Dus in principe mag ik aan 100 verschillende mensen belastingvrij ¤ 2.690 schenken. En die mogen dan ook weer hetzelfde bedrag aan één persoon schenken?quote:Op woensdag 26 november 2025 19:48 schreef gianni61 het volgende:
Daar is geen aantal voor. De belastingdienst zegt:
U krijgt het geld van iemand anders en beslist zelf wat u ermee doet:
Iedereen mag u belastingvrij ¤ 2.690 schenken. U hoeft daarover geen aangifte schenkbelasting te doen.
Zolang u maar in de gaten houdt dat u schenkingen van partners bij elkaar op moet tellen. Krijgt u bijvoorbeeld een bedrag van zowel uw oom als uw tante? Dan mag het totaalbedrag niet hoger zijn dan ¤ 2.690. Krijgt u meer? Dan moet u aangifte doen.
Schenkingen aan u en uw partner moet u meestal ook bij elkaar optellen. Hoe dat zit leest u bij Wie zijn partners voor de schenkbelasting?
Even aangenomen dat er tussen die 100 geen partners zitten: wel ja.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Dus in principe mag ik aan 100 verschillende mensen belastingvrij ¤ 2.690 schenken. En die mogen dan ook weer hetzelfde bedrag aan één persoon schenken?
Ik voel een belastingsontwijkend piramide-doorschuifconstructie opkomen.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Even aangenomen dat er tussen die 100 geen partners zitten: wel ja.
Ok duidelijk.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:48 schreef gianni61 het volgende:
Daar is geen aantal voor. De belastingdienst zegt:
U krijgt het geld van iemand anders en beslist zelf wat u ermee doet:
Iedereen mag u belastingvrij ¤ 2.690 schenken. U hoeft daarover geen aangifte schenkbelasting te doen.
Zolang u maar in de gaten houdt dat u schenkingen van partners bij elkaar op moet tellen. Krijgt u bijvoorbeeld een bedrag van zowel uw oom als uw tante? Dan mag het totaalbedrag niet hoger zijn dan ¤ 2.690. Krijgt u meer? Dan moet u aangifte doen.
Schenkingen aan u en uw partner moet u meestal ook bij elkaar optellen. Hoe dat zit leest u bij Wie zijn partners voor de schenkbelasting?
Oh?quote:Op woensdag 26 november 2025 19:34 schreef Gibson88 het volgende:
En het moet wel van je ouders zijn.
Kijkt een rechter dwars doorheen.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:43 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ik voel een belastingsontwijkend piramide-doorschuifconstructie opkomen.
Ze ruiken natuurlijk vis in de zin van dat je iets economisch onderneemt...quote:Op woensdag 26 november 2025 20:48 schreef Enawh het volgende:
[..]
Ok duidelijk.
Is dat overigens niet erg gevoelig met witwassen etc.
Niet dat ik 100 personen heb
Geldt ook voor een dure studie, daar mogen je ouders bij mijn weten zo'n ± 60K schenken. Alleen moet dit wel ook bewijsbaar zijn dat dit voor een dure studie is besteed.quote:
Weet je zeker dat het "ouders" moeten zijn?quote:Op woensdag 26 november 2025 20:59 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Geldt ook voor een dure studie, daar mogen je ouders bij mijn weten zo'n ± 60K schenken. Alleen moet dit wel ook bewijsbaar zijn dat dit voor een dure studie is besteed.
Ja maar als je huis wilt kopen en net niet genoeg eigen vermogen heb maar wel mensen om je heen die je wilt helpen.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ze ruiken natuurlijk vis in de zin van dat je iets economisch onderneemt...
Ik heb niet alles nauwkeurig doorgelezen maar hier zou je het moeten kunnen vinden.quote:Op woensdag 26 november 2025 21:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Weet je zeker dat het "ouders" moeten zijn?
Dit gaat over schenking voor een studie?quote:Op woensdag 26 november 2025 21:35 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Ik heb niet alles nauwkeurig doorgelezen maar hier zou je het moeten kunnen vinden.
https://www.belastingdien(...)lastingvrij-schenkenquote:Op woensdag 26 november 2025 21:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit gaat over schenking voor een studie?
Ben benieuwd?quote:Op woensdag 26 november 2025 20:48 schreef Enawh het volgende:
[..]
Ok duidelijk.
Is dat overigens niet erg gevoelig met witwassen etc.
Et voila!quote:Op woensdag 26 november 2025 20:43 schreef CarbonC het volgende:
Ik voel een belastingsontwijkend piramide-doorschuifconstructie opkomen.
Nee. Dit is waarschijnlijk afgesproken. Hier maken ze korte metten meequote:Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Dus in principe mag ik aan 100 verschillende mensen belastingvrij ¤ 2.690 schenken. En die mogen dan ook weer hetzelfde bedrag aan één persoon schenken?
Nee, die truc mag niet meer, kruislings schenken is fraude volgens de Hoge Raad: https://www.hogeraad.nl/a(...)jubelton-toepassing/quote:Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Het is ook geen schenken omdat er een duidelijke tegenprestatie is.quote:Op donderdag 27 november 2025 08:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, die truc mag niet meer, kruislings schenken is fraude volgens de Hoge Raad: https://www.hogeraad.nl/a(...)jubelton-toepassing/
Volgens mij niet, als ze weten dat de intentie was om het door te sluizen naar die ene persoon.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Nee dat mag niet.... een schenking moet zijn om niet.... dat wil zeggen er mogen geen haken en ogen aan zitten.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Lijkt me ook onjuist.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:08 schreef namliam het volgende:
Nee dat mag niet.... een schenking moet zijn om niet.... dat wil zeggen er mogen geen haken en ogen aan zitten.
De bank of hypotheek adviseur niet, maar de notaris wel in verband met wet wwft:quote:Op donderdag 27 november 2025 10:08 schreef namliam het volgende:
[..]
Als er 10 familie leden zijn die jou vandaag 2500 euro SCHENKEN en je dus 25.000 euro op je rekening hebt staan kraait daar geen haan meer naar bij een bank of hypotheek adviseur
quote:Onderzoek herkomst gelden
<>
Als gestort geld afkomstig is van een schenking, moet een schriftelijke schenkingsovereenkomst aan de notaris worden verschaft. De herkomst van het geschonken bedrag moet worden aangetoond door de schenker.
Melding
Zodra de notaris het vermoeden heeft dat een transactie ongebruikelijk is of te maken zou kunnen hebben met witwaspraktijken of financiering van terrorisme, moet dit worden gemeld bij de bevoegde instantie (FIU-Nederland). De notaris beoordeelt zelf of er sprake is van een mogelijk verdachte situatie, en mag de cliënt hiervan niet op de hoogte brengen. De notaris mag besluiten om de gevraagde dienst niet te verrichten.
Wordt niks mee gevangen en kost véél FTE.quote:Op donderdag 27 november 2025 11:14 schreef boegschroef het volgende:
[..]
De bank of hypotheek adviseur niet, maar de notaris wel in verband met wet wwft:
[..]
Ok dat is wel een ding dan.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:08 schreef namliam het volgende:
[..]
Nee dat mag niet.... een schenking moet zijn om niet.... dat wil zeggen er mogen geen haken en ogen aan zitten.
Ik schenk jou 2500 euro met de bedoeling dat je dat weer aan X schenkt mag dus niet.... Of dat te bewijzen is enzo is dan weer de vraag....
Als er 10 familie leden zijn die jou vandaag 2500 euro SCHENKEN en je dus 25.000 euro op je rekening hebt staan kraait daar geen haan meer naar bij een bank of hypotheek adviseur
KEY hier is weer SCHENKEN, om niet, dus niet met de verwachting dat het ooit "terug geschonken" of af betaald gaat worden... of rente over gerekend / betaald wordt.
En toch als je over 5 jaar alle 10 familie leden 2500 euro terug schenkt zal waarschijnlijk niemand er ook maar iets van vinden..... maar tja.
Je mag best geschonken geld gebruiken voor woning hoor! Als de notaris het verdacht vindt zal die er bij jou navraag over doen, en ik denk dat jouw antwoord wel geloofwaardig genoeg is om niet de AIVD inte schakelen.quote:Op donderdag 27 november 2025 12:24 schreef Enawh het volgende:
[..]
Ok dat is wel een ding dan.
Wat kan ik dan het best doen ?
Ik kan ze geen 'lening' in omschrijving zetten bij het overmaken, want dat heeft invloed op m'n hypotheek.
Bij 'schenking' wordt er vaak naar gekeken waar dat geld vandaan komt.
Mag dat dus niet gebruiken voor woning.
Gaat ongeveer om 8 personen
Ik moest toch best uitgebreid verklaren waar mijn spaargeld vandaan kwam, inclusief alle bankafschriften. Ging om ongeveer 70k eigen geld. De bankafschriften hebben ze(de hypotheekverstrekker) later in het proces nog opgevraagd.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:08 schreef namliam het volgende:
[..]
Ik schenk jou 2500 euro met de bedoeling dat je dat weer aan X schenkt mag dus niet.... Of dat te bewijzen is enzo is dan weer de vraag....
KEY hier is weer SCHENKEN, om niet, dus niet met de verwachting dat het ooit "terug geschonken" of af betaald gaat worden... of rente over gerekend / betaald wordt.
En toch als je over 5 jaar alle 10 familie leden 2500 euro terug schenkt zal waarschijnlijk niemand er ook maar iets van vinden..... maar tja.
Ik ook, dit jaar een huis gekocht, alle bedragen boven de 2500 euro moeten verklaren over de afgelopen 3 jaar. Misschien komt het omdat ik redelijk wat op en afschrijvingen had ivm het kopen en verkopen van auto's. Maar ik heb alle vrijwaringsbewijzen moeten laten zien.quote:Op donderdag 27 november 2025 12:35 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik moest toch best uitgebreid verklaren waar mijn spaargeld vandaan kwam, inclusief alle bankafschriften. Ging om ongeveer 70k eigen geld. De bankafschriften hebben ze(de hypotheekverstrekker) later in het proces nog opgevraagd.
Bij de bank ook, die controleert zulke zaken gelukkig ook dankzij de WWFT.quote:Op donderdag 27 november 2025 11:14 schreef boegschroef het volgende:
[..]
De bank of hypotheek adviseur niet, maar de notaris wel in verband met wet wwft:
[..]
Oh dus je hoeft geen schenkingsverklaring op papier laten zien voor elke schenking die je krijgt ?quote:Op donderdag 27 november 2025 12:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Je mag best geschonken geld gebruiken voor woning hoor! Als de notaris het verdacht vindt zal die er bij jou navraag over doen, en ik denk dat jouw antwoord wel geloofwaardig genoeg is om niet de AIVD inte schakelen.
En dat je later een gunst terugdoet, dat mag ook hoor. Niet zo opvallend doen dat de fiscus het direct ziet als renteloze lening, da’s al.
Dat zijn een hoop personen die je moet vertrouwen.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Een schenking is een schenking als degene die het bedrag aan jou overmaakt ‘schenking’ in de omschrijving zet.quote:Op donderdag 27 november 2025 13:28 schreef Enawh het volgende:
[..]
Oh dus je hoeft geen schenkingsverklaring op papier laten zien voor elke schenking die je krijgt ?
20k schenking gaan geen alarmbellen rinkelen bij de notaris/hypotheekverstrekker ?
Ja dat klopt, maar mag het wettelijk gezien wel dat je meerdere mensen vraagt om een schenking, want dan zie ik dit staan.quote:Op donderdag 27 november 2025 14:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een schenking is een schenking als degene die het bedrag aan jou overmaakt ‘schenking’ in de omschrijving zet.
Als je die notaris een bankafschrift zou kunnen laten zien, dan zou dat imo genoeg onderbouwing zijn. Vraag het anders eens na bij een notaris.quote:Op donderdag 27 november 2025 15:23 schreef Enawh het volgende:
[..]
Ja dat klopt, maar mag het wettelijk gezien wel dat je meerdere mensen vraagt om een schenking, want dan zie ik dit staan.
*
Onderzoek herkomst gelden
Als gestort geld afkomstig is van een schenking, moet een schriftelijke schenkingsovereenkomst aan de notaris worden verschaft. De herkomst van het geschonken bedrag moet worden aangetoond door de schenker.
Melding
Zodra de notaris het vermoeden heeft dat een transactie ongebruikelijk is of te maken zou kunnen hebben met witwaspraktijken of financiering van terrorisme, moet dit worden gemeld bij de bevoegde instantie (FIU-Nederland). De notaris beoordeelt zelf of er sprake is van een mogelijk verdachte situatie, en mag de cliënt hiervan niet op de hoogte brengen. De notaris mag besluiten om de gevraagde dienst niet te verrichte
Alarmbellen? Als de notaris uitleg wil dan vraagt ie dat. Je kan het ook van tevoren even overleggen met een notaris.quote:Op donderdag 27 november 2025 13:28 schreef Enawh het volgende:
[..]
Oh dus je hoeft geen schenkingsverklaring op papier laten zien voor elke schenking die je krijgt ?
20k schenking gaan geen alarmbellen rinkelen bij de notaris/hypotheekverstrekker ?
Als er op die bankafschriften 100x een gift binnen komt van het maximale bedrag (of 15x), gaat er echt wel meer onderzocht worden. Net als dat er bij de bank gewoon een onderzoek komt als er in korte tijd zoveel giften binnen komen. Terecht, want de kans dat dat om witwassen of fraude gaat is bijna 100%.quote:Op donderdag 27 november 2025 16:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je die notaris een bankafschrift zou kunnen laten zien, dan zou dat imo genoeg onderbouwing zijn. Vraag het anders eens na bij een notaris.
Ja, dat snap ik. Als TS het over 8 schenkingen heeft, weet ik niet hoe problematisch dan wordt. Hij vroeg naar hoe hij als dat nodig is kan aantonen dat het schenkingen zijn. Volgens mij zou dus en bankafschrift met de bewuste overschrijving en de tekst ‘schenking’ kunnen volstaan.quote:Op donderdag 27 november 2025 17:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als er op die bankafschriften 100x een gift binnen komt van het maximale bedrag (of 15x), gaat er echt wel meer onderzocht worden. Net als dat er bij de bank gewoon een onderzoek komt als er in korte tijd zoveel giften binnen komen. Terecht, want de kans dat dat om witwassen of fraude gaat is bijna 100%.
6 tot 8 schenkingen heb ik nodig van 2.5k.quote:Op donderdag 27 november 2025 18:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Als TS het over 8 schenkingen heeft, weet ik niet hoe problematisch dan wordt. Hij vroeg naar hoe hij als dat nodig is kan aantonen dat het schenkingen zijn. Volgens mij zou dus en bankafschrift met de bewuste overschrijving en de tekst ‘schenking’ kunnen volstaan.
Nee, witwassen sowieso niet. En als het echt bij die 6 tot 8 mensen vandaan komt is er geen enkel probleem. Als pa en ma eerst 7 van hun kinderen 2500 euro geven met het doel om dat door te geven aan kind nummer 8, is dat natuurlijk wel ontwijking van de schenkbelasting. Of dat ontdekt gaat worden weet ik niet.quote:Op donderdag 27 november 2025 19:10 schreef Enawh het volgende:
[..]
6 tot 8 schenkingen heb ik nodig van 2.5k.
Als ik ze ontvang en daarmee een huis koopt als eigen vermogen dan is het wettelijk gezien toch geen witwassen ?
Dat heeft toch niks te maken met witwasserij? Het is geen zwart verdiend geld dat het legale circuit in gebracht wordt, en er is ook geen aanleiding om te denken dat het dat wel is wanneer je tamelijk een beetje aannemelijk kan maken dat je dat *krijgt* van familieleden die je willen steunen bij het kopen van een huis.quote:Op donderdag 27 november 2025 19:10 schreef Enawh het volgende:
[..]
Als ik ze ontvang en daarmee een huis koopt als eigen vermogen dan is het wettelijk gezien toch geen witwassen ?
Ok dat is dan duidelijk allemaal.quote:Op donderdag 27 november 2025 20:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat heeft toch niks te maken met witwasserij? Het is geen zwart verdiend geld dat het legale circuit in gebracht wordt, en er is ook geen aanleiding om te denken dat het dat wel is wanneer je tamelijk een beetje aannemelijk kan maken dat je dat *krijgt* van familieleden die je willen steunen bij het kopen van een huis.
Het feit dat je vraagt om een schenking is al genoeg dat het geen schenking is.quote:Op donderdag 27 november 2025 15:23 schreef Enawh het volgende:
[..]
Ja dat klopt, maar mag het wettelijk gezien wel dat je meerdere mensen vraagt om een schenking, want dan zie ik dit staan.
De notaris gaat wel terug of ging dat bij mij i.i.g. om te kijken waar het geld uiteindelijk vandaan komt bij de schenkerquote:Op donderdag 27 november 2025 16:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je die notaris een bankafschrift zou kunnen laten zien, dan zou dat imo genoeg onderbouwing zijn. Vraag het anders eens na bij een notaris.
Betwijfel of de bank hier iets van merkt, maar het kan.quote:Op donderdag 27 november 2025 17:57 schreef Hanca het volgende:
Net als dat er bij de bank gewoon een onderzoek komt als er in korte tijd zoveel giften binnen komen.
Geen witwassen, wel valsheid in geschrifte in je hypotheek aanvraag wanneer blijkt dat het formeel geen schenkingen zijn en je het in de toekomst ook nog terug gaat "schenken".quote:Op donderdag 27 november 2025 19:10 schreef Enawh het volgende:
[..]
Als er ineens, bijvoorbeeld binnen een tijdsbestek van een maand, duizenden euro's binnen komen op een rekening waar normaal niet zo veel binnen komt en dan van verschillende bronnen? Als het goed is hebben ze ivm de WWFT een systeem ingebouwd dat zulke afwijkende patronen merkt, inderdaad.quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:02 schreef namliam het volgende:
[..]
Betwijfel of de bank hier iets van merkt, maar het kan.
Dat hoeft natuurlijk niet, mijn zusje heeft ook van mijn ouders en van haar broers en zussen die het konden missen een schenking gehad om een huis te kunnen kopen. Daar heeft ze natuurlijk om gevraagd (dat wil zeggen: aangegeven dat ze het geld nodig had). Het geld hoeft nooit terug, dus het is wel een schenking.quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:02 schreef namliam het volgende:
[..]
Het feit dat je vraagt om een schenking is al genoeg dat het geen schenking is.
Een schenking komt vanuit de schenker zonder haken en ogen
[..]
Ok geen formeel schenking, maar zij gewoon naar mij overmaken met als omschrijving schenking dan kan het dus wel.quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:02 schreef namliam het volgende:
[..]
Geen witwassen, wel valsheid in geschrifte in je hypotheek aanvraag wanneer blijkt dat het formeel geen schenkingen zijn en je het in de toekomst ook nog terug gaat "schenken".
Het kan er toe leiden dat je hypotheek wordt opgeeist je huis per opbod wordt verkocht en je dus met een (flinke) rest schuld blijft zitten.... ook wordt je dan geregistreerd als fraudeur.
Deze is vrij besteedbaar, hoeft niet voor een woning te zijn. Maar inderdaad wel eenmalig en je mag niet eerder een schenking voor studie of in het verleden de jubelton hebben ontvangen.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:34 schreef Gibson88 het volgende:
Voor een nieuwe woning mag je max ¤32195 ontvangen mits je tussen de 18 en 40 jaar bent. Daarbij moet je het wel aan kunnen tonen dat. En het moet wel van je ouders zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |