Dit dus.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:47 schreef Jaeger85 het volgende:
Je moet wel heel naïef zijn als je denkt dat energiemaatschappijen gaan helpen bij het energiebesparen van hun klanten terwijl ze geld verdienen aan het afnemen van energie.
Fixedquote:Op dinsdag 2 december 2025 08:59 schreef Akkerdjie het volgende:
Nog een reden erbij om geen warmtepomp via je energieleverancier te nemen.
Energiemaatschappijen zijn er niet voor het net dat zijn de netbeheerdersquote:Op dinsdag 2 december 2025 08:58 schreef vosss het volgende:
[..]
Dit dus.
Dit doen ze gewoon om hun eigen falen te verbloemen. Jarenlang hebben ze amper geïnvesteerd in het net en nu zit dat ineens vol en pieken en alles.
Flikker op.
Blij met mijn pelletkachel. Net opgestart, dalijk weer lekker 22 graden hier. Heerlijk.
Je haalt 2 dingen door elkaar, de energieleverancier (zoals Frank Energie) verkoopt je stroom die geleverd wordt door de diverse centrales en getransporteerd wordt door de netbeheerders zoals Liander en TenneT.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:58 schreef vosss het volgende:
[..]
Dit dus.
Dit doen ze gewoon om hun eigen falen te verbloemen. Jarenlang hebben ze amper geïnvesteerd in het net en nu zit dat ineens vol en pieken en alles.
Flikker op.
Blij met mijn pelletkachel. Net opgestart, dalijk weer lekker 22 graden hier. Heerlijk.
Je hebt het artikel niet goed gelezen of begrepen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:47 schreef Jaeger85 het volgende:
Je moet wel heel naïef zijn als je denkt dat energiemaatschappijen gaan helpen bij het energiebesparen van hun klanten terwijl ze geld verdienen aan het afnemen van energie.
Energieleveranciers investeren inderdaad niet in het stroomnet aangezien leveranciers en netbeheerders gescheiden zijn sinds 2004.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:58 schreef vosss het volgende:
[..]
Dit dus.
Flikker op.
Uiteraard: ze leveren liever goedkope (zonne)stroom overdag, dan dure stroom op de piekmomenten (begin ochtend en einde middag).quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:08 schreef Moonversion het volgende:
Frank Energie zal wel contracten hebben dat als ze op de pieken minder stroom verbruiken dan eerst dat ze een bepaalde som gestort krijgen, dat is waarom Frank Energie dit doet
Het gaat om dynamische stroomcontracten dus dat is niet relevant.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:09 schreef Piles het volgende:
[..]
Uiteraard: ze leveren liever goedkope (zonne)stroom overdag, dan dure stroom op de piekmomenten (begin ochtend en einde middag).
Netcongestie is een mooi excuus daarvoor, maar voor de leveranciers vooral een verdienmodel.
Er wordt toch duidelijk ook geld besparing genoemd. Waarom moet de energiemaatschappijen dit op afstand doen? Er kunnen ook instructies aan de consument worden gegeven om dit zelf in te stellen in hun slimme apparaat. Ik vind het niet wenselijk dat een derde partij met een commerciëel belang controle heeft over mijn apparatuur.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt het artikel niet goed gelezen of begrepen.
Het is niet om enerige te besparen maar om in de piekuren het verbruik te dempen, ofwel de momenten dat stroom duur is.
[..]
Energieleveranciers investeren inderdaad niet in het stroomnet aangezien leveranciers en netbeheerders gescheiden zijn sinds 2004.
Frank lijkt een variabele inkoopvergoeding te hebben, maar het is onduidelijk hoeveel die variabele inkoopvergoeding is (of ik kan het zo snel niet vinden)quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat om dynamische stroomcontracten dus dat is niet relevant.
De opslag per kWh is (vrijwel) gelijk ongeacht de inkoopprijs en zoveel zonnestroom is er niet in de winter, op het moment dat die warmtepompen draaien.
Als ik het artikel goed lees dan gaat dit om dynamische contracten, je moet er actief toestemming voor geven, en ze kunnen het dan binnen een range aanpassen, bv + of -3 graden? Dit doen ze uiteraard niet voor de consument, dit doen ze voor zichzelf.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat om dynamische stroomcontracten dus dat is niet relevant.
De opslag per kWh is (vrijwel) gelijk ongeacht de inkoopprijs en zoveel zonnestroom is er niet in de winter, op het moment dat die warmtepompen draaien.
Het bespaart je als klant wel btw over het variabele deel want hoe lager de stroomprijs, hoe minder btw je betaalt.
Ja, geld besparing voor de klant.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:16 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er wordt toch duidelijk ook geld besparing genoemd.
Je kan dat ook in eigen beheer doen, dat doe ik bij m'n moeder bijvoorbeeld met een Homey Pro die de accu's en warmtepomp aanstuurt. Dat kan ook met scripts in HomeAssistant.quote:Waarom moet de energiemaatschappijen dit op afstand doen? Er kunnen ook instructies aan de consument worden gegeven om dit zelf in te stellen in hun slimme apparaat. Ik vind het niet wenselijk dat een derde partij met een commerciëel belang controle heeft over mijn apparatuur.
Wat schieten ze daar mee op? Want jij betaalt de stroom en de marge / opslag per kWh bij dynamische contracten is doorgaans vast.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als ik het artikel goed lees dan gaat dit om dynamische contracten, je moet er actief toestemming voor geven, en ze kunnen het dan binnen een range aanpassen, bv + of -3 graden? Dit doen ze uiteraard niet voor de consument, dit doen ze voor zichzelf.
Dat zou ik ook niet doen, kan dat prima zelf aansturen.quote:Hoe dan ook, ga ik geen toestemming voor geven
Zoveel valt er voor de consument niet in te stellen. M'n omvormer kan toevallig naar 0% output als de stroomprijs negatief is maar dat is het dan ook.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:16 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er wordt toch duidelijk ook geld besparing genoemd. Waarom moet de energiemaatschappijen dit op afstand doen? Er kunnen ook instructies aan de consument worden gegeven om dit zelf in te stellen in hun slimme apparaat.
Ik zou dat ook niet willen maar bij een dynamisch contract heb je als consument wel degelijk voordeel als je warmtepomp of EV-lader tijdens een duur uur even op pauze gaat. Niet alleen het tarief, ook de btw die jequote:Ik vind het niet wenselijk dat een derde partij met een commerciëel belang controle heeft over mijn apparatuur.
Ja ok, maar daarvoor werd het geld ook gewoon in de zak gestoken.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt het artikel niet goed gelezen of begrepen.
Het is niet om enerige te besparen maar om in de piekuren het verbruik te dempen, ofwel de momenten dat stroom duur is.
[..]
Energieleveranciers investeren inderdaad niet in het stroomnet aangezien leveranciers en netbeheerders gescheiden zijn sinds 2004.
Goedkope opmerking.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:27 schreef RotatoR het volgende:
Nu nog optioneel maar met D66 aan de macht in de nabije toekomst ongetwijfeld verplicht.
De inkoopprijzen bij dynamische stroom zijn vooraf bekend (per kwartier tegenwoordig).quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:30 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja ok, maar daarvoor werd het geld ook gewoon in de zak gestoken.
Bovendien doen ze dat nog steeds.
Het gaat er niet om wie of wel er voordeel aan heeft het gaat erom dat het mag en dat het kan.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De inkoopprijzen bij dynamische stroom zijn vooraf bekend (per kwartier tegenwoordig).
De marge (opslag) van je leverancier is bekend (zie contract).
De energiebelasting is een vast gegeven en bekend.
De btw is bekend.
De enige die echt voordeel heeft om z'n warmtepomp of oplader uit te zetten tijdens dure uren is de klant.
De netbeheerder heeft er ook voordeel van want dure uren zijn de uren dat er veel verbruikt wordt en het net relatief zwaar belast wordt. En dat kraakt hier of daar.
Maar de netbeheerder is geen energieleverancier anno 2025. Het is geen 2003 meer.
Hieronder een extreme dag uit 2024.
Op zo'n dag zou ik m'n thuisbatterij (volautomatisch) vullen als de kale stroomprijs prijs ¤0,12 per kWh is en gebruiken als de prijs fors daarboven is.
[ afbeelding ]
De keuze voor een dynamisch contract is inderdaad een optie.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:46 schreef xzaz het volgende:
Wel grappig dat dit een consumentprobleem wordt gemaakt
Ja, als je een vast contract hebt, is dit inderdaad totaal niet interessant voor je.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:58 schreef xzaz het volgende:
Tot nu toe gewoon lekker de airco / auto / scooter opladen om 5 uur 's avonds met vaste prijzen.
Dynamische contracten zijn er gekomen zodat Energiemaatschappijen meer geld kunnen vragen; het is een verdienmodel.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De keuze voor een dynamisch contract is inderdaad een optie.
Als je kiest voor een dynamisch contract, wil je ook iets gaan doen met de uren waarop je stroom verbruikt anders is het vrij nutteloos. Dus voor mensen met een dynamisch contract is dit helemaal niet zo'n gek idee.
De opslag (marge) van mijn dynamisch contract is bij mijn dynamische aanbieder (Zonneplan) gelijk, ongeacht het stroomtarief.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:59 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dynamische contracten zijn er gekomen zodat Energiemaatschappijen meer geld kunnen vragen; het is een verdienmodel.
Dat is een "probleem" waar je als consument voor kiest als je een dynamisch stroomtarief kiest.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:46 schreef xzaz het volgende:
Wel grappig dat dit een consumentprobleem wordt gemaakt
Dat is precies wat ze willen. Je betaalt eigenlijk 0.02 euro voor een papieren / computer programma. Als je vast contract heb kan je gebruiken wat je wilt, ook op dure dynamische momenten, dat is hun verlies en dus willen ze dynamisch.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De opslag (marge) van mijn dynamisch contract is bij mijn dynamische aanbieder (Zonneplan) gelijk, ongeacht het stroomtarief.
De marge is ¤0,02 per kWh, ongeacht het op dat moment geldende kWh-tarief.
Dus als zij een kWh inkopen voor ¤0,65 dan betaal ik ¤0,67.
Als zij een kWh inkopen voor -¤0,02 dan betaal ik ¤0,00.
Dat is wel exclusief energiebelasting en btw maar daar ontkom je niet aan, ook niet bij een vast contract.
Omdat ik met mijn thuisbatterij kan inkopen op de goedkoopste uren van de dag, heb ik tijdens de piekuren geen extra kosten, al is de stroom ¤1.000 per kWh.
Vrijwel alle energieleveranciers zijn in feite "dozenschuivers" geworden, die zelf geen energie produceren. Dus dynamisch of vast tarief: het zijn puur administratiekantoren.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:12 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat is precies wat ze willen. Je betaalt eigenlijk 0.02 euro voor een papieren / computer programma.
Ik stel nergens dat het niet gunstig kan zijn voor de energiemaatschappij. Maar het is wel transparant.quote:Als je vast contract heb kan je gebruiken wat je wilt, ook op dure dynamische momenten, dat is hun verlies en dus willen ze dynamisch.
Het is goed voor het net als je verbruik op piekuren mijdt. De prijs is daar 1 op 1 een weergave van.quote:Energiemaatschappijen die zeggen dat dynamisch goed is voor het net liegen ook; het is goed voor de maatschappij omdat die altijd verdienen. Ongeacht het moment van inkoop.
Eens. Tijd om daar wat aan te doen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vrijwel alle energieleveranciers zijn in feite "dozenschuivers" geworden, die zelf geen energie produceren. Dus dynamisch of vast tarief: het zijn puur administratiekantoren.
De prijzen voor vast zijn ook transparant.quote:[..]
Ik stel nergens dat het niet gunstig kan zijn voor de energiemaatschappij. Maar het is wel transparant.
Dat is prima, als je wilt dat het net jouw probleem wordt.quote:De keuze voor dynamisch is vrijwillig en voor mij is dat (in combinatie met m'n thuisbatterij) heel interessant.
Het net kan mij als consument niets interesseren ik ben geen klant van 't net.quote:[..]
Het is goed voor het net als je verbruik op piekuren mijdt. De prijs is daar 1 op 1 een weergave van.
Wederzijds.quote:Je hebt een heel sterke mening maar dat is het dan ook.
Het net is mijn probleem en ook dat van jou. Als we ons stroomverbruik niet meer gaan spreiden zullen de benodigde investeringen in het stroomnet groter zijn en dat gaan we terugzien in de netbeheerkosten.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:24 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat is prima, als je wilt dat het net jouw probleem wordt.
Dat is incorrect en ik merk dat ze je te pakken hebben.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het net is mijn probleem en ook dat van jou. Als we ons stroomverbruik niet meer gaan spreiden zullen de benodigde investeringen in het stroomnet groter zijn en dat gaan we terugzien in de netbeheerkosten.
Dat je een vast tarief betaalt doet daar niets aan af.
Blijkbaar zie je niet in dat collectieve tarieven wel degelijk beïnvloed worden door individueel gedrag, omdat al die individuen tezamen het collectief vormen.
Ik denk dat jij het voordeel niet hoeft in te zien omdat je relatief weinig stroom/gas gebruikt, maar stel dat je een aantal keer je auto moet opladen en je kan dan kiezen om 1000kWh te kopen van het:quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:24 schreef xzaz het volgende:
[..]
Eens. Tijd om daar wat aan te doen.
[..]
De prijzen voor vast zijn ook transparant.
[..]
Dat is prima, als je wilt dat het net jouw probleem wordt.
[..]
Het net kan mij als consument niets interesseren ik ben geen klant van 't net.
[..]
Wederzijds.
Maar geld is altijd maar 1 factor; gemak is een andere.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:36 schreef Moonversion het volgende:
Wanneer ben je dan het voordeligste uit?
Welk nadeel (discomfort, ongemak) heb je dan als je niet om 17:00 uur je auto gaat laden maar pas om 22:00 uur daar mee start, of dat je verwarming tussen 16:30 en 20:30 even niet aan is (en je vooraf een buffer hebt aangelegd om op dat moment er toch warm bij te zitten?)quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:38 schreef xzaz het volgende:
[..]
Maar geld is altijd maar 1 factor; gemak is een andere.
Beetje flauw, 't zelfde geldt voor elektrisch koken om 17:00quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:41 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Welk nadeel (discomfort, ongemak) heb je dan als je niet om 17:00 uur je auto gaat laden maar pas om 22:00 uur daar mee start, of dat je verwarming tussen 16:30 en 20:30 even niet aan is (en je vooraf een buffer hebt aangelegd om op dat moment er toch warm bij te zitten?)
hoezo is dat flauw? iedereen zal rond 17/18:00 gaan koken, maar er is niets mis mee om je auto wat later te gaan opladenquote:Op dinsdag 2 december 2025 10:41 schreef xzaz het volgende:
[..]
Beetje flauw, 't zelfde geldt voor elektrisch koken om 17:00
Ja dan moet je maar wat eerder of later eten. Als iedereen de auto later oplaadt krijg je op dat moment weer een piek, 't zelfde probleem.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:43 schreef Moonversion het volgende:
[..]
hoezo is dat flauw? iedereen zal rond 17/18:00 gaan koken, maar er is niets mis mee om je auto wat later te gaan opladen
Als heel veel mensen dit doen kan er aanzienlijk bespaard worden op de verzwaring van het overkoepelende net, is er minder congestie en bespaard iedereen
Eten koken is een fractie van het verbruik, dat is iets waar je niet op wil sturen (tenzij je echt een bespaarfreak bent natuurlijk)quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:44 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja dan moet je maar wat eerder of later eten. Als iedereen de auto later oplaadt krijg je op dat moment weer een piek, 't zelfde probleem.
Dat is wat ik doe. Ik vind dat overigens ook niet meer dan normaal. Ik kan prima midden in de nacht mijn auto opladen, dat kun je gewoon instellen, of overdag, als je dan die dag toevallig thuis bent, of bij goed weer op het moment dat de panelen op het dak liggen te roken bij wijze van.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:43 schreef Moonversion het volgende:
[..]
hoezo is dat flauw? iedereen zal rond 17/18:00 gaan koken, maar er is niets mis mee om je auto wat later te gaan opladen
Als heel veel mensen dit doen kan er aanzienlijk bespaard worden op de verzwaring van het overkoepelende net, is er minder congestie en profiteert iedereen
Mijn stadsverwarming (quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:01 schreef Hathor het volgende:
Mijn nekharen gaan altijd overeind staan als ik iets hoor over slimme apparaten. Dan weet je gewoon dat je defacto meer gaat kwijt zijn.
Tweakersquote:'Energieleveranciers gaan vaker op afstand warmtepomp en zonnepanelen bedienen'
Nederlandse energieleveranciers gaan in de toekomst veel vaker apparaten zoals warmtepompen, thuisaccu's en zonnepanelen op afstand in- en uitschakelen, denkt branche-organistie Energie Nederland. Dat zou klanten geld besparen en het stroomnet ontlasten.
De stap moet wel vrijwillig blijven, zegt Energie Nederland tegen NU.nl. "Het aansturen van apparaten die veel elektriciteit verbruiken, maar bijvoorbeeld ook thuisaccu's en zonnepanelen, zal steeds meer gemeengoed worden", aldus een woordvoerder tegen de nieuwssite. Daar zijn twee belangrijke redenen voor: geld besparen en het stroomnet ontlasten.
Geld besparen zou moeten lukken door warmtepompen en thuisaccu's vooral in te schakelen als de stroomprijs laag is. Hoe het op afstand aansturen van zonnepanelen klanten geld kan opleveren is onduidelijk, het uitschakelen kan op piekmomenten wel het stroomnet ontlasten.
Dat werkt vooral voor huishoudens met een dynamisch energiecontract, want met vaste en variabele tarieven is de spreiding in prijzen er niet zoals dat met een dynamisch contract het geval is. Bovendien moeten klanten marges kunnen instellen voor verwarming van hun huis, dat het bijvoorbeeld een of twee graden kouder mag zijn dan ze zelf hebben ingesteld.
Leverancier Frank Energie kondigde een paar weken geleden aan om te beginnen met een dienst met het op afstand in- en uitschakelen van warmtepompen en thuisaccu's voor klanten met een dynamisch contract.
Echt hell no.quote:
Wel bijzonder he, want de afwijking mag dan 1 of 2 graden zijn, maar áls ik dus normaal gesproken stook op 21 graden, maar ik geef dan aan dat een afwijking van 1 graad OK is, m.a.w. ik vind 20 graden ook prima, wáárom zou ik dan niet zelf al die 20 graden instellen, want dan is het altijd 20 graden, en niet alleen maar soms, wat nóg meer bespaard?quote:
Dan hebben @AchJa, @RotatoR en/of jij vast wel voorbeelden uit het verleden die bewijzen dat D66 de burger op slinkse wijzen vrijheden wil afnemen?quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:41 schreef xzaz het volgende:
[..]
Oh niet goedkoop ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit.
Bijzonder onderwijs is een voorbeeld.quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:51 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dan hebben @:achja, @:rotator en/of jij vast wel voorbeelden uit het verleden die bewijzen dat D66 de burger op slinkse wijzen vrijheden wil afnemen?
Als je gedurende de piekuren de thermostaat verlaagt naar 19 graden Celsius dan is het niet ineens 19 graden. Maar je WP stopt wel met verwarmen in die piekuren tenzij het afkoelt tot 19 graden.quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wel bijzonder he, want de afwijking mag dan 1 of 2 graden zijn, maar áls ik dus normaal gesproken stook op 21 graden, maar ik geef dan aan dat een afwijking van 1 graad OK is, m.a.w. ik vind 20 graden ook prima, wáárom zou ik dan niet zelf al die 20 graden instellen, want dan is het altijd 20 graden, en niet alleen maar soms, wat nóg meer bespaard?
Ik zie niet wat de toegevoegde waarde is, en 'geld besparen' is geen goede reden, want als dat me bewoog zou ik sowieso al op 20 zitten, ipv 21. Dat hoeft een energieleverancier niet voor mij te gaan doen of bepalen.
Ik denk dat ze het doen omdat ze daar zelf financieel beter van worden of kúnnen worden in de toekomst, al zie ik nog niet helemaal hoe. Je zou het op piekmomenten superduur kunnen maken, maar dat heeft weinig zin, want het doorsnee huis met een warmtepomp is goed geisoleerd, dus op de piekmomenten dat ding een tandje terug schroeven betekent niet direct een verlies van comfort,
En toch denk ik dat ze het voor zichzelf doen. Dat hele 'zodat klanten geld kunnen besparen' wordt gebruikt om het te verkopen naar buiten toe, maar dat is gelul.
Natuurlijk is dat argument gelul. Het kan voor mensen alleen wel een drijfveer zijn om dit te willen. Doel is om de pieken uit het stroomnetwerk te verlagen en met een vol netwerk is dat wel in het belang van ons allemaal.quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wel bijzonder he, want de afwijking mag dan 1 of 2 graden zijn, maar áls ik dus normaal gesproken stook op 21 graden, maar ik geef dan aan dat een afwijking van 1 graad OK is, m.a.w. ik vind 20 graden ook prima, wáárom zou ik dan niet zelf al die 20 graden instellen, want dan is het altijd 20 graden, en niet alleen maar soms, wat nóg meer bespaard?
Ik zie niet wat de toegevoegde waarde is, en 'geld besparen' is geen goede reden, want als dat me bewoog zou ik sowieso al op 20 zitten, ipv 21. Dat hoeft een energieleverancier niet voor mij te gaan doen of bepalen.
Ik denk dat ze het doen omdat ze daar zelf financieel beter van worden of kúnnen worden in de toekomst, al zie ik nog niet helemaal hoe. Je zou het op piekmomenten superduur kunnen maken, maar dat heeft weinig zin, want het doorsnee huis met een warmtepomp is goed geisoleerd, dus op de piekmomenten dat ding een tandje terug schroeven betekent niet direct een verlies van comfort,
En toch denk ik dat ze het voor zichzelf doen. Dat hele 'zodat klanten geld kunnen besparen' wordt gebruikt om het te verkopen naar buiten toe, maar dat is gelul.
En als iedereen dat doet worden die “vaste prijzen” hoger, zo werkt dat bij een collectieve oplossing.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:58 schreef xzaz het volgende:
Tot nu toe gewoon lekker de airco / auto / scooter opladen om 5 uur 's avonds met vaste prijzen.
Ok. Nu moet ik helaas vragen of je wat meer woorden kan gebruiken om uit te leggen wat d66 ons met bijzonder onderwijs geflikt heeft.quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:52 schreef xzaz het volgende:
[..]
Bijzonder onderwijs is een voorbeeld.
Voltages en stroomsterkte zal je bedoelen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:44 schreef xzaz het volgende:
Bovendien wil ik van de netbheerders nog steeds alle live standen van de verdeelstations weten. Graag de voltages en de wattages.
Maar dat ís dus wat ik doe. Ik laad de auto nooit op max snelheid op hier thuis, altijd (veel) langzamer, sterker nog, ik stel hem in op het minimale wat volgens de tesla app kan, te weten 5A, wat neerkomt op zo'n 3,5kW. En dat doe ik ook buiten de spitsuren om qua stroomverbruik.quote:Op dinsdag 2 december 2025 12:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat argument gelul. Het kan voor mensen alleen wel een drijfveer zijn om dit te willen. Doel is om de pieken uit het stroomnetwerk te verlagen en met een vol netwerk is dat wel in het belang van ons allemaal.
Als om 17:00 ‘iedereen’ thuiskomt na een dag hard werken en de stekker van de electrische auto aansluit zodat de volgende ochtend weer naar het werk gereden kan worden, dan ontstaat een enorme vraag. De bestuurder wil om 07:00 de volgende dag een volle accu. Of de accu in 3 uur of in 14 uur volgeladen wordt dat maakt de bestuurder (in beperkte mate) niks uit. En toch kiezen nu ‘alle’ bestuurders voor een volle accu in zo min mogelijk tijd en ‘allemaal op precies hetzelfde moment’. En dat opladen valt nu nog op het moment dat de kinderen gaan douchen om daarna naar bed te gaan, dus moet de warmtepomp harder werken. Dat is inefficient en dat kost ons allemaal wat.
Daarnaast zijn al die electrische auto’s overdag ook een mooie accu die zonnestroom kunnen opslaan. Er valt veel te verdienen besparen
En waarom doe je dat?quote:Op dinsdag 2 december 2025 12:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat ís dus wat ik doe. Ik laad de auto nooit op max snelheid op hier thuis, altijd (veel) langzamer, sterker nog, ik stel hem in op het minimale wat volgens de tesla app kan, te weten 5A, wat neerkomt op zo'n 3,5kW. En dat doe ik ook buiten de spitsuren om qua stroomverbruik.
In de zomer zet ik hem sneller, tot zo'n 8 a 9A, want dat kunnen de panelen dan leveren, dus dan gaat het opladen sneller, en los daarvan lever ik op die momenten zo min mogelijk terug aan het net. Áls ik in de avond/nacht laad, dan begint dat pas om 22u.
Het maakt mij niet uit hoe lang het laden duurt, als hij maar vol (genoeg in principe) is op het moment dat ik de auto nodig heb voor whatever rit die ik dan voor de boeg heb.
Om de druk op het net te verlichten, omdat ik in de gelegenheid ben om het te doen en omdat de moeite nagenoeg 0 is, dus waarom niet?quote:
Jij weet ook dat heel veel mensen niet zo zijn of geneigd zijn te kiezen voor gemak/zekerheid. Als die groep bereikt wordt dan valt er veel te besparen. Dat is een toegevoegde waarde en die toegevoegde waarde wordt significant groter als het netwerk vol zit.quote:Op dinsdag 2 december 2025 12:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Om de druk op het net te verlichten, omdat ik in de gelegenheid ben om het te doen en omdat de moeite nagenoeg 0 is, dus waarom niet?
Nou, dat weet ik dus niet, ik ga af op wat jij zegt, maar ik heb geen idee of het klopt (al zie ik jou er niet voor aan om bullshit te vertellen) dat de meeste mensen gewoon met full power opladen als ze thuis komen na het werk.quote:Op dinsdag 2 december 2025 12:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jij weet ook dat heel veel mensen niet zo zijn of geneigd zijn te kiezen voor gemak/zekerheid. Als die groep bereikt wordt dan valt er veel te besparen. Dat is een toegevoegde waarde en die toegevoegde waarde wordt significant groter als het netwerk vol zit.
quote:Op dinsdag 2 december 2025 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voltages en stroomsterkte zal je bedoelen.
Wattage kan je dan zelf berekenen.
Sowieso is een elektrische auto een luxe. De meeste hebben gewoon nog een ICE.quote:Op dinsdag 2 december 2025 12:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, dat weet ik dus niet, ik ga af op wat jij zegt, maar ik heb geen idee of het klopt (al zie ik jou er niet voor aan om bullshit te vertellen) dat de meeste mensen gewoon met full power opladen als ze thuis komen na het werk.
Er zullen zeer zeker mensen zijn die dat doen, maar ik weet niet of het klopt dat die mensen niét geneigd zijn om later te beginnen met laden dan wel de laadsnelheid terug te schroeven.
Ja...oke...? Hoe is dit...wat voor punt probeer je te maken?quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:11 schreef xzaz het volgende:
[..]
Sowieso is een elektrische auto een luxe. De meeste hebben gewoon nog een ICE.
Dat de hoeveelheid mensen die het net belasten door het opladen van hun EV nu nog meevalt. Sowieso is het meer een bedrijven probleem dan een consumenten probleem. Als consument zal ik me echt niet druk maken over wanneer je welke stroom gebruikt.quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja...oke...? Hoe is dit...wat voor punt probeer je te maken?
quote:Het hoogspanningsnet heeft vrijwel overal in Nederland zijn maximale capaciteit bereikt. Bij de berekening van de belasting van het net moeten de netbeheerders onder andere rekening houden met wat zij noemen 'autonome groei'. Dat is groei van het elektriciteitsverbruik waar wij geen vat op hebben. Zoals huishoudens die meer stroom gaan gebruiken voor elektrische auto's en warmtepompen en ondernemers die meer stroom verwachten af te nemen binnen de ruimte die zij hebben in hun huidige contract. Actuele cijfers laten zien dat de groei van de stroomvraag in Brabant minder snel gaat dan eerder verwacht. 'Hierdoor kunnen we in een deel van West-Brabant per direct zo'n 200 megawatt vrijgeven aan klanten op de wachtlijst; 80 megawatt daarvan gaat naar regionale netbeheerder Enexis', stelt Kuik. Hierdoor kan ook Enexis een aantal ondernemers die op de wachtlijst staan transportvermogen aanbieden. De regionale netbeheerder berekent momenteel door voor welke bedrijven dit geldt. Zij ontvangen in februari bericht.
Maar het is niet alleen de EV, het is én de EV én het koken én de warmtepomp én de airco (in de zomer) en en en, in combinatie met dat er momenten op de dag zijn waarop die dingen veelal gelijktijdig gebruikt worden in een huishouden, en dat dan met veel huishoudens tegelijk.quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:16 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat de hoeveelheid mensen die het net belasten door het opladen van hun EV nu nog meevalt. Sowieso is het meer een bedrijven probleem dan een consumenten probleem. Als consument zal ik me echt niet druk maken over wanneer je welke stroom gebruikt.
Elke keer als ik zeg dat het de EV is zegt iemand 'ja maar het is niet alleen de EV'. Dan zeg ik koken dan zegt iemand 'maar dat is niet zoveel je moet toch eten'quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar het is niet alleen de EV, het is én de EV én het koken én de warmtepomp én de airco (in de zomer) en en en, in combinatie met dat er momenten op de dag zijn waarop die dingen veelal gelijktijdig gebruikt worden in een huishouden, en dat dan met veel huishoudens tegelijk.
Het is niet dat het net vol is, het is vooral de piekmomenten waarop het allemaal samen komt wat een probleem is volgens mij. Nou, daar hoop ik dan een steentje aan bij te kunnen dragen door op lagere snelheid te laden, op andere momenten dan de piekmomenten, etc.
Zal zonder twijfel een druppel op een gloeiende plaat zijn, maar dan doe ik het alsnog.
Nou, in verhouding zal het koken lang niet zo veel bijdragen aan de congestie op een druk moment dan dat het laden doet. Ten eerste verbruikt koken minder, en ten tweede duurt koken (op hoger vermogen) over het algemeen niet zo lang als het laden van een auto.quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Elke keer als ik zeg dat het de EV is zegt iemand 'ja maar het is niet alleen de EV'. Dan zeg ik koken dan zegt iemand 'maar dat is niet zoveel je moet toch eten'
Eens hoor; niks wat consumenten hebben trekt heel veel vermogen behalve dan een EV. Maar die 3,5kW zijn hoop ik wel over drie fase verdeeld. We weten ook niet waar de congestie optreed en op welke fase daar zijn geen cijfers van, zeker niet lokaal (privacy ed) daarin moeten veel meer cijfers gedeeld worden vanuit de netbeheerders.quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, in verhouding zal het koken lang niet zo veel bijdragen aan de congestie op een druk moment dan dat het laden doet. Ten eerste verbruikt koken minder, en ten tweede duurt koken (op hoger vermogen) over het algemeen niet zo lang als het laden van een auto.
Ter vergelijking, ik kan hier zien wanneer wat gebeurt, maar koken kost geen 3,5 kW, het is minder, en het duurt ook niet lang. Zet ik daar tegenover dat de auto laadt met minimaal 3,5kW, en dat duurt uren, dan is het dus zo dat relatief gezien het koken nauwelijks mee telt, afgezet tegen het laden van de auto.
Maar, als ik dat op hetzelfde moment doe, en zeg dat koken 1,5 kW kost, en dat duurt een kwartier, en zeg dat de auto laden 4 uur duurt, dan ben ik de auto aan het laden met 3,5 kW, dus dat trek ik uit het net, maar gedurende dat kwartier dat ik aan koken ben komt die 1,5 kW er nog eens bovenop, dus dan ben ik gedurende dat kwartier 5 kW aan het trekken.
Stel dat ik de auto niét laad op dat moment, maar ik kook wél, dan gebruik ik 'maar' 1,5 kW gedurende 15 min. Dat is heel wat anders dan die andere cijfers.
Het is het optelsommetje wat het veel maakt qua congestie. Tel ik daar dan de warmtepomp bij op, dan zie ik dat die warmtepomp momenteel 325 watt vraagt, dus dat is in vergelijking tot het koken en auto laden wéér in verhouding veel minder.
Maar als het koud is doet die warmtepomp zomaar 1,2 kW, dus die komt er weer bij de rest bovenop, dus dan zitten we al aan 6,2 kW in dat ene kwartier die ik uit het net aan het trekken ben.
Dit.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:47 schreef Jaeger85 het volgende:
Natuurlijk is dat over 3 fasen verdeeld, maar hoe maakt dat het verhaal anders? Want ik heb in huis dan wel 3 fasen, maar uiteindelijk is wat ik verbruik een optelsom van wat er op enig moment door die 3 fasen heen gaat, dus 6,2 kW is 6,2 kW. Het verbruik is er, ongeacht hoe het (al dan niet) verdeeld is.quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:32 schreef xzaz het volgende:
[..]
Eens hoor; niks wat consumenten hebben trekt heel veel vermogen behalve dan een EV. Maar die 3,5kW zijn hoop ik wel over drie fase verdeeld. We weten ook niet waar de congestie optreed en op welke fase daar zijn geen cijfers van, zeker niet lokaal (privacy ed) daarin moeten veel meer cijfers gedeeld worden vanuit de netbeheerders.
Verder eens.
Klopt, de overheid wil de jongere generaties ook niet goed voeden, zodat de jongere generaties niet kunnen uitgroeien tot trotse bomen van mensen, diep geworteld en hoog reikend naar de hemel.quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:35 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Dit.
Net als hetzelfde smoesje dat de overheid ons allemaal gezond wil laten eten terwijl gezonde producten tyfusduur zijn.
Omdat de congestie prima op 1 fase kan zijn en de andere fase niet. Fase 3 heeft bij ons altijd een stabiele voltage. L1 daarentegen schiet altijd omhoogomlaag.quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat over 3 fasen verdeeld, maar hoe maakt dat het verhaal anders? Want ik heb in huis dan wel 3 fasen, maar uiteindelijk is wat ik verbruik een optelsom van wat er op enig moment door die 3 fasen heen gaat, dus 6,2 kW is 6,2 kW. Het verbruik is er, ongeacht hoe het (al dan niet) verdeeld is.
Dat ligt er maar aan; bedrijven stoppen met de machines om 4 uur; er is ook verlies niet alleen maar toevoeging. De precieze cijfers ontbreken. Er is wel een congestie maar hoe groot die is is lastig te zien.quote:Is voor 1 huis misschien nog niet zo spannend, maar als je meerdere huizen hebt die dat doen, of een hele wijk, dan wordt het wel wat anders.
Prima toch, ik zeg niet dat het fout is om te doen. Ik houd er geen rekening mee ik doe gewoon wat ik wil doen. Ik betaal ook al extra kosten hiervoor.quote:Dat is waarom het auto laden op een ander moment dan de piekmomenten aangemoedigd wordt. Daar heb ik dus ook geen moeite mee om dat te doen, en ik doe dat ook braaf, en ik doe daar ook moeite voor (lees, het kóst bijna geen moeite dus waarom zou ik het niét doen?).
Eens.quote:Maar ik zit er niet op te wachten dat een energieboer voor me gaat bepalen wanneer er hier in huis gestookt wordt en tot welke temperatuur. Dat kan ik prima zelf regelen, daar heb ik hun niet voor nodig.
Jij doelt hier op?quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:44 schreef xzaz het volgende:
[..]
Omdat de congestie prima op 1 fase kan zijn en de andere fase niet. Fase 3 heeft bij ons altijd een stabiele voltage. L1 daarentegen schiet altijd omhoogomlaag.
[..]
Dat ligt er maar aan; bedrijven stoppen met de machines om 4 uur; er is ook verlies niet alleen maar toevoeging. De precieze cijfers ontbreken. Er is wel een congestie maar hoe groot die is is lastig te zien.
[..]
Prima toch, ik zeg niet dat het fout is om te doen. Ik houd er geen rekening mee ik doe gewoon wat ik wil doen. Ik betaal ook al extra kosten hiervoor.
[..]
Eens.
Die is stabiel die van ons tikt zo de 245 aan:quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij doelt hier op?
[ afbeelding ]
Ja, dat gaat hier nooit hoger dan 236. Nooit, tot nu toe. Op geen enkele fase. Niet in de zomer, niet in de winter, nooit.
Ik heb dat net hier even gedaan voor het gehele jaar, het komt nooit onder de 225, en nooit boven de 236.quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:56 schreef xzaz het volgende:
[..]
Die is stabiel die van ons tikt zo de 245 aan:
[ afbeelding ]
Je ziet ook dat de spanning van L1 gewoon lager is. De meeste 1 fase aansluitingen zitten nog steeds op L1.
Het gaat hier om dynamische contracten.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Die energieleverancier is ook actief op de onbalansmarkt. Als de stroom duur is, komt dat omdat er een tekort is. Je kunt je dan op de energiemarkt laten betalen om energie te produceren, of minder energie te verbruiken. Dat zijn ook contracten waarbij een kWh veel meer oplevert dan normaal.
Dus de klant hoeft minder dure energie te betalen en de leverancier krijgt daar op de energiemarkt (relatief) fors voor betaald.
Wie beheert die tarieven? En wat voor contracten heeft die leverancier daarvoor afgesloten op de energiemarkt? Want die stroom moet toch ergens vandaan komen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat hier om dynamische contracten.
Leverancier koopt (al dan niet via een tussenpartij) stroom in op de beurs (EPEX)quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wie beheert die tarieven? En wat voor contracten heeft die leverancier daarvoor afgesloten op de energiemarkt? Want die stroom moet toch ergens vandaan komen.
EPEX Spot market en data van ENTSO-Equote:Op dinsdag 2 december 2025 15:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wie beheert die tarieven? En wat voor contracten heeft die leverancier daarvoor afgesloten op de energiemarkt? Want die stroom moet toch ergens vandaan komen.
quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:48 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Leverancier koopt (al dan niet via een tussenpartij) stroom in op de beurs (EPEX)
Zelf lees ik de tarieven uit met een api en tel daarbij de extra kosten (belasting, inkoopprijs) bij op om het totaalplaatje te krijgen.
Ja, dus de prijzen die de klanten betalen zijn niet wat de energieleverancier zelf betaalt. Die kan voor de lange termijn contracten afsluiten, proberen continu voordelige deals te maken of een combinatie daarvan.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
EPEX Spot market en data van ENTSO-E
Dat is voor de hele markt gelijk.
Het gaat om dynamische tarieven, niet om lange termijn contractenquote:Op dinsdag 2 december 2025 16:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
Ja, dus de prijzen die de klanten betalen zijn niet wat de energieleverancier zelf betaalt. Die kan voor de lange termijn contracten afsluiten, proberen continu voordelige deals te maken of een combinatie daarvan.
Dat bedoel ik; congestie en verbruik / stabiliteit zijn zo regio afhankelijk.quote:Op dinsdag 2 december 2025 14:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb dat net hier even gedaan voor het gehele jaar, het komt nooit onder de 225, en nooit boven de 236.
Dynamische contracten voor de klanten, die geen directe relatie hebben met de tarieven die de leverancier voor zijn energie betaalt.quote:Op dinsdag 2 december 2025 16:14 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Het gaat om dynamische tarieven, niet om lange termijn contracten
Ik weet ook niet precies hoe dit werkt. Bepaalde personen in dit topic zeggen dat het transparant is maar ik betwijfel dat. Kan er ook niets over zeggen want ben er niet ingedoken. Is daar meer informatie over te vinden?quote:Op dinsdag 2 december 2025 16:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dynamische contracten voor de klanten, die geen directe relatie hebben met de tarieven die de leverancier voor zijn energie betaalt.
Linkje met veel uitleg.quote:Op dinsdag 2 december 2025 16:30 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik weet ook niet precies hoe dit werkt. Bepaalde personen in dit topic zeggen dat het transparant is maar ik betwijfel dat. Kan er ook niets over zeggen want ben er niet ingedoken. Is daar meer informatie over te vinden?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |