abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 december 2025 @ 13:15:13 #1
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219424431
https://nos.nl/artikel/25(...)uk-meer-peulvruchten

Nieuwe richtlijnen van Gezondheidsraad: minder biefstuk, meer peulvruchten
quote:
De Gezondheidsraad stelt dat ons voedingspatroon moet veranderen en dat we meer eiwitten moeten eten uit plantaardig voedsel. Als we gezonder willen worden en de planeet leefbaar willen houden, moet er vooral minder vlees op ons bord en meer peulvruchten en noten.

De onafhankelijke wetenschappelijke adviesraad kwam al eerder met de conclusie dat we plantaardiger moeten eten. Nu komt die ook met een concreet advies Richtlijnen goede voeding: eiwitbronnen en voedingspatronen 2025, dat vandaag is overhandigd aan de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur.

Waar eerdere rapporten algemener bleven, komt de Gezondheidsraad nu met specifieke hoeveelheden. De consumptie van rood vlees moet naar beneden: maximaal 200 gram per week. Rood vlees is dat van runderen, kalveren, varkens, geiten, schapen en paarden.

Peulvruchten mogen veel meer gegeten worden: zo'n 250 gram per week. Denk daarbij bijvoorbeeld aan linzen, bruine bonen, sojabonen en kikkererwten. De helft van de Nederlanders eet nu nog helemaal geen peulvruchten, terwijl ze goed zijn voor het verlagen van cholesterol. Voordeel van peulvruchten voor het milieu is dat het gewas bij de groei stikstof uit de lucht haalt.

Voldoende eiwitten
Om bij het minderen met vlees toch voldoende eiwitten binnen te krijgen, is het advies om ook meer volkoren graanproducten te eten, zoals volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst. In mindere mate kan rood vlees ook vervangen worden door eieren en wit vlees, zoals kip.

Daarbij geldt ook het advies om elke dag een handje ongezouten noten of pinda's te eten: zo'n 15 tot 30 gram.

Voor vis geldt het advies om te kiezen voor 100 gram duurzaam gevangen of gekweekte vis per week, zodat overbevissing en ecologische schade worden teruggedrongen.

De richtlijnen zijn opgesteld voor de hele Nederlandse bevolking. Het Voedingscentrum zal de nieuwe richtlijnen weer vertalen in goede voorlichting over gezonde eetpatronen, ook voor specifieke doelgroepen. Het voedingscentrum verwacht in het voorjaar van 2026 met een update van de Schijf van Vijf te komen.

Meer wetenschappelijk onderzoek
Net zoals voorheen zijn de richtlijnen vooral gericht op het terugdringen van chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker. Nieuw is dat de Gezondheidsraad nu ook nadrukkelijker de voedselveiligheid en de milieueffecten van ons eetpatroon meeneemt.

De Gezondheidsraad geeft van tijd tot tijd adviezen over voedingsmiddelen, dranken en voedingspatronen. De laatste versie van de richtlijnen verscheen in 2015.

De afgelopen tien jaar is er meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van voeding. Die uitkomsten zijn gebruikt voor de vernieuwing van de richtlijnen.

De oorlog op vleesconsumptie gaat onverminderd door. Het advies is doordrenkt van idealistisch geneuzel zonder wetenschappelijke onderbouwing. Leuk dat peulvruchten stikstof uit de lucht halen, maar onder de streep ga je zo ruften van bonen en linzen dat het helemaal niets uitmaakt.

Bijna alle vegans hebben te maken met darmklachten. Het lichaam verzet zich op alle mogelijke manieren tegen het — voor de mens — compleet onnatuurlijke voedingspatroon.
  zaterdag 6 december 2025 @ 13:16:14 #2
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219424436
pi_219424447
Ha ik gooi vanavond nog een extra biefstuk op de barbecue heuheuheu.

Maar 200 gram is wel erg weinig imo. Ook vind ik 250 gram peulvruchten nogal matig.
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_219424462
quote:
Kamervragen stellen over een adviesje is toch wel echt enorm next level sneu.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zaterdag 6 december 2025 @ 13:22:31 #5
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_219424465
quote:
Als we gezonder willen worden en de planeet leefbaar willen houden, moet er vooral minder vlees op ons bord en meer peulvruchten en noten.
_O- _O-

quote:
Earth's population growth rate is slowing, dropping from over 2% in the 1960s to around 0.8-0.9% annually recently (2022-2023), adding roughly 70-80 million people per year, with projections showing continued slowing towards stabilization by 2100, around 10.4 billion people.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_219424481
Als je al die advies hoeveelheden bij elkaar optelt kom je op 900kcal per dag. De WEF wil ons tot slaven naar Noord-Koreaans voorbeeld maken! Trap er niet in
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_219424492
Wat een overdreven gedoe weer zeg. Waarom kan zoiets niet wat praktischer? Geef gewoon aan dat elke dag vlees echt niet nodig is en dat je met het huidige supermarktaanbod prima goedkoop en simpel doch gevarieerd kunt koken.

Op deze manier luistert er echt helemaal niemand. Voor wie is dit nou bedoeld?
pi_219424497
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 13:26 schreef Mortaxx het volgende:
Als je al die advies hoeveelheden bij elkaar optelt kom je op 900kcal per dag. De WEF wil ons tot slaven naar Noord-Koreaans voorbeeld maken! Trap er niet in
Naar deze berekening ben ik wel benieuwd.
pi_219424510
Is biefstuk dan ongezonder dan vlees als spareribs, speklappen, worst etc?
pindazakje
  zaterdag 6 december 2025 @ 13:31:22 #10
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219424515
quote:
Om bij het minderen met vlees toch voldoende eiwitten binnen te krijgen, is het advies om ook meer volkoren graanproducten te eten, zoals volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst.
Als ik volkorenbrood, pasta en rijst ga eten kan ik geen sixpack maintainen :')

quote:
Bruine rijst bevat meer arseen dan witte rijst, vanwege de manier waarop witte rijst wordt verwerkt.
https://www.sensecare.nl/(...)t-u-eraan-kunt-doen/
  zaterdag 6 december 2025 @ 13:41:57 #11
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219424600
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 december 2025 13:22 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Kamervragen stellen over een adviesje is toch wel echt enorm next level sneu.
Lijkt me voor de bevolking, aan wie het gericht is, wel fijn om te weten hoe serieus dit advies tot stand is gekomen. Beter dat het daar over gaat dan 3 weken bezig zijn met een retweet van Mona Keizer
  zaterdag 6 december 2025 @ 13:43:56 #12
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219424616
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 13:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Is biefstuk dan ongezonder dan vlees als spareribs, speklappen, worst etc?
Dat ligt er aan. Ik heb mijn vlees van koeien die onder windmolens grazen dus ik zit safe dunkt me
  zaterdag 6 december 2025 @ 13:46:42 #13
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219424626
De bevolking in het westen heeft niet de darmflora om grote hoeveelheden peulvruchten en graan te verteren. We doen het veel beter op een portie aardappelen, groenten en een mals sukadelapje om maar even een voorbeeld te noemen.

In landen waar men overwegend plantaardige eiwitten eet zoals India heb je 'designated shitting streets'. De bevolking doet daar hun behoefte op straat omdat iedereen er 24/7 darmklachten heeft.
  Spellchecker zaterdag 6 december 2025 @ 13:56:04 #14
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219424678
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 13:28 schreef MoreDakka het volgende:
Wat een overdreven gedoe weer zeg. Waarom kan zoiets niet wat praktischer? Geef gewoon aan dat elke dag vlees echt niet nodig is en dat je met het huidige supermarktaanbod prima goedkoop en simpel doch gevarieerd kunt koken.

Op deze manier luistert er echt helemaal niemand. Voor wie is dit nou bedoeld?
Dit is toch allang geen nieuws meer?
  zaterdag 6 december 2025 @ 13:59:13 #15
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219424692
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 december 2025 13:46 schreef Cruzinats het volgende:
De bevolking in het westen heeft niet de darmflora om grote hoeveelheden peulvruchten en graan te verteren. We doen het veel beter op een portie aardappelen, groenten en een mals sukadelapje om maar even een voorbeeld te noemen.

In landen waar men overwegend plantaardige eiwitten eet zoals India heb je 'designated shitting streets'. De bevolking doet daar hun behoefte op straat omdat iedereen er 24/7 darmklachten heeft.
Wat een onzin.
En de behoefte wordt nog vaak op straat gedaan omdat de armsten geen toilet hebben of aangesloten zijn op riolering.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219424786
Hoezo is de gezondheidsraad nou weer onafhankelijk? En waarom is het een klimaathysterieclub geworden? Wat is dat toch tegenwoordig dat geen schoenmaker nog bij zijn leest blijft. Wethouders van buitenlandse zaken, de KNVB die zich met ontwikkelingshulp bemoeit, de FIFA die vredesprijzen uitdeelt, vakbonden die zich tegen de PVV uitspreken, pensioenfondsen over defensie, banken over klimaat, het houdt maar niet op.

Dit is natuurlijk weer het OneHealth idee van de WHO, die zich pandemiebevoegdheden toeeigent om het klimaat te gaan redden met totalitaire maatregelen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 6 december 2025 @ 14:18:26 #17
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219424794
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 13:59 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat een onzin.
En de behoefte wordt nog vaak op straat gedaan omdat de armsten geen toilet hebben of aangesloten zijn op riolering.
Ik vind dit wel heel gemakzuchtig. Ze kunnen ook een potje nemen en daarna in de kliko legen

zaterdag 6 december 2025 @ 14:21:08 #18
438527 MissButterflyy
pi_219424806
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 december 2025 14:18 schreef the-eye het volgende:

[..]
Ik vind dit wel heel gemakzuchtig. Ze kunnen ook een potje nemen en daarna in de kliko legen

[ afbeelding ]
Er is geen kliko.
Er is geen vuilnisophaaldienst.
pi_219424814
Erg mooi dat de planeet leefbaar blijft als Nederlanders nog maar 200 gram rood vlees per week eten.
  zaterdag 6 december 2025 @ 14:24:06 #20
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219424817
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 14:21 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Er is geen kliko.
Er is geen vuilnisophaaldienst.
Sjeesus (ik zal daar never nooit heen gaan)
  zaterdag 6 december 2025 @ 14:31:16 #21
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_219424881
Jaja. Alsof het Voedingscentrum er is voor de mensen. Het is een lobbygroep van de levensmiddelenindustrie.

Geloof niet wat ze zeggen! Mensen die vandaag rond de 80 tot 100 jaar oud zijn, eten veel vlees en verzadigde vetten.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  zaterdag 6 december 2025 @ 14:32:48 #22
438527 MissButterflyy
pi_219424887
quote:
11s.gif Op zaterdag 6 december 2025 14:24 schreef the-eye het volgende:

[..]
Sjeesus (ik zal daar never nooit heen gaan)
Alleen bij de armsten hè.
Zo erg is het nu ook weer niet.

Het is niet waar dat op straat in India iedereen overal maar z’n behoefte doet.
pi_219424943
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 13:15 schreef Cruzinats het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)uk-meer-peulvruchten

Nieuwe richtlijnen van Gezondheidsraad: minder biefstuk, meer peulvruchten
[..]
De oorlog op vleesconsumptie gaat onverminderd door. Het advies is doordrenkt van idealistisch geneuzel zonder wetenschappelijke onderbouwing. Leuk dat peulvruchten stikstof uit de lucht halen, maar onder de streep ga je zo ruften van bonen en linzen dat het helemaal niets uitmaakt.

Bijna alle vegans hebben te maken met darmklachten. Het lichaam verzet zich op alle mogelijke manieren tegen het — voor de mens — compleet onnatuurlijke voedingspatroon.
Leuk advies. Doen we niks mee.
  Spellchecker zaterdag 6 december 2025 @ 14:44:18 #24
197773 crew  maily
pi_219424967
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 14:32 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Alleen bij de armsten hè.
Zo erg is het nu ook weer niet.

Het is niet waar dat op straat in India iedereen overal maar z’n behoefte doet.
Nee. De rest doet dat in de Ganges _O-
  zaterdag 6 december 2025 @ 14:49:20 #25
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_219425008
De gezondheidsraad vertelt hier niet nieuws of (wetenschappelijk gezien) controversieels. Een meer plantaardig dieet is zowel gezonder voor de mens als beter voor de planeet. Dat is al decennia duidelijk en het bewijs wordt alleen maar sterker.
I am a black hole shitting into the void
  zaterdag 6 december 2025 @ 15:11:58 #26
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_219425245
quote:
Is de minister bekend met verschillende onderzoeken uit de voedingswetenschap waaruit blijkt dat dierlijke voeding een hogere nutrientendichtheid heeft dan plantaardige voeding?

Waarom denk dit kamerlid dat de Gezondheidsraad dit niet zou weten? Het punt is: het is niet relevant. In Nederland is een tekort aan nutriënten geen probleem. Een teveel aan nutriënten is een probleem (overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten). Nederlanders krijgen meer dan genoeg eiwit binnen. Waar krijgen we wel te weinig van binnen en wat heeft het meest positieve effect op de gezondheid? Voedingsvezels. Ironisch genoeg iets wat weinig (directe) nutriënten bevat.

Voor de voedingswetenschap maakt het niet zoveel uit wat een bepaald product aan nutriënten heeft. Wat uitmaakt is de uitkomst bij mensen: kijk naar mensen die veel dierlijke producten eten en kijk naar mensen die naar veel plantaardige producten eten. Wie zijn gezonder? Zowel bij langdurige co-hort studies (grote bevolkingsonderzoeken) als kortlopende randomized controlled trials komt 'meer plantaardig' beter uit de bus als 'meer dierlijk'.
  zaterdag 6 december 2025 @ 15:14:58 #27
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219425284
Het is maar goed dat we niet meer in de vorige eeuw leven met het huidige gedachtegoed. Mensen zouden nog asbest snuiven in protest tegen een asbestverbod. :')

Het is een advies. Wil je er niet mee doen? Doe er dan niks mee.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219425810
Mijn mening - ik zou een gezondheidsadvies willen lezen gewoon gericht op het gezondheidsadvies - zoals eet niet te veel suikers, maak de porties niet te groot etc. Als je daar in verpakt dat minder vlees prima is, dan vind ik het heel wat anders lezen dan dat er een milieu advies bij zit

Desnoods doe je 2 adviezen. Een op de voedingspatroon en de ander op de combi van voeding en mileu
  zaterdag 6 december 2025 @ 16:03:59 #29
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219425976
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 15:14 schreef Mikeytt het volgende:
Het is maar goed dat we niet meer in de vorige eeuw leven met het huidige gedachtegoed. Mensen zouden nog asbest snuiven in protest tegen een asbestverbod. :')

Het is een advies. Wil je er niet mee doen? Doe er dan niks mee.
Onzin. De gevaren van asbestvezels waren al decennialang bekend bij de overheid, maar ook bij wakkere mensen. Je mag lobbygroepen bedanken dat er zolang met asbest is gewerkt. De mensen die toentertijd de roepende in de woestijn waren zijn nu de hedendaagse wappies. Begin vorige eeuw waren er al gevallen van asbestosis.

Goedgelovig volk zoals jij slikken juist alles zolang er maar een machtig institutioneel apparaat staat die zet dat het okay is.
  zaterdag 6 december 2025 @ 16:55:51 #30
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_219426357
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 december 2025 16:03 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Onzin. De gevaren van asbestvezels waren al decennialang bekend bij de overheid, maar ook bij wakkere mensen. Je mag lobbygroepen bedanken dat er zolang met asbest is gewerkt. De mensen die toentertijd de roepende in de woestijn waren zijn nu de hedendaagse wappies. Begin vorige eeuw waren er al gevallen van asbestosis.

Goedgelovig volk zoals jij slikken juist alles zolang er maar een machtig institutioneel apparaat staat die zet dat het okay is.
Je had toen de asbestlobby en je hebt nu de zuivel- en vleeslobby. Die zijn een stuk (invloed)rijker dan Big Broccoli. En zelfs Big Soy en Big Grain hebben belang bij een hoge vlees- en zuivelconsumptie omdat die veel verdienen aan de veeindustrie.
  Forum Admin zaterdag 6 december 2025 @ 17:04:04 #31
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219426396
Ik vind dat wel heel erg weinig van alles, eigenlijk. 250 gram peulvruchten per week? Dat eet ik in een keer op _O-

Daarnaast geen woord over zuivel. Hoe zit het met de balans tussen koolhydraten, vetten en eiwitten?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 6 december 2025 @ 17:04:39 #32
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219426402
Goed advies, doen we niks mee ^O^
  Forum Admin zaterdag 6 december 2025 @ 17:06:12 #33
pi_219426414
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 december 2025 14:49 schreef Gimmick het volgende:
De gezondheidsraad vertelt hier niet nieuws of (wetenschappelijk gezien) controversieels. Een meer plantaardig dieet is zowel gezonder voor de mens als beter voor de planeet. Dat is al decennia duidelijk en het bewijs wordt alleen maar sterker.
We eten vooral collectief veel te veel vlees. Dat is waarom het ongezond is en waarom veel mensen ongezond zijn.

Dat nog los van de andere dieetgewoontes die mensen er op na houden. Vlees past prima, maar hoeft niet in een gevarieerd dieet te zitten. Als je naast te veel vlees (wat dus bijna iedereen doet) ook nog eens als een ongezond varken eet en drinkt.. tja.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Spellchecker zaterdag 6 december 2025 @ 17:51:02 #34
197773 crew  maily
pi_219426705
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 december 2025 17:06 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
We eten vooral collectief veel te veel vlees. Dat is waarom het ongezond is en waarom veel mensen ongezond zijn.

Dat nog los van de andere dieetgewoontes die mensen er op na houden. Vlees past prima, maar hoeft niet in een gevarieerd dieet te zitten. Als je naast te veel vlees (wat dus bijna iedereen doet) ook nog eens als een ongezond varken eet en drinkt.. tja.
En Te WeInIg BeWeEgT! :!
  Forum Admin zaterdag 6 december 2025 @ 17:58:27 #35
pi_219426740
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 17:51 schreef maily het volgende:

[..]
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 17:51 schreef maily het volgende:

[..]
Dat ook. Nu snap ik dat dit advies voor een gemiddelde Nederlander is, maar als je een beetje sport/krachttraining beoefent is dit nooit voldoende.
  zaterdag 6 december 2025 @ 18:03:19 #36
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219426769
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 december 2025 17:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik vind dat wel heel erg weinig van alles, eigenlijk. 250 gram peulvruchten per week? Dat eet ik in een keer op _O-

Daarnaast geen woord over zuivel. Hoe zit het met de balans tussen koolhydraten, vetten en eiwitten?
Het gaat om een minimum. (Een maximum geldt alleen bij producten waar ze dat specifiek vermelden.) Veel jonge mensen halen de 250 gram niet.

En de NOS heeft wat dingen weggelaten. In het volledige advies staat ook een paar porties zuivel per dag:

Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Forum Admin zaterdag 6 december 2025 @ 18:05:22 #37
pi_219426776
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 18:03 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Het gaat om een minimum. (Een maximum geldt alleen bij producten waar ze dat specifiek vermelden.) Veel jonge mensen halen de 250 gram niet.

En de NOS heeft wat dingen weggelaten. In het volledige advies staat ook een paar porties zuivel per dag:

[ afbeelding ]
Dank je, dit is een completer en duidelijker overzicht.
pi_219426791
Wordt afgedwongen door de prijzen op te drijven en boeren uitkopen.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zaterdag 6 december 2025 @ 18:08:49 #39
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219426798
Er wordt plantaardige olie of margarine aanbevolen ipv echte boter
Ik geloof niet dat ik m'n lichaam dan een plezier doe. Ben juist van plantaardige olie naar boter gegaan
pi_219426865
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Daar is de NOS nogal goed in ja
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  zaterdag 6 december 2025 @ 18:20:05 #41
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219426869
Dat wordt dan toch vlees op de bon? Anders is het zó weg.
pi_219426879
Als je de planeet leefbaar wil houden, begin dan maar met het permanent verwijderen van al dat tuig op deze planeet.
pi_219426928
^p^ ^p^ ^p^
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  zaterdag 6 december 2025 @ 18:55:02 #44
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_219427090
quote:
Als we gezonder willen worden en de planeet leefbaar willen houden, moet er vooral minder vlees op ons bord en meer peulvruchten en noten.
Daarmee gaat NEDERLAND de wereld redden (deze boodschap gaat in bijvoorbeeld Zuid-Amerika niet echt aanslaan).
  zaterdag 6 december 2025 @ 18:59:36 #45
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219427139
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Lol, plantaardige oliën boven normale boter.

Dit advies is gewoon kwaadaardig.
  zaterdag 6 december 2025 @ 19:14:22 #46
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219427245
Het schijnt dat te veel vlees je hersenen aantasten.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  Spellchecker zaterdag 6 december 2025 @ 19:36:34 #47
197773 crew  maily
pi_219427480
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 19:14 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Het schijnt dat te veel vlees je hersenen aantasten.
:o
Aantast :!
  zaterdag 6 december 2025 @ 19:51:58 #48
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219427603
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 19:36 schreef maily het volgende:

[..]
:o
Aantast :!
Hersenen is meervoud. ;)
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  Spellchecker zaterdag 6 december 2025 @ 19:52:23 #49
197773 crew  maily
pi_219427607
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 19:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Hersenen is meervoud. ;)
:{w :X

Wat doen die hersenen dan? _O- _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_219427797
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 december 2025 16:03 schreef Cruzinats het volgende:

[..]

Ah, wakkere mensen weten dat alles een complot is en zijn niet goedgelovig?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')