abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219349876
Voor een nieuwe woning heb ik een x bedrag nodig als eigen vermogen.
Ik weet dat je per jaar 2690 euro mag ontvangen als schenking per persoon (buiten je ouders om) belastingvrij

Maar ik vroeg mij af hoe vaak mag je 2690 ontvangen ?
Van hoeveel aantal verschillende personen kan dat?
pi_219350253
Voor een nieuwe woning mag je max ¤32195 ontvangen mits je tussen de 18 en 40 jaar bent. Daarbij moet je het wel aan kunnen tonen dat. En het moet wel van je ouders zijn.
Ook in moeilijke tijden.
pi_219350503
Daar is geen aantal voor. De belastingdienst zegt:

U krijgt het geld van iemand anders en beslist zelf wat u ermee doet:
Iedereen mag u belastingvrij ¤ 2.690 schenken. U hoeft daarover geen aangifte schenkbelasting te doen.

Zolang u maar in de gaten houdt dat u schenkingen van partners bij elkaar op moet tellen. Krijgt u bijvoorbeeld een bedrag van zowel uw oom als uw tante? Dan mag het totaalbedrag niet hoger zijn dan ¤ 2.690. Krijgt u meer? Dan moet u aangifte doen.

Schenkingen aan u en uw partner moet u meestal ook bij elkaar optellen. Hoe dat zit leest u bij Wie zijn partners voor de schenkbelasting?
pi_219350844
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:48 schreef gianni61 het volgende:

Iedereen mag u belastingvrij ¤ 2.690 schenken. U hoeft daarover geen aangifte schenkbelasting te doen.

Zolang u maar in de gaten houdt dat u schenkingen van partners bij elkaar op moet tellen. Krijgt u bijvoorbeeld een bedrag van zowel uw oom als uw tante? Dan mag het totaalbedrag niet hoger zijn dan ¤ 2.690. Krijgt u meer? Dan moet u aangifte doen.

Schenkingen aan u en uw partner moet u meestal ook bij elkaar optellen. Hoe dat zit leest u bij Wie zijn partners voor de schenkbelasting?
Dus in principe mag ik aan 100 verschillende mensen belastingvrij ¤ 2.690 schenken. En die mogen dan ook weer hetzelfde bedrag aan één persoon schenken?
pi_219351013
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Dus in principe mag ik aan 100 verschillende mensen belastingvrij ¤ 2.690 schenken. En die mogen dan ook weer hetzelfde bedrag aan één persoon schenken?
Even aangenomen dat er tussen die 100 geen partners zitten: wel ja.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219351137
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Even aangenomen dat er tussen die 100 geen partners zitten: wel ja.
Ik voel een belastingsontwijkend piramide-doorschuifconstructie opkomen.
pi_219351178
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:48 schreef gianni61 het volgende:

Ok duidelijk.

Is dat overigens niet erg gevoelig met witwassen etc.
Niet dat ik 100 personen heb ;)
pi_219351245
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:34 schreef Gibson88 het volgende:
En het moet wel van je ouders zijn.
Oh?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_219351252
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:43 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Kijkt een rechter dwars doorheen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_219351258
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:48 schreef Enawh het volgende:

[..]
Ok duidelijk.

Niet dat ik 100 personen heb ;)
Ze ruiken natuurlijk vis in de zin van dat je iets economisch onderneemt...
pi_219351266
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:57 schreef ludovico het volgende:

[..]
Oh?
Geldt ook voor een dure studie, daar mogen je ouders bij mijn weten zo'n ± 60K schenken. Alleen moet dit wel ook bewijsbaar zijn dat dit voor een dure studie is besteed.
Ook in moeilijke tijden.
pi_219351320
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:59 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Geldt ook voor een dure studie, daar mogen je ouders bij mijn weten zo'n ± 60K schenken. Alleen moet dit wel ook bewijsbaar zijn dat dit voor een dure studie is besteed.
Weet je zeker dat het "ouders" moeten zijn?
pi_219351599
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:58 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ze ruiken natuurlijk vis in de zin van dat je iets economisch onderneemt...
Ja maar als je huis wilt kopen en net niet genoeg eigen vermogen heb maar wel mensen om je heen die je wilt helpen.
7/8 mensen die dan 2.5k overmaakt is geen probleem voor de bank ?
pi_219351652
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:05 schreef ludovico het volgende:

[..]
Weet je zeker dat het "ouders" moeten zijn?
Ik heb niet alles nauwkeurig doorgelezen maar hier zou je het moeten kunnen vinden.
Ook in moeilijke tijden.
pi_219351707
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:35 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Ik heb niet alles nauwkeurig doorgelezen maar hier zou je het moeten kunnen vinden.
Dit gaat over schenking voor een studie?
pi_219351727
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:41 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dit gaat over schenking voor een studie?
https://www.belastingdien(...)lastingvrij-schenken

Lees het hier overigens ook, voor de eigen woning bestond deze regel niet, voor zover ik weet, gek genoeg.
pi_219352136
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:48 schreef Enawh het volgende:

[..]
Ok duidelijk.

Ben benieuwd?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219352576
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:43 schreef CarbonC het volgende:
Et voila!
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_219352805
quote:

[..]
Nee. Dit is waarschijnlijk afgesproken. Hier maken ze korte metten mee
pi_219353257
quote:

[..]
Nee, die truc mag niet meer, kruislings schenken is fraude volgens de Hoge Raad: https://www.hogeraad.nl/a(...)jubelton-toepassing/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219353368
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 08:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, die truc mag niet meer, kruislings schenken is fraude volgens de Hoge Raad: https://www.hogeraad.nl/a(...)jubelton-toepassing/
Het is ook geen schenken omdat er een duidelijke tegenprestatie is.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 27 november 2025 @ 08:33:03 #22
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219353381
quote:

[..]
Volgens mij niet, als ze weten dat de intentie was om het door te sluizen naar die ene persoon.

Spuit11
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219353906
quote:

[..]
Nee dat mag niet.... een schenking moet zijn om niet.... dat wil zeggen er mogen geen haken en ogen aan zitten.

Ik schenk jou 2500 euro met de bedoeling dat je dat weer aan X schenkt mag dus niet.... Of dat te bewijzen is enzo is dan weer de vraag....

Als er 10 familie leden zijn die jou vandaag 2500 euro SCHENKEN en je dus 25.000 euro op je rekening hebt staan kraait daar geen haan meer naar bij een bank of hypotheek adviseur
KEY hier is weer SCHENKEN, om niet, dus niet met de verwachting dat het ooit "terug geschonken" of af betaald gaat worden... of rente over gerekend / betaald wordt.

En toch als je over 5 jaar alle 10 familie leden 2500 euro terug schenkt zal waarschijnlijk niemand er ook maar iets van vinden..... maar tja.
pi_219354420
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 10:08 schreef namliam het volgende:
Nee dat mag niet.... een schenking moet zijn om niet.... dat wil zeggen er mogen geen haken en ogen aan zitten.
Lijkt me ook onjuist.
Ja niet dat eerste deel,
Maar voorwaardelijk schenken? Dat moet toch kunnen?

https://www.jongbloed-fis(...)den_bij_schenkingen/
pi_219354427
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 10:08 schreef namliam het volgende:

[..]

Als er 10 familie leden zijn die jou vandaag 2500 euro SCHENKEN en je dus 25.000 euro op je rekening hebt staan kraait daar geen haan meer naar bij een bank of hypotheek adviseur

De bank of hypotheek adviseur niet, maar de notaris wel in verband met wet wwft:

quote:
Onderzoek herkomst gelden

<>

Als gestort geld afkomstig is van een schenking, moet een schriftelijke schenkingsovereenkomst aan de notaris worden verschaft. De herkomst van het geschonken bedrag moet worden aangetoond door de schenker.

Melding

Zodra de notaris het vermoeden heeft dat een transactie ongebruikelijk is of te maken zou kunnen hebben met witwaspraktijken of financiering van terrorisme, moet dit worden gemeld bij de bevoegde instantie (FIU-Nederland). De notaris beoordeelt zelf of er sprake is van een mogelijk verdachte situatie, en mag de cliënt hiervan niet op de hoogte brengen. De notaris mag besluiten om de gevraagde dienst niet te verrichten.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')