Dit vooral, de claim dat een stijging van het statiegeld ervoor zal zorgen dat dit percentage zal groeien is een aanname. Sommige mensen worden door financiële prikkels nou eenmaal niet geprikkeld, dit zie je ook bij verkeersboetes.quote:Op woensdag 19 november 2025 11:47 schreef Jor_Dii het volgende:
Je kunt ook gewoon accepteren dat de percentages van inleveren (nu zo'n 75-80%) gewoon al heel goed zijn.
Klopt, daarom heb ik eerder in dit topic al geopperd voor statiegeld op alle drankverpakkingen en te werken met uitzonderingen.quote:Op woensdag 19 november 2025 12:22 schreef ACT-F het volgende:
Als je het statiegeld verhoogt krijg je andere uitwassen zoals drankkartons waar geen statiegeld op zit.
Klopt, kleine stad. En dat hoef je niet te raden, staat gewoon in mijn sig.quote:Op woensdag 19 november 2025 12:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Laat me raden, je woont niet in een grote stad?
quote:Op woensdag 19 november 2025 14:39 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Klopt, daarom heb ik eerder in dit topic al geopperd voor statiegeld op alle drankverpakkingen en te werken met uitzonderingen.
quote:Op dinsdag 18 november 2025 10:04 schreef Dagoduck het volgende:
Mooi. Nog te vaak zie ik mensen statiegeldvoorwerpen in het restafval gooien. Die vijftien cent is blijkbaar niet genoeg, als betwijfel ik of een verdubbeling dat wel is. Met de inflatie van de afgelopen jaren is het percentage dat je extra betaald als statiegeld ook alleen maar minder geworden natuurlijk.
Ik wil gewoon niet dat dat niet-geïnde geld bij Verpact (= Coca Cola, Ahold etc) terecht komt.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:02 schreef ToT het volgende:
[..]Al die verdulde mensen die flesjes netjes in afvalbakken gooien, daar zou een boete op moeten komen!
quote:Op woensdag 19 november 2025 14:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
+
[ afbeelding ]
=
[ afbeelding ]
Als klant mag je zelf weten wat je er mee doet, zolang je het maar niet in de natuur of op straat tyft.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:07 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik wil gewoon niet dat dat niet-geïnde geld bij Verpact (= Coca Cola, Ahold etc) terecht komt.
Ik woon in Amsterdam en het is een ramp, elke morgen weer alle bakken opengebroken en al het vuil over de straat, en we hebben hier al een enorm ongedierte probleem, en voor het statiegeld zwierven er helemaal niet zoveel blikjes rond, daarnaast leven wij hier veelal in kleine appartementen, ik heb echt geen zin om die blikjes in huis te moeten bewaren, doe ik ook niet want ik donder ze gewoon in de vuilniszak bij de rest.quote:Op woensdag 19 november 2025 14:39 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Klopt, daarom heb ik eerder in dit topic al geopperd voor statiegeld op alle drankverpakkingen en te werken met uitzonderingen.
[..]
Klopt, kleine stad. En dat hoef je niet te raden, staat gewoon in mijn sig.
We moeten gewoon terug naar vroeger, met vulstations in supermarkten en winkels waar men drankjes kan gaan halen met zelfgemaakte kruiken of potten van klei.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:08 schreef ieniminimuis het volgende:
Gewoon een euro per item. Klaar. Alles. Blikje? 1 euro. Fles? 1 euro.
Dat je het goed voelt als je iets rond laat zwerven.
Je bent niet verplicht blikjes te kopen he? Of andere statiegeldproducten. Compleet vrijwillig. Dus dan heb je met de gevolgen te maken.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik woon in Amsterdam en het is een ramp, elke morgen weer alle bakken opengebroken en al het vuil over de straat, en we hebben hier al een enorm ongedierte probleem, en voor het statiegeld zwierven er helemaal niet zoveel blikjes rond, daarnaast leven wij hier veelal in kleine appartementen, ik heb echt geen zin om die blikjes in huis te moeten bewaren, doe ik ook niet want ik donder ze gewoon in de vuilniszak bij de rest.
Het gaat mij niet om het statiegeld, dat zal me me reet roesten, het gaat mij erom dat door het statiegeld die bakken opengebroken worden en het een klerezooi word.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:17 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Je bent niet verplicht blikjes te kopen he? Of andere statiegeldproducten. Compleet vrijwillig. Dus dan heb je met de gevolgen te maken.
Maar dan zit je er wel mee, dat je dat allemaal zelf schoon moet maken. Met dingen zoals flessen is dat nog niet makkelijk. En glazen of stenen potten zijn zwaar en onhandig te vervoeren.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:15 schreef torentje het volgende:
[..]
We moeten gewoon terug naar vroeger, met vulstations in supermarkten en winkels waar men drankjes kan gaan halen met zelfgemaakte kruiken of potten van klei.
Als men een fles of een pot of een kruik zelf schoonmaakt, weet men toch dat het goed schoon is? Nu moet men de drankenindustrie maar blindelings vertrouwen dat alles hygiënisch schoon is.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar dan zit je er wel mee, dat je dat allemaal zelf schoon moet maken. Met dingen zoals flessen is dat nog niet makkelijk. En glazen of stenen potten zijn zwaar en onhandig te vervoeren.
Tijd om daar wat op te bedenken dus. Doorzichtige zakken zodat te zien is wat erin zit gebruiken ze geloof ik al. Pfandringen helpen gedeeltelijk want men gaat alsnog in de bakken zoeken omdat niet iedereen die statiegeldvoorwerpen weggooit de pfandring gebruikt. Afvalbakken zonder slot die iedereen gewoon kan openen en sluiten, dan gaan ze ook niet stuk en blijven ze ook niet open staan. Afvalbakken met de opvangbak ondergronds waar de statiegeldzoekers niet bij kunnen komen. Afvalbakken met binnenbakken in plaats van zakken die kunnen scheuren.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om het statiegeld, dat zal me me reet roesten, het gaat mij erom dat door het statiegeld die bakken opengebroken worden en het een klerezooi word.
Gewoon meer politie op straat en 1000 Euro boete als je rommel op straat gooit. Er zijn tegenwoordig ook overal camera's en voor dat bedrag kun je best de beelden gaan bekijken.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:41 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Tijd om daar wat op te bedenken dus. Doorzichtige zakken zodat te zien is wat erin zit gebruiken ze geloof ik al. Pfandringen helpen gedeeltelijk want men gaat alsnog in de bakken zoeken omdat niet iedereen die statiegeldvoorwerpen weggooit de pfandring gebruikt. Afvalbakken zonder slot die iedereen gewoon kan openen en sluiten, dan gaan ze ook niet stuk en blijven ze ook niet open staan. Afvalbakken met de opvangbak ondergronds waar de statiegeldzoekers niet bij kunnen komen. Afvalbakken met binnenbakken in plaats van zakken die kunnen scheuren.
Er is vast vanalles te bedenken. Wij hebben hier veel overlast gehad van vogels (meeuwen/kauwtjes) in de afvalbakken, veel bakken hebben nu klepjes, probleem is praktisch opgelost.
Laat die grote gemeenten een prijsvraag uitschrijven ofzo. Mooi afstudeer/studieproject ook.
Maar dan kun je dus beter het water thuis uit de kraan halen en alleen wat er nog meer in zit in de winkel gaan halen. Dat scheelt ook weer een hoop gesleep.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:40 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men een fles of een pot of een kruik zelf schoonmaakt, weet men toch dat het goed schoon is? Nu moet men de drankenindustrie maar blindelings vertrouwen dat alles hygiënisch schoon is.
Vertrouwen is goed maar controle is beter want dan leeft men langer.
Je komt met non-oplossingen, je veroorzaakt eerst een probleem door statiegeld op blikjes te gooien, en vervolgens wil je dat de prullenbakken aangepast moeten worden, laat me raden, je bent ambtenaar?quote:Op woensdag 19 november 2025 15:41 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Tijd om daar wat op te bedenken dus. Doorzichtige zakken zodat te zien is wat erin zit gebruiken ze geloof ik al. Pfandringen helpen gedeeltelijk want men gaat alsnog in de bakken zoeken omdat niet iedereen die statiegeldvoorwerpen weggooit de pfandring gebruikt. Afvalbakken zonder slot die iedereen gewoon kan openen en sluiten, dan gaan ze ook niet stuk en blijven ze ook niet open staan. Afvalbakken met de opvangbak ondergronds waar de statiegeldzoekers niet bij kunnen komen. Afvalbakken met binnenbakken in plaats van zakken die kunnen scheuren.
Er is vast vanalles te bedenken. Wij hebben hier veel overlast gehad van vogels (meeuwen/kauwtjes) in de afvalbakken, veel bakken hebben nu klepjes, probleem is praktisch opgelost.
Laat die grote gemeenten een prijsvraag uitschrijven ofzo. Mooi afstudeer/studieproject ook.
Dat probleem is er alleen in de grootste steden van het land*. In de rest van het land werkt statiegeld heel erg goed om het zwerfafval gigantisch te verminderen. Wat mij betreft weegt dat laatste op tegen dat eerste. Helemaal omdat bepaalde zaken, zoals meer en betere inleverpunten, nog niet goed genoeg geregeld zijn. Daarvoor mag je bij Verpact gaan klagen. We moeten de problemen in het centrum van een grote stad niet als maat nemen voor het hele land.quote:Op woensdag 19 november 2025 17:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je komt met non-oplossingen, je veroorzaakt eerst een probleem door statiegeld op blikjes te gooien, en vervolgens wil je dat de prullenbakken aangepast moeten worden, laat me raden, je bent ambtenaar?
Dit is sowieso de beste oplossing, ook omdat het bovengronds ruimte scheelt.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:41 schreef Dagoduck het volgende:
Afvalbakken met de opvangbak ondergronds waar de statiegeldzoekers niet bij kunnen komen.
Ik weet niet waar jij woont, maar bij mij in de buurt zijn de statiegeldautomaten nog steeds een drama.quote:Op woensdag 19 november 2025 17:38 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat probleem is er alleen in de grootste steden van het land*. In de rest van het land werkt statiegeld heel erg goed om het zwerfafval gigantisch te verminderen. Wat mij betreft weegt dat laatste op tegen dat eerste. Helemaal omdat bepaalde zaken, zoals meer en betere inleverpunten, nog niet goed genoeg geregeld zijn. Daarvoor mag je bij Verpact gaan klagen. We moeten de problemen in het centrum van een grote stad niet als maat nemen voor het hele land.
*Bij slechts 0,35% van de prullenbakken in Nederland is het een zooitje eromheen (cijfers laatste Nationale prullenbakteldag), landelijk staat 1% van de bakken open of is kapot, in grote steden is dit 8% en in Amsterdam 22%.
Verder lees je mijn andere posts in dit topic maar, staat genoeg in
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |