straks opgerot is, en er komen weer klassieke atlantici, dan kunnen ze dat wel overeind houden. Bij continuering van dit beleid, niet.
Ja, het klinkt haast alsof europa te vuur en te zwaard overal ter wereld milieu en mensen rechten aan het brengen is.quote:Op maandag 8 december 2025 20:01 schreef BlaZ het volgende:
Ik denk dat mensenrechten hier wel losgekoppeld kunnen worden van antropogene klimaatverandering en milieu; mensenrechten zijn toch eerder een culturele uiting van specifiek westerse waarden.
Het is prima verklaarbaar in historische theorie, dit is dan ook geen specifiek Kremlinpunt.quote:Op maandag 8 december 2025 19:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mooi kremlin talkingpoint.
Maar: nee, want rus en china stellen zich anno nu niet wezenlijk anders op dan 20 jaar geleden.
Dus het is niet waar we om 'onverklaarbare redenen' op af schijnen te drijven, dat doet idd trump.
De VS zakt niet af richting zuiver fascisme; dat is enkel de stelling van degenen die geen besef hebben wat fascisme is.quote:Op maandag 8 december 2025 20:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, het klinkt haast alsof europa te vuur en te zwaard overal ter wereld milieu en mensen rechten aan het brengen is.
Wat OH jij in godesnaam joh.
Dat wij het over milieu en mensenrechten willen hebben moeten we helemaal zelf weten.
En dat belet bv right now de VS totaal niet om af te zakken richting zuiver fascisme.
Dit soort shit krijg je gewoon bij geschiedenis.quote:Op maandag 8 december 2025 20:04 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat weet ik niet hoor. De VS doet het op veel gebieden die op termijn belangrijk zijn best heel goed. Bigtech, defensie, robotisering, ruimtevaart, medicijnen en chirurgie, wereldeconomie.
Het afscheid nemen van allerlei remmende groenheidswaanzin doet zo ook goed.
Dat niet.quote:Op maandag 8 december 2025 20:07 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De VS zakt niet af richting zuiver fascisme; dat is enkel de stelling van degenen die geen besef hebben wat fascisme is.
Ow?quote:Op maandag 8 december 2025 20:07 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De VS zakt niet af richting zuiver fascisme; dat is enkel de stelling van degenen die geen besef hebben wat fascisme is.
Reageer ook eens wat er precies mis is met milieu en mensenrechten. En waarom dat ook maar voor iemand anders dan voor onszelf relevant is.quote:Fascisme kenmerkt zich door ultranationalisme, autoritarisme, militarisme en een sterke, charismatische leider, waarbij het individu ondergeschikt is aan de staat en de 'natie'. Kernmerken zijn verzet tegen democratie, liberalisme, communisme en pluralisme; het omarmen van een mythisch verleden en moderniteit tegelijk (voor propaganda); het gebruik van geweld, racisme (soms extreem), antisemitisme (zoals bij de nazi's), en het creëren van zondebokken voor maatschappelijke problemen, vaak versterkt door nieuwe media.
Maar dat is in principe nooit anders geweest.quote:Op maandag 8 december 2025 20:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dit soort shit krijg je gewoon bij geschiedenis.
De VS is een magneet voor talent omdat het daar prettig toeven is/was. De volgende topman van zoiets als NVidia, want dat is een aziaat, gaat niet naar de states want als je ICE verkeerd aankijkt ben je het bokje, als je niet blank bent.
Riante beurzen, waar idd historisch menig tech bedrijf uit is voortgekomen, zijn wegbezuinigd.
De USD is the world reserve currency, niet omdat we ze zo aardig vinden, maar omdat ze met hun enorme marine scheepvaart routes garanderen.
Maar nu zitten er idd mensen in het witte huis die wel denken dat deze positie ze door god is gegeven. En die denken al die dingen wel overeind te kunnen houden zonder daarvoor te leveren.
Beide bushes waren enorme havikken die wel uitkeken voor hun "american empire" uit te verkopen. Die realiseerden zich prima dat het e.e.a. hand in hand gaat.quote:
Veel te simpel, zie enkel https://en.wikipedia.org/wiki/Definitions_of_fascism om te zien hoe complex het is om fascisme te definiëren.quote:Op maandag 8 december 2025 20:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow?
[..]
Reageer ook eens wat er precies mis is met milieu en mensenrechten. En waarom dat ook maar voor iemand anders dan voor onszelf relevant is.
Daarom zeg ik ook dat er een gevaarlijke weg gevolgd wordt.quote:Op maandag 8 december 2025 20:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
Beide bushes waren enorme havikken die wel uitkeken voor hun "american empire" uit te verkopen. Die realiseerden zich prima dat het e.e.a. hand in hand gaat.
Le-zen:quote:Op maandag 8 december 2025 20:16 schreef BlaZ het volgende:
Mensenrechten zijn gedefinieerd door westerse machten na de 2e wereldoorlog en komen niet altijd overeen met hoe niet westerse machten over mensenrechten denken.
Ik vraag je niet om de definitie die je snel hebt gegoogled.quote:Op maandag 8 december 2025 20:13 schreef ExTec het volgende:
Reageer ook eens wat er precies mis is met milieu en mensenrechten. En waarom dat ook maar voor iemand anders dan voor onszelf relevant is.
Het is een slippery slope en als je alles bij elkaar optelt dan zie je toch wel de eerste signalen. We nemen het volgens mij gewoon niet altijd te serieus omdat we donald niet altijd heel serieus nemen.quote:Op maandag 8 december 2025 20:07 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De VS zet haar eigen positie op het spel.quote:Op maandag 8 december 2025 20:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat er een gevaarlijke weg gevolgd wordt.
Maar wel een met voor de VS grote kansen.
Dat opportunisme mis ik hier weleens.
Nee, dat is het helemaal niet. Verdiep je eens in het historisch fascisme en je zult zien dat de Magabeweging niet fascistisch is.quote:Op maandag 8 december 2025 20:19 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Het is een slippery slope en als je alles bij elkaar optelt dan zie je toch wel de eerste signalen. We nemen het volgens mij gewoon niet altijd te serieus omdat we donald niet altijd heel serieus nemen.
Maar als je kijkt naar hoe hij politieke tegenstanders vervolgd (James Comey en anderen), tegen verschillende media kanalen zoals Disney die worden gesetteled vaak uit angst om dat overnames etc moeten worden goedgekeurd door zijn instanties, de random massa ontslagen tijdens DOGE, oproepen en heel hard willen proberen om rechters die hem niet aan staan te ontslaan/vervolgen.
Ik laat het hele elections are rigged en januari 2026 nog maar even achterwege (en de pardonnen die later volgden).
Zeg niet dat het al facisme is, of dat amerika heel binnenkort heel erg op haar hoede moet zijn maar dat heeft meer te maken met honderden jaren van checks and balances opgebouwd in het amerikaanse bestel, en niet dat er niet wordt getracht dit te ondermijnen.
Laten we niet vergeten dat zelfs Trumps grootste voorstanders regelmatig enorme kritiek hebben juist als het gaat om machtsmisbruik op deze schaal (zoals een Shapiro of Cruz als het onlangs ging weer over nieuwe tarieven en hij wetten wou misbruiken om deze er door heen te drukken.)
Denk dat het ook meespeelt dat een groot deel van zijn team gelukkig te onbekwaam is om zijn huidige macht echt te misbruiken
Maargoed waarom gaat het eigenlijk hierover in dit topic
Ik denk dat je de potentie van de EU schromelijk onderschat en die van de VS - zeker onder de huidige regering overschat.quote:Op maandag 8 december 2025 19:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Laten we nog even afwachten. Onlangs zei Rutte -zelden met hem eens- dat ook de 21e de eeuw wordt van de Amerikanen. Kijk naar hun innovatie, welvaart, economie, demografie. Het ziet er niet slecht uit.
Dat de 21e niet de eeuw wordt van de Europeanen en Russen, dat is wel duidelijk.
De groei in China vlakt af, en er worden steeds meer maatregelen genomen om de hun machtsexpansie af te remmen. En India. Tjah, dat valt ook een beetje tegen.
Lachwekkend, als het ergens tegenwoordig armoedig is dat juist Europa.quote:Op maandag 8 december 2025 20:20 schreef ExTec het volgende:
Eerst je bevolking aan de bedelstaf helpen, want daarna wordt het nog mooier ofzo?
Het is geen definitie die erboven staat? Het is een probleem omdat we pretenderen dat het voor alle mensen geldig is.quote:Op maandag 8 december 2025 20:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Le-zen:
[..]
Ik vraag je niet om de definitie die je snel hebt gegoogled.
Vraag je waarom het blijkbaar 'een probleem' is op internationaal toneel.
Ja, militaire parades op z'n verjaardag, en die enorme vloot die nu voor venezuela ligt, allemaal op en top 'pacifisme'.quote:Op maandag 8 december 2025 20:22 schreef BlaZ het volgende:
Belangrijke verschillen: Trump is conservatief - Fascisme is anticonservatief, Trump is pacifistisch - Fascisme verheerlijkt juist geweld, zo zijn er vele verschillen.
Pacifisme heeft met oorlog van doen, ICE met het uitzetten van illegalen?quote:Op maandag 8 december 2025 20:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, militaire parades op z'n verjaardag, en die enorme vloot die nu voor venezuela ligt, allemaal op en top 'pacifisme'.
Of hoe ICE zich dagelijks gedraagt, zeg nou zelf, daar spat het pacifisme toch vanaf?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |