De keuze voor een dynamisch contract is inderdaad een optie.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:46 schreef xzaz het volgende:
Wel grappig dat dit een consumentprobleem wordt gemaakt
Ja, als je een vast contract hebt, is dit inderdaad totaal niet interessant voor je.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:58 schreef xzaz het volgende:
Tot nu toe gewoon lekker de airco / auto / scooter opladen om 5 uur 's avonds met vaste prijzen.
Dynamische contracten zijn er gekomen zodat Energiemaatschappijen meer geld kunnen vragen; het is een verdienmodel.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De keuze voor een dynamisch contract is inderdaad een optie.
Als je kiest voor een dynamisch contract, wil je ook iets gaan doen met de uren waarop je stroom verbruikt anders is het vrij nutteloos. Dus voor mensen met een dynamisch contract is dit helemaal niet zo'n gek idee.
De opslag (marge) van mijn dynamisch contract is bij mijn dynamische aanbieder (Zonneplan) gelijk, ongeacht het stroomtarief.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:59 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dynamische contracten zijn er gekomen zodat Energiemaatschappijen meer geld kunnen vragen; het is een verdienmodel.
Dat is een "probleem" waar je als consument voor kiest als je een dynamisch stroomtarief kiest.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:46 schreef xzaz het volgende:
Wel grappig dat dit een consumentprobleem wordt gemaakt
Dat is precies wat ze willen. Je betaalt eigenlijk 0.02 euro voor een papieren / computer programma. Als je vast contract heb kan je gebruiken wat je wilt, ook op dure dynamische momenten, dat is hun verlies en dus willen ze dynamisch.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De opslag (marge) van mijn dynamisch contract is bij mijn dynamische aanbieder (Zonneplan) gelijk, ongeacht het stroomtarief.
De marge is ¤0,02 per kWh, ongeacht het op dat moment geldende kWh-tarief.
Dus als zij een kWh inkopen voor ¤0,65 dan betaal ik ¤0,67.
Als zij een kWh inkopen voor -¤0,02 dan betaal ik ¤0,00.
Dat is wel exclusief energiebelasting en btw maar daar ontkom je niet aan, ook niet bij een vast contract.
Omdat ik met mijn thuisbatterij kan inkopen op de goedkoopste uren van de dag, heb ik tijdens de piekuren geen extra kosten, al is de stroom ¤1.000 per kWh.
Vrijwel alle energieleveranciers zijn in feite "dozenschuivers" geworden, die zelf geen energie produceren. Dus dynamisch of vast tarief: het zijn puur administratiekantoren.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:12 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat is precies wat ze willen. Je betaalt eigenlijk 0.02 euro voor een papieren / computer programma.
Ik stel nergens dat het niet gunstig kan zijn voor de energiemaatschappij. Maar het is wel transparant.quote:Als je vast contract heb kan je gebruiken wat je wilt, ook op dure dynamische momenten, dat is hun verlies en dus willen ze dynamisch.
Het is goed voor het net als je verbruik op piekuren mijdt. De prijs is daar 1 op 1 een weergave van.quote:Energiemaatschappijen die zeggen dat dynamisch goed is voor het net liegen ook; het is goed voor de maatschappij omdat die altijd verdienen. Ongeacht het moment van inkoop.
Eens. Tijd om daar wat aan te doen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vrijwel alle energieleveranciers zijn in feite "dozenschuivers" geworden, die zelf geen energie produceren. Dus dynamisch of vast tarief: het zijn puur administratiekantoren.
De prijzen voor vast zijn ook transparant.quote:[..]
Ik stel nergens dat het niet gunstig kan zijn voor de energiemaatschappij. Maar het is wel transparant.
Dat is prima, als je wilt dat het net jouw probleem wordt.quote:De keuze voor dynamisch is vrijwillig en voor mij is dat (in combinatie met m'n thuisbatterij) heel interessant.
Het net kan mij als consument niets interesseren ik ben geen klant van 't net.quote:[..]
Het is goed voor het net als je verbruik op piekuren mijdt. De prijs is daar 1 op 1 een weergave van.
Wederzijds.quote:Je hebt een heel sterke mening maar dat is het dan ook.
Het net is mijn probleem en ook dat van jou. Als we ons stroomverbruik niet meer gaan spreiden zullen de benodigde investeringen in het stroomnet groter zijn en dat gaan we terugzien in de netbeheerkosten.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:24 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat is prima, als je wilt dat het net jouw probleem wordt.
Dat is incorrect en ik merk dat ze je te pakken hebben.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het net is mijn probleem en ook dat van jou. Als we ons stroomverbruik niet meer gaan spreiden zullen de benodigde investeringen in het stroomnet groter zijn en dat gaan we terugzien in de netbeheerkosten.
Dat je een vast tarief betaalt doet daar niets aan af.
Blijkbaar zie je niet in dat collectieve tarieven wel degelijk beïnvloed worden door individueel gedrag, omdat al die individuen tezamen het collectief vormen.
Ik denk dat jij het voordeel niet hoeft in te zien omdat je relatief weinig stroom/gas gebruikt, maar stel dat je een aantal keer je auto moet opladen en je kan dan kiezen om 1000kWh te kopen van het:quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:24 schreef xzaz het volgende:
[..]
Eens. Tijd om daar wat aan te doen.
[..]
De prijzen voor vast zijn ook transparant.
[..]
Dat is prima, als je wilt dat het net jouw probleem wordt.
[..]
Het net kan mij als consument niets interesseren ik ben geen klant van 't net.
[..]
Wederzijds.
Maar geld is altijd maar 1 factor; gemak is een andere.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:36 schreef Moonversion het volgende:
Wanneer ben je dan het voordeligste uit?
Welk nadeel (discomfort, ongemak) heb je dan als je niet om 17:00 uur je auto gaat laden maar pas om 22:00 uur daar mee start, of dat je verwarming tussen 16:30 en 20:30 even niet aan is (en je vooraf een buffer hebt aangelegd om op dat moment er toch warm bij te zitten?)quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:38 schreef xzaz het volgende:
[..]
Maar geld is altijd maar 1 factor; gemak is een andere.
Beetje flauw, 't zelfde geldt voor elektrisch koken om 17:00quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:41 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Welk nadeel (discomfort, ongemak) heb je dan als je niet om 17:00 uur je auto gaat laden maar pas om 22:00 uur daar mee start, of dat je verwarming tussen 16:30 en 20:30 even niet aan is (en je vooraf een buffer hebt aangelegd om op dat moment er toch warm bij te zitten?)
hoezo is dat flauw? iedereen zal rond 17/18:00 gaan koken, maar er is niets mis mee om je auto wat later te gaan opladenquote:Op dinsdag 2 december 2025 10:41 schreef xzaz het volgende:
[..]
Beetje flauw, 't zelfde geldt voor elektrisch koken om 17:00
Ja dan moet je maar wat eerder of later eten. Als iedereen de auto later oplaadt krijg je op dat moment weer een piek, 't zelfde probleem.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:43 schreef Moonversion het volgende:
[..]
hoezo is dat flauw? iedereen zal rond 17/18:00 gaan koken, maar er is niets mis mee om je auto wat later te gaan opladen
Als heel veel mensen dit doen kan er aanzienlijk bespaard worden op de verzwaring van het overkoepelende net, is er minder congestie en bespaard iedereen
Eten koken is een fractie van het verbruik, dat is iets waar je niet op wil sturen (tenzij je echt een bespaarfreak bent natuurlijk)quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:44 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja dan moet je maar wat eerder of later eten. Als iedereen de auto later oplaadt krijg je op dat moment weer een piek, 't zelfde probleem.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |