abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219407802
Marco Borsato vrijgesproken van ontucht met meisje wegens gebrek aan bewijs

Marco Borsato is donderdagochtend vrijgesproken van ontucht met een minderjarig meisje vanwege een gebrek aan "wettig en overtuigend bewijs". De rechtbank in Utrecht vond geen steunbewijs in verklaringen van getuigen en in de stiekem opgenomen gesprekken.

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste eind oktober vijf maanden onvoorwaardelijke celstraf tegen Borsato. Het is nog niet duidelijk of het OM in hoger beroep gaat. "We zullen de motivering van de rechtbank zorgvuldig beoordelen om te bepalen of er aanleiding is om hoger beroep in te stellen", laat een woordvoerder weten.

Borsato, die de beschuldigingen steeds heeft ontkend, verliet huilend de rechtszaal. Hij liet weten dat hij opgelucht is. "Ik hoop nu door te kunnen gaan met mijn leven. Dat heeft zes jaar stilgestaan", zei hij tegen de pers. "Ik ga naar mijn gezin. Ik moet echt even bijkomen."

De vrouw die aangifte had gedaan en haar moeder, over wie veel werd gesproken tijdens de inhoudelijke behandeling van de zaak, waren allebei weer niet aanwezig in de rechtbank.

De advocaat van de vrouw, Peter Plasman, sprak na afloop van een "lastige" uitspraak. Hij stelt dat de uitspraak niets zegt over wat er tussen Borsato en zijn cliënt heeft plaatsgevonden. "Het is een zogenaamde technische vrijspraak", zei de advocaat, die ervan overtuigd is dat het proces nog niet rond is. "Gezien de inzet en de belangen die aan de orde zijn, verwacht ik dat het Openbaar Ministerie in hoger beroep zal gaan."

'Aan keukentafels is van alles besproken'

De voorzitter van de rechtbank begon de zitting met het benadrukken van de "buitengewone" media-aandacht die er voor de zaak tegen Borsato is geweest. Ze stelde dat de aandacht grote gevolgen heeft gehad voor alle betrokkenen. "Aan de keukentafels is van alles besproken, ook over zaken die niet direct relevant zijn voor deze zaak."

De rechter gaf daarna een samenvatting van het vonnis. De centrale vraag was of is bewezen dat Borsato ontucht heeft gepleegd. Het gaat daarbij specifiek om het betasten van de benen, borsten en vagina - zowel boven als onder de kleding van het vermeende slachtoffer - in de periode van september 2014 tot en met januari 2015. De inmiddels 26-jarige vrouw was toen vijftien jaar oud.

Zedenzaken zijn vaak lastig te bewijzen, omdat er meestal geen sprake is van getuigen of ander direct bewijs. De rechtbank kijkt daarom goed naar de verklaring van het slachtoffer. Die moet concreet, consistent en authentiek zijn. Al benadrukt de rechter dat een verklaring door omstandigheden niet altijd aan die voorwaarden voldoet en het daarom belangrijk is om de inhoud van de aangifte als geheel te beoordelen.

Dat de vrouw haar aangifte vooraf met anderen had besproken maakt de aangifte volgens de rechter minder betrouwbaar. Daarnaast worden in de aangifte meerdere handelingen beschreven waarvan niet duidelijk is wanneer die hebben plaatsgevonden. De rechtbank kan daarom niet vaststellen dat het ontucht heeft plaatsgevonden toen de vrouw vijftien jaar was. Dat laatste geldt ook voor het dagboek waarin de vrouw in een handgeschreven passage het seksueel misbruik beschreven heeft. Bovendien had ze het misbruik "zeer algemeen beschreven".

Borsato heeft geen ondubbelzinnige bekentenis afgelegd

Vervolgens heeft de rechtbank gekeken of er steunbewijs "van voldoende gewicht" te vinden was. Dat steunbewijs, dat afkomstig moet zijn uit een andere bron dan de persoon die de aangifte deed, ontbrak in de zaak tegen Borsato. Zo heeft de rechtbank de verklaringen van de verschillende getuigen, appgesprekken en de stiekem opgenomen gesprekken tussen Borsato, de vrouw en haar moeder beoordeeld.

De rechtbank concludeerde dat er geen getuigen zijn geweest van ontuchtige handelingen en dat in het steunbewijs geen bevestiging is gevonden van ontuchtige handelingen. Daarnaast heeft Borsato in de opgenomen gesprekken geen ondubbelzinnige bekentenis afgelegd. De rechtbank kwam op basis van die afwegingen tot vrijspraak.

https://www.nu.nl/muziek/(...)brek-aan-bewijs.html

https://www.rechtspraak.n(...)et-minderjarige.aspx

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
UITSPRAAK:

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBMNE:2025:6495

[ Bericht 17% gewijzigd door Kim-Holland op 04-12-2025 15:03:07 ]
You wanna be this Queen B, but you can't be
That's why you're mad at me
pi_219407810
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_219407811
Misschien voor de OP:

quote:
Marco Borsato vrijgesproken van ontucht met minderjarige

Utrecht, 04 december 2025

Het kan niet bewezen worden dat Marco Borsato ontucht heeft gepleegd met een minderjarig meisje. De rechtbank Midden-Nederland spreekt hem daarom vrij. Er is onvoldoende steunbewijs voor de verklaring van de aangeefster dat Borsato haar ontuchtig zou hebben betast.

Hechte band
De aangeefster in deze zaak is de dochter van de voormalige voorzitter van de fanclub van Borsato. De moeder vervulde die rol ongeveer 20 jaar lang. Naast de werkrelatie ontstond een hechte vriendschap met Borsato en daarom kwam hij vaak bij moeder en aangeefster thuis. Vanaf het najaar 2018 komt de (werk)relatie tussen moeder en Borsato onder druk te staan. In juni 2019 confronteert moeder Borsato met een dagboek van haar dochter. Daarin staat dat hij in 2015 aan haar dochter zou hebben gezeten. In december 2021 wordt aangifte gedaan bij de politie. Het Openbaar Ministerie vervolgt Borsato uiteindelijk voor het plegen van ontucht in de periode september 2014 tot en met 15 januari 2015. Aangeefster was toen 15 jaar oud. Borsato heeft de beschuldigingen altijd ontkend.

Aangifte
In deze zaak heeft de aangeefster bij de politie verklaard dat Borsato haar zowel op als onder haar kleding zou hebben betast. Daarnaast zou hij haar zijn geslachtsdeel hebben laten aanraken. De rechtbank komt tot de conclusie dat er verschillende kanttekeningen geplaatst kunnen worden bij deze verklaring. Zo is die niet steeds concreet over waar en wanneer de handelingen precies hebben plaatsgevonden. De rechtbank benadrukt in het vonnis dat dit niet zegt dat de verklaring van de aangeefster onbetrouwbaar is, maar wel dat zij daar in deze zaak voorzichtig mee omgaat.

In dit soort zaken, waarin een verdachte ontkent, is er vaak niet veel bewijs. De verklaring van het vermeende slachtoffer staat in zo'n geval tegenover die van de verdachte. Volgens de wet kan een beschuldiging niet alleen op grond van de verklaring van één getuige (in dit geval de verklaring van de aangeefster) worden bewezen. Er moet altijd ander bewijs (steunbewijs) zijn.

Stiekem opgenomen gesprek en dagboek
Op zitting zijn fragmenten afgespeeld van een gesprek tussen moeder en Borsato dat de moeder stiekem heeft opgenomen, het zogenoemde 'tas-op-tafel-gesprek'. In dat gesprek confronteert de moeder hem voor het eerst met de vondst van het dagboek waarin de vermeende ontucht beschreven staat. De rechtbank oordeelt dat Borsato in dit opgenomen gesprek op geen enkel moment een bekentenis aflegt over de beschuldiging. Volgens de rechtbank kan dit opgenomen gesprek niet als steunbewijs worden gebruikt. En dat geldt ook voor het dagboek. Daarover zegt de rechtbank dat een handgeschreven passage waarin ontuchtige handelingen worden beschreven door een aangeefster in beginsel geen steunbewijs kan zijn, omdat het om dezelfde bron gaat. Bovendien plaatst de rechtbank kanttekeningen bij het dagboek. Uit onderzoeken blijkt dat niet kan worden vastgesteld wanneer de passages daadwerkelijk zijn opgeschreven. Ook is niet duidelijk waar en wanneer de handelingen die worden genoemd zouden zijn gepleegd.

Getuigen en Whatsapp-gesprekken
Er zijn in deze zaak meerdere getuigen gehoord, maar de rechtbank is van oordeel dat ook hun verklaringen niet als steunbewijs kunnen worden gebruikt. Zo heeft geen van hen ontuchtige handelingen van Borsato gezien. In het dossier zitten ook Whatsapp-gesprekken tussen Borsato en aangeefster. Het gaat echter om gesprekken die na de periode van de beschuldigingen zijn gevoerd. In deze gesprekken wordt niets gezegd over eventuele ontuchtige handelingen tussen september 2014 en 15 januari 2015, de door het OM tenlastegelegde periode.

Vrijspraak
Doordat de rechtbank tot de conclusie komt dat er geen steunbewijs is, kan niet bewezen worden dat Borsato de aangeefster heeft betast op een ontuchtige manier. Hij wordt daarom vrijgesproken. In het vonnis merkt de rechtbank op dat het tijdens de zitting en buiten de zitting om ook veel is gegaan over zaken die niet direct relevant zijn voor de beschuldiging waar het in deze zaak om gaat. De rechtbank gaat niet op alle opgeworpen vragen antwoord geven, dat is ook niet haar taak. De rechtbank beoordeelt alleen of de beschuldiging wettig en overtuigend kan worden bewezen.
Bron
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219407824
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 14:56 schreef r_one het volgende:
Misschien voor de OP:
[..]

Wil ik wel doen, maar dan wordt het wel heul erg lange OP. En hij is al aangepast? Misschien kan ik de uitspraak erbij zetten?
pi_219407832
Een rechter gaat natuurlijk niet over wat moreel verwerpelijk is of niet. Angela de Jong mag nog steeds een mening hebben over Marco en die beargumenteren. Gelukkig is dit een vrij land.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_219407833
quote:
5s.gif Op donderdag 4 december 2025 14:59 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]
Wil ik wel doen, maar dan wordt het wel heul erg lange OP. En hij is al aangepast? Misschien kan ik de uitspraak erbij zetten?
https://deeplink.rechtspr(...)I:NL:RBMNE:2025:6495

En mijn vorige post eventueel in een spoiler?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219407839
quote:
In juni 2019 confronteert moeder Borsato met een dagboek van haar dochter. Daarin staat dat hij in 2015 aan haar dochter zou hebben gezeten. In december 2021 wordt aangifte gedaan bij de politie
Ah kijk, toevallig wel in juni 2019, precies in de maand nadat hij 5x een volle Kuip had uitverkocht.

Die heeft dus echt gedacht: Hier valt geld te halen.

Hier komt nog wel wat vuiligheid achterweg voor moeders vermoed ik.
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  donderdag 4 december 2025 @ 15:01:47 #8
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219407842
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 14:32 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ja je hebt gelijk.

Hier is een tijdslijn.
https://www.nu.nl/muziek/(...)-tot-vervolging.html
Dus het OM heeft na 2 jaar onderzoek alsnog bepaald Marco aan te klagen voor het mischien iets aanraken van een minderjarig meisje.
Dat is wel een heel erg nadeel van beroemd zijn, dat zou bij een gewoon geval nooit zijn gebeurd.
pi_219407856
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:00 schreef r_one het volgende:

[..]
https://deeplink.rechtspr(...)I:NL:RBMNE:2025:6495

En mijn vorige post eventueel in een spoiler?
Done
pi_219407865
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
Een rechter gaat natuurlijk niet over wat moreel verwerpelijk is of niet. Angela de Jong mag nog steeds een mening hebben over Marco en die beargumenteren. Gelukkig is dit een vrij land.
Tuurlijk, iedereen mag een mening hebben. Maar als columniste moet je wel wat voorzichtiger zijn in je bewoordingen en het niet brengen alsof hij eigenlijk tóch gewoon schuldig is aan ontucht met een minderjarige.

Ze moet even haar plek weten, zij is niet alwetender dan de rechter :N
.
  donderdag 4 december 2025 @ 15:05:35 #11
3542 Gia
User under construction
pi_219407867
Vrijspraak betekent nog niet dat hij onschuldig is. Dus ik zie niet in waarom hij gecompenseerd moet worden wegens gederfde inkomsten.

Het is het woord van dat meisje tegen dat van Marco. Ik denk dat in deze kwestie er drie schuldigen zijn: Zowel Marco, het meisje en vooral die moeder. Het is een ja en nee spelletje geworden en het is niet te bewijzen.

De rechter heeft geoordeeld.
pi_219407872
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:05 schreef Gia het volgende:
Vrijspraak betekent nog niet dat hij onschuldig is.
Jawel hoor. Hoe kom je daar nou weer bij?
.
  donderdag 4 december 2025 @ 15:07:47 #13
3542 Gia
User under construction
pi_219407879
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:06 schreef r_one het volgende:

[..]
Jawel hoor. Hoe kom je daar nou weer bij?
quote:
Het kan niet bewezen worden dat Marco Borsato ontucht heeft gepleegd met een minderjarig meisje. De rechtbank Midden-Nederland spreekt hem daarom vrij. Er is onvoldoende steunbewijs voor de verklaring van de aangeefster dat Borsato haar ontuchtig zou hebben betast.

Hij kan het dus nog steeds wel gedaan hebben. Vrijgesproken worden wegens gebrek aan bewijs, maakt de daad niet ongedaan.
pi_219407887
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:07 schreef Gia het volgende:

[..]
[..]

Hij kan het dus nog steeds wel gedaan hebben. Vrijgesproken worden wegens gebrek aan bewijs, maakt de daad niet ongedaan.
Volgens de wet ben je dan gewoon onschuldig hoor.
pi_219407889
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:07 schreef Gia het volgende:

[..]
[..]

Praesumptio innocentiae :{w

Er is geen daad begaan. Althans geen strafbare.
.
  donderdag 4 december 2025 @ 15:09:36 #16
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219407890
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ja maar cancelcultuur is alleen leuk om over te klagen als het niet in je voordeel is.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219407900
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:05 schreef r_one het volgende:

[..]
Tuurlijk, iedereen mag een mening hebben. Maar als columniste moet je wel wat voorzichtiger zijn in je bewoordingen en het niet brengen alsof hij eigenlijk tóch gewoon schuldig is aan ontucht met een minderjarige.

Ze moet even haar plek weten, zij is niet alwetender dan de rechter :N
Ik vind het niet gek dat zij het vreemd vindt dat hij aan de billen van een minderjarig meisje heeft gezeten eigenlijk.
pi_219407904
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:05 schreef Gia het volgende:
Vrijspraak betekent nog niet dat hij onschuldig is. Dus ik zie niet in waarom hij gecompenseerd moet worden wegens gederfde inkomsten.

Het is het woord van dat meisje tegen dat van Marco. Ik denk dat in deze kwestie er drie schuldigen zijn: Zowel Marco, het meisje en vooral die moeder. Het is een ja en nee spelletje geworden en het is niet te bewijzen.

De rechter heeft geoordeeld.
De rechter heeft hem vrijgesproken, dus hij is niet schuldig. Meer smaken zijn er niet, wen er maar aan.
  donderdag 4 december 2025 @ 15:11:09 #19
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219407913
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:10 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
De rechter heeft hem vrijgesproken, dus hij is niet schuldig. Meer smaken zijn er niet, wen er maar aan.
Ah dus OJ Simpson had zijn vrouw ook niet vermoord.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219407917
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:10 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ik vind het niet gek dat zij het vreemd vindt dat hij aan de billen van een minderjarig meisje heeft gezeten eigenlijk.
Definieer "aan de billen van een minderjarig meisje zitten"
.
pi_219407919
quote:
2s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:09 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ja maar cancelcultuur is alleen leuk om over te klagen als het niet in je voordeel is.
Het is niet toevallig dat iedereen die vooral lekker tegen de mainstream media nu ineens pro-Marco is.

Maar alle D66-rechters zijn normaal toch zo laks met hun strafjes tegen allerhande ontucht plegende Islamisten volgens diezelfde groep.
pi_219407926
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:11 schreef r_one het volgende:

[..]
Definieer "aan de billen van een minderjarig meisje zitten"
Dat heeft hij zelf gezegd.
pi_219407943
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:10 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dat kind ging te pas en onpas op zijn schoot zitten. Geen idee hoe jij haar van je schoot zou duwen zonder iets aan te raken.
pi_219407945
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:11 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dat heeft hij zelf gezegd.
Ja moeder zat er ook aan.
De hele fanclub zat eraan.
.
pi_219407961
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:12 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dat kind ging te pas en onpas op zijn schoot zitten. Geen idee hoe jij haar van je schoot zou duwen zonder iets aan te raken.
Nouja, Marco speelde het allemaal maar wat graag mee. Dat werd wel duidelijk uit de zitting.

Ik vind dat niet helemaal kies. Wat jij daar van vindt, dat mag je zelf bepalen.
pi_219407967
quote:
2s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:11 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ah dus OJ Simpson had zijn vrouw ook niet vermoord.
Het topic gaat over Marco toch?
pi_219407968
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:12 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja moeder zat er ook aan.
De hele fanclub zat eraan.
Als jij iemand een bank ziet beroven, help jij dan ook een handje mee?
pi_219407978
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:13 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Als jij iemand een bank ziet beroven, help jij dan ook een handje mee?
Kom op, je kunt beter dan dit :')
.
pi_219407981
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:10 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dus hij heeft niet aan de billen van het meisje gezeten. Het meisje heeft gelogen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_219407993
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:14 schreef Montagui het volgende:

[..]
Dus hij heeft niet aan de billen van het meisje gezeten. Het meisje heeft gelogen.
Marco zei zelf van wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')