Ik heb 'm met moeite helemaal af kunnen luisteren, werd er behoorlijk onpasselijk vanquote:Op zondag 7 december 2025 02:32 schreef ootjekatootje het volgende:
Luistertip is toch wel de podcast van het AD hierover, van afgelopen woensdag. De zaak xl.
Het AD had volledig gegokt op een veroordeling.quote:Op zondag 7 december 2025 02:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik heb 'm met moeite helemaal af kunnen luisteren, werd er behoorlijk onpasselijk van
Oh nee, dat was een andere dan De Zaak XL, dacht dat je op deze doelde:
https://omny.fm/shows/pra(...)orsato-onschuldig-is
Hij heeft ook veel rouwmuziek gemaakt. Je kunt moeilijk ontkennen dat muziek heel belangrijk kan zijn .quote:Op zaterdag 6 december 2025 23:57 schreef Bayswater het volgende:
Ik hoop dat hij de komende jaren net zo aanwezig is als de afgelopen zes jaar. Er is toch geen normaal mens meer met een dochter die naar Dochters van hem kan luisteren mag ik hopen.
In feite veroordelen ze hem nog steeds: "de aangifte was niet ongeloofwaardig volgens de rechtbank" dús "de ontucht is niet bewezen maar wel gebeurd".quote:Op zondag 7 december 2025 11:08 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het AD had volledig gegokt op een veroordeling.
Marco heeft zelf toegegeven dat hij dat meisje gestreeld heeft. En in de appjes stuurde hij haar dat hij haar vanwege keelontsteking niet kon zoenen, maar wel haar billen aan kon raken. Ook raadde hij haar een vrijpartij aan voor het slapen.quote:Op zaterdag 6 december 2025 22:10 schreef BlaZ het volgende:
Ik hoop dat Marco dit achter zich kan laten; hij is het echte slachtoffer in deze zaak.
Of de handeling heeft wel plaatsgevonden, maar er is twijfel of het ontucht was.quote:Op zondag 7 december 2025 13:22 schreef r_one het volgende:
[..]
In feite veroordelen ze hem nog steeds: "de aangifte was niet ongeloofwaardig volgens de rechtbank" dús "de ontucht is niet bewezen maar wel gebeurd".
Je weet niet wat er letterlijk in die appjes stond.quote:Op zondag 7 december 2025 14:38 schreef luxerobots het volgende:
Marco heeft zelf toegegeven dat hij dat meisje gestreeld heeft. En in de appjes stuurde hij haar dat hij haar vanwege keelontsteking niet kon zoenen, maar wel haar billen aan kon raken. Ook raadde hij haar een vrijpartij aan voor het slapen.
Hij zal er wel van geleerd hebben dat hij op moet passen om wie hij een arm slaat, als troost en waar zijn hand dan is.quote:Gelukkig was voor Borsato niet te bewijzen dat het meisje onder de 16 jaar was.
Maar als een volwassen man dat soort dingen doet, mogen wij daar best wat van vinden. En als ik Borsato als slachtoffer zie, zie ik vooral een slachtoffer van zijn eigen gedrag.
Helaas heeft niemand hier inzage in het dossier. Dan doe ik het met het rechtbankverslag van Saskia Belleman.quote:Op zondag 7 december 2025 14:50 schreef Gia het volgende:
Je weet niet wat er letterlijk in die appjes stond.
quote:Op 15 april appte hij dat hij keelontsteking had en haar dus niet kon zoenen. Maar billen aanraken kan wel. Het meisje: "Hahaha, jij mag dat. xx." Borsato zegt het onvoorstelbaar te vinden dat 20 jaar vriendschap zo anders wordt geďnterpreteerd nu.
quote:Borsato zegt dat hij veel appjes aan het meisje stuurde. "Ze was geregeld een beetje van streek", zegt hij. Een ander appje: "Nu sliep je alweer. Wat het beste werkt is een goeie vrijpartij". Nu zegt Borsato dat dat de mores was binnen het gezin.
...quote:De OvJ citeert ook uit expliciete appjes van Borsato aan het slachtoffer. Hij noemt haar "bloed- en bloedmooi", zegt dat een goeie vrijpartij het beste slaapmiddel is, en hij noemt haar "een lekker wijf".
Dat ben ik niet met je eens. Ik ken die volksstammen van moeders en dochters en vaders met dochters en goede vrienden die elkaar op de mond zoenen niet.quote:Sowieso zoenen hele volksstammen elkaar op de mond. Moeders met dochters, vaders met dochters en ook goede vrienden die er al jaren over de vloer komen. Maar niet als ze keelontsteking hebben.
Al met al kunnen we concluderen dat dit geen normaal vriendschappelijk gedrag was. Als een man dat soort berichten stuurt, dan weten we allemaal wel dat zijn intenties romantisch/seksueel zijn.quote:Maar zei Borsato niet eerder dat hij met het meisje omging zoals hij met zijn eigen kinderen omging, vraagt de OvJ? "Niet in alle gevallen", zegt hij. "Dit waren niet de omgangsvormen binnen ons eigen gezin."
En juist de rechtbank heeft zich - heel netjes - ver gehouden van een oordeel om imo het vermeende slachtoffer niet aan te tasten in haar trieste beleving. De rechtbank heeft geoordeeld over de beschuldiging en niet wat daarna of anders zou hebben kunnen zijn plaatsgevonden.quote:Op zondag 7 december 2025 13:22 schreef r_one het volgende:
[..]
In feite veroordelen ze hem nog steeds: "de aangifte was niet ongeloofwaardig volgens de rechtbank" dús "de ontucht is niet bewezen maar wel gebeurd".
Dat, situationeel naar eigen uitleg, heeft hier toch geen zak met de (straf)zaak te maken en dat "gelukkig" is niet zomaar (misplaatst). Het bewijs voor een veroordeling ontbrak volledig en bestond één en alleen uit de beleving vanuit (de kring van) het vermeende slachtoffer.quote:Op zondag 7 december 2025 14:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Marco heeft zelf toegegeven dat hij dat meisje gestreeld heeft. En in de appjes stuurde hij haar dat hij haar vanwege keelontsteking niet kon zoenen, maar wel haar billen aan kon raken. Ook raadde hij haar een vrijpartij aan voor het slapen.
Gelukkig was voor Borsato niet te bewijzen dat het meisje onder de 16 jaar was.
Maar als een volwassen man dat soort dingen doet, mogen wij daar best wat van vinden. En als ik Borsato als slachtoffer zie, zie ik vooral een slachtoffer van zijn eigen gedrag.
De rechtbank heeft dit echt niet gedaan om het vermeende slachtoffer niet aan te tasten in haar trieste beleving.quote:Op zondag 7 december 2025 16:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
En juist de rechtbank heeft zich - heel netjes - ver gehouden van een oordeel om imo het vermeende slachtoffer niet aan te tasten in haar trieste beleving.
De appjes en bekentenissen van Borsato creëerden terecht rook. Nogal logisch dat men wil weten of er ook vuur is.quote:Dat er dan mensen zijn die vanuit die rook hun vuur zien, toont vooral een vooringnomenheid.
Dat Borsato zich ongepast heeft gedragen is daarin hooguit een eigen opinie. Immers als het gedrag wel gepast zou zijn geweest, zou er er geen kritiek zijn geweest.
Er was veel bewijs. Alleen bewees het, volgens de rechtbank, niet het ten laste gelegde.quote:Op zondag 7 december 2025 16:26 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat, situationeel naar eigen uitleg, heeft hier toch geen zak met de (straf)zaak te maken en dat "gelukkig" is niet zomaar (misplaatst). Het bewijs voor een veroordeling ontbrak volledig en bestond één en alleen uit de beleving vanuit (de kring van) het vermeende slachtoffer.
Er was geen bewijs. Eén bewijs, laat staan in de vorm van een eigen beleving, is geen bewijs.
"De handeling"?quote:
Neen!quote:maar er is twijfel of het ontucht was.
Ach, onze Angela de Jong ziet achter vrijwel elke boom wel een viezerik staan. En zij gaat er vanuit dat als een dame eenmaal aangifte doet, het allemaal wel gebeurd MOET zijn (want ach, weet je wel hoe dapper je moet zijn om de stap te nemen om aangifte te doen? bladiebladiebla). Rare logica, ik heb er mijn bedenkingen bij.quote:Op zondag 7 december 2025 16:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
En juist de rechtbank heeft zich - heel netjes - ver gehouden van een oordeel om imo het vermeende slachtoffer niet aan te tasten in haar trieste beleving. De rechtbank heeft geoordeeld over de beschuldiging en niet wat daarna of anders zou hebben kunnen zijn plaatsgevonden.
Dat er dan mensen zijn die vanuit die rook hun vuur zien, toont vooral een vooringnomenheid.
Dat Borsato zich ongepast heeft gedragen is daarin hooguit een eigen opinie. Immers als het gedrag wel gepast zou zijn geweest, zou er er geen kritiek zijn geweest. Kortom, eenmaal gedaagd voor een controversiele zaak, zal er altijd ergens een zweem van twijfel blijven.
Een aanraking, een streling. Dat kan een troostende arm zijn geweest en heeft niks seksueels. Maar als je kwaadwillend bent kun je gewoon zeggen: Hij heeft mee aangeraakt op mijn billen.quote:
Ik heb het niet over de rechter of de wet. Maar de omgeving, de publieke opinie. Misschien hijzelf wel. Je gaat, denk ik, aan jezelf twijfelen als je van zoiets beschuldigd wordt. Hij zal in eerste instantie gedacht hebben: "Ik heb toch niets verkeerd gedaan!" Maar gaandeweg de aantijgingen ga je aan jezelf twijfelen. Je hebt dat nooit zo bedoeld, je had daar geen seksuele intentie mee. "Ben ik te ver gegaan?"quote:Neen!
Er is geen twijfel!
De "handelingen" die als ontuchtig zijn opgevoerd, zijn óf als niet-ontuchtig, óf als niet bewezen beoordeeld.
Een strafrechter kan heel goed inschatten of een handeling wel of niet ontuchtig is, daar slaat echt niet de twijfel toe.
Dus NEE.
Die kans acht ik in casu heel reëel aanwezig ja.quote:Op zondag 7 december 2025 17:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Een aanraking, een streling. Dat kan een troostende arm zijn geweest en heeft niks seksueels. Maar als je kwaadwillend bent
Of erger.quote:kun je gewoon zeggen: Hij heeft mee aangeraakt op mijn billen.
Het AD evalueerde de rechtszaak, niet de publieke opinie (daar had Angela zich in haar columns al niet onbetuigd gelaten).quote:[..]
Ik heb het niet over de rechter of de wet. Maar de omgeving, de publieke opinie.
Reken maar dat je aan jezelf gaat twijfelen als je zoiets voor de kiezen krijgt: zou ik dan toch ergens/ooit aanleiding hebben gegeven tot .....?quote:Misschien hijzelf wel. Je gaat, denk ik, aan jezelf twijfelen als je van zoiets beschuldigd wordt. Hij zal in eerste instantie gedacht hebben: "Ik heb toch niets verkeerd gedaan!" Maar gaandeweg de aantijgingen ga je aan jezelf twijfelen. Je hebt dat nooit zo bedoeld, je had daar geen seksuele intentie mee. "Ben ik te ver gegaan?"
Precies dit bedoel ik, ja.quote:Op zondag 7 december 2025 17:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Die kans acht ik in casu heel reëel aanwezig ja.
[..]
Of erger.
[..]
Het AD evalueerde de rechtszaak, niet de publieke opinie (daar had Angela zich in haar columns al niet onbetuigd gelaten).
[..]
Reken maar dat je aan jezelf gaat twijfelen als je zoiets voor de kiezen krijgt: zou ik dan toch ergens/ooit aanleiding hebben gegeven tot .....?![]()
Het is dezelfde twijfel die slachtoffers van zedenmisdrijven krijgen: zou ik dan toch ergens/ooit aanleiding hebben gegeven tot ....?![]()
In beide gevallen is de twijfel niet terecht en niet reëel. Maar je hersens reageren daar niet 'volgens het boekje' op. Heel vreemde gewaarwording (vooral achteraf terugblikkend).
Er was geen, laat staan veel, bewijs voor de aanklacht. Hoe duidelijk wil je het hebben ?quote:Op zondag 7 december 2025 16:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er was veel bewijs. Alleen bewees het, volgens de rechtbank, niet het ten laste gelegde.
Hij heeft vooral veel muziek gemaakt om van te rouwenquote:Op zondag 7 december 2025 11:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hij heeft ook veel rouwmuziek gemaakt. Je kunt moeilijk ontkennen dat muziek heel belangrijk kan zijn .
Ik heb hier heel weinig aan toe te voegenquote:Op zondag 7 december 2025 17:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies dit bedoel ik, ja.
Hij is daar jaren over de vloer gekomen, al vanaf dat kind nog klein was. Hij zal met haar gedold hebben, kieteldood, optillen en naar bed brengen en noem maar op. Hij hoorde er gewoon bij. En als er dan, zoals gebleken is, losse seksuele mores heersen binnen dat gezin, dan ga je daar automatisch in mee. En dan kan er weleens een tik/aai over de billen zijn geweest, zonder bijbedoeling, of een arm om haar heen. In zijn armen tv kijken, terwijl hij haar stevig vasthoudt. Kan allemaal, zonder seksuele ondertoon. Maar dit kan achteraf ook heel makkelijk uitvergroot worden en geseksualiseerd worden.
Ik geloof best dat Asmara ervan overtuigd is dat hij haar op ongepaste wijze heeft aangeraakt. En wellicht zijn dat normaal gesproken ook ongewenste aanrakingen in gevallen waar een oudere man een jonge meid verder niet kent en dan op die manier aanraakt, maar dat is dus uit de context trekken van het gebeurde.
Ik denk dat mams het vuurtje aardig heeft opgestookt en het kind van alles aangepraat heeft. Je kunt Asmara niet kwalijk nemen dat ze overtuigd is van haar gelijk, maar Marco niet veroordelen.
Onzin, Borsato had niet eens naar dat gezin toe hoeven gaan.quote:Op zondag 7 december 2025 17:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies dit bedoel ik, ja.
Hij is daar jaren over de vloer gekomen, al vanaf dat kind nog klein was. Hij zal met haar gedold hebben, kieteldood, optillen en naar bed brengen en noem maar op. Hij hoorde er gewoon bij. En als er dan, zoals gebleken is, losse seksuele mores heersen binnen dat gezin, dan ga je daar automatisch in mee.
Dat Borsato het meisje zag opgroeien, een soort vaderrol had, zorgtaken had, maakt zijn gedrag wat betreft appjes en wat Marco zelf toegegeven heeft, niet bepaald beter.quote:En dan kan er weleens een tik/aai over de billen zijn geweest, zonder bijbedoeling, of een arm om haar heen. In zijn armen tv kijken, terwijl hij haar stevig vasthoudt. Kan allemaal, zonder seksuele ondertoon. Maar dit kan achteraf ook heel makkelijk uitvergroot worden en geseksualiseerd worden.
Je stapt wel een frame in, dat je niet op feiten baseert.quote:Ik geloof best dat Asmara ervan overtuigd is dat hij haar op ongepaste wijze heeft aangeraakt. En wellicht zijn dat normaal gesproken ook ongewenste aanrakingen in gevallen waar een oudere man een jonge meid verder niet kent en dan op die manier aanraakt, maar dat is dus uit de context trekken van het gebeurde.
Ik denk dat mams het vuurtje aardig heeft opgestookt en het kind van alles aangepraat heeft. Je kunt Asmara niet kwalijk nemen dat ze overtuigd is van haar gelijk, maar Marco niet veroordelen.
Onzin, jij had ook niet eens op Fok! hoeven gaan.quote:Op zondag 7 december 2025 18:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Onzin, Borsato had niet eens naar dat gezin toe hoeven gaan.
Zijn gedrag was niet ontuchtig. En dat heeft hij zelf ook nooit toegegeven.quote:[..]
Dat Borsato het meisje zag opgroeien, een soort vaderrol had, zorgtaken had, maakt zijn gedrag wat betreft appjes en wat Marco zelf toegegeven heeft, niet bepaald beter.
Werkgever?quote:Bovendien was Borsato ook nog de werkgever van haar moeder.
Dat was de aangifte ook niet, op feiten gebaseerd.quote:[..]
Je stapt wel een frame in, dat je niet op feiten baseert.
En wat is daar precies het probleem mee?quote:Op zondag 7 december 2025 18:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Onzin, jij had ook niet eens op Fok! hoeven gaan.
Borsato heeft zelf gezegd dat hij het meisje gestreeld heeft. En hij heeft gezegd dat hij kon begrijpen dat dit ongepast was.quote:Zijn gedrag was niet ontuchtig. En dat heeft hij zelf ook nooit toegegeven.
Ze werkte voor de fanclub van Marco Borsato.quote:Werkgever?
Er is nergens gesteld dat er geen feiten in de aangifte staan. Het is alleen zo dat de aangifte door onvoldoende feiten gesteund wordt om het ten laste gelegde te bewijzen.quote:Dat was de aangifte ook niet, op feiten gebaseerd.
Jij snapt weinig van de impact van seksueel misbruik.quote:Op zondag 7 december 2025 18:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Sorry maar als je werkelijk dusdanig van de kaart bent dat je ongepast bent betast, zeg je dat (ze was met 17 oud genoeg om haar mond open te trekken; als ze het tegen de politie kan, kan ze het ook tegen Marco) en ga je zéker niet daarna nog eens amicaal worden met iemand waar je van gruwelt.Die hele smoezenbatterij van "ja ik was bang dat mijn moeder haar baan verloor bladiebla" is je reinste flauwekul (als ze echt misbruikt zou zijn).
Niks. Net zo min dat Borsato een friendzone heeft.quote:Op zondag 7 december 2025 18:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En wat is daar precies het probleem mee?
Strelen hoeft niet ongepast te zijn. Hij was flabbergasted, vroeg zich van alles af en overwoog dat het inderdaad - achteraf- ongepast kan zijn overgekomen.quote:[..]
Borsato heeft zelf gezegd dat hij het meisje gestreeld heeft. En hij heeft gezegd dat hij kon begrijpen dat dit ongepast was.
Ik geloof nooit dat zij een arbeidsovereenkomst had met Musica é BVquote:[..]
Ze werkte voor de fanclub van Marco Borsato.
Er staan genoeg feiten in de aangifte. Borsato is daarvan vrijgesproken. In NL ben je dan onschuldig.quote:[..]
Er is nergens gesteld dat er geen feiten in de aangifte staan. Het is alleen zo dat de aangifte door onvoldoende feiten gesteund wordt om het ten laste gelegde te bewijzen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |