abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219404406
quote:
Begraafplaats experimenteerde in het diepste geheim met overledenen: ‘Had nooit mogen gebeuren’

Op de Dordtse begraafplaats Essenhof zijn twee jaar lang geheime experimenten uitgevoerd op stoffelijke overschotten, terwijl nabestaanden van niets wisten en er geen vergunning was om grafkisten te openen. Doel van die experimenten was versnelling van het ontbindingsproces. Dat stokt al jarenlang door slechte ventilatie in grafkelders.

Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau TwynstraGudde in opdracht van de gemeente Dordrecht. In 2013 werd in het geheim, maar volgens de onderzoekers mét medeweten van toenmalig wethouder Bert van de Burgt het eerste keldergraf geopend, om te onderzoeken of het inderdaad zo was dat de lichamen daarin niet tot ontbinding overgingen. De eerste vermoedens daarvan dateerden van twee jaar daarvoor. In een keldergraf kunnen vier lichamen op elkaar worden begraven.

Nabestaanden niet ingelicht
Een half jaar later, in december 2013, werd het keldergraf nogmaals geopend om met zekerheid vast te stellen dat het normale ontbindingsproces niet op gang was gekomen. Dit gebeurde opnieuw zonder dat Essenhof dit bekend had gemaakt, er een vergunning voor had aangevraagd of nabestaanden hierover had ingelicht. Daarna is besloten geheime proeven te doen in drie keldergraven, waarin telkens vier overledenen waren begraven, om naar een oplossing te zoeken.

Essenhof wilde met die proeven methodes uitproberen waardoor de lichamen wél zouden gaan ontbinden. De vier lichamen uit het eerste keldergraf kregen een ‘microbiologische’ vloeistof of poeder toegediend. Het tweede keldergraf werd van betere ventilatie voorzien. Het laatste keldergraf werd ongemoeid gelaten. Deze lichamen fungeerden als controlegroep.

De grafkelders werden in totaal vier keer geopend, telkens na een half jaar: voor het eerst in april 2015 en voor het laatst in oktober 2016. Daarna werden de resultaten van de drie groepen met elkaar vergeleken. Een en ander gebeurde in samenspraak met de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen. De overledenen waren allemaal begraven in 2007 en de grafrechten waren nog niet verlopen.

Geheim memo duikt op in kluis
De zaak kwam vorig jaar aan het rollen nadat gemeenteraadslid Marco Stam (toen nog Fractie Van Waardhuizen, nu Fractie Stam) vragen stelde over het niet ontbinden van de lichamen. Het onderzoek werd opgestart nadat begin dit jaar uit een kluis op de begraafplaats een geheim memo uit maart 2015 tevoorschijn kwam.

De toenmalig directeur van Essenhof doet daarin bovenstaande werkwijze uit de doeken, met de toevoeging dat een en ander juridisch getoetst zou zijn. Bewijs daarvoor hebben de onderzoekers echter niet gevonden. Er werden in totaal dertig kisten geopend. Burgemeester Nanning Mol liet woensdagavond tijdens een persconferentie weten ‘verbijsterd’ het rapport te hebben gelezen.

De geheime opgravingen vonden volgens de memo vanwege de ‘extreme gevoeligheid’ met opzet plaats wanneer Essenhof dicht was, ‘om geen aandacht op de betreffende graven te vestigen’. Ook zou alle betrokkenen geheimhouding zijn opgelegd. Wethouder Van de Burgt zou geen reden hebben gezien om dit aan het college van burgemeester en wethouders (B en W) te melden, omdat dat tot ‘onnodige onrust’ zou leiden.

In antwoord op de raadsvragen van Stam liet B en W eerder overigens weten wel al sinds 2015 op de hoogte te zijn, maar de gemeenteraad nooit te hebben ingelicht om geen onrust onder nabestaanden te veroorzaken en omdat het ‘als schokkend kan worden ervaren’.

De inmiddels gepensioneerde Van de Burgt zegt in een eerste reactie zich niet te herinneren of hij het inderdaad onder de pet wilde houden, zoals de memo stelt: „Er komt geen enkele gedachte hierover bij me boven, al ken ik van toen nog wel de problematiek.’’

Met bladblazer lucht in grafkelder blazen
Dan zijn er nog de omstandigheden waaronder medewerkers van Essenhof hun werk moesten doen de afgelopen jaren. Grafdelvers werkten in de kelders zonder de juiste beschermende kleding of mondkapjes. In de zomer van 2023 werd een zuurstofpercentage van slechts 7 procent gemeten in de graven, terwijl de norm minimaal 18 procent is. Ook werd het giftige gas waterstofsulfide waargenomen.

Toen medewerkers klaagden over onwelwordingen zou daar door de leiding aanvankelijk ‘lacherig’ op zijn gereageerd. Later werd met een bladblazer eerst lucht in de grafkelders geblazen, voor de medewerkers daar aan de slag gingen.

Excuses aan nabestaanden
Het stadsbestuur is geschrokken van alle bevindingen: ‘Dit is ernstig en had nooit zo mogen gebeuren’, zegt wethouder Marc Merx (VVD) in een persbericht van de gemeente. ‘Hoewel de intentie gericht was op het herstellen van een probleem, is er onvoldoende stilgestaan bij de betekenis ervan voor de mensen die hier hun dierbaren begraven hebben. Dit soort vergaande maatregelen had nooit zonder hun medeweten of toestemming mogen plaatsvinden.’

‘Het beroerde is dat we het niet meer goed kunnen maken, want we kunnen het niet terugdraaien. Dat vind ik vreselijk en daarvoor bied ik namens het college excuses aan.’

Slachtofferhulp
De gemeente heeft het Openbaar Ministerie (OM) en de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) bij de start van het onderzoek op de hoogte gebracht en heeft ze het uiteindelijke rapport voorgelegd. Beide instellingen zien op dit moment geen aanleiding om de zaak zelf op te pakken en te onderzoeken. Nabestaanden zijn tijdens een bijeenkomst bijgepraat over de onderzoeksresultaten, in bijzijn van Slachtofferhulp.

Ondertussen is er nog steeds geen pasklare oplossing voor het probleem. Daarom blijven de lichamen voorlopig in de graven, waar geen onderzoek meer plaatsvindt. B en W zoeken landelijke steun, omdat ook andere begraafplaatsen met ditzelfde euvel te kampen hebben.

Mol benadrukt dat nabestaanden die met vragen zitten, Essenhof of de gemeente kunnen bellen: „Als er wat is kunnen zij ons altijd benaderen.’’
quote:
Lichamen in het geheim verplaatst van Zuidendijk naar Essenhof

Uit het onderzoek is verder gebleken dat in september 2020 twintig tot 22 niet-verteerde lichamen uit graven waarvan de grafrechten waren verlopen, werden verplaatst van begraafplaats Zuidendijk naar Essenhof, zonder dat hun nabestaanden daarvan op de hoogte waren gesteld. Die lichamen hadden eigenlijk in een verzamelgraf op begraafplaats Zuidendijk moeten worden begraven. Dat is des te pijnlijker, omdat de overledenen en/of hun nabestaanden expliciet hadden gekozen voor Zuidendijk.

Die verplaatsing ligt medewerkers daarom zwaar op de maag, stelt TwynstraGudde. Die verhuizing is niet verder onderzocht, omdat dat niet bij de opdracht hoorde. B en W hebben nu opdracht gegeven dat alsnog te doen, omdat de situatie ‘ongebruikelijk’ lijkt.

https://www.ad.nl/binnenl(...)%2Fwww.google.com%2F

Wtaf?
Dit kan toch niet mensen. Beetje gaan experimenteren met vloeistoffen enzo op overledenen. Zonder toestemming. Met medeweten van de CDA wethouder.

Lijkt me echt afschuwelijk als dit je overleden kind of partner blijkt te zijn. Bah.

Nu.nl bericht er inmiddels ook over.
https://www.nu.nl/binnenl(...)or-experimenten.html
  Moderator/colorchick woensdag 3 december 2025 @ 23:38:30 #2
382129 crew  Donna
pi_219404450
Ik snap hier niks van. Niemand die er aan meewerkte die dacht; goh, zou het niet zo prettig vinden als ze dit met mijn ouder/broer/zus zouden doen???
pi_219404463
Jezus... Ik heb daar familie liggen. Nu wil ik ook wel weten of de families in kwestie, uiteindelijk zijn ingelicht.
  woensdag 3 december 2025 @ 23:42:06 #4
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219404465
Zo toont de overheid maar weer eens te meer aan dat ze niet te vertrouwen zijn. Als deze mensen hier zo graag mee willen experimenteren hadden ze daar hun eigen graf t.z.t ter beschikking voor moeten stellen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219404480
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2025 23:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
[..]

Lijkt me echt afschuwelijk als dit je overleden kind of partner blijkt te zijn. Bah.
Het had mij geen zier uitgemaakt, en de overledene al helemaal niet.

Maar goed, het was verstandig geweest om de nabestaanden even om toestemming te vragen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Spellchecker woensdag 3 december 2025 @ 23:50:01 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219404489
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 23:42 schreef Kwaliteit het volgende:
Jezus... Ik heb daar familie liggen. Nu wil ik ook wel weten of de families in kwestie, uiteindelijk zijn ingelicht.
Bel je familie op en vraag het.
pi_219404494
Boeiend. Storm in een glas water enzo.
  donderdag 4 december 2025 @ 00:02:27 #8
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219404521
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2025 23:46 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Het had mij geen zier uitgemaakt, en de overledene al helemaal niet.

Maar goed, het was verstandig geweest om de nabestaanden even om toestemming te vragen.
Dit is gewoon een vorm van grafschennis.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219404577
En waarom zou een lichaam sneller moeten ontbinden ? Had iemand op kantoor daar last van of zo dat dat niet gebeurde ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_219404625
Raar verhaal dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219405186
quote:
De inmiddels gepensioneerde Van de Burgt zegt in een eerste reactie zich niet te herinneren of hij het inderdaad onder de pet wilde houden, zoals de memo stelt: „Er komt geen enkele gedachte hierover bij me boven, al ken ik van toen nog wel de problematiek.’
Tuurlijk joh. En er zal geen straf volgen natuurlijk.
pi_219405251
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 00:17 schreef TLC het volgende:
En waarom zou een lichaam sneller moeten ontbinden ? Had iemand op kantoor daar last van of zo dat dat niet gebeurde ?
Zo te lezen moet een niet ontbonden lichaam herbegraven worden als de betaalde tijd voorbij is? Dus als het wel netjes ontbonden is, dan kan het 'weggegooid/verwerkt' worden? Veel goedkoper natuurlijk en minder gedoe.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lenny77 op 04-12-2025 08:26:10 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  donderdag 4 december 2025 @ 08:32:22 #13
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_219405360
Merkwaardige zaak en uiteraard onbehoorlijk om te gaan knoeien met de stoffelijke restanten van mensen.
Gelukkig ben ik een fan van crematie. En het boeit me totaal niet wat er met de as gedaan zou worden.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_219405402
Orgaanhandel, 100 procent.
U MAD?
pi_219405424
quote:
Toen medewerkers klaagden over onwelwordingen zou daar door de leiding aanvankelijk ‘lacherig’ op zijn gereageerd. Later werd met een bladblazer eerst lucht in de grafkelders geblazen, voor de medewerkers daar aan de slag gingen.
Geen respect voor de levenden, dus ook niet voor de doden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 4 december 2025 @ 08:49:47 #16
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219405436
Ik heb zoveel zombie en horrorfilms gezien dat ik subiet en vol overtuiging voor crematie kies. :)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 4 december 2025 @ 08:51:47 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_219405449
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 00:17 schreef TLC het volgende:
Nou, in alle eerlijkheid, ik ben wel eens bij een grafruiming geweest, na 15 jaar en die lichamen waren ook niet volledig ontbonden. Dat is echt niet heel prettig kan ik zeggen. En algemene graven worden nou eenmaal na 10 tot 15 jaar geruimd omdat er dan ruimte nodig is.
(de stoffelijke resten worden dan herbegraven in een verzamelgraf.)

Voor de nabestaanden is het ook een fijner idee te weten dat het lichaam zo goed als vergaan is als dit overgebracht wordt naar een verzamelgraf in plaats van dat een lichaam nog half intact uit een graf gehaald wordt.
Dus ik snap het idee erachter wel. Alleen de manier waarop dit gegaan is, is natuurlijk te bizar voor woorden
pi_219405452
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 07:28 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Tuurlijk joh. En er zal geen straf volgen natuurlijk.
Er geen herinnering van hebben is genormaliseerd en je komt er nog mee weg ook.

Wat een verhaal joh _O- Verwacht je toch echt niet in Nederland.
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_219405839
quote:
De inmiddels gepensioneerde Van de Burgt zegt in een eerste reactie zich niet te herinneren of hij het inderdaad onder de pet wilde houden, zoals de memo stelt: „Er komt geen enkele gedachte hierover bij me boven, al ken ik van toen nog wel de problematiek.’’
:') Als iemand dit soort wollig taalgebruik nodig heeft om aan te geven dat ze iets niet meer weten, weet je al genoeg. Lafaard. Je weet wat er bedoeld wordt, je weet ook dat wat er gebeurd is moreel nogal dubieus is, en dat wist je ook al van tevoren want anders had alles niet zo opzettelijk heimelijk verlopen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 4 december 2025 @ 10:08:23 #20
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219405865
Tuurlijk weet die ouwe niks meer. Spontaan dementie ontwikkeld op dat gebied.
Ik hoop dat een van de gezinnen aangifte gaat doen wegens grafschendenis en 'm zo hard aanpakken.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 4 december 2025 @ 10:13:32 #21
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_219405897
quote:
Doel van die experimenten was versnelling van het ontbindingsproces. Dat stokt al jarenlang door slechte ventilatie in grafkelders
Hoe dichterbij Dordt, hoe minder snel rottend het wordt.
pi_219406069
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 08:51 schreef BE het volgende:

[..]
Nou, in alle eerlijkheid, ik ben wel eens bij een grafruiming geweest, na 15 jaar en die lichamen waren ook niet volledig ontbonden. Dat is echt niet heel prettig kan ik zeggen. En algemene graven worden nou eenmaal na 10 tot 15 jaar geruimd omdat er dan ruimte nodig is.
(de stoffelijke resten worden dan herbegraven in een verzamelgraf.)

Voor de nabestaanden is het ook een fijner idee te weten dat het lichaam zo goed als vergaan is als dit overgebracht wordt naar een verzamelgraf in plaats van dat een lichaam nog half intact uit een graf gehaald wordt.
Dus ik snap het idee erachter wel. Alleen de manier waarop dit gegaan is, is natuurlijk te bizar voor woorden
Moeten ze geen balsem vloeistoffen gebruiken.
Dat is de reden dan het lichaam zo lang houdbaar is .
De bloed word er uit gezogen en gelijk die vloeistof er in getrokken.
Dat word gedaan zodat het lichaam nog toonbaar is voor de nabestaanden.
Wel dit is dus het gevolgen er van .

Alternatieve is er wel
Maar niet toegestaan in nederland.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)zondheidsraad-advies
  donderdag 4 december 2025 @ 10:51:40 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_219406275
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 10:30 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Moeten ze geen balsem vloeistoffen gebruiken.
Dat is de reden dan het lichaam zo lang houdbaar is .
De bloed word er uit gezogen en gelijk die vloeistof er in getrokken.
Dat word gedaan zodat het lichaam nog toonbaar is voor de nabestaanden.
Wel dit is dus het gevolgen er van .

Alternatieve is er wel
Maar niet toegestaan in nederland.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)zondheidsraad-advies
Dit waren allemaal lichamen die absoluut niet gebalsemd waren. En ook geen thanatopraxie (lichte vorm van balseming). Toen ik bij die opgraving was, was dat in 2020. En dit waren graven die toen 15 jaar oud waren. En thana is pas sinds 2010 toegestaan in Nederland, dus dat was het sowieso niet.

En veraarden is, denk ik dan, geen alternatief voor dit soort algemene graven. Het is een ontzettend mooie ontwikkeling, maar lang niet iedereen zal het idee van veraarden omarmen.
Het is namelijk echt iets anders dat je begraven wordt of dat je lichaam in korte tijd tot compost omgezet wordt en dat dus ook als zodanig gebruikt zal worden. ;)
pi_219406531
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 10:51 schreef BE het volgende:

[..]
Dit waren allemaal lichamen die absoluut niet gebalsemd waren. En ook geen thanatopraxie (lichte vorm van balseming). Toen ik bij die opgraving was, was dat in 2020. En dit waren graven die toen 15 jaar oud waren. En thana is pas sinds 2010 toegestaan in Nederland, dus dat was het sowieso niet.

En veraarden is, denk ik dan, geen alternatief voor dit soort algemene graven. Het is een ontzettend mooie ontwikkeling, maar lang niet iedereen zal het idee van veraarden omarmen.
Het is namelijk echt iets anders dat je begraven wordt of dat je lichaam in korte tijd tot compost omgezet wordt en dat dus ook als zodanig gebruikt zal worden. ;)

Er waren uitzonderlijk voor 2010 namelijk.
Als het lichaam langer moest blijven intact.

En dan zal we het niet eens over iligale weg .
Waar mensen met poen hun weg wel vinden.
pi_219407200
Behalve dat het behoorlijk onfatsoenlijk is om die experimenten uit te voeren zonder de nabestaanden eerst om toestemming te vragen, hadden ze ook een alternatief waarbij ze dat probleem niet hadden.

Er zijn mensen die er tijdens hun leven voor kiezen dat hun lichaam na hun dood niet begraven of gecremeerd wordt, maar ter beschikking wordt gesteld aan de wetenschap. Tegenwoordig kiezen er zoveel mensen voor dat het aanbod inmiddels groter is dan de vraag. Die lichamen hadden dan gebruikt kunnen worden voor onderzoek naar het ontbindingsproces.
pi_219407245
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 23:42 schreef Kwaliteit het volgende:
Ik zou in het ergste geval aangifte doen van grafschennis. Collectief met de andere nabestaanden als het kan.
Zonder pardon en uitstel.
En als de gemeente "in gesprek wil gaan" kunnen ze dat met de rechter.
pi_219407341
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 13:11 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Ik zou in het ergste geval aangifte doen van grafschennis.
Ik denk dat het daarvoor te laat is. Op grafschennis staat ten hoogste een jaar gevangenisstraf. Daarmee komt de verjaringstermijn op zes jaar.
pi_219407361
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 00:35 schreef Red_85 het volgende:
Raar verhaal dit.
quote:
5s.gif Op donderdag 4 december 2025 10:13 schreef Kopiko het volgende:

[..]
Hoe dichterbij Dordt, hoe minder snel rottend het wordt.
  donderdag 4 december 2025 @ 13:48:23 #29
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219407477
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 13:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Behalve dat het behoorlijk onfatsoenlijk is om die experimenten uit te voeren zonder de nabestaanden eerst om toestemming te vragen, hadden ze ook een alternatief waarbij ze dat probleem niet hadden.

Er zijn mensen die er tijdens hun leven voor kiezen dat hun lichaam na hun dood niet begraven of gecremeerd wordt, maar ter beschikking wordt gesteld aan de wetenschap. Tegenwoordig kiezen er zoveel mensen voor dat het aanbod inmiddels groter is dan de vraag. Die lichamen hadden dan gebruikt kunnen worden voor onderzoek naar het ontbindingsproces.
Ze hadden ook een dode muis of rat voor hun experiment kunnen gebruiken ipv iemand z'n moeder, broer of zus
pi_219407491
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 13:25 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
[..]
[ afbeelding ]
Dick Maas, kom er maar in.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 4 december 2025 @ 14:34:13 #31
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219407698
Dit interesseert me helemaal niets.
Voor mij part maken ze er allerlei Frankenstein monsters van.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219408645
Frankenstein praktijken
pi_219408689
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 13:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Eens. Bovendien zouden ze ook een kadaver van een varken of weet ik wat kunnen gebruiken, voor hun experimenten.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 4 december 2025 @ 17:13:44 #34
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219408704
Daarom blijf ik lekker hier op zolder liggen straks. Mij vinden ze de eerste 10-15 jaar niet.
pi_219409419
quote:
Er zijn mensen die er tijdens hun leven voor kiezen dat hun lichaam na hun dood niet begraven of gecremeerd wordt, maar ter beschikking wordt gesteld aan de wetenschap.
Vaak wordt je dan gewoon snij materiaal voor geneeskunde studenten of ander onzinnig onderzoek. Mensen denken dat het heel wat is om je lichaam ter beschikking te stellen voor de wetenschap, maar dat is bullshit. Lijken zijn schaars hoor. Dat aanbod is helemaal niet zo groot.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Spellchecker donderdag 4 december 2025 @ 19:34:54 #36
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219410081
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:42 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Vaak wordt je dan gewoon snij materiaal voor geneeskunde studenten of ander onzinnig onderzoek. Mensen denken dat het heel wat is om je lichaam ter beschikking te stellen voor de wetenschap, maar dat is bullshit. Lijken zijn schaars hoor. Dat aanbod is helemaal niet zo groot.
Niks mis mee; die mensen moeten ergens op kunnen oefenen he.
pi_219410162
quote:
Vaak wordt je dan gewoon snij materiaal voor geneeskunde studenten of ander onzinnig onderzoek. Mensen denken dat het heel wat is om je lichaam ter beschikking te stellen voor de wetenschap, maar dat is bullshit.
De meeste lichamen die ter beschikking gesteld worden aan de wetenschap, worden inderdaad snijmateriaal voor studenten geneeskunde. Het hele gebeuren wordt ook geregeld door de afdelingen anatomie van de medische faculteiten. En om zoveel mogelijk te voorkomen dat een student geneeskunde bij de praktijkles anatomie toevallig in het lichaam van zijn overleden opa of oma moet snijden, is er een internationaal uitwisselingssysteem van universiteiten die onderling lichamen uitwisselen.

Ik zou dit overigens absoluut niet onzinnig noemen. Anatomie is niet voor niets een verplicht onderdeel van de opleiding geneeskunde. Onze toekomstige artsen moeten wel inzicht hebben hoe het menselijk lichaam in elkaar zit en functioneert.
quote:
Lijken zijn schaars hoor. Dat aanbod is helemaal niet zo groot.
Dat was vroeger zo, maar inmiddels is het aanbod van mensen die hun lichaam aan de wetenschap doneren behoorlijk gegroeid. Het is geen taboe meer, mensen hechten minder waarde dan vroeger aan een traditionele uitvaart en bovenal bespaart het de kosten van een begrafenis of crematie.
pi_219410229
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:34 schreef maily het volgende:

[..]
Niks mis mee; die mensen moeten ergens op kunnen oefenen he.
Ik vertrouw geen mannen met handen waaraan te zien is dat zij met snijwerktuigen geoefend hebben in het in stukken snijden van lijken. Hen wantrouwen en verraden zouden meer mensen moeten doen.
pi_219411643
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:47 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik vertrouw geen mannen met handen waaraan te zien is dat zij met snijwerktuigen geoefend hebben in het in stukken snijden van lijken. Hen wantrouwen en verraden zouden meer mensen moeten doen.
Je discrimineeerd, er zijn ook vrouwen die dat doen. Waarvan een hoop huisarts zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')