abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219291403
quote:
Verkiezing Kamervoorzitter kan heel spannend worden

Voor drie Kamerleden is het vandaag een bijzonder spannende dag: Martin Bosma (PVV), Thom van Campen (VVD) en Tom van der Lee (GroenLinks-PvdA) proberen vandaag gekozen te worden tot de nieuwe voorzitter van de Tweede Kamer.

Vanmiddag mogen ze alle drie een 'pitch' houden in de plenaire zaal om hun kandidatuur kracht bij te zetten. Daarna is het aan de Kamerleden om in een geheime stemming te bepalen wie er de komende tijd op de blauwe voorzittersstoel mag zitten.

Bosma is de zittende voorzitter, Van Campen zou met zijn 35 jaar de jongste Kamervoorzitter ooit zijn, en Van der Lee stelde zich twee jaar geleden ook al kandidaat, maar verloor van Bosma.

Enige schimmigheid

Sinds Kamerleden zich in het openbaar kandidaat stellen en de grootste fractie niet meer bijna automatisch de voorzitter levert, is het stemproces met enige schimmigheid omkleed. Partijen besluiten soms een bepaalde kandidaat te steunen, omdat het politiek goed uitkomt. Bijvoorbeeld om een partij te paaien in het formatieproces dat vaak tegelijkertijd plaatsvindt.

Bijna iedereen in Den Haag is tevreden over de manier waarop PVV'er Bosma de vergaderingen leidt. Dat gaat strak en met humor. Hij begint iedere dinsdag de vergadering met een gedicht en het personeel van de Kamer hoeft nog zelden na 23.00 uur te werken.

Toch is de kans nadrukkelijk aanwezig dat hij na vandaag weer een gewoon Kamerlid is. Een deel van de Kamer heeft nog steeds moeite met eerdere uitspraken van de PVV'er, bijvoorbeeld over de slavernij. Bosma was om die reden ook niet welkom bij de herdenking van het einde van slavernij op Keti Koti.

Verschillende stemrondes

Het stemmen is anoniem, met stembriefjes waarop alleen de naam van de persoon op wie je stemt. En meestal zijn er verschillende stemrondes nodig om tot een meerderheid voor één kandidaat te komen.

In het Reglement van Orde van de Tweede Kamer staat dat de Kamerleden in de eerste twee stemrondes elke naam op hun stembriefje mogen zetten, dus ook van mensen die helemaal geen kandidaat zijn. Als er daarna nog niemand een absolute meerderheid heeft, valt er steeds iemand af. Uiteindelijk kan de strijd dan tussen twee kandidaten gaan.

Ingewijden gaan ervan uit dat de kans groot is dat Bosma die laatste stemronde haalt, maar de vraag is wie er dan tegenover hem staat. Linkse partijen hebben een voorkeur voor Tom van der Lee, maar sommige Kamerleden vrezen dat hij het net als twee jaar geleden zal afleggen tegen Bosma.

Omdat ze denken dat Thom van Campen een grotere kans maakt tegen Bosma, overwegen sommige linkse Kamerleden zelfs om strategisch op de VVD'er te stemmen. Alleen om te voorkomen dat Bosma er met de winst vandoor gaat.

Fractiediscipline?

Zo kunnen er allerlei belangen spelen die het stemgedrag van de Kamerleden bepalen. Ook is niet helemaal duidelijk of de fracties aan de fractiediscipline vasthouden of dat individuele Kamerleden zelf mogen bepalen wie ze steunen.

En omdat de stemming anoniem is, kunnen er altijd verrassingen uit de stembus komen. En blijft het dus nog even spannend voor Bosma, Van Campen en Van der Lee.

NOS.nl
Wie wordt de nieuwe Kamervoorzitter?

https://www.youtube.com/live/GnciIH3-5z4?si=UMAlMWCCzLoUeo3w

POLL
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_219291407
Doe mij Bosma maar, ookal is het een PVVer, heeft zich prima bewezen.
pi_219291536
Aardig van Bosma dat die blijft doorlullen totdat Cloudflare zijn zaken weer op orde heeft.
pi_219291650
Hup Bosma.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_219291946
Bosma heeft het nmi geweldig gedaan
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_219292009
Hij heeft het in ieder geval goed gedaan, daarom was de vraag van dat SGP-mannetje ook goed, waarom zouden we al na 2 jaar weggaan van een voorzitter die het volgens vriend en menig vijand (en belangrijk de ambtelijke organisatie) gewoon goed gedaan heeft.

Er is geen niet-poltieke reden om te switchen.
  dinsdag 18 november 2025 @ 17:17:02 #7
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219292014
Bosma had oa hele mooie woorden voor Timmermans zijn afscheid, lijkt mij een geschikte voorzitter verder.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 18 november 2025 @ 17:51:25 #8
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_219292183
Bosma :')
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219292213
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 17:51 schreef Puzzie het volgende:
Prima argumenten, ik ben om
pi_219292410
Blij dat deze mensen niet op reguliere stembureaus zitten
pi_219293178
Van Campen _O_

VVD genot _O_

Bosma deed het overigens wel goed :&
pi_219293454
Ik snapte het destijds al niet, en nu nog steeds niet.
Waarom zou een PVV-er voorzitter willen zijn van een nepparlement?

Kies maar 1 van die andere 2. Dat zou mijn stemadvies zijn.
(Blij dat er goed naar me is geluisterd. ;))
Ik doe het ff rustig aan.
pi_219293481
pi_219293748
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 20:21 schreef Toby56 het volgende:
Ik snapte het destijds al niet, en nu nog steeds niet.
Waarom zou een PVV-er voorzitter willen zijn van een nepparlement?

Kies maar 1 van die andere 2. Dat zou mijn stemadvies zijn.
(Blij dat er goed naar me is geluisterd. ;))
Ja want kwaliteit speelt geen rol.
-
  dinsdag 18 november 2025 @ 21:23:17 #15
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219293868
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2025 17:02 schreef Filosoofert het volgende:
Bosma heeft het nmi geweldig gedaan
Eens.
pi_219293984
Ik vond Bosma prima, maar het is niet zo alsof iemand automatisch recht heeft recht op het voorzitterschap. Veel succes van Campen!
pi_219294629
Citaat:..” Verharding
In de twee jaar dat Bosma Kamervoorzitter was, kreeg hij steeds meer kritiek: hij zou steeds meer partijkleur laten zien. Zijn partijleider Geert Wilders liet hij ongehinderd lange en grove tirades afsteken. En tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van afgelopen oktober weigerde hij twee PVV-Kamerleden aan te spreken, nadat was gebleken dat die lasterlijke AI-beelden van de GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans online hadden geplaatst. Timmermans ontving daarna doodsbedreigingen.

Onder het voorzitterschap van Bosma verhardden de verhoudingen in de Kamer de afgelopen twee jaar. Zijn terughoudendheid om in te grijpen, wordt gezien als een van de oorzaken daarvan.…”

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws(...)-te-grijpen-a4912985
pi_219294942
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 21:01 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ja want kwaliteit speelt geen rol.
Een partij die zelf intrinsiek ondemocratisch is en de Tweede Kamer, bij monde van het enige lid (bij herhaling) een nepparlement noemt, mag wat mij betreft opkrassen uit het democratische bestel. Dat ze dan ook nog een voorzitter (willen) leveren, is een gotspe. Dat die 'kwalitatief geweldige' meneer destijds werd gekozen, was een masochistische keuze van de Tweede Kamer. Maar vooruit, soms is het "lekker, man" om even masochistisch te zijn. Dat wel natuurlijk.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_219295188
Gelet op de non-redenen (alleen maar omdat hij van de PVV is, echt he, de treurnis) van meerdere kamerleden om Bosma uit te sluiten lijkt het me een mega stunt als Bosma nu de PVV verlaat en zich met zetel en al aansluit bij JA21.

"Back at ya".
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_219295285
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 08:28 schreef Montagui het volgende:
Gelet op de non-redenen (alleen maar omdat hij van de PVV is, echt he, de treurnis) van meerdere kamerleden om Bosma uit te sluiten lijkt het me een mega stunt als Bosma nu de PVV verlaat en zich met zetel en al aansluit bij JA21.

"Back at ya".
Dan maakt JA21 zich in 1 keer onmogelijk. Bosma is namelijk de partijideoloog van de PVV, de schrijver van alle plannen, de man die de inhoud regelt. Die ligt inhoudelijk dus niet zo lekker in de Kamer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219296151
Het enige wat de heer Bosma blijkbaar goed deed, was wegblijven van de niét democratische fractievergaderingen van een niét democratische partij.

En verder is de score op de AI / Google aantekeningen absoluut geen 100%.
M.a.w. alsnog afgerekend op zijn gedrag in én buiten! de Kamer.
  woensdag 19 november 2025 @ 11:50:55 #23
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_219296336
Haha :D
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  woensdag 19 november 2025 @ 13:08:48 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219296871
Mooi dat Van Campen het geworden is.
pi_219296890
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 13:08 schreef Hexagon het volgende:
Mooi dat Van Campen het geworden is.
Ja want de vorige VVD voorzitters waren zo een succes. De uiterst integere Van Miltenburg.

Lekker je Renew Europe vriendje steunen als D66.

Mijn voorkeur was: Van der Lee > Bosma > Van Campen

Hoe minder VVD in het land hoe beter (for the time being - 50 jaar PvdA aan de macht is ook niet goed).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219296922
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 13:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja want de vorige VVD voorzitters waren zo een succes. De uiterst integere Van Miltenburg.

Hoe minder VVD in het land hoe beter (for the time being - 50 jaar PvdA aan de macht is ook niet goed).
Altijd leuk hoe jij toch weer valt voor extreemrechts…
pi_219296975
quote:
10s.gif Op woensdag 19 november 2025 13:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Altijd leuk hoe jij toch weer valt voor extreemrechts…
In 2016 had ik liever Trump dan Hillary Clinton inderdaad.

Met de kennis van toen een juiste inschatting.

Liever Bosma dan wéér de VVD.

Van Campen is er typisch zo een die pas principieel en gevoelig gaat doen als het hemzelf persoonlijk raakt ("ik de zielige en door conservatief rechts weggedrukte homo").

https://www.trouw.nl/poli(...)-fluit-aan~b3d48f1d/

https://www.nrc.nl/nieuws(...)or-getekend-a4899325

https://www.nrc.nl/nieuws(...)isch-noemen-a4888409

Om het wat voorzichtiger uit te drukken: heel goed dat het geen Henk Kamp is ("voorbeeld nemen aan Hongarije") maar het is glashelder en doorzichtig hoe hij het helemaal op zichzelf betrekt. Het is dat het hem persoonlijk raakt anders had hij niet deze mening.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 19 november 2025 @ 13:25:12 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219296982
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 13:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoe heeft Van Campen precies wat te schaften met Van Miltenburg?
pi_219297004
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 13:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hoe heeft Van Campen precies wat te schaften met Van Miltenburg?
Geen klap. Maar soms kiest iemand blijkbaar oprecht voor foute figuren ipv de kans op iets redelijks.
pi_219297149
quote:
woensdag 19 november 2025 13:24 schreef Klopkoek het volgende:[/b]

[..]
Van Campen is er typisch zo een die pas principieel en gevoelig gaat doen als het hemzelf persoonlijk raakt ("ik de zielige en door conservatief rechts weggedrukte homo").

Van Campen is zo'n kamerlid dat keihard de minister van eigen coalitie aan viel, volledig samen optrekkend met Vedder en Bromet. Dat zijn de feiten, ipv jouw onderbuik.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219297182
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 13:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van Campen is zo'n kamerlid dat keihard de minister van eigen coalitie aan viel, volledig samen optrekkend met Vedder en Bromet. Dat zijn de feiten, ipv jouw onderbuik.
Hij deed dat vooral voor eigen glorie en zijn eigen profiel.

Bromet stelt dat Van Campen ‘soms misschien te ver ging in het schofferen van zijn coalitiegenoten’. Maar ze zag ook dat hij het daarna weer snel goed probeerde te maken en moties met de BBB indiende. “Thom is een type dat met alle winden meewaait.”
https://www.parool.nl/ned(...)s-plaatsen~b85299fb/

Uit linkse hoek klonk toen wel de kritiek dat Van Campen en Holman dan wel luid blaften richting Wiersma, maar als puntje bij paaltje kwam (bij stemmingen) altijd binnen de lijntjes kleurden en braaf de coalitie bleven steunen.
https://www.volkskrant.nl(...)r-de-jeugd~b1c9b39a/

Feiten!
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219297253
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 13:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Hij deed dat vooral voor eigen glorie en zijn eigen profiel.

Bromet stelt dat Van Campen ‘soms misschien te ver ging in het schofferen van zijn coalitiegenoten’. Maar ze zag ook dat hij het daarna weer snel goed probeerde te maken en moties met de BBB indiende. “Thom is een type dat met alle winden meewaait.”
https://www.parool.nl/ned(...)s-plaatsen~b85299fb/

Uit linkse hoek klonk toen wel de kritiek dat Van Campen en Holman dan wel luid blaften richting Wiersma, maar als puntje bij paaltje kwam (bij stemmingen) altijd binnen de lijntjes kleurden en braaf de coalitie bleven steunen.
https://www.volkskrant.nl(...)r-de-jeugd~b1c9b39a/

Feiten!
Feit is dat de coalitie was gevallen, zodra het spannend werd ging Van der Plas in die commissie luidkeels tekeer dat 'ze dit niet mee ging maken'. Maar Van Campen was wel degelijk zeer kritisch en steunde ook kritische moties. Hij kreeg van hogerhand alleen geen toestemming het kabinet op stikstof te laten vallen.

Het kabinet heeft daar meermaals op omvallen gestaan, mede dankzij Van Campen.
pi_219298453
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 14:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Feit is dat de coalitie was gevallen, zodra het spannend werd ging Van der Plas in die commissie luidkeels tekeer dat 'ze dit niet mee ging maken'. Maar Van Campen was wel degelijk zeer kritisch en steunde ook kritische moties. Hij kreeg van hogerhand alleen geen toestemming het kabinet op stikstof te laten vallen.

Het kabinet heeft daar meermaals op omvallen gestaan, mede dankzij Van Campen.
Het kabinet viel uiteindelijk. Handen vrij.

Wat is er toen sinds de val gebeurd? Niet zo veel door de heer Van Campen.

Van Campen trekt pas een streep, soort van, wanneer het hemzelf persoonlijk raakt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219298572
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Van Campen trekt pas een streep, soort van, wanneer het hemzelf persoonlijk raakt.
Toen zat Van Campen al niet meer in die commissie: https://www.nieuweoogst.n(...)-gaaf-beleidsterrein
Wellicht handig als je iemand volgt voor je hem onderuit schoffelt.

Van Campen is gewoon een prima kamerlid. En ja, die heb je nog steeds bij de VVD.
pi_219298636
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 17:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Een heel onpersoonlijke voorzitter dus. Dat is toch prima? Ik zou het niet kunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')