Ik begrijp niet waar je dit op baseert ("minder bewust van vooroordelen").quote:Op maandag 8 december 2025 12:38 schreef Amerauder het volgende:
Hoe komt je erbij dat niet-gelovigen hun wetenschappelijke methodiek minder laten beïnvloeden door hun wereldbeschouwelijke opvattingen? Ze doen dat juist méér, omdat ze minder goed zijn in het onderscheid bewaren, omdat ze minder bezig zijn met dat onderscheid. Ze zijn zich over het algemeen minder goed bewust van hun vooroordelen, die in het donker worden gehouden, terwijl die bij gelovigen juist duidelijk naar voren worden geschoven.
Nee, ik pretendeer niet dat er "twee groepen mensen" bestaan; ik betoog waarom geloven in religieuze zin en rationeel denken imo niet samengaan.quote:Op maandag 8 december 2025 15:41 schreef Amerauder het volgende:
Ik snap niet hoe je bij dat op één hoop gooien komt. Ik heb ze in mijn vorige bericht juist duidelijk van elkaar gescheiden.
Inderdaad, het geloof in bijvoorbeeld Jezus is iets totaal anders dan bijvoorbeeld het geloof in inductie. Dat heb ik zojuist uiteengezet. Laten we ze duidelijk uit elkaar houden:
• Religieus geloof
• “Geloof” in de wetenschappelijke methode
Jouw berichten wekken de indruk van twee groepen mensen; één groep die zich voornamelijk op het eerste richt, gelovigen, en één groep die zich voornamelijk op het tweede richt, ongelovigen.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar laat ik jouw specifieke voorbeeld nemen: de opstanding.quote:Hoe kom jij erbij, is mijn vraag aan jou, dat gelovigen minder goed in staat zouden zijn deze twee vormen van “geloof” van elkaar te scheiden?
Wat mij betreft ga je er dan aan voorbij dat iedereen gelooft in religieuze zin, ook wanneer dat niet aan een formele religie gebonden is. Er is dus geen enkel mens in wie ze niet samengaan.quote:Op maandag 8 december 2025 19:38 schreef Haushofer het volgende:
Nee, ik pretendeer niet dat er "twee groepen mensen" bestaan; ik betoog waarom geloven in religieuze zin en rationeel denken imo niet samengaan.
Ja, dat ben ik met je eens: we leggen allemaal vertrouwen in overtuigingen die rationeel niet te "bewijzen" zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:09 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Wat mij betreft ga je er dan aan voorbij dat iedereen gelooft in religieuze zin, ook wanneer dat niet aan een formele religie gebonden is. Er is dus geen enkel mens in wie ze niet samengaan.
Nee, dat verlies ik niet uit het oog. Sterker nog: daar heb ik een heel boek over geschreven (Goddelijke patronen). En dat dit "meer" voor ongelovigen zou gelden, ervaar ik zelf niet.quote:Je hebt gelijk dat gelovigen (met religie) geneigd zullen zijn om wetenschappelijke inzichten die aansluiten bij hun wereldbeeld méér aandacht te geven dan inzichten die er mee botsen. Dat ze last hebben van cognitieve dissonantie, dat de wens vader is van de gedachte, en noem het allemaal maar op. Dat klopt. Maar het lijkt er sterk op dat je uit het oog verliest dat dit voor ongelovigen net zo goed speelt, en misschien juist wel meer.
Als het om hun geloofsovertuigingen gaat. In het algemeen kan ik daar weinig uitspraken over doen, natuurlijk.quote:Dus ik vroeg me af of jij de stelling kunt verdedigen dat dit bij gelovigen méér speelt dan bij ongelovigen.
Dit topic gaat over de vraag waarom religieuze overtuigingen i.h.a. botsen met rationele overwegingen. Daar reageer ik op. Vandaar mijn voorbeeld omtrent de opstanding. Ik doe helemaal geen uitspraken over hoe gelovigen in het algemeen minder of meer vatbaar zouden zijn voor cognitieve valkuilen, dat maak jij ervan. Ik stel alleen dat ze er meer vatbaar voor zijn waar het hun religieuze overtuigingen betreft.quote:Nee, dat zijn ze niet, dat weet je zelf ook. En toch benoem je specifiek christelijke natuurkundigen, alsof het daarbij erger is.
Nee nee nee, dan mis je echt het punt…quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:04 schreef Haushofer het volgende:
Ja, dat ben ik met je eens: we leggen allemaal vertrouwen in overtuigingen die rationeel niet te "bewijzen" zijn.
Oh? Dus je beweert dat forumleden die hier stellig roepen dat er echt niets is, juist wel denken dat er meer is tussen hemel en aarde? Zou kunnen, soms denk ik dat ook wel eens. Maar ik ook wel eens in real life gediscussieerd met een overtuigde atheïst die me recht in mijn gezicht uitlachte.quote:Op donderdag 11 december 2025 10:30 schreef Amerauder het volgende:
Ook atheïsten – juist atheïsten! – hebben religieuze overtuigingen en ook bij hen, niet minder maar juist meer, leiden deze overtuigingen tot cognitieve dissonantie.
Nou, wat ik voornamelijk zeg is dat ook “geloven dat er niets is” een religieuze overtuiging is.quote:Op donderdag 11 december 2025 10:40 schreef -Sigaartje het volgende:
Oh? Dus je beweert dat forumleden die hier stellig roepen dat er echt niets is, juist wel denken dat er meer is tussen hemel en aarde? Zou kunnen, soms denk ik dat ook wel eens.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.dan is dat een religieuze uitspraak.
Wat is “niets” eigenlijk? Het is een metafysisch concept – en niet zomaar eentje. Voor de Oude Grieken was het Niets de geboorteplaats van de goden.
Natuurkundig is ook heel goed vol te houden dat “niets” helemaal niet kan bestaan, een zinspeling van de geest en meer niet, en dan kom je in een discussie terecht die wel een beetje lijkt op die over het bestaan van God, waarover hetzelfde wordt gezegd.Ik twijfel er ook niet aan dat veruit de meeste mensen oprecht overtuigd zijn van wat ze geloven.quote:Op donderdag 11 december 2025 10:40 schreef -Sigaartje het volgende:
Maar ik ook wel eens in real life gediscussieerd met een overtuigde atheïst die me recht in mijn gezicht uitlachte.
Er zijn inderdaad wel mensen die bang zijn dat er wel eens meer zou kunnen bestaan tussen Hemel en Aarde, en het daarom des te harder ontkennen. Maar dat is een minderheid, dat vereist reeds meer gevoeligheid dan waar de meesten toe in staat zijn.
Wat de meerderheid betreft denk ik vooral dat velen zich niet bewust zijn van hun eigen religieuze overtuigingen, ze zien die simpelweg als dingen “die nu eenmaal zo zijn”. Dat sluit er juist goed bij aan dat ze er heel erg diep in geloven – zo diep, dat ze zich niet eens beseffen dat het inderdaad een geloven is.
Iemand die weet van zichzelf dat hij gelooft, heeft alleen daarom al een heel klein beetje twijfel toegelaten, en zit juist daardoor dus al iets minder vast in zijn geloof. Iemand die het ontkent zit er dieper in, een beetje zoals een drugsverslaafde die ontkent een probleem te hebben dieper in zijn verslaving zit dan degene die ook verslaafd is, maar het in ieder geval nog wel erkent.Ja precies, ze zijn dus wel degelijk met die religieuze thema’s bezig en wat mij betreft dus ook veel religieuzer dan het misschien kan lijken. Ik denk dat een atheïst die graag over zijn atheïsme in debat gaat veel religieuzer is dan bijvoorbeeld iemand die zich christen of moslim noemt “want dat is nu eenmaal zo” en daar verder nooit echt mee bezig is.quote:Op donderdag 11 december 2025 10:40 schreef -Sigaartje het volgende:
Trouwens, dat heb ik eerder hier geschreven, is dat juist veel atheïsten verschijnen in het soort topics dat over het christelijk geloof gaat. En ik noemde mijzelf ook als voorbeeld: ik hou niet van autosport, het interesseert me gewoon niet en daarom heb ik ook geen enkele reden om naar topics te gaan die over Formule-1 gaan. Ieder zijn hobby, is mijn gedachte hierover. Dus wat doen atheïsten dan in topics die over het geloof gaan? was mijn vraag en ik kreeg er antwoorden op.
quote:Op donderdag 11 december 2025 11:25 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Nou, wat ik voornamelijk zeg is dat ook “geloven dat er niets is” een religieuze overtuiging is.
Dus als Jon SnowDat "bang zijn dat er meer bestaat" kun je ook omdraaien natuurlijk. Voor een niet religieus iemand zou het alleen maar een bonus kunnen zijn als er meer zou bestaan. Voor een gelovige zou het eerder een angstbeeld zijn als er niet een vaderlijke of moederlijke toezichthouder is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.dan is dat een religieuze uitspraak.
Wat is “niets” eigenlijk? Het is een metafysisch concept – en niet zomaar eentje. Voor de Oude Grieken was het Niets de geboorteplaats van de goden.
Natuurkundig is ook heel goed vol te houden dat “niets” helemaal niet kan bestaan, een zinspeling van de geest en meer niet, en dan kom je in een discussie terecht die wel een beetje lijkt op die over het bestaan van God, waarover hetzelfde wordt gezegd.
[..]
Ik twijfel er ook niet aan dat veruit de meeste mensen oprecht overtuigd zijn van wat ze geloven.
Er zijn inderdaad wel mensen die bang zijn dat er wel eens meer zou kunnen bestaan tussen Hemel en Aarde, en het daarom des te harder ontkennen. Maar dat is een minderheid, dat vereist reeds meer gevoeligheid dan waar de meesten toe in staat zijn.
Wat de meerderheid betreft denk ik vooral dat velen zich niet bewust zijn van hun eigen religieuze overtuigingen, ze zien die simpelweg als dingen “die nu eenmaal zo zijn”. Dat sluit er juist goed bij aan dat ze er heel erg diep in geloven – zo diep, dat ze zich niet eens beseffen dat het inderdaad een geloven is.
Iemand die weet van zichzelf dat hij gelooft, heeft alleen daarom al een heel klein beetje twijfel toegelaten, en zit juist daardoor dus al iets minder vast in zijn geloof. Iemand die het ontkent zit er dieper in, een beetje zoals een drugsverslaafde die ontkent een probleem te hebben dieper in zijn verslaving zit dan degene die ook verslaafd is, maar het in ieder geval nog wel erkent.
[..]
Ja precies, ze zijn dus wel degelijk met die religieuze thema’s bezig en wat mij betreft dus ook veel religieuzer dan het misschien kan lijken. Ik denk dat een atheïst die graag over zijn atheïsme in debat gaat veel religieuzer is dan bijvoorbeeld iemand die zich christen of moslim noemt “want dat is nu eenmaal zo” en daar verder nooit echt mee bezig is.
Je gaat dood. Zuurstofafname in de hersenen. Je hersenen "doven" produceren nog een laatste tunnel effect met stofjes die vrijkomen en volledige sensatie met alle zintuigen. Vermoeden dat dit ook de gedrogeerde levenssamenvattingsdroom geeft.quote:Op donderdag 11 december 2025 11:58 schreef -Sigaartje het volgende:
Voor mij is het juist een angstbeeld dat er wel iets is. Ik hoop dat er niets is.
Wat is daar precies religieus aan?quote:Op donderdag 11 december 2025 11:25 schreef Amerauder het volgende:
Nou, wat ik voornamelijk zeg is dat ook “geloven dat er niets is” een religieuze overtuiging is.
Ik ben erg blij met onze dichtstbijstaande ster, die we de zon noemen. Maar aanbid 'm niet. Dus ja, er is wel iets.quote:Op donderdag 11 december 2025 12:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat is daar precies religieus aan?
Laat ik he iets anders formuleren: Atheisten geloven niet dat er "niets" is, ze geloven niet dat er "iets" is.
Dat kan ook ja. En er zijn ook velen die zoiets hebben van: “Misschien is er geen Vader die op ons neerkijkt, dat zou kunnen, maar we moeten hoe dan ook keihard doen alsof het zo is, want anders vervallen we tot wanorde.”quote:Op donderdag 11 december 2025 11:49 schreef Beathoven het volgende:
Dat "bang zijn dat er meer bestaat" kun je ook omdraaien natuurlijk. Voor een niet religieus iemand zou het alleen maar een bonus kunnen zijn als er meer zou bestaan. Voor een gelovige zou het eerder een angstbeeld zijn als er niet een vaderlijke of moederlijke toezichthouder is.
Interessante vraag, wat nu meer troost biedt. Hangt er ook vanaf hoe je jezelf ziet, misschien, en of je denkt dat je straf of beloning verdient.quote:Op donderdag 11 december 2025 11:58 schreef -Sigaartje het volgende:
Voor mij is het juist een angstbeeld dat er wel iets is. Ik hoop dat er niets is.
Maar dat bestaat volgens mij niet, iemand die niet gelooft dat er iets is.quote:Op donderdag 11 december 2025 12:11 schreef hoatzin het volgende:
Wat is daar precies religieus aan?
Laat ik he iets anders formuleren: Atheisten geloven niet dat er "niets" is, ze geloven niet dat er "iets" is.
-Blij zijn met- kan heel gemakkelijk omslaan in -dankbaar zijn voor-, en dan heb je al bijna iets van de essentie van religie te pakken: het vormgeven aan de dankbaarheid die we voelen voor al het moois dat dit leven ons te bieden heeft, zonder dat precies te hoeven begrijpen.quote:Op donderdag 11 december 2025 12:34 schreef Beathoven het volgende:
Ik ben erg blij met onze dichtstbijstaande ster, die we de zon noemen. Maar aanbid 'm niet. Dus ja, er is wel iets.
In de zin dat je niet gewoon dankbaar bent dat de zon bestaat, maar dat je dank een ontvangende partij nodig heeft.quote:Op donderdag 11 december 2025 12:50 schreef Amerauder het volgende:
[..]
-Blij zijn met- kan heel gemakkelijk omslaan in -dankbaar zijn voor-, en dan heb je al bijna iets van de essentie van religie te pakken: het vormgeven aan de dankbaarheid die we voelen voor al het moois dat dit leven ons te bieden heeft, zonder dat precies te hoeven begrijpen.
Ja dat de zon bestaat geloof ik ook wel. Met "iets" bedoel ik in dit geval iets transcendents. Iets bovennatuurlijks.quote:Op donderdag 11 december 2025 12:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik ben erg blij met onze dichtstbijstaande ster, die we de zon noemen. Maar aanbid 'm niet. Dus ja, er is wel iets.
Het is best fascinerend om na te trekken wat men 'vroeger' bovennatuurlijk vond.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja dat de zon bestaat geloof ik ook wel. Met "iets" bedoel ik in dit geval iets transcendents. Iets bovennatuurlijks.
Zekers, en het was ook logisch dat men daar meer achter zocht.quote:Op donderdag 11 december 2025 16:32 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het is best fascinerend om na te trekken wat men 'vroeger' bovennatuurlijk vond.
De meest voorkomende natuurfenomenen had men na een tijdje wel wat door. Maar zoiets als het noorderlicht, bolbliksem en sprites (moerasgassen) en alles in de meest uitzonderlijke hoeken. Ook fenomenen die schaars waren voor de regio (regionale ijsvorming in de oude wereld) Dat waren toch wel signalen.
Als we niet bang voor ongeluk, oorlogen en de dood geweest waren vermoedelijk wel. Voor veel mensen is het wensen dat de toekomst zichzelf en anderen goed valt. Er zit ook een groot positief sociaal component in.quote:Op donderdag 11 december 2025 16:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zekers, en het was ook logisch dat men daar meer achter zocht.
Inmiddels weten we beter. Onverklaard is niet hetzelfde als onverklaarbaar. Inmiddels is God grotendeels in een hoekje geschilderd.
Ik zou niet weten waarom het wetenschappelijke verhaal een "religieuze overtuiging" zou zijn. Wetenschap geeft als het gaat om natuurwetenschappelijke fenomenen betrouwbaardere kennis dan religie. Dit riekt naar "wetenschap is ook maar een geloof"-redenatie.quote:Op donderdag 11 december 2025 10:30 schreef Amerauder het volgende:
Ja, we leggen allemaal vertrouwen in overtuigingen die rationeel niet te bewijzen zijn, dat klopt. Maar niet alleen dat. Het is goed dat je dat ziet, maar het is nog maar stap één.
Daarbovenop hebben we allemaal ook nog eens religieuze overtuigingen, die van een heel andere orde zijn. Dat is iets anders, waarom ik ze in mijn voorlaatste bericht ook duidelijk uit elkaar haal.
Zo’n religieuze overtuiging kan zijn dat God bestaat, maar het kan ook zijn dat God niet bestaat. Dat de Aarde 7000 jaar oud is, maar ook dat de Aarde 4,5 miljard jaar oud is. Het is niet aan formele religies voorbehouden: iedereen heeft dergelijke religieuze overtuigingen.
Iedereen heeft ze, niet iedereen is zich daar even bewust van.
De overtuiging dat de wetenschap zou moeten heersen over andere domeinen, bijvoorbeeld, als het voornaamste pad naar de waarheid, is een zeer invloedrijke religieuze overtuiging die met name in onze samenleving erg populair is. We denken soms dat dit een louter praktische zaak is, maar dat is absoluut niet zo; het is moraliteit, identiteit, metafysica; er zit veel meer in verweven dan op het eerste gezicht kan lijken – tot een ontstaansmythe aan toe. (!)
Ok.quote:Maar goed, dat is nu eenmaal een lastige kwestie, en bovendien iets waar de meesten niets van willen weten, dus ik laat het hier maar bij, en probeer het de volgende keer wat toegankelijker te houden.
Je ziet bij 'oude aarde creationisten' waaronder een heleboel moslims (beetje stroef bij de meest conservatieve groep) dat een belangrijk deel van de wetenschap gewoon past of passend wordt gemaakt. Ook omdat hun religie mogelijk uit een recentere tijd stamt waarin de wetenschap net wat verder was. Ik heb bij Christenen ook het idee dat er veel zijn die geen enkele moeite hebben met de tijd en ontdekkingen.quote:Op donderdag 11 december 2025 17:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom het wetenschappelijke verhaal een "religieuze overtuiging" zou zijn. Wetenschap geeft als het gaat om natuurwetenschappelijke fenomenen betrouwbaardere kennis dan religie. Dit riekt naar "wetenschap is ook maar een geloof"-redenatie.
[..]
Ok.
Maar je bent wel agnost?quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:18 schreef Solispolar het volgende:
Ik zie mezelf meer als een agnost dan een atheïst moet ik eerlijk zeggen. Voor mij voelt discussiëren/praten met (streng) gelovige mensen altijd een beetje kansloos. Uiteindelijk hebben ze overal hele 'wijze' antwoorden op tot het moment dat ze feitelijk met de rug tegen de muur staan en komen met de dooddoener: 'Ja, maar daarom heet het ook GELOOF hé'.
Verder heb ik er weinig moeite mee; tenzij het geloof wat extremer wordt. Dan wordt het vaak wat hypocriet/schijnheilig en ben je ook voorbij het punt dat je er nog grappen over mag maken. Heel eng.
Oh, en ik moet altijd smakelijk lachen om gelovige mensen die naar een ander land gaan, vervolgens lachen om het feit dat die mensen een dans doen om de goden te eren, om vervolgens zelf naar huis te gaan en met 300 mensen tegelijk te bidden naar een man op een wolk. Lol.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |