abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219391256
https://www.nu.nl/economi(...)limme-apparaten.html

Energieleveranciers gaan temperatuur bij klanten aanpassen met slimme apparaten

Energieleveranciers gaan in de nabije toekomst op afstand warmtepompen van klanten aanzetten of juist afschakelen. Hiermee willen zij geld besparen en het stroomnet ontlasten. Frank Energie is de eerste leverancier die hiermee start. Volgens experts zullen meer leveranciers volgen.

Met 'Slim Verwarmen' is Frank Energie de eerste leverancier die op afstand warmtepompen bij klanten met dynamische contracten gaat besturen. Tijdens drukke en dure stroomuren wordt de warmtepomp afgeschakeld, wat de consument geld scheelt én het volle stroomnet ontlast.

Bij ongeveer duizend klanten is de optie nu doorgevoerd. De warmtepomp heeft twee tot vier weken nodig om het gemiddelde stroomverbruik van een huishouden goed in kaart te brengen. "We verwachten dat in december de eerste warmtepompen volledig geoptimaliseerd gaan werken", vertelt Frank Energie-marketingmanager Liam van Nimwegen.

Hij benadrukt dat mensen nog steeds zelf de temperatuur in huis kunnen bepalen. Via de app kunnen gebruikers een afwijkende temperatuur instellen waar de leverancier zich aan zal houden. De ingestelde temperatuur kan maximaal 3 graden lager of hoger zijn dan je thermostaat. "Hoe groter de afwijking, hoe meer geld je bespaart", stelt Van Nimwegen. "Je kunt ook nul graden afwijking instellen. Het kan al geld schelen als je warmtepomp vijf minuten later opwarmt dan anders.

Het energiebedrijf berekende dat de optie een gemiddeld huishouden zo'n 250 euro (incl. btw) per jaar kan besparen. Andere systemen stuurt de leverancier al langer aan op afstand, zoals thuisbatterijen en thuislaadpalen.

Volgens Van Nimwegen kunnen warmtepompen nu pas goed worden bestuurd. Het is namelijk veel ingewikkelder om huishoudens comfortabel warm te houden én tegelijkertijd geld te besparen wanneer de stroomprijs laag is. "Ik snap dat het een beetje eng klinkt, maar wij zien bijvoorbeeld niet welke temperatuur de klant thuis instelt, alleen het aantal graden dat we mogen afwijken. We geven ook geen waarschuwingen als we vinden dat de thermostaat te hoog staat."

Energie-expert Martien Visser noemt het "een logische stap" dat energieleveranciers meekijken naar de temperatuur thuis. "Huishoudens worden nu eenmaal steeds vaker elektrisch verwarmd door slimme apparatuur en ook beter geïsoleerd. Zonder dat het merkbaar is, kan het slimme systeem dan gerust een uurtje het huis niet verwarmen."

Brancheorganisatie Energie Nederland loopt eveneens warm voor de optie die Frank Energie aan klanten biedt. "Het aansturen van apparaten die veel elektriciteit verbruiken, maar bijvoorbeeld ook thuisaccu's en zonnepanelen, zal steeds meer gemeengoed worden", vertelt een woordvoerder. Als reden noemt ze dezelfde argumenten als Frank Energie: het levert geld op voor de klant en helpt om stroomverbruik naar daluren te verplaatsen.

De kanttekening van de organisatie is wel dat de optie volledig vrijwillig blijft voor de klanten en dat Frank Energie zich ook aan de marges van de afgesproken temperaturen houdt. De optie bestaat bovendien alleen nog voor dynamische contracthouders, die per uur of zelfs kwartier een andere stroomprijs hebben.

"Voor huishoudens met een vast of variabel energiecontract valt er denk ik te weinig te verdienen", stelt Visser. Het merendeel van Nederland heeft nog een energiecontract met stroom- en gasprijzen die maanden of zelfs jaren gelijk blijven. Wel zouden deze huishoudens met temperatuurregeling kunnen helpen om het stroomverbruik op het volle stroomnet beter te verdelen.

Frank Energie is voorlopig de eerste energieleverancier die actief de temperatuur thuis aanpast aan de hand van de stroomprijs. "Maar ik weet zeker dat andere energiebedrijven ook al bezig zijn met de technologie", stelt Van Nimwegen.

Ts.

Own nothing and be happy .

Zwaar gestoord als we dat ook toe gaan laten.

Zelf geen last van .
Een diesel kachel kan je niet aan sturen als het niet op het net zit :+
pi_219391275
Je moet wel heel naïef zijn als je denkt dat energiemaatschappijen gaan helpen bij het energiebesparen van hun klanten terwijl ze geld verdienen aan het afnemen van energie.
pi_219391334
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:47 schreef Jaeger85 het volgende:
Je moet wel heel naïef zijn als je denkt dat energiemaatschappijen gaan helpen bij het energiebesparen van hun klanten terwijl ze geld verdienen aan het afnemen van energie.
Dit dus.

Dit doen ze gewoon om hun eigen falen te verbloemen. Jarenlang hebben ze amper geïnvesteerd in het net en nu zit dat ineens vol en pieken en alles.

Flikker op.

Blij met mijn pelletkachel. Net opgestart, dalijk weer lekker 22 graden hier. Heerlijk. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_219391344
Nog een reden erbij om geen warmtepomp te nemen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_219391351
Mijn nekharen gaan altijd overeind staan als ik iets hoor over slimme apparaten. Dan weet je gewoon dat je defacto meer gaat kwijt zijn.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_219391365
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:59 schreef Akkerdjie het volgende:
Nog een reden erbij om geen warmtepomp via je energieleverancier te nemen.
Fixed
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:04:47 #7
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219391371
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:58 schreef vosss het volgende:

[..]
Dit dus.

Dit doen ze gewoon om hun eigen falen te verbloemen. Jarenlang hebben ze amper geïnvesteerd in het net en nu zit dat ineens vol en pieken en alles.

Flikker op.

Blij met mijn pelletkachel. Net opgestart, dalijk weer lekker 22 graden hier. Heerlijk. :)
Energiemaatschappijen zijn er niet voor het net dat zijn de netbeheerders
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:05:14 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219391374
Hmmm het is buiten min 10. We kunnen echt flink energie besparen door nu bij iedereen de verwarming uit te schakelen. *Klik*
pi_219391398
quote:

[..]
Dit dus.

Flikker op.

Je haalt 2 dingen door elkaar, de energieleverancier (zoals Frank Energie) verkoopt je stroom die geleverd wordt door de diverse centrales en getransporteerd wordt door de netbeheerders zoals Liander en TenneT.

Frank Energie zal wel contracten hebben dat als ze op de pieken minder stroom verbruiken dan eerst dat ze een bepaalde som gestort krijgen, dat is waarom Frank Energie dit doet
pi_219391401
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:47 schreef Jaeger85 het volgende:
Je hebt het artikel niet goed gelezen of begrepen.

Het is niet om enerige te besparen maar om in de piekuren het verbruik te dempen, ofwel de momenten dat stroom duur is.

quote:

[..]
Dit dus.

Flikker op.

Energieleveranciers investeren inderdaad niet in het stroomnet aangezien leveranciers en netbeheerders gescheiden zijn sinds 2004.
pi_219391407
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:08 schreef Moonversion het volgende:
Frank Energie zal wel contracten hebben dat als ze op de pieken minder stroom verbruiken dan eerst dat ze een bepaalde som gestort krijgen, dat is waarom Frank Energie dit doet
Uiteraard: ze leveren liever goedkope (zonne)stroom overdag, dan dure stroom op de piekmomenten (begin ochtend en einde middag).
Netcongestie is een mooi excuus daarvoor, maar voor de leveranciers vooral een verdienmodel.
pi_219391432
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:09 schreef Piles het volgende:

[..]
Uiteraard: ze leveren liever goedkope (zonne)stroom overdag, dan dure stroom op de piekmomenten (begin ochtend en einde middag).
Netcongestie is een mooi excuus daarvoor, maar voor de leveranciers vooral een verdienmodel.
Het gaat om dynamische stroomcontracten dus dat is niet relevant.
De opslag per kWh is (vrijwel) gelijk ongeacht de inkoopprijs en zoveel zonnestroom is er niet in de winter, op het moment dat die warmtepompen draaien.

Het bespaart je als klant wel btw over het variabele deel want hoe lager de stroomprijs, hoe minder btw je betaalt.

Met een thuisaccu is het wat minder relevant, dan kan je zelf al de stroom inkopen op goedkope uren (of uit je solar in de lente / zomer / begin herfst) en gebruiken op dure uren.
pi_219391461
Nee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219391471
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is niet om enerige te besparen maar om in de piekuren het verbruik te dempen, ofwel de momenten dat stroom duur is.
[..]
Energieleveranciers investeren inderdaad niet in het stroomnet aangezien leveranciers en netbeheerders gescheiden zijn sinds 2004.

Er wordt toch duidelijk ook geld besparing genoemd. Waarom moet de energiemaatschappijen dit op afstand doen? Er kunnen ook instructies aan de consument worden gegeven om dit zelf in te stellen in hun slimme apparaat. Ik vind het niet wenselijk dat een derde partij met een commerciëel belang controle heeft over mijn apparatuur.
pi_219391491
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De opslag per kWh is (vrijwel) gelijk ongeacht de inkoopprijs en zoveel zonnestroom is er niet in de winter, op het moment dat die warmtepompen draaien.
Frank lijkt een variabele inkoopvergoeding te hebben, maar het is onduidelijk hoeveel die variabele inkoopvergoeding is (of ik kan het zo snel niet vinden)
  Moderator dinsdag 2 december 2025 @ 09:20:00 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219391502
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het bespaart je als klant wel btw over het variabele deel want hoe lager de stroomprijs, hoe minder btw je betaalt.
Als ik het artikel goed lees dan gaat dit om dynamische contracten, je moet er actief toestemming voor geven, en ze kunnen het dan binnen een range aanpassen, bv + of -3 graden? Dit doen ze uiteraard niet voor de consument, dit doen ze voor zichzelf.

Hoe dan ook, ga ik geen toestemming voor geven :+
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219391524
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Er wordt toch duidelijk ook geld besparing genoemd.
Ja, geld besparing voor de klant.
Ik betaal bij Zonneplan (dynamisch) een vaste opslag per kWh.
Dus voor Zonneplan maakt het niet uit of ik bij ¤0,02 of bij ¤0,40 stroom verbruik.

Maar ik bespaar wel geld als ik op die dure uren even m'n warmtepomp een uurtje pauzeer.
Nu hoef ik dat niet te doen want accu's, die kopen de goedkope stroom al in en m'n stroom in de dure uren is dus al goedkoop omdat het goedkoop is ingekocht.

quote:
Waarom moet de energiemaatschappijen dit op afstand doen? Er kunnen ook instructies aan de consument worden gegeven om dit zelf in te stellen in hun slimme apparaat. Ik vind het niet wenselijk dat een derde partij met een commerciëel belang controle heeft over mijn apparatuur.
Je kan dat ook in eigen beheer doen, dat doe ik bij m'n moeder bijvoorbeeld met een Homey Pro die de accu's en warmtepomp aanstuurt. Dat kan ook met scripts in HomeAssistant.

Maar dat zal voor veel mensen te ingewikkeld zijn, dus je kan dat ook uit handen geven door de partij die precies weet wanneer die stroom duur of goedkoop is.

Maar het is geen plicht, het is een optie.

Eigen beheer is ook altijd mogelijk. En als je dynamische stroom hebt en je werkt kan je niet de hele dag naar de stroomprijzen kijken en alles op de juiste momenten in- of uitschakelen. Dus of je automatiseert dat (zoals ik doe) of je laat dat extern beheren.
pi_219391548
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als ik het artikel goed lees dan gaat dit om dynamische contracten, je moet er actief toestemming voor geven, en ze kunnen het dan binnen een range aanpassen, bv + of -3 graden? Dit doen ze uiteraard niet voor de consument, dit doen ze voor zichzelf.
Wat schieten ze daar mee op? Want jij betaalt de stroom en de marge / opslag per kWh bij dynamische contracten is doorgaans vast.

quote:
Hoe dan ook, ga ik geen toestemming voor geven :+
Dat zou ik ook niet doen, kan dat prima zelf aansturen.
pi_219391623
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Er wordt toch duidelijk ook geld besparing genoemd. Waarom moet de energiemaatschappijen dit op afstand doen? Er kunnen ook instructies aan de consument worden gegeven om dit zelf in te stellen in hun slimme apparaat.
Zoveel valt er voor de consument niet in te stellen. M'n omvormer kan toevallig naar 0% output als de stroomprijs negatief is maar dat is het dan ook.

M'n laadpaal en warmtepomp zijn "dom". Ik kan ze wel extern aansturen met een Homey Pro maar dat vereist het maken van Flows en dat is voor veel mensen toch ingewikkeld.

quote:
Ik vind het niet wenselijk dat een derde partij met een commerciëel belang controle heeft over mijn apparatuur.
Ik zou dat ook niet willen maar bij een dynamisch contract heb je als consument wel degelijk voordeel als je warmtepomp of EV-lader tijdens een duur uur even op pauze gaat. Niet alleen het tarief, ook de btw die je
bespaart. Dus het kan voor digibeten die dat niet zelf kunnen programmeren best een afweging zijn.

pi_219391632
Nu nog optioneel maar met D66 aan de macht in de nabije toekomst ongetwijfeld verplicht.
pi_219391680
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[..]

Ja ok, maar daarvoor werd het geld ook gewoon in de zak gestoken.

Bovendien doen ze dat nog steeds.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_219391688
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:27 schreef RotatoR het volgende:
Nu nog optioneel maar met D66 aan de macht in de nabije toekomst ongetwijfeld verplicht.
Goedkope opmerking.
pi_219391729
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:30 schreef vosss het volgende:

[..]
Ja ok, maar daarvoor werd het geld ook gewoon in de zak gestoken.

Bovendien doen ze dat nog steeds.
De inkoopprijzen bij dynamische stroom zijn vooraf bekend (per kwartier tegenwoordig).
De marge (opslag) van je leverancier is bekend (zie contract).
De energiebelasting is een vast gegeven en bekend.
De btw is bekend.

De enige die echt voordeel heeft om z'n warmtepomp of oplader uit te zetten tijdens dure uren is de klant.

De netbeheerder heeft er ook voordeel van want dure uren zijn de uren dat er veel verbruikt wordt en het net relatief zwaar belast wordt. En dat kraakt hier of daar.

Maar de netbeheerder is geen energieleverancier anno 2025. Het is geen 2003 meer.

Hieronder een extreme dag uit 2024.
Op zo'n dag zou ik m'n thuisbatterij (volautomatisch) vullen als de kale stroomprijs prijs ¤0,12 per kWh is en gebruiken als de prijs fors daarboven is.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-12-2025 09:39:49 ]
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:41:45 #24
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219391780
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Goedkope opmerking.
Oh niet goedkoop ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit.
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:42:35 #25
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219391786
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De inkoopprijzen bij dynamische stroom zijn vooraf bekend (per kwartier tegenwoordig).
De marge (opslag) van je leverancier is bekend (zie contract).
De energiebelasting is een vast gegeven en bekend.
De btw is bekend.

De enige die echt voordeel heeft om z'n warmtepomp of oplader uit te zetten tijdens dure uren is de klant.

De netbeheerder heeft er ook voordeel van want dure uren zijn de uren dat er veel verbruikt wordt en het net relatief zwaar belast wordt. En dat kraakt hier of daar.

Maar de netbeheerder is geen energieleverancier anno 2025. Het is geen 2003 meer.

Hieronder een extreme dag uit 2024.
Op zo'n dag zou ik m'n thuisbatterij (volautomatisch) vullen als de kale stroomprijs prijs ¤0,12 per kWh is en gebruiken als de prijs fors daarboven is.

[ afbeelding ]
Het gaat er niet om wie of wel er voordeel aan heeft het gaat erom dat het mag en dat het kan.
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:46:05 #26
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219391832
Wel grappig dat dit een consumentprobleem wordt gemaakt :)
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:47:02 #27
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219391841
Hopen dat het nieuwe kabinet energiemaatschappijen gaat afschaffen en dat we met z'n allen naar 15m inkoopprijzen gaan. Simpeler kan niet :)
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:58:18 #28
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219391942
Tot nu toe gewoon lekker de airco / auto / scooter opladen om 5 uur 's avonds met vaste prijzen. :)
pi_219391943
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:46 schreef xzaz het volgende:
De keuze voor een dynamisch contract is inderdaad een optie.

Als je kiest voor een dynamisch contract, wil je ook iets gaan doen met de uren waarop je stroom verbruikt anders is het vrij nutteloos. Dus voor mensen met een dynamisch contract is dit helemaal niet zo'n gek idee.
pi_219391945
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:58 schreef xzaz het volgende:
Tot nu toe gewoon lekker de airco / auto / scooter opladen om 5 uur 's avonds met vaste prijzen. :)
Ja, als je een vast contract hebt, is dit inderdaad totaal niet interessant voor je.

Dit is dus ook niet voor jou maar voor mensen met een dynamisch contract.
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:59:12 #31
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219391946
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De keuze voor een dynamisch contract is inderdaad een optie.

Als je kiest voor een dynamisch contract, wil je ook iets gaan doen met de uren waarop je stroom verbruikt anders is het vrij nutteloos. Dus voor mensen met een dynamisch contract is dit helemaal niet zo'n gek idee.
Dynamische contracten zijn er gekomen zodat Energiemaatschappijen meer geld kunnen vragen; het is een verdienmodel.
pi_219391984
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:59 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dynamische contracten zijn er gekomen zodat Energiemaatschappijen meer geld kunnen vragen; het is een verdienmodel.
De opslag (marge) van mijn dynamisch contract is bij mijn dynamische aanbieder (Zonneplan) gelijk, ongeacht het stroomtarief.

De marge is ¤0,02 per kWh, ongeacht het op dat moment geldende kWh-tarief.

Dus als zij een kWh inkopen voor ¤0,65 dan betaal ik ¤0,67.
Als zij een kWh inkopen voor -¤0,02 dan betaal ik ¤0,00.

Dat is wel exclusief energiebelasting en btw maar daar ontkom je niet aan, ook niet bij een vast contract.

Omdat ik met mijn thuisbatterij kan inkopen op de goedkoopste uren van de dag, heb ik tijdens de piekuren geen extra kosten, al is de stroom ¤1.000 per kWh.
pi_219392002
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:46 schreef xzaz het volgende:
Dat is een "probleem" waar je als consument voor kiest als je een dynamisch stroomtarief kiest.

Dan wil je juist minder verbruiken als de stroom duur is, dat is inherent aan het product.

Daar helpt de leverancier je nu bij door je apparaten aan te sturen maar ook dat is niet verplicht.
Je kan dat ook in eigen beheer doen (of niet en gewoon extra betalen als stroom duur is).
  dinsdag 2 december 2025 @ 10:12:03 #34
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219392020
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De opslag (marge) van mijn dynamisch contract is bij mijn dynamische aanbieder (Zonneplan) gelijk, ongeacht het stroomtarief.

De marge is ¤0,02 per kWh, ongeacht het op dat moment geldende kWh-tarief.

Dus als zij een kWh inkopen voor ¤0,65 dan betaal ik ¤0,67.
Als zij een kWh inkopen voor -¤0,02 dan betaal ik ¤0,00.

Dat is wel exclusief energiebelasting en btw maar daar ontkom je niet aan, ook niet bij een vast contract.

Omdat ik met mijn thuisbatterij kan inkopen op de goedkoopste uren van de dag, heb ik tijdens de piekuren geen extra kosten, al is de stroom ¤1.000 per kWh.
Dat is precies wat ze willen. Je betaalt eigenlijk 0.02 euro voor een papieren / computer programma. Als je vast contract heb kan je gebruiken wat je wilt, ook op dure dynamische momenten, dat is hun verlies en dus willen ze dynamisch.

Energiemaatschappijen die zeggen dat dynamisch goed is voor het net liegen ook; het is goed voor de maatschappij omdat die altijd verdienen. Ongeacht het moment van inkoop.
pi_219392067
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:12 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dat is precies wat ze willen. Je betaalt eigenlijk 0.02 euro voor een papieren / computer programma.
Vrijwel alle energieleveranciers zijn in feite "dozenschuivers" geworden, die zelf geen energie produceren. Dus dynamisch of vast tarief: het zijn puur administratiekantoren.

quote:
Als je vast contract heb kan je gebruiken wat je wilt, ook op dure dynamische momenten, dat is hun verlies en dus willen ze dynamisch.
Ik stel nergens dat het niet gunstig kan zijn voor de energiemaatschappij. Maar het is wel transparant.

De keuze voor dynamisch is vrijwillig en voor mij is dat (in combinatie met m'n thuisbatterij) heel interessant.

quote:
Energiemaatschappijen die zeggen dat dynamisch goed is voor het net liegen ook; het is goed voor de maatschappij omdat die altijd verdienen. Ongeacht het moment van inkoop.
Het is goed voor het net als je verbruik op piekuren mijdt. De prijs is daar 1 op 1 een weergave van.

Maar dat is niet in het belang van energiemaatschappijen, zoals ik al zei zijn die sinds 2004 gescheiden van netbeheerders.

Je hebt een heel sterke mening maar dat is het dan ook.
  dinsdag 2 december 2025 @ 10:24:40 #36
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219392101
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vrijwel alle energieleveranciers zijn in feite "dozenschuivers" geworden, die zelf geen energie produceren. Dus dynamisch of vast tarief: het zijn puur administratiekantoren.
Eens. Tijd om daar wat aan te doen.
quote:
[..]
Ik stel nergens dat het niet gunstig kan zijn voor de energiemaatschappij. Maar het is wel transparant.
De prijzen voor vast zijn ook transparant.
quote:
De keuze voor dynamisch is vrijwillig en voor mij is dat (in combinatie met m'n thuisbatterij) heel interessant.
Dat is prima, als je wilt dat het net jouw probleem wordt.
quote:
[..]
Het is goed voor het net als je verbruik op piekuren mijdt. De prijs is daar 1 op 1 een weergave van.
Het net kan mij als consument niets interesseren ik ben geen klant van 't net.
quote:
Je hebt een heel sterke mening maar dat is het dan ook.
Wederzijds.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 december 2025 @ 10:28:49 #37
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_219392121
En hierom is het absolute noodzaak dat netbeheer en energielevering keihard gescheiden blijven.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_219392122
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:24 schreef xzaz het volgende:

[..]

Het net is mijn probleem en ook dat van jou. Als we ons stroomverbruik niet meer gaan spreiden zullen de benodigde investeringen in het stroomnet groter zijn en dat gaan we terugzien in de netbeheerkosten.

Dat je een vast tarief betaalt doet daar niets aan af.

Blijkbaar zie je niet in dat collectieve tarieven wel degelijk beïnvloed worden door individueel gedrag, omdat al die individuen tezamen het collectief vormen.
  dinsdag 2 december 2025 @ 10:34:22 #39
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219392153
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het net is mijn probleem en ook dat van jou. Als we ons stroomverbruik niet meer gaan spreiden zullen de benodigde investeringen in het stroomnet groter zijn en dat gaan we terugzien in de netbeheerkosten.

Dat je een vast tarief betaalt doet daar niets aan af.

Blijkbaar zie je niet in dat collectieve tarieven wel degelijk beïnvloed worden door individueel gedrag, omdat al die individuen tezamen het collectief vormen.
Dat is incorrect en ik merk dat ze je te pakken hebben.

Het vaste tarief moet daar voldoende voor zijn; het zijn politieke beslissingen niks anders.
  dinsdag 2 december 2025 @ 10:36:10 #40
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219392168
Bovendien klopt 'collectief niet'. Het net bestaat uit allemaal subnetten en verdeelstations; niet elk deel heeft problemen.

De grootste gedeelten liggen in Utrecht en Flevoland; laat ze het daar maar lekker uitzoeken.
pi_219392169
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:24 schreef xzaz het volgende:

[..]
Eens. Tijd om daar wat aan te doen.
[..]
De prijzen voor vast zijn ook transparant.
[..]
[..]
Het net kan mij als consument niets interesseren ik ben geen klant van 't net.
[..]
Wederzijds.
Ik denk dat jij het voordeel niet hoeft in te zien omdat je relatief weinig stroom/gas gebruikt, maar stel dat je een aantal keer je auto moet opladen en je kan dan kiezen om 1000kWh te kopen van het:

vaste tarief van 0,24 euro (240 euro)
dynamisch tarief op een piek moment: 0,60 euro (600 euro)
of dynamisch laag tarief: 0,10 euro (100 euro)

Doe daar nog een warmtepomp met buffervat bij en je praat over honderden euro's per jaar aan mogelijk besparing door op de juiste manier energie af te nemen.

Wanneer ben je dan het voordeligste uit?
  dinsdag 2 december 2025 @ 10:38:21 #42
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219392191
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:36 schreef Moonversion het volgende:
Wanneer ben je dan het voordeligste uit?
Maar geld is altijd maar 1 factor; gemak is een andere.
  dinsdag 2 december 2025 @ 10:40:18 #43
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219392205
Ik ben ook de laatste overigens die zegt dat dynamisch niet goed is, maar het legt de verantwoordelijkheid van 't net bij de consument daar waar het niet hoort. Als dat wel zo is, prima maar dan hebben we geen energiemaatschappijen nodig. Dan kopen we zelf wel in via een landelijke inkoper.
pi_219392211
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:38 schreef xzaz het volgende:

[..]
Maar geld is altijd maar 1 factor; gemak is een andere.
Welk nadeel (discomfort, ongemak) heb je dan als je niet om 17:00 uur je auto gaat laden maar pas om 22:00 uur daar mee start, of dat je verwarming tussen 16:30 en 20:30 even niet aan is (en je vooraf een buffer hebt aangelegd om op dat moment er toch warm bij te zitten?)
  dinsdag 2 december 2025 @ 10:41:12 #45
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219392212
Probleem is gewoon dat alle partijen
Energiemaatschappijen
De consument
De overheid
De netbeheerders
Tennet

Allemaal hebben ze hun belangen.
  dinsdag 2 december 2025 @ 10:41:47 #46
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219392217
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:41 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Welk nadeel (discomfort, ongemak) heb je dan als je niet om 17:00 uur je auto gaat laden maar pas om 22:00 uur daar mee start, of dat je verwarming tussen 16:30 en 20:30 even niet aan is (en je vooraf een buffer hebt aangelegd om op dat moment er toch warm bij te zitten?)
Beetje flauw, 't zelfde geldt voor elektrisch koken om 17:00
pi_219392231
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:41 schreef xzaz het volgende:

[..]
Beetje flauw, 't zelfde geldt voor elektrisch koken om 17:00
hoezo is dat flauw? iedereen zal rond 17/18:00 gaan koken, maar er is niets mis mee om je auto wat later te gaan opladen

Als heel veel mensen dit doen kan er aanzienlijk bespaard worden op de verzwaring van het overkoepelende net, is er minder congestie en profiteert iedereen
  dinsdag 2 december 2025 @ 10:44:21 #48
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219392238
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:43 schreef Moonversion het volgende:

[..]
hoezo is dat flauw? iedereen zal rond 17/18:00 gaan koken, maar er is niets mis mee om je auto wat later te gaan opladen

Als heel veel mensen dit doen kan er aanzienlijk bespaard worden op de verzwaring van het overkoepelende net, is er minder congestie en bespaard iedereen
Ja dan moet je maar wat eerder of later eten. Als iedereen de auto later oplaadt krijg je op dat moment weer een piek, 't zelfde probleem.
  dinsdag 2 december 2025 @ 10:44:59 #49
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219392243
Bovendien wil ik van de netbheerders nog steeds alle live standen van de verdeelstations weten. Graag de voltages en de wattages.
pi_219392560
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:44 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ja dan moet je maar wat eerder of later eten. Als iedereen de auto later oplaadt krijg je op dat moment weer een piek, 't zelfde probleem.
Eten koken is een fractie van het verbruik, dat is iets waar je niet op wil sturen (tenzij je echt een bespaarfreak bent natuurlijk)
Overdag gebruikt de industrie veel, maar ook veel verlichting op de kantoren die de hele dag brand, daarna komen de mensen huis, gaat daar de tv en de lampen aan, de verwarming omhoog en de auto's aan de lader en o.a. die combinatie maakt dat er tussen pakweg 16:00 en 20:00 een gigantisch stroomverbruik is waar ze nu mee worstelen. Na 22:00 loopt het verbruik vlot achteruit en is er capaciteit genoeg

Daar zijn simpel weg 2 oplossingen voor
1- je trekt dikkere kabels door nederland (ja, daar lopen ze mee achter, en ja dat gaat gigantisch veel kosten, en raakt iedereen in het vastrecht)
2- je probeert het aantrekkelijk te maken door mensen minder energie te laten verbruiken op de momenten dat er veel stroom wordt gebruikt

Als jij gewoon om 5 uur je auto wil laden is dat prima en ben je het beste uit met een vast contract, als je wil aanpassen kun je best wel wat besparen met een dynamisch contract.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')