abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219346658
Waarom niet uit Spanje, Portugal?
Veel werkloosheid daar.

En ook vaker hoog opgeleidt, ze hebben iig onderwijs genoten, en spreken vaker beter Engels..
pi_219346682
quote:
Er zit een hoop verhullend gelul in dit artikel inclusief voorspelbare bangmakerij zoals het vooruitzicht op niet genoeg gebouwde woningen (haha, dat gebeurt sowieso al niet) en lege winkels, maar komt gewoon weer neer op de voortzetting van de zoektocht naar zo goedkoop mogelijk wegwerpbaar werkvolk dat zo min mogelijk verwachtingen en dus geen praatjes heeft. En als deze landen leeggeroofd zijn van hun werkvolk gaan we weer verder naar landen waar het nog slechter gaat, Zimbabwe ofzo. Wat een visie van deze raad. Nou.
pi_219346685
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 09:20 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Nou ja, dit inderdaad. Hier in de maakindustrie gebeurt nog zoveel handmatig. We staan echt pas aan het begin van de robotisering. Kosten van robots zijn niet zo hoog meer, waardoor het voor ieder bedrijf interessant is geworden om er in te investeren. Gaat de productiviteit ook verder omhoog.
Dan moeten we wel af van het debiele idee dat robots er als mensen uit moeten zien. Dat is funest voor de productiviteit in bijvoorbeeld fabrieken. In heel veel productieprocessen wordt al een boel geautomatiseerd, maar die robots lijken in niks op mensen, omdat voor heel veel productiedingen de mens helemaal niet de meest logische vorm is. Stel je voor dat we de naaimachines weer gaan vervangen door een robot die zoals een mens met naald en draad je t-shirts in elkaar gaat naaien... |:( |:( |:(

De huidige trend met die humanoid robots die zogenaamd in fabrieken gaan meehelpen is gewoon pure ijdelheid van de mensheid. Dat heeft niks met vooruitgang te maken.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219346692
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:19 schreef Toine51 het volgende:
Veel werkloosheid daar.

En ook vaker hoog opgeleidt, ze hebben iig onderwijs genoten, en spreken vaker beter Engels..
Dat zijn Europeanen, die zijn duurder en hebben rechten dus die kun je niet zo makkelijk uitbuiten en afdanken. Dat wordt dus niets.
pi_219346733
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 03:19 schreef Huisopdehoek het volgende:

[..]
Hou toch op. Er zijn nog steeds veel meer vacatures dan werkzoekenden.

Veel Jongeren willen een luizenbaan en hebben veel noten op hun zang: willen hun handen niet vuil maken, niet te zwaar, op maandag vrij want bijkomen van het weekend, om 10 uur beginnen want 8.30 is te vroeg, 35 vakantiedagen en een startsalaris waar anderen 10 jaar voor hebben moeten werken.

En dan nog houden ze het na korte tijd voor gezien, want ergens anders lijkt het nét iets leuker/beter.
En gelijk hebben ze.

Kunnen geen huis kopen / huren met hun salaris (vandaar dat ze een hogere salaris moeten hebben).
En aangezien het niet loont om lang bij dezelfde werkgever te blijven (ivm slechte jaarlijkse verhogingen) moeten ze wisselen van werkgever om hopelijk wel dichter bij een eigen te kunnen komen.

Dit was ook al voor de millenial generatie, maar voor de huidige generatie 20-ers zeker.
pi_219346735
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 09:16 schreef Red_85 het volgende:
Riiiight.
Dan maar iets minder welvaart, maar gelukkig wel veilig over straat kunnen.

Hoe kan het toch zijn dat dit soort instellingen compleet haaks staan op wat de samenleving ziet en wenst? En maar verbaasd blijven bij de volgende verkiezingen links nog harder wordt afgestraft.
Het zit allemaal tussen de oren.
pi_219346748
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 09:20 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Nou ja, dit inderdaad. Hier in de maakindustrie gebeurt nog zoveel handmatig. We staan echt pas aan het begin van de robotisering. Kosten van robots zijn niet zo hoog meer, waardoor het voor ieder bedrijf interessant is geworden om er in te investeren. Gaat de productiviteit ook verder omhoog.
Weet je wie er ook veel van dat zeer eentonige werk doen? Mensen in de bijstand. Die hebben een prestatieverplichting. En dat is veel goedkoper dan zo'n dure robot.
  woensdag 26 november 2025 @ 10:36:33 #83
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219346752
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 02:07 schreef suijkerbuijk het volgende:
en niemand meer om onze huizen te bouwen
Die 22 die er jaarlijks gebouwd mogen worden redden we nog wel met Aart en Kees, toch?
pi_219346754
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:17 schreef knoopie het volgende:

[..]
Goed idee, maar helaas heeft de Nederlandse overheid jarenlang een afbraakbeleid gevoerd in het onderwijs, dus ook de ingenieurs om die robots te bouwen moeten grotendeels uit het buitenland gehaald worden. ASML kan simpelweg niet genoeg Nederlands personeel vinden bijvoorbeeld.

Bovendien zijn de technisch uitvoerende beroepen nog steeds ondergewaardeerd ten opzichte van de "managers". Veel van mijn studiecollega's zijn ondanks hun technische opleiding weggepromoveerd naar managersrollen, omdat in veel bedrijven manager worden op een gegeven moment de enige promotiemogelijkheid is. Dus de weinige technische mensen die Nederland nog zelf voortgebracht heeft, die zitten nu grotendeels te vergaderen en rapportjes te maken, omdat ze daarvoor meer waardering krijgen dan het echte technische werk.
100%.

ASML wil inderdaad voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Ga die ingenieurs maar eens (internationaal) marktconform betalen. Reken maar dat Nederlanders studenten (net als in de VS) geïnteresseerd raken in techniek! Startsalaris van E100k. Waarom zou je een lastige studie Technische Natuurkunde aan de TU gaan doen, als je beter betaald krijgt voor een eenvoudigere Bedrijfskunde studie?

Ik heb me enorm geërgerd aan de Nederlandse werkcultuur in de techniek. Mensen op de vloer worden zwaar ondergewaardeerd. Iedereen is daarom druk bezig om Powerpoint presentaties te maken en om andere mensen aan te sturen (wat je zelf al aangeeft). Je bent een sukkel als je voor een hongerloon de kolen uit het vuur haalt op de werkvloer, en managers aan de haal gaan met je werk. Ik heb dat een paar jaar aangekeken, en ben naar het buitenland vertrokken.

Er is trouwens een eenvoudige oplossing. Stel Amerikaanse managers aan. Die maken snel een einde aan die onzin.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219346756
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:19 schreef Toine51 het volgende:
Veel werkloosheid daar.

Te duur.
  woensdag 26 november 2025 @ 10:38:31 #86
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219346768
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 03:19 schreef Huisopdehoek het volgende:

[..]
Hou toch op. Er zijn nog steeds veel meer vacatures dan werkzoekenden.

Veel Jongeren willen een luizenbaan en hebben veel noten op hun zang: willen hun handen niet vuil maken, niet te zwaar, op maandag vrij want bijkomen van het weekend, om 10 uur beginnen want 8.30 is te vroeg, 35 vakantiedagen en een startsalaris waar anderen 10 jaar voor hebben moeten werken.

En dan nog houden ze het na korte tijd voor gezien, want ergens anders lijkt het nét iets leuker/beter.

Dat is niet wat ik in mijn omgeving zie. Het enige opvallende is dat een groot deel ervoor kiest om te parttimen vrijwillig en dat gaat hopelijk op den duur leiden tot een verandering in het stelsel want het is van de zotten dat toeslagen die als vangnet bedoeld zijn voor mensen die (even) niet of minder kunnen werken nu gebruikt worden om mensen te sponsoren die ervoor kiezen minder te werken.
pi_219346770
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:36 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
100%.

ASML wil inderdaad voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Ga die ingenieurs maar eens (internationaal) marktconform betalen. Reken maar dat Nederlanders studenten (net als in de VS) geïnteresseerd raken in techniek! Startsalaris van E100k. Waarom zou je een lastige studie Technische Natuurkunde aan de TU gaan doen, als je beter betaald krijgt voor een eenvoudigere Bedrijfskunde studie?

Ik heb me enorm geërgerd aan de Nederlandse werkcultuur in de techniek. Mensen op de vloer worden zwaar ondergewaardeerd. Iedereen is daarom druk bezig om Powerpoint presentaties te maken en om andere mensen aan te sturen (wat je zelf al aangeeft). Je bent een sukkel als je voor een hongerloon de kolen uit het vuur haalt op de werkvloer, en managers aan de haal gaan met je werk. Ik heb dat een paar jaar aangekeken, en ben naar het buitenland vertrokken.

Er is trouwens een eenvoudige oplossing. Stel Amerikaanse managers aan. Die maken snel een einde aan die onzin.
Plus, voor manager heb je geen opleiding nodig. Dat kan blijkbaar iedereen.

Amerikaanse managers werkt trouwens alleen als je het minimumloon en de ontslagbescherming afschaft. Geen rechten voor de werknemers.

[ Bericht 4% gewijzigd door SymbolicFrank op 26-11-2025 10:45:39 ]
pi_219346992
Je merkt aan alles dat D66 de verkiezingen heeft gewonnen. Overal poppen domme plannetjes omhoog. Ook dit weer. :N
Het advies had natuurlijk moeten zijn dat je zorgt dat je economie niet op buitenlandse handen draait. En dat is niet zo moeilijk, alleen je moet willen, en wij willen niet.

De pro-migratie ideologie is te sterk. Je kan er eigenlijk niet tegen vechten, je verliest toch. ;(
pi_219347009
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:13 schreef Alpha0 het volgende:
Je merkt aan alles dat D66 de verkiezingen heeft gewonnen. Overal poppen domme plannetjes omhoog. Ook dit weer. :N
Het advies had natuurlijk moeten zijn dat je zorgt dat je economie niet op buitenlandse handen draait. En dat is niet zo moeilijk, alleen je moet willen, en wij willen niet.

De pro-migratie ideologie is te sterk. Je kan er eigenlijk niet tegen vechten, je verliest toch. ;(
Negerende dat links snoeihard verloren heeft. Alweer.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219347048
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:13 schreef Alpha0 het volgende:

Het is net rechts die ze allemaal binnen haalt ...
pi_219347207
Ik denk dat het belangrijk is dat hier een groep consultants en strategisch adviseurs naar kijkt.
Lachen joh.
pi_219347216
Ik snap het oplossen van vergrijzing door er steeds meer mensen bij te halen nooit. Die mensen gaan op een gegeven moment toch ook weer vergrijzen...

Afbouw van de bevolking, dat is de oplossing. Minder mensen dus, op welke manier dan ook.
pi_219347233
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Plus, voor manager heb je geen opleiding nodig. Dat kan blijkbaar iedereen.

Amerikaanse managers werkt trouwens alleen als je het minimumloon en de ontslagbescherming afschaft. Geen rechten voor de werknemers.
Welke ontslag bescherming?
Je krijgt in nederland op lage niveau werk niet eens meer een vaste contract.

7+12+12 maanden en dan 6 maanden weg om vervolgens weer 7+12+12 contracten aan te gaan .
Er is helemaal geen bescherming meer
pi_219347242
quote:

[..]
100%.

Het is vooral dat.
Dit is nog steeds relevant:
https://www.beteronderwij(...)van-het-beta-tekort/

Ze willen met name een zo groot mogelijke pool om zo min mogelijk te betalen.

Met je laatste zin ben ik het trouwens niet eens voor mijn gevoel is dat juist in de VS nog veel erger met hun corporate culture.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219347243
quote:

[..]
100%.

Ik zie regelmatig salarissen van ASML voorbij komen en vind ze juist belachelijk hoog. Bijna ¤ 100.000 per jaar voor iemand met een MBO opleiding. Wel met lange ervaring.
pi_219347257
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:58 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

7+12+12 maanden en dan 6 maanden weg om vervolgens weer 7+12+12 contracten aan te gaan .
Ja, dat zie je nu inderdaad overal, ook voor de betere banen.
pi_219347262
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:58 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Nog meer complete onzin dit. Werknemers op elk niveau worden echt tot in het uiterste beschermd. En als je ze al weg krijgt, moet de werkgever ze nog een vette transitievergoeding meegeven.
pi_219347276
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:59 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik zie regelmatig salarissen van ASML voorbij komen en vind ze juist belachelijk hoog. Bijna ¤ 100.000 per jaar voor iemand met een MBO opleiding. Wel met lange ervaring.
Ze stellen ook hele hoge eisen en je moet tijdens je werk aan een lange lijst van regels voldoen, als je technisch bezig bent. Het kantoorpersoneel is een ander verhaal.

Ze zijn zo groot geworden door hun proces en machines continu te verbeteren. Daardoor zijn geen twee machines hetzelfde. En op het scherp van de snede is de kans op calamiteiten ook heel groot.
pi_219347277
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:01 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Nog meer complete onzin dit. Werknemers op elk niveau worden echt tot in het uiterste beschermd. En als je ze al weg krijgt, moet de werkgever ze nog een vette transitievergoeding meegeven.
Met een vast contract wel.
pi_219347304
Ons economisch beleid is gericht op loonmatiging. Dit is vanwege een foutief econometrisch model uit de jaren 70 en omdat het de VVD achterban wel goed uitkwam. Dan krijg je automatisch tekorten. We kunnen dus ook gewoon stoppen met het economisch beleid van loonmatiging en hopen dat zo de tekorten opgelost worden.

Ik heb hier ooit nog dit topic over gestart:
WGR / Dubieus econometrisch model maakt werknemers arm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')