abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 november 2025 @ 16:47:21 #1
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219348989
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ntslag-wegens-geloof

quote:
Een servicemonteur van een brandpreventiebedrijf, die na drie werkdagen wegens zijn geloof werd ontslagen, heeft recht op een ontslagvergoeding van bijna 19.000 euro. De man wilde tijdens werktijd bij klanten kunnen bidden, en niet bij varkens werken.

Dat was voor zijn werkgever onacceptabel. Volgens de rechter is sprake van een verboden onderscheid op grond van geloof. Dat blijk uit een gisteren openbaar geworden uitspraak van de rechtbank Noord-Holland.

Bidden bij klanten
De 34-jarige man ging afgelopen april aan de slag als servicemonteur bij de Brand Preventie Groep in Zaandam. Tijdens zijn eerste werkdagen liet de monteur weten dat hij voor zijn geloof één tot twee keer per dag moest bidden, en daarvoor klanten wilde vragen een ruimte beschikbaar te stellen. Toen hij werkzaamheden bij een veehouder moest uitvoeren, liet hij weten niet in de buurt van varkens te mogen werken.

Op zijn vierde werkdag, dus nog tijdens de proeftijd, zegde zijn werkgever de arbeidsovereenkomst op. Daarbij liet het bedrijf weten klanten niet te willen belasten met het beschikbaar stellen van een bidruimte. Het aanbod om tijdens zijn pauze in de bedrijfsbus te bidden, zou de man hebben afgeslagen.

Varkenshouders
Ook benadrukte het brandpreventiebedrijf dat diverse klanten in zijn regio nu eenmaal veehouders met varkens zijn. Volgens het bedrijf zouden andere monteurs die klanten niet van hem kunnen overnemen, omdat dat zou leiden tot inefficiëntie en meer reistijd.

De monteur nam geen genoegen met zijn ontslag, en stapte naar de rechter. Volgens de man had hij niet ontslagen mogen worden wegens zijn geloofsovertuiging. Volgens zijn werkgever was er echter geen sprake van discriminatie. Als de man tijdens zijn sollicitatie had aangegeven hoe hij zijn geloof beleed, zou hij niet zijn aangenomen. Ook vindt de werkgever dat de man zich inflexibel opstelde.

Verboden onderscheid
Uit de gisteren openbaar geworden uitspraak blijkt dat de kantonrechter in Zaandam de monteur gelijk geeft. Volgens de rechter is sprake van een 'verboden onderscheid op basis van geloof'. Dat betekent dat het brandpreventiebedrijf de servicemonteur een aantal ontslagvergoedingen moet betalen.

Zo kan de monteur aanspraak maken op 81 euro transitievergoeding en bijna 3900 euro aan loon over zijn opzegtermijn. Daarnaast moet het brandpreventiebedrijf hem een 'billijke vergoeding' van 15.000 euro wegens onterecht ontslag euro betalen. Daarmee komt de totale ontslagvergoeding na drie werkdagen op bijna 19.000 euro.
De zoveelste knieval van onze rechtstaat. Meneer weigert de werkzaamheden waarvoor hij is aangenomen en wil bovendien meerdere keren op een dag bidden, bij klanten nog wel.

Is dit het nieuwe verdienmodel onder moslims? Aangenomen worden en vervolgens op je eerste werkdag nog met allemaal voorwaarden komen omdat je anders niet kan functioneren? Het is de wereld op de kop als een seculiere samenleving rekening moet houden met JOUW geloof ipv andersom.

Laten ze naar Afghanistan verhuizen, daar mogen ze in alle vrijheid hun zandbak religie uitoefenen. Wel de lusten, niet de lasten is het altijd bij dit soort volk.
  Spellchecker woensdag 26 november 2025 @ 16:54:11 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219349007
Er zullen er nog veel volgen denk ik.
pi_219349008
Hoe we anno 2025 religie nog wettelijk beschermen is werkelijk compleet belachelijk. Als je in sprookjes wil geloven doe je dat maar lekker in je eigen tijd.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_219349025
The fuck zeg.

Blijkt maar weer, je moet gewoon zeggen 'je past gewoon niet bij ons in het team, een misfit'.
Eerlijkheid wordt bestraft.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219349055
Je hoeft die varkens toch niet te eten? Maar als je vervolgens zegt dat je vanaf nu geen Marokkanen meer wil helpen dan word je ontslagen door je baas.
blablablabla
pi_219349057
Well played door hem moet ik zeggen.
  woensdag 26 november 2025 @ 17:02:25 #7
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219349061
Er is geen islamisering. Ik herhaal er is geen islamisering. O-)

Dit is gewoon niet normaal en dient ook niet het nieuwe normaal te worden.

Sommige mensen gaan dit pas toegeven als ze ondersteboven hangen, bovenop de flatgebouwen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219349072
Hoppa! De tweede.

Ik denk dat ik van geloof ga veranderen.
Twee keer per jaar ergens starten voor een paar dagen en dan zorgen dat ik buitengegooid zal worden door flink te wringen.
Katsjingggg!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219349076
_O-

Je zou maar verantwoordelijk zijn voor zo'n circus wat zich laat uitkleden.
  woensdag 26 november 2025 @ 17:07:14 #10
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219349083
Holy shit man.
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  woensdag 26 november 2025 @ 17:07:30 #11
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219349086
Als werkgever mag je nu wel 2x nadenken voordat je een moslim in dienst neemt.

Maarja dan beginnen onze diversiteitsridders weer te huilen.
  Spellchecker woensdag 26 november 2025 @ 17:15:55 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219349140
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:04 schreef Lenny77 het volgende:
Hoppa! De tweede.

Ik denk dat ik van geloof ga veranderen.
Twee keer per jaar ergens starten voor een paar dagen en dan zorgen dat ik buitengegooid zal worden door flink te wringen.
Katsjingggg!
Goed nieuws voor je humeur!! *O* :B
  woensdag 26 november 2025 @ 17:16:50 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219349148
Hierdoor durven werkgevers geen moslims aan te nemen. Bidden is één ding, of iemand nu gaat bidden of roken in zijn pauze moet hij zelf weten.
Maar klanten verplichten een bidruimte ter beschikking te stellen is totaal onhaalbaar. Dan raak je die klanten kwijt
The End Times are wild
pi_219349214
Gestoorde uitspraak weer. Het past in een bredere trend waarin rechters bij conflicterende rechten steevast de kant van moslims kiezen, wat op juridisch activisme begint te lijken.
pi_219349237
Ik zou toch denken dat je iemand in zijn proeftijd gewoon kunt ontslaan wegens werkweigering? Wat dat is wat hij doet. Dat hij als grond voor werkweigering zijn ideologie/geloof opvoert lijkt me niet relevant. Had hij dat tijdens de sollicitatie maar even moeten melden: geen contact met varkens, en geen bidpauze in een bedrijfsbusje.
Een hoger beroep lijkt me op z'n plaats, bij verlies proceskosten voor zijn rekening.

Maar tja, ik ben geen jurist.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  woensdag 26 november 2025 @ 17:31:52 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219349240
Hoezo dit dan? Werkgever te dom om proeftijd op te nemen in contract ?
Tijdens een rechtsgeldig afgesproken proeftijd mogen werkgever én werknemer de arbeidsovereenkomst per direct opzeggen, zonder opzegtermijn en zonder dat er een “redelijke ontslaggrond” nodig is. De werkgever hoeft bij zo’n ontslag in principe geen reden te geven, maar als de werknemer daar om vraagt, moet de werkgever de reden schriftelijk meedelen.
Lijkt mij een kwestie van er eentje zoeken.
pi_219349260
En in 2026 een rapport waaruit blijkt dat mensen met een islamitische achtergrond vrijwel nergens meer aan de bak kunnen komen.

Leuk voor al die normale moslims die hier de dupe van gaan worden.
pi_219349277
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hoezo dit dan? Werkgever te dom om proeftijd op te nemen in contract ?
Tijdens een rechtsgeldig afgesproken proeftijd mogen werkgever én werknemer de arbeidsovereenkomst per direct opzeggen, zonder opzegtermijn en zonder dat er een “redelijke ontslaggrond” nodig is. De werkgever hoeft bij zo’n ontslag in principe geen reden te geven, maar als de werknemer daar om vraagt, moet de werkgever de reden schriftelijk meedelen.
Lijkt mij een kwestie van er eentje zoeken.
quote:
Op zijn vierde werkdag, dus nog tijdens de proeftijd, zegde zijn werkgever de arbeidsovereenkomst op.
  woensdag 26 november 2025 @ 17:44:05 #19
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219349303
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 16:47 schreef Cruzinats het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ntslag-wegens-geloof
[..]
De zoveelste knieval van onze rechtstaat. Meneer weigert de werkzaamheden waarvoor hij is aangenomen en wil bovendien meerdere keren op een dag bidden, bij klanten nog wel.

Is dit het nieuwe verdienmodel onder moslims? Aangenomen worden en vervolgens op je eerste werkdag nog met allemaal voorwaarden komen omdat je anders niet kan functioneren? Het is de wereld op de kop als een seculiere samenleving rekening moet houden met JOUW geloof ipv andersom.

Laten ze naar Afghanistan verhuizen, daar mogen ze in alle vrijheid hun zandbak religie uitoefenen. Wel de lusten, niet de lasten is het altijd bij dit soort volk.
En daarna zeuren dat ze discrimineert worden bij het zoeken van werk of een stageplek.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219349338
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:37 schreef VEM2012 het volgende:
En in 2026 een rapport waaruit blijkt dat mensen met een islamitische achtergrond vrijwel nergens meer aan de bak kunnen komen.

Leuk voor al die normale moslims die hier de dupe van gaan worden.
Als je een volgeling bent van een ouderwetse religie dan mis je toch wel het nodige in de bovenkamer en ben je dus nooit normaal.
  woensdag 26 november 2025 @ 17:50:10 #21
338319 ZarB
Piña colada
pi_219349343
Flikker de religie nou toch eens uit de grondwet.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  Forum Admin woensdag 26 november 2025 @ 17:53:40 #22
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219349361
Die werkgever neemt dus nooit meer een moslim in dienst.

Sowieso, niet bij varkens, een bidruimte opeisen bij klanten notabene. Zout eens op.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 26 november 2025 @ 17:53:46 #23
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219349362
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 16:54 schreef TigerXtrm het volgende:
Hoe we anno 2025 religie nog wettelijk beschermen is werkelijk compleet belachelijk. Als je in sprookjes wil geloven doe je dat maar lekker in je eigen tijd.
Vrijheid van godsdienst is een groot goed. Iemand mogen benadelen omdat ze een bepaald geloof aanhangen, zoals het jodendom of christendom, is natuurlijk wel erg bont en leunt tegen het extremistische aan.

Mijn oma heeft in de jaren 70 erg hard gevochten voor de rechten van hun kerk.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  woensdag 26 november 2025 @ 17:55:34 #24
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_219349372
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:50 schreef ZarB het volgende:
Flikker de religie nou toch eens uit de grondwet.
Weet niet precies wat er daarover allemaal in staat, maar zou het mogelijk zijn om een eigen religie te verzinnen, met bijbehorende gebruiken en regels, die je aldus in staat stelt om daar allerlei sociale en economische voordelen mee te behalen?
  woensdag 26 november 2025 @ 17:56:10 #25
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219349374
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:53 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Vrijheid van godsdienst is een groot goed. Iemand mogen benadelen omdat ze een bepaald geloof aanhangen, zoals het jodendom of christendom, is natuurlijk wel erg bont en leunt tegen het extremistische aan.

Mijn oma heeft in de jaren 70 erg hard gevochten voor de rechten van hun kerk.
Benadelen? Mensen eisen juist privileges.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 26 november 2025 @ 17:58:27 #26
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219349393
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:55 schreef kibo het volgende:

[..]
Weet niet precies wat er daarover allemaal in staat, maar zou het mogelijk zijn om een eigen religie te verzinnen, met bijbehorende gebruiken en regels, die je aldus in staat stelt om daar allerlei sociale en economische voordelen mee te behalen?
In principe mag dat, maar dat hangt samen met hoe serieus die overtuiging is. Het mag geen satirische overtuiging zijn, want de RvS had een aantal jaar terug geoordeeld dag het pastafarianisme geen religie is.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  woensdag 26 november 2025 @ 17:59:03 #27
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219349401
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:58 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In principe mag dat, maar dat hangt samen met hoe serieus die overtuiging is. Het mag geen satirische overtuiging zijn, want de RvS had een aantal jaar terug geoordeeld dag het pastafarianisme geen religie is.
Hij weer.
  woensdag 26 november 2025 @ 17:59:46 #28
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219349407
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Die werkgever neemt dus nooit meer een moslim in dienst.

Sowieso, niet bij varkens, een bidruimte opeisen bij klanten notabene. Zout eens op.
Het is ook bizar dat een rechter meegaat in dergelijke eisen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219349412
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:53 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Vrijheid van godsdienst is een groot goed.
Ken je de Flat Earth Society? Das een groep mensen die geloven dat de aarde plat is, en dat elk bewijs van het tegenovergestelde een complot is tegen hun geloof. Zullen we dat ook wettelijk beschermen?

Of geloven in Sinterklaas, ook maar wettelijk beschermen? De kerstman? Paashaas?

Het is 2025. We zijn op de fucking maan geweest en hebben een ruimtevoertuig het heelal uit geslingerd. Er dient hier geen plek meer te zijn voor domme sprookjes, en die pure naïeve onwetendheid dient zeker niet beschermd te worden door de wet.
No amount of money ever bought a second of time.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')