abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219290270
Inspectie is helemaal klaar met bedrijven: statiegeld op flesjes moet fors omhoog, anders megaboete
Gaan we per 1 januari 15 cent meer statiegeld betalen op flessen? Het bedrijfsleven verzet zich er fel tegen, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stuurt daar wel op aan. De inspectie is namelijk woedend over de slechte inzameling. Donderdag staan de partijen tegenover elkaar bij de Raad van State.

Uit vertrouwelijke stukken, in handen van het AD, blijkt dat het bedrijfsleven consumenten al vanaf 1 januari meer financiėle prikkels moet geven om hun flesjes in te leveren.

Verpact, dat de inzameling namens het bedrijfsleven uitvoert, mag van de ILT kiezen. Of 15 cent extra statiegeld per flesje - 30 in plaats van 15 cent dus - of een retourbonus van 15 cent. Mensen betalen dan nog steeds 15 cent statiegeld, maar krijgen bij inlevering 30 cent terug.

Bij deze maatregel gaat de prijs op de kassabon niet omhoog, maar zo’n bonus kost het bedrijfsleven wel echt geld. De prikkel om de inzameling te verbeteren, wordt op die manier een stuk groter, is de gedachte.

Half miljard aan statiegeld niet uitbetaald
Als het bedrijfsleven niet luistert, volgt vanaf 1 januari een dwangsom van 1,5 miljoen euro per dag. Dat bedrag kan oplopen tot 21 miljoen euro. Volgens de ILT kan Verpact dat geld prima missen.

Tussen juli 2021 en december 2024 alleen al zou de organisatie 505.868.500 euro aan inkomsten hebben gehad van consumenten die hun flesjes en blikjes niet inleverden.

Verpact wil echter geen extra statiegeld heffen, noch een bonus uitkeren, en stapt naar de Raad van State. „Verpact vraagt in deze zaak om een pauzeknop: het tijdelijk schorsen van de last onder dwangsom”, meldt een woordvoerder.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-megaboete~a3ab110c/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219290281
quote:
Bij deze maatregel gaat de prijs op de kassabon niet omhoog
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:04:27 #3
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290289
Mooi. Nog te vaak zie ik mensen statiegeldvoorwerpen in het restafval gooien. Die vijftien cent is blijkbaar niet genoeg, als betwijfel ik of een verdubbeling dat wel is. Met de inflatie van de afgelopen jaren is het percentage dat je extra betaald als statiegeld ook alleen maar minder geworden natuurlijk.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_219290291
Dus omdat het systeem niet werkt, gaan we datgene doen waardoor het nog minder gaat werken?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:05:47 #5
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290295
En die flesjes Spa die je ziet hebben een waardeloze verpakking want de etiketten laten snel los waardoor de flesjes niet meer in te leveren zijn. Laten ze daar ook maar wat aan doen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_219290296
Nou, dan kan de fabrikant een nieuwe ontwerp. Eentje die duurzaam en herbruikbaar en of geheel biologisch afbreekbaar verpakking.
dus plastic niet meer gebruiken..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_219290303
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:04 schreef Dagoduck het volgende:
Mooi. Nog te vaak zie ik mensen statiegeldvoorwerpen in het restafval gooien. Die vijftien cent is blijkbaar niet genoeg, als betwijfel ik of een verdubbeling dat wel is. Met de inflatie van de afgelopen jaren is het percentage dat je extra betaald als statiegeld ook alleen maar minder geworden natuurlijk.
Niet alle verkooppunten zijn innamepunten.
Oa daar moet een verplichting aan komen.

En op blikken aluminium, wat makkelijk te recyclen en te filteren is, moet ook afgeschaft worden.

Anders voorspel ik een opkomst van alternatieve verpakkingen.
1947-2016
pi_219290309
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:05 schreef Dagoduck het volgende:
En die flesjes Spa die je ziet hebben een waardeloze verpakking want de etiketten laten snel los waardoor de flesjes niet meer in te leveren zijn. Laten ze daar ook maar wat aan doen.
Maar dat kost die organisatie geld. Nu heeft die organisatie nog een half miljard verdiend aan mensen die hun flesjes en blikjes niet konden of wilden inleveren. Als er straks deugdelijke flesjes en meer statiegeldmachines komen, dan raakt die organisatie zijn kip die gouden eieren legt kwijt. Dat gaat dus nooit gebeuren.
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:09:26 #9
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290311
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:05 schreef Red_85 het volgende:
Dus omdat het systeem niet werkt, gaan we datgene doen waardoor het nog minder gaat werken?
Nee, dat klopt niet. Het systeem werkt heel goed, maar niet goed genoeg. Er zijn een paar maatregelen die genomen kunnen worden om het beter te laten werken. Een daarvan is statiegeld verhogen en daarmee de prikkel voor consumenten verhogen om een en ander in te leveren zoals hier wordt geopperd. Een andere is meer statiegeldinnamepunten realiseren. Dit moet Verpact zelf regelen maar ze hebben er schijt aan. Zorgen dat het Verpact geld kost wanneer ze het target van 90% niet halen is daarvoor de manier om het aan te pakken.
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:11:25 #10
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_219290321
Ik geloof dat ze al iets van 500 miljoen verdiend hebben dankzij de slechte inleveringstrategie?
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:11:50 #11
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290326
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Anders voorspel ik een opkomst van alternatieve verpakkingen.
Die opkomst van alternatieve verpakkingen is er al. Zo worden er meer knijpflessen gevonden in bijvoorbeeld zwerfafval. Daarom ben ik er zelf voorstander van om alle op alle drankverpakkingen statiegeld te heffen. Je kunt dan eventueel uitzonderingen maken voor verpakkingen die goed te recyclen zijn en eigenlijk nooit in het zwerfafval terecht komen.
pi_219290327
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:11 schreef MisterFox het volgende:
Ik geloof dat ze al iets van 500 miljoen verdiend hebben dankzij de slechte inleveringstrategie?
Bijna 506 miljoen, ja
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:12:16 #13
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290329
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:11 schreef MisterFox het volgende:
Dat staat ook in de OP ja.
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:13:09 #14
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290333
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Maar dat kost die organisatie geld. Nu heeft die organisatie nog een half miljard verdiend aan mensen die hun flesjes en blikjes niet konden of wilden inleveren. Als er straks deugdelijke flesjes en meer statiegeldmachines komen, dan raakt die organisatie zijn kip die gouden eieren legt kwijt. Dat gaat dus nooit gebeuren.
Wel als je je als overheid niet beet laat nemen door die lui. Zorgen voor een betere wet.
pi_219290339
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:13 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Wel als je je als overheid niet beet laat nemen door die lui. Zorgen voor een betere wet.
Gelukkig is Mark hier niet meer. Die had ongetwijfeld een gunstige deal voor het bedrijfsleven gefikst.
pi_219290341
Ik zou zeggen: 1,25 euro statiegeld op anderhalve liter flessen.

Dan is frisdrank in Duitsland gratis als je de flessen in Nederland netjes inlevert. ;)
pi_219290351
quote:
Ik gooi statiegeld in de afvalbak op straat omdat ik er niet mee rond wil lopen, ik wil geen goor blikje in mijn tas dat alles ligt onder te lekken (en ja, je kan het blikje leeg schudden, er blijven druppels uit komen)

Of ik nu 15 cent of een euro moet betalen aan statiegeld, ik gooi het gewoon in de afvalbak, een flesje met een dop neem ik wel mee naar huis
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:19:54 #18
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290356
quote:

[..]

En op blikken aluminium, wat makkelijk te recyclen en te filteren is, moet ook afgeschaft worden.
Juist niet. Aluminium blik zag je heel vaak terug in zwerfafval. Recyclen en filteren is leuk maar daarvoor moet het wel in de (rest)afvalstroom terecht komen. Dat gebeurt met zwerfafvalblikjes niet, die vergaan in de natuur (en de plastic laag die erin zit wordt microplastic in de natuur). Of de blikjes worden vermaaid op grasvelden en in weilanden en zorgen daar weer voor andere problemen.

In mijn gemeente (HVC, een van de grootste afvalinzamelaars) wordt niet aan nascheiding gedaan, blik in restafval verdwijnt dus in de verbrandingsoven. Blik bij het PMD wordt wel gescheiden. Maar dat lost het probleem van blik in zwerfafval dus niet op, wat statiegeld wel voor een groot deel heeft gedaan.
pi_219290358
Bedrijven beboeten omdat de mens te verrot is om het in te leveren _O-

Helemaal van het padje.
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:22:37 #20
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_219290369
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Gelukkig is Mark hier niet meer. Die had ongetwijfeld een gunstige deal voor het bedrijfsleven gefikst.
Doet ie nog steeds, maar nu als NAVO-chef.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:23:33 #21
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219290381
quote:
82s.gif Op dinsdag 18 november 2025 09:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
maar zo’n bonus kost het bedrijfsleven wel echt geld.
Vooral doorgaan met dit systeem, want minder zwerfafval. Zonder statiegeld zouden er in het volgende plaatje ook blikjes en flesjes liggen. Toch mooi dat het opgeruimd is:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:24:18 #22
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290384
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:18 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Ik gooi statiegeld in de afvalbak op straat omdat ik er niet mee rond wil lopen, ik wil geen goor blikje in mijn tas dat alles ligt onder te lekken (en ja, je kan het blikje leeg schudden, er blijven druppels uit komen)

Of ik nu 15 cent of een euro moet betalen aan statiegeld, ik gooi het gewoon in de afvalbak, een flesje met een dop neem ik wel mee naar huis
Dan misschien geen blik meer kopen? Leg het blik op zijn minst bovenop de afvalbak zodat andere mensen het wel in kunnen leveren. Ieder blikje dat je niet inlevert daar gaat het geld van naar Verpact.

Ik consumeer eigenlijk nooit blikjes en flesjes onderweg maar raap regelmatig blikjes op van straat, even uitschudden en ik stop ze gewoon, opening naar boven, in mijn jaszak. Of onder mijn snelbinder op de fiets of in de kofferbak van mijn auto. Heb er nog nooit een vieze jas van gehad.
pi_219290394
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:24 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Dan misschien geen blik meer kopen?
Soms is het product alleen in blik te verkrijgen

quote:
Leg het blik op zijn minst bovenop de afvalbak zodat
Zodat het er bij een beetje wind van af kan waaien en alsnog de natuur kan vervuilen?
pi_219290399
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:19 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Juist niet. Aluminium blik zag je heel vaak terug in zwerfafval. Recyclen en filteren is leuk maar daarvoor moet het wel in de (rest)afvalstroom terecht komen. Dat gebeurt met zwerfafvalblikjes niet, die vergaan in de natuur (en de plastic laag die erin zit wordt microplastic in de natuur). Of de blikjes worden vermaaid op grasvelden en in weilanden en zorgen daar weer voor andere problemen.

In mijn gemeente (HVC, een van de grootste afvalinzamelaars) wordt niet aan nascheiding gedaan, blik in restafval verdwijnt dus in de verbrandingsoven. Blik bij het PMD wordt wel gescheiden. Maar dat lost het probleem van blik in zwerfafval dus niet op, wat statiegeld wel voor een groot deel heeft gedaan.
Alu is het meest recyclede materiaal op de planeet.
En hvc is een lui schijtbedrijf wat maar 1 ding wil: alle kosten afwimpelen op de bewoners. 0 effort.

quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:11 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Die opkomst van alternatieve verpakkingen is er al. Zo worden er meer knijpflessen gevonden in bijvoorbeeld zwerfafval. Daarom ben ik er zelf voorstander van om alle op alle drankverpakkingen statiegeld te heffen. Je kunt dan eventueel uitzonderingen maken voor verpakkingen die goed te recyclen zijn en eigenlijk nooit in het zwerfafval terecht komen.
Op alle drankverpakkingen? Dan zul je eerst 'verkooppunt is innamepunt' moeten gaan hanteren. Dan kan verpact daar schijt aan hebben en lollige reclamefilmpjes maken, maar dan moet je dit niet afwimpelen op de consument die in de rij mag gaan staan voor een smerig niet werkend apparaat wat van 100 verkooppunten de flesjes/blikjes/weet ikveelwat moet doen.

Dit is de juiste weg niet. NL kan het niet aan omdat er weel veel te veel partijen tevreden moeten worden gehouden en dan wordt het maar afgewimpeld op de 'consument' die niet aan tafel zit bij de overleggen.
1947-2016
pi_219290405
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Bijna 506 miljoen, ja
Duidelijk een businessplan en verdienmodel.

Dus verhogen we de statiegelden maar en maken we gebruik van onze corrupte vriendjes. Snel, nu ze er nog zitten!
1947-2016
pi_219290425
quote:
En wat is er mis met een fles bij het restafval?
-
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:32:39 #27
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290428
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:23 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Vooral doorgaan met dit systeem, want minder zwerfafval. Zonder statiegeld zouden er in het volgende plaatje ook blikjes en flesjes liggen. Toch mooi dat het opgeruimd is:

[ afbeelding ]
Stop met het bagetaliseren van het statiegeldsysteem. Dit probleem met afvalbakken is slecht heel beperkt een probleem, namelijk, algemeen genomen, alleen in de centra van de grote steden. Op alle andere locaties in het land is een vermindering van zwerfafval vanwege statiegeld op blikjes en flesjes.

Ik heb onlangs meegedaan met de nationale prullenbakkentelling, hierbij 120 openbare prullenbakken op de foto gezet. Nul daarvan hadden afval eromheen. In totaal werden er 12.315 foto's genomen in Nederland. 96,8% van de prullenbakken stond erbij zoals het hoort, 3,2% van de bakken stond open of had afval eromheen. Rond 0,35% van het totaal aantal bakken was het een bende.
pi_219290447
quote:

[..]
Een schandalig verdienmodel c.q. het uitwringen van de burger. En dat alles op initiatief en met goedkeuring van de linkse kerk.
En omdat er met 15 cent statiegeld teveel geld aan de strijkstok blijft hangen komt men met de "oplossing" om er 30 cent van te maken. Volslagen van de pot gerukt want dan is het bedrag binnen de kortste keren gestegen tot 1 miljard.

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 18-11-2025 10:40:43 ]
-
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:35:53 #29
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290448
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:26 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Soms is het product alleen in blik te verkrijgen
[..]
Zodat het er bij een beetje wind van af kan waaien en alsnog de natuur kan vervuilen?
Nee, dat is niet ideaal, daarom gewoon met je meenemen en inleveren. Idealiter hebben de bakken pfandringen natuurlijk.
pi_219290449
Slapend rijk worden, lekker man.
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:40:29 #31
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290460
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:32 schreef quo_ het volgende:

[..]
En wat is er mis met een fles bij het restafval?
Dat, wanneer er geen nascheiding is, deze niet hergebruikt wordt. Dit terwijl plastic flessen bij uitstek voorwerpen zijn die heel goed gerecycled kunnen worden.

Statiegeld is in het leven geroepen om zwerfafval te verminderen en een bijkomstigheid is dat er schone afvalstromen ontstaan van blik en plastic die weer gebruikt kunnen worden om blikjes en flesjes te maken.
pi_219290468
Grote flessen lever ik altijd netjes in.

Kleine flesjes koop ik zelden. Alleen voor water, die ik vervolgens hergebruik en dan zijn ze niet meer inleverbaar. Die gaan netjes bij PMD. Een enkele keer een flesje cola, maar dat is meestal op een vliegveld of internationale treinreis, dus die komen ook niet meer terug in Nederland. Ik ga dat niet een reis lang lopen bewaren en mee terugnemen. In een vliegtuig zijn ze helemaal gedeukt door drukverschillen. Blikjes koop ik zelden en als ik ze al heb, dan ga ik niet met zo'n open, lekkend blikje lopen zeulen.

Dus al wordt statiegeld een euro, van mijn kant lever ik dat kleine spul zelden in. Ik gooi het wel netjes weg, waar mogelijk om te recyclen. Mijn afval wordt zeker geen zwerfafval. Ik denk dat het voor veel mensen geldt.
pi_219290469
Ligt ook aan de consumenten zelf. Sommige zijn aartslui en gooien gewoon alles op straat.
Ander lever het netjes in, maar toch.

Veel mensen willen gewoon eenvoudig systeem, dus alles op 1 storten en ter plekke kan men zelf gaan scheiden. Ze weten beter welk in plastic moet, welk bij alu of ander vorm moet wezen.

Ik vind de afval scheiden namelijk onhandigste, want ik heb geen ruimte in huis om afval mee te scheiden en deponeren. Ook heb ik vaak geen idee welk bij moet deponeren.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:44:55 #34
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290481
Nog even over de ontwikkeling van drankverpakkingen in zwerafval:

Daling van blikjes en flesjes, stijging van o.a. knijpzakjes en zuivelflesjes.
pi_219290487
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:20 schreef Haags het volgende:
Bedrijven beboeten omdat de mens te verrot is om het in te leveren _O-

Helemaal van het padje.
Inderdaad. De schuld bij bedrijven leggen terwijl je zelf een bij voorbaat kansloos systeem creeėrt.
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:48:39 #36
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290507
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:35 schreef quo_ het volgende:

[..]
Een schandalig verdienmodel c.q. het uitwringen van de burger. En dat alles op initiatief en met goedkeuring van de linkse kerk.
En omdat er met 15 cent statiegeld teveel geld aan de strijkstok blijft hangen komt men met de "oplossing" om er 30 cent van te maken. Volslagen van de pot gerukt want dan is het bedrag binnen de kortste keren gestegen tot 1 miljard.
En toch vinden mensen het blijkbaar geen probleem. Ze kopen immers zelf iets met statiegeld om het vervolgens niet in te leveren.

De insteek van deze verhoging is natuurlijk om meer blikjes en flesjes ingeleverd te krijgen. Er is een punt waarop mensen iets niet meer kopen vanwege het hoge statiegeld of wél gaan inleveren vanwege het hoge statiegeld . Ik vrees dat 30 cent nog te weinig is. Het is slechts een inflatiecorrectie.

Edit: En je hebt gelijk over dat het richting de miljard zal gaan want zoals ik al zei, om echt meer ingeleverd te krijgen zijn er meer innamepunten nodig en betere verpakkingen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Dagoduck op 18-11-2025 10:55:29 ]
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:58:36 #37
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_219290577
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:05 schreef Red_85 het volgende:
Als je 15 cent per blikje moet betalen en ''ze'' moeten je dan 30 cent terug geven. Gaan ze er toch juist alles aan doen om het inleveren zo moeilijk mogelijk te maken? Beter maak je gewoon een regel dat iedere supermarkt een fatsoenlijk bulk apparaat moet hebben, die ook netjes bijgehouden moet worden.
  dinsdag 18 november 2025 @ 11:00:55 #38
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290584
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:42 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Grote flessen lever ik altijd netjes in.

Kleine flesjes koop ik zelden. Alleen voor water, die ik vervolgens hergebruik en dan zijn ze niet meer inleverbaar. Die gaan netjes bij PMD. Een enkele keer een flesje cola, maar dat is meestal op een vliegveld of internationale treinreis, dus die komen ook niet meer terug in Nederland. Ik ga dat niet een reis lang lopen bewaren en mee terugnemen. In een vliegtuig zijn ze helemaal gedeukt door drukverschillen. Blikjes koop ik zelden en als ik ze al heb, dan ga ik niet met zo'n open, lekkend blikje lopen zeulen.

Dus al wordt statiegeld een euro, van mijn kant lever ik dat kleine spul zelden in. Ik gooi het wel netjes weg, waar mogelijk om te recyclen. Mijn afval wordt zeker geen zwerfafval. Ik denk dat het voor veel mensen geldt.
Die enkele keren dat statiegeld in het buitenland in de afvalbak verdwijnt zijn natuurlijk verwaarloosbaar. Dat is ook niet waar de winst zit om richting die 90% te gaan. Die winst ligt denk ik nog bij mensen die thuis alles in het restafval gooien in plaats van mee te nemen naar de supermarkt.
pi_219290596
quote:
Ik kan anders ook niet echt blij worden van al die koekwouzen die met een vuilniszak vol blikjes een half uur aan zo'n apparaat lopen te hangen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_219290611
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:48 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
En toch vinden mensen het blijkbaar geen probleem. Ze kopen immers zelf iets met statiegeld om het vervolgens niet in te leveren.

De insteek van deze verhoging is natuurlijk om meer blikjes en flesjes ingeleverd te krijgen. Er is een punt waarop mensen iets niet meer kopen vanwege het hoge statiegeld of wél gaan inleveren vanwege het hoge statiegeld . Ik vrees dat 30 cent nog te weinig is. Het is slechts een inflatiecorrectie.

Edit: En je hebt gelijk over dat het richting de miljard zal gaan want zoals ik al zei, om echt meer ingeleverd te krijgen zijn er meer innamepunten nodig en betere verpakkingen.
Per saldo troggelen we richting een miljard af van de consument omdat er een paar procent idioten rondlopen die hun afval in de openbare ruimte kieperen. Volslagen van de gekke.

Voer maar boetes in op Singapore niveau voor mensen die de boel vervuilen. Met 1000 Boa's in burger die vervuilers verbaliseren (bijv. 1000 euro per flesje) los je het probleem ook op. Nu draait de hele samenleving er voor op.
-
pi_219290621
Ga voor dat eurootje toch ook niet bij zo'n stinkende automaat staan achter de rij zwervers.

Flikker het gewoon op straat, een zwerver ruimt het wel weer op. Men vatte ze nie @lenny_leonard
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 18 november 2025 @ 11:13:10 #42
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290652
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 11:04 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ik kan anders ook niet echt blij worden van al die koekwouzen die met een vuilniszak vol blikjes een half uur aan zo'n apparaat lopen te hangen.
Net als vuil rond afvalbakken door statiegeldjagers is dat ook een probleem dat slechts heel beperkt voorkomt. Met name in centra van grote steden. In het centrum van Amsterdam is ook de enige keer dat ik dat heb meegemaakt. Oplossing daarvoor is bulkmachines op die locaties.
pi_219290687
Oh de RvS beslist, dan weet je al wel dat het verdubbeld gaat worden.
graag op anoniem
  dinsdag 18 november 2025 @ 11:19:16 #44
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290703
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 11:06 schreef quo_ het volgende:

[..]
Per saldo troggelen we richting een miljard af van de consument omdat er een paar procent idioten rondlopen die hun afval in de openbare ruimte kieperen. Volslagen van de gekke.

Voer maar boetes in op Singapore niveau voor mensen die de boel vervuilen. Met 1000 Boa's in burger die vervuilers verbaliseren (bijv. 1000 euro per flesje) los je het probleem ook op. Nu draait de hele samenleving er voor op.
Je troggelt het alleen af van de consument die te lui is om het in te leveren. Nogmaals, daar kies je zelf voor. Per saldo heb ik winst gemaakt door statiegeld, en dan graai ik niet eens in afvalbakken.

Dat laatste wat je noemt is natuurlijk totaal niet realistisch. Ten eerste zijn nooit genoeg boa's om dat uit te voeren en ten tweede werken strengere straffen niet en helemaal niet wanneer er niet genoeg handhaving is.
  dinsdag 18 november 2025 @ 11:45:21 #45
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219290906
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:32 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Stop met het bagetaliseren van het statiegeldsysteem. Dit probleem met afvalbakken is slecht heel beperkt een probleem, namelijk, algemeen genomen, alleen in de centra van de grote steden. Op alle andere locaties in het land is een vermindering van zwerfafval vanwege statiegeld op blikjes en flesjes.

Ik heb onlangs meegedaan met de nationale prullenbakkentelling, hierbij 120 openbare prullenbakken op de foto gezet. Nul daarvan hadden afval eromheen. In totaal werden er 12.315 foto's genomen in Nederland. 96,8% van de prullenbakken stond erbij zoals het hoort, 3,2% van de bakken stond open of had afval eromheen. Rond 0,35% van het totaal aantal bakken was het een bende.
Denk eens even na wat je nu zegt. Wat heb ik er nu aan dat hier geen blikjes en flesjes liggen?

Het moet opgeruimd worden en dat kost evenveel als dat er wel blikjes en flesjes in zouden zitten. Het statiegeldsysteem brengt onnodige systeemkosten met zich mee. Statiegeld is alleen nuttig bij flessen die meerdere malen gebruikt worden zoals bij glas. Sinds de invoering van eenmalige kunststofflessen heeft statiegeld geen toegevoegde waarde meer. Het is logistiek veel duurder als er meer afvalstromen zijn. Liever 1 afvalstroom met nascheiding.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219290947
quote:
82s.gif Op dinsdag 18 november 2025 09:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Verpact, dat de inzameling namens het bedrijfsleven uitvoert, mag van de ILT kiezen. Of 15 cent extra statiegeld per flesje - 30 in plaats van 15 cent dus - of een retourbonus van 15 cent. Mensen betalen dan nog steeds 15 cent statiegeld, maar krijgen bij inlevering 30 cent terug.

Bij deze maatregel gaat de prijs op de kassabon niet omhoog, maar zo’n bonus kost het bedrijfsleven wel echt geld.
Effectief zal dat ervoor zorgen dat inleverpunten nog meer een correct functioneren van het inleveren gaan saboteren, aangezien des te minder graag mensen die inleverpunten benutten (of des te vaker die kapot zijn), des te meer geld besparen ze dan zelf.
(Het kost de inleverpunten geld als ze goed en efficient functioneren, wat altijd desastreus is om een motiavtie te scheppen hun werk ook goed te doen... darom zijn veel statiegeldpunten in nederland zo vaak kapot en vies/vuil... voor de winkels is het een kostenpost)

Wat de organisatie beter kan doen is dat juist het inleverpunt waar de meeste flessen ingelevert worden, ook meer verdient..
de 'retourbonus' zou dan uitbetaald moeten worden aan de inleverpunten op basis van ingenomen statiegeld-verpakkingen, terwijl verkooppunten die wel veel statiegeld incasseren maar zelf vrijwel geen flessen terugnemen dan extra zouden moeten betalen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_219291121
Als bewoner van een grensdorp zou ik het ook wel fijn vinden als er gewoon een Europese richtlijn hiervoor kwam en ik mijn buitenlandse flessen in Nederland kan inleveren en vice versa.
pi_219291227
quote:

[..]

Het statiegeld op blik was dan ook vooral om zwerfvuil te voorkomen. Dat maakt het geen 'statiegeld' meer in de traditionele context, maar eerder een voorschot op een vervuilings-toeslag die je naderhand terug krijgt als je je blikje weer inlevert.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_219291230
quote:

[..]
Tsja, het is ook wel Statiegeld Nederland geweest die het als een verdienmodel zag dat statiegeldblikjes bijna niet worden ingeleverd. Dat ze zich daarop hebben vergrabbeld is niks anders dan eigen schuld.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_219291334
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 11:04 schreef Hathor het volgende:

[..]
Moet je je voorstellen hoe het gaat worden als over anderhalve maand het statiegeld verdubbeld. Gevechten in het openbaar om lege flesjes. Statiegeldzoekers die hun eigen territorium gaan claimen waarin concurrenten geen vuilnisbakken mogen doorzoeken. enz. enz.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')